عصر قم

آخرين مطالب

کسب رتبه الف توسط مجله علوم و فنون و مدیریت اطلاعات دانشگاه قم در سه سال متوالی علمی

کسب رتبه الف توسط مجله علوم و فنون و مدیریت اطلاعات دانشگاه قم در سه سال متوالی
  بزرگنمايي:

عصر قم -   مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم، گفت: مجله علوم و فنون و مدیریت اطلاعات دانشگاه قم، رتبه الف را طی سه سال متوالی در میان مجلات کسب کرده است.
دکتر رضا کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات یک فصلنامه ای است که با هدف مرجع انتشار یافته های علمی در حوزه های نظری، کاربردی و توسعه ای مدیریت اطلاعات در میان پژوهشگران دانشگاهی و اندیشمندان در حال فعالیت است.
وی با بیان اینکه این فصلنامه از سال 1394 شروع به کار کرده است، گفت: عصر، عصر اطلاعات است و ما با کلیدواژه هایی همچون اقتصاد دانش بنیان، اطلاعات، جامعه اطلاعاتی و جامعه دانش بنیان روبرو هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه مجله علوم و فنون مدیریت اطلاعات طی 3 سال متوالی رتبه الف را در میان مجلات کسب کرده است، تصریح کرد: هدف این مجله، این است که بتواند اطلاعات را شناسایی، سازماندهی و پذیرش کند تا سازمان ها بتوانند از نتایج این یافته های علمی در تصمیم گیری های خود استفاده کنند.
وی تاکید کرد: در کنار این هدف اصلی، چند هدف فرعی نیز تبیین شده است، ابتدا این که بستری برای نشر یافته ها و دیدگاه های علمی مرتبط به مدیریت اطلاعات و دانش وجود داشته باشد، همچنین کمک به گسترش اطلاعات علمی، بین سه رکن جامعه یعنی خوانندگان، جامعه و صنعت نیز هدف دیگر مجله علوم و فنون و مدیریت اطلاعات است.
کریمی گفت: یافته هایی که در این حوزه منتشر می شود، رویت و مشاهده پذیری آن در جامعه گسترش پیدا کند و یک گفتمانی پیرامون این مدیریت علمی شکل بگیرد و یک شبکه علمی و نخبگی رخ دهد و یک مشارکتی در حوزه های مرزهای دانش با نخبگان علمی که در این حوزه وجود دارند، اتفاق بیفتد.
مدیر مسئول مجله علوم و فنون و مدیریت اطلاعات، اظهار کرد: تسهیل جریان تخصصی نیز جهت چالش ها و مسائل سازمان های ایرانی از دیگر اهداف مجله علوم و فنون مدیریت اطلاعات است که نهایتا بتوانیم دانش را برای تصمیمات موثر سازمان ها فراهم کنیم.
وی یادآور شد: مخاطبان اصلی این مجله مربوط به یک رشته خاص نیست و هر رشته ای که با اطلاعات سروکار دارد، ازجمله رشته اطلاعات و دانش شناسی، علوم مدیریت، علوم داده، علوم رایانه، ارتباطات زبان شناسی، مهندسی صنایع، علوم تربیتی، فلسفه و زبان شناسی می توانند مخاطبان این نشریه باشند و داده های خود را در این مجله منتشر کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار کرد: یکی از حسن های این مجله، این است که یک مجله بین رشته ای است، همچنین این نشریه حوزه های مختلفی را به لحاظ دامنه‌ی موضوعی در برمی گیرد که یکی از آن ها بحث خود مدیریت اطلاعات است که سیستم ها و نظریه های مدیریت داده و مدیریت اطلاعات، سامانه های پردازش و تصمیم سازی، ابزارهای سازمانی، آنتولوژی، تاکسونومی، هزینه های سودمندی نظام اطلاعاتی، فناوری های نوین مدیریت اطلاعاتی، این ها محورهایی که به صورت کلی، زیر مجموعه‌ی حوزه مدیریت اطلاعات قرار می گیرد.
وی در رابطه با تفاوت میان دانش و اطلاعات گفت: اطلاعات آن چیزی است که در کتاب ها، گزارش ها و مقالات ثبت و ضبط شده است و به صورت رقم درآمده و مکتوب شده است اما دانش آن چیزی است که فقط در ذهن انسان است و هنوز به صورت ضمنی بوده و پیاده سازی نشده است، بنابراین این مجله هم اطلاعات و هم دانش را پوشش می دهد.
وی عنوان کرد: در حوزه‌ی مدیریت دانش، نظریه ها در مورد دانش، تجربه های پیاده سازی شده مدیریت دانش در سازمان ها بخصوص در سازمان های ایرانی است، رویکرد، فنون و استانداردهای سازماندهی دانش وجود دارد، همچنین نظام ها و سامان های اشاعه و توسعه‌ی دانش نیز وجود دارند تا نهایتا این دانش را در عمل بتوانیم برای سازمان ها به خصوص سازمان های ایرانی به کار بگیریم.
کریمی تصریح کرد: مجله علوم و فنون مدیریت اطلاعات، موضوع تحلیل و سازماندهی اطلاعات است، چرا که یکی از خاستگاه های این مجله، رشته‌ی علم اطلاعات و دانش شناسی است که البته هم مهندسی کامپیوتر، نرم افزار و هم رشته‌ی علم اطلاعات و دانش شناسی که مکمل یکدیگر هستند، این ها را می توانیم به نظریه های سازماندهی اطلاعات، داده کاوی، داده پردازی، ذخیره و بازیابی را داشته باشیم.
مدیر مسئول مجله علوم و فنون و مدیریت اطلاعات گفت: بحث فناوری و مدیریت اطلاعات را نیز در حال بررسی است و خود این موضوع و ارزیابی و ارزش یابی فناوری ها، توسعه و تکامل فناوری ها و پیاده سازی فناوری ها و انتقال و تبادل فناوری ها، مباحثی است که مجله ما را پوشش می دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم عنوان کرد: در هر شماره مجله، 15 مقاله منتشر می شود که در طول سال به طورکلی 60 مقاله منتشر خواهد شد.
کریمی با بیان اینکه 30 درصد از مقالات ارسالی پذیرفته شده اند خاطر نشان کرد: تا کنون 998 مقاله برای مجله ارسال شده است که 303 عدد از آن ها پذیرش شده اند و 557 مقاله نیز پذیرفته نشده اند.
 

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/564932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو بگو ماه کجاست؟

ماجرای مفقود شدن«یسنا» دختر 4 ساله گلستانی

سقوط کمد جان کودک را گرفت

پایانی خوش برای ماجرای گم شدن دختر 4 ساله؛ "یسنا" زنده پیدا شد

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

شاعرانه/هزار جان مقدس فدای روی تو باد

مردم قم با پیکر 2 شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند

امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید

رقابت بیش از 12 هزار نفر در آزمون دستیاری پزشکی؛ افزایش 12درصدی ظرفیت برای امسال

دستورالعمل‌ بهداشتی حج 1403 اعلام شد

وقوع سیل و آبگرفتگی در چهار استان کشور

علائم فشار خون بالا را بشناسید

سخنان جالب نویسنده کتاب افسانه‌ی عادی بودن

مردم قم با دو شهید گمنام دفاع مقدس وداع می کنند

مردم قم با پیکر 2 شهید گمنام دفاع مقدس وداع می کنند

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

غضروف خاصیت بازسازی دارد؟

رئیس‌جمهور بیستم اردیبهشت به قم سفر می‌کند

آیت‌الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است/ تعداد شاگردان استادی که سالیانی 100 شاگرد داشت به 10 نفر رسیده! حدود 150 استاد در سال گذشته تدریس داشتند، اما در سال جاری تا 2 ماه از تدریس محروم بودند

طرح ولایت آیت الله مصباح یزدی اثرات عمیقی در جوانان داشت

آیت‌الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است

داستانک/ زیبایی یا زشتی؟

خواندن چند بیت شنیدنی از غزل زیبای سعدی

مصاف نماینده فوتسال قم و هرمزگان در لیگ دسته یک

منطقه ویژه سلفچگان با تکمیل فرودگاه قم توسعه می‌یابد

گشایش نمایشگاه مشق همدلی در قم

امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه قم رقم زد

داستان نام گذاری خلیج فارس در زمان داریوش اول هخامنشی

فیلم سیاه مرد بدهکار از زن طلبکار

دستگیری اراذل و اوباش در جنوب تهران

کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به 30 ساعت

گزارش فارس از ماجرای مفقود شدن«یسنا» دختر 4 ساله گلستانی

آیا تمام فست فود ها غذای غلیظ هستن؟

صدا کن مرا!

رئیس‌جمهور 20 اردیبهشت به قم سفر می‌کند

پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم

احداث پد بالگرد اورژانس در جاده‌های قم

اعلام آمادگی دانشگاه قم برای پذیرش دانشجویان و اساتید اخراجی آمریکا

علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟

دیشب بر ساکنان شفتِ گیلان چه گذشت؟

قتل مرد کامیون‌دار با ضربه چاقو

گفتگو با سارقی که صندوق عقب خودرو را در کمتر از 5 ثانیه باز می کند!

دستور ویژه رییس هلال احمر برای نجات یسنا، دختر بچه مفقودشده

دلیل تاخیر اورژانس چیه؟

قم فردا بارانی است

بررسی بیماری ایدز از نگاه طب سنتی

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی

رئیس هیئت مدیره بیمه دی: دوام شرکت‌های بیمه در گرو نوآوری در خلق محصولات بیمه ای است