عصر قم

آخرين مطالب

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در 5 گروه آزمایشی کنکور چقدر هست؟ علمی

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در 5 گروه آزمایشی کنکور چقدر هست؟
  بزرگنمايي:

عصرقم-  آزمون سراسری سال 1402 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت (نوبت اول در تاریخ 29 و 30 دی ماه 1401، نوبت دوم در تاریخ 14 و 15 تیر ماه 1402) برگزار شد.

نتایج اولیه آزمون سراسری سال 1402 قرار بود در دو مرحله اعلام شود که مرحله اول آن اعلام شده است. مرحله اول شامل کارنامه داوطلبان شرکت‌کننده در نوبت دوم آزمون سراسری (تیر ماه) حاوی نمرات خام دروس گروه‌های آزمایشی شرکت‌کننده، بیشترین نمره‌ کل آزمون اختصاصی (کنکور) مربوط به نوبت اول و دوم (ملاک عمل در نمره‌کل نهایی) و نمره کل سابقه تحصیلی دریافتی از وزارت آموزش و پرورش بود که در روز جمعه 20 مرداد با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری، قابل مشاهده شد.

مرحله دوم کارنامه نهایی برای انتخاب رشته حاوی نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، سهمیه، استان بومی و وضعیت مجاز یا غیرمجاز به انتخاب رشته داوطلبان است که هفته آینده اعلام می‌شود.

نمرات خام شرکت‌کنندگان نوبت اول در اسفند ماه 1401 اطلاع‌رسانی شد که مجدداً در سامانه جامع آزمون سراسری به آدرس https://my.sanjesh.org قابل مشاهده است. برای داوطلبانی که فقط در نوبت اول در یک یا چند گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند، نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی آنان در کارنامه نوبت اول درج شده و از طریق سامانه فوق قابل ملاحظه است.

پذیرش در آزمون سراسری سال 1402 بر اساس قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش و پذیرش دانشجو با ملاک نمره کل نهایی حاصل از 60 درصد آزمون اختصاصی (کنکور) و 40 درصد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای سه گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین 74 درصد آزمون اختصاصی (کنکور) و 26 درصد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی بر اساس 11 درس دیپلم در پایه دوازدهم در نظام 6-3-3 محاسبه می شود و سهمیه‌ها در این آزمون تغییر نخواهد کرد.

به طور کلی میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1402 میزان 30 درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی 10 درصد(در مجموع 40 درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی عنوان شده است.

همچنین سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 3-3-6 یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال 1402 به میزان 26 درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه می‌شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال 1402، 19 و نیم درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی 6 و نیم درصد(در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی 26 درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

طبق بند 2-2 ماده 2 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام 3-3-6 و نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی) ساخته می‌شود.

برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست.

برای پذیرش در سال 1402، نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای 2 و 3 ماده 3 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبت‌های آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی (میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی طبق بند 2-2 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته می‌شود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است. رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ساخته می‌شود.

برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نشدند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ می‌کنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه می‌شود و ملاک اعمال در گزینش علمی است.

داوطلبان کنکور 1402 می‌توانند هرگونه سؤال در خصوص نمرات خام آزمون اختصاصی (کنکور) را از طریق سامانه پاسخگویی اینترنتی به نشانی https://request.sanjesh.org به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کنند  و یا در صورت لزوم سؤالات خود را در ساعات اداری با شماره تلفن 42163 با پیش‌شماره 021 در میان بگذارند.

داوطلبان در صورت نیاز به درخواست بررسی مجدد نمره کل سابقه تحصیلی لازم است به درگاه الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کنند. طبق تاکید سازمان سنجش به درخواست‌هایی که به سایر روش‌ها ارسال شود، هیچ‌گونه پاسخی داده نخواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/556542/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار ورزشکاران باستانی با آیت الله نورمفیدی

دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»

بالگرد اورژانس قم دوبار به پرواز درآمد

سانحه مرگبار رانندگی 3 کشته بر جای گذاشت

دستگیری قاتل 35 ساله در کمتر از 3ساعت

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

جزییات عملیات هلال احمر برای یافتن "یسنا" دختر گمشده اهل گلستان

گرفتاری خودروها در آبگرفتگی خیابان‌های شهر شوش

انهدام شبکه شیطان پرستی توسط پلیس

تصاویری از «یسنا» در آغوش خانواده پس‌از 4 روز مفقود بودن

پیرمرد هتاک ورزشگاه آزادی بازداشت شد!

حقایق جالب درباره چپ دست‌ها

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند

کاهش التهاب مفصل زانو با تزریق کورتون

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز

توفان شدید گرد و غبار در مسیر زاهدان به زابل

آزادی 28 زندانی پاکستانی در هرمزگان

تصاویری از معاینه پزشکی "یسنا" در بیمارستان

اختتامیه جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد» قم

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

جزئیات لحظه پیدا شدن "یسنا" توسط امدادگر هلال احمر

رادان: دشمن با تمام توان درحال برنامه‌ریزی برای از بین بردن عفاف و حجاب است

اژه‌ای: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند

دادستان کلاله: تحقیقات تا زمان دستگیری همه عوامل دخیل در مفقودی "یسنا" ادامه دارد

محور هراز و آزادراه تهران-شمال قفل شد

جلوگیری از 3 هزار سقط عمد جنین سالم در کشور

حقایقی درباره تأثیر دارو‌های غضروف ساز

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

(تصاویر) بزرگداشت مرحومه زهرا شجاعی در بیت آیت‌الله صانعی

آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند

دوست چه کسی است؟

اسم رمز ؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم

اسم رمز ترور؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم

توضیحات هلال احمر در خصوص پیدا شدن "یسنا" کودک چهار ساله گلستانی

ویرانی گسترده در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان

بارش برف در قله توچال تهران

هشدار پلیس فتا درباره افزایش کلاهبرداری پیامکی در ایام تعطیلات

اولین تصاویر از "یسنا" در آغوش مادرش

25 زندانی در قم به آغوش خانواده بازگشتند

رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف شد

تأثیر تغییرات هورمونی بر ساییدگی زانو

مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل زانو

تو بگو ماه کجاست؟

ماجرای مفقود شدن«یسنا» دختر 4 ساله گلستانی

سقوط کمد جان کودک را گرفت