عصر قم

آخرين مطالب

لزوم توجه به علوم انسانی در جشنواره های علمی بین المللی علمی

لزوم توجه به علوم انسانی در جشنواره های علمی بین المللی
  بزرگنمايي:

عصرقم- حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: جایزه‌های علمی در کشور مسئله‌ای است که برای آن تدبیر کلی و کلان اندیشه نشده است، در کشور ما با مبالغی بسیار بالایی جایزه‌های مختلف اعم از جایزه جهانی المصطفی، جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، جایزه جشنواره فارابی و جشنواره خوارزمی اعطا می‌شود اما متأسفانه مدیریت کلان پشت این جوایز نیست. به‌طور نمونه جایزه نوبل کاملاً به‌صورت هدفمند و با غرض و اهداف مشخص به افراد داده می‌شود تا فضای حاکم بر دنیا را جهت دهد، این جایزه در سال‌های اخیر در جهت فشار به جمهوری اسلامی و جهان اسلام اعطا شده تا براساس حقوق لیبرالیستی آن را تحریک کنند و روی آن مانور دهند، این افراد برنامه دارند تا در ازای اعطای این جایزه، اهداف سیاسی، اجتماعی و علمی خود را دنبال کنند.

ایده‌های افراد منتخب جشنواره‌های کشوری منعکس شود

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی نیز چندین دوره است که جایزه المصطفی را با مبالغ بالا اعطا می‌کند، اما افراد برگزیده این جایزه، شناخته نمی‌شوند و مشخص نیست در راستای پیشرفت جهان اسلام و تمدن در حال شکل‌گیری اسلام چه خدمتی داشته و چه بهره‌برداری می‌توان از آنها کرد، متأسفانه این افراد رصد نمی‌شوند.

رئیس دانشگاه قم بیان کرد: برگزیدگان جایزه پژوهشگران برتر که از سوی حوزه علمیه اعطا می‌شود و نیز جایزه بنیاد نخبگان هم به این نحو است و کسی به سراغ این افراد نمی‌رود تا شناخته شوند، تأثیرگذار باشند و تجربیاتشان منعکس شود؛ این مسئله نشان از بی‌مدیریتی و بی‌تدبیری است، افراد منتخب بعد از برگزیده شدن نباید رها شوند. در این راستا لازم است مرکز و مؤسسه‌ای برای راهبری جوایز علمی در کشور داشته باشیم تا با برنامه‎‌ریزی و راهبرد، با افراد منتخب ارتباط گرفته و ایده‌های آنها را منتشر کنند.

شریفی در خصوص جایزه المصطفی اظهار کرد: این جایزه متأسفانه فقط در حوزه فناوری، صنعت، علوم پایه و مهندسی است و در آن توجهی به علوم انسانی و اجتماعی نشده است؛ در حالی‌ که حرف دیگر ما برای دنیا، علوم انسانی است و در علوم پایه و فنی و مهندسی فعلاً بیشتر تابع علم دنیای غرب هستیم.

رئیس دانشگاه قم افزود: علوم انسانی ذاتاً علوم جهت‌ده به سایر علوم است و به همین جهت دنیای غرب روی علوم انسانی بسیار تأکید و تبلیغ می‌کند و جوایزی مانند جایزه حقوقدان، روانشناس و جامعه‌شناس برتر را اعطا کرده و برگزیدگان آن را به دنیا معرفی می‌کند.

علوم انسانی اسلامی در مسیر رشد

وی گفت: ما که موتور محرک علم را علوم انسانی می‌دانیم، باید جایزه‌ای نیز در این عرصه تعریف کنیم و چند نفر از علوم انسانی و اجتماعی که مسئله جهان اسلام را حل کرده، راهکار ارائه داده‌ و تولید علم کرده‌اند نیز انتخاب شوند که امیدواریم با رایزنی‌ها این جایزه برای علوم انسانی هم درنظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه جایزه‌ها نقش جهت‌دهی دارند، افزود: درنظر گرفتن جایزه برای علوم انسانی اهتمام جهان اسلام را نشان می‌دهد، ما در علوم انسانی در برخی از رشته‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، به‌طور نمونه در تئوری سیاسی و نحوه اداره جامعه و حاکمیت در دنیا نظریه لیبرال دموکراسی وجود دارد، اما ما مردم‌سالاری دینی را داریم؛ در حوزه اقتصاد نیز تئوری‌های مختلفی ارائه شده هر چند که در جامعه کمتر عملی شده است که البته این جایزه‌ها نیز برای تئوری بوده و در همه جای دنیا نظریه‌ها در سال‌های بعدی عملی می‌شوند.

شریفی با اشاره به رشد چشمگیر کشور در علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: به‌دلیل اینکه در کشور به این بخش اهمیت داده نمی‌شود، طبیعتاً صنعتگر و یا مدیر سیاسی نیز به آن توجه نمی‌کند و تنها به مواردی که در دنیا رایج است اهمیت می‌دهند؛ بنابراین نقش اصلی جایزه‌ها بیان اهتمام و جهت‌دهی است و سوگیری را مشخص می‌کند.

وی گفت: شاخصه‌های مفصلی برای جایزه‌ها وجود دارد، اما ممکن است گاهی ناعدالتی‌هایی نیز صورت بگیرد زیرا یک کار بشری است، اما در کشور تمام تلاش بر این است که عدالت برقرار شود و اگر اعتراضی نیز باشد، مجدداً جبران خواهد شد، اما مسلماً استانداردها دقیق و سختگیرانه است و از چندین مرحله و کمیته عبور می‌کنند تا فردی که شایسته است انتخاب شود.

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه در دنیا قدرت رسانه‌ای باعث می‌شود برخی ناعدالتی‌ها صورت بگیرد، گفت: گاهی رسانه‌ها باعث می‌شوند افرادی که شایسته نیستند با اهداف مشخص انتخاب شوند، مانند جایزه صلح نوبل؛ اما در ایران اینگونه نیست و طبق شاخصه‌ها افراد برتر انتخاب می‌شوند.

شریفی درخصوص نقش و رسالت رسانه در این حوزه گفت: رسانه‌هایی که هدفشان ارتقای جایگاه علمی و سطح نخبگی کشور است باید کم‌کاری روابط عمومی دستگاه‌ها را جبران کرده، فرد برتر را دنبال کنند و به بهانه‌های مختلف به سراغ او بروند. در چند هفته اخیر دو درصد دانشمندان برتر دنیا از بین حدود 200 هزار نفر معرفی شدند که حدود دو هزار نفر ایرانی بودند، اما این آمار باید رشد کند، رسانه‌ها نیز این افراد را معرفی کنند و مراکز علمی هم از آنها در جهت رشد این آمار مشورت بگیرند و موانع را برطرف کنند؛ بنابراین رسانه‌ها می‌توانند از جهات مختلف با ارتباط با این افراد، الگوسازی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/573830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سانحه مرگبار رانندگی 3 کشته بر جای گذاشت

دستگیری قاتل 35 ساله در کمتر از 3ساعت

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

جزییات عملیات هلال احمر برای یافتن "یسنا" دختر گمشده اهل گلستان

گرفتاری خودروها در آبگرفتگی خیابان‌های شهر شوش

انهدام شبکه شیطان پرستی توسط پلیس

تصاویری از «یسنا» در آغوش خانواده پس‌از 4 روز مفقود بودن

پیرمرد هتاک ورزشگاه آزادی بازداشت شد!

حقایق جالب درباره چپ دست‌ها

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند

کاهش التهاب مفصل زانو با تزریق کورتون

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز

توفان شدید گرد و غبار در مسیر زاهدان به زابل

آزادی 28 زندانی پاکستانی در هرمزگان

تصاویری از معاینه پزشکی "یسنا" در بیمارستان

اختتامیه جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد» قم

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

جزئیات لحظه پیدا شدن "یسنا" توسط امدادگر هلال احمر

رادان: دشمن با تمام توان درحال برنامه‌ریزی برای از بین بردن عفاف و حجاب است

اژه‌ای: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند

دادستان کلاله: تحقیقات تا زمان دستگیری همه عوامل دخیل در مفقودی "یسنا" ادامه دارد

محور هراز و آزادراه تهران-شمال قفل شد

جلوگیری از 3 هزار سقط عمد جنین سالم در کشور

حقایقی درباره تأثیر دارو‌های غضروف ساز

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

(تصاویر) بزرگداشت مرحومه زهرا شجاعی در بیت آیت‌الله صانعی

آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند

دوست چه کسی است؟

اسم رمز ؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم

اسم رمز ترور؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم

توضیحات هلال احمر در خصوص پیدا شدن "یسنا" کودک چهار ساله گلستانی

ویرانی گسترده در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان

بارش برف در قله توچال تهران

هشدار پلیس فتا درباره افزایش کلاهبرداری پیامکی در ایام تعطیلات

اولین تصاویر از "یسنا" در آغوش مادرش

25 زندانی در قم به آغوش خانواده بازگشتند

رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف شد

تأثیر تغییرات هورمونی بر ساییدگی زانو

مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل زانو

تو بگو ماه کجاست؟

ماجرای مفقود شدن«یسنا» دختر 4 ساله گلستانی

سقوط کمد جان کودک را گرفت

پایانی خوش برای ماجرای گم شدن دختر 4 ساله؛ "یسنا" زنده پیدا شد

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است