عصر قم

آخرين مطالب

حذف 3700 رشته علمی کاربردی علمی

حذف 3700 رشته علمی کاربردی
  بزرگنمايي:

عصر قم -  قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی بر آمادگی کامل این دانشگاه جهت صدور مجوز در مناطق دارای صنایع بزرگ خبر داد و گفت: با اجرای برنامه آمایش آموزش عالی تعداد 3700 کدرشته دانشگاه تعطیل شد که نیازی در آمایش به آن‌ها نبوده و به جای آن حدود800 کدرشته باتوجه به نیاز منطقه و اقبال عمومی اضافه و 125 برنامه جدید درسی نوشته شد.
دکتر اصغر کشت‌کار قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در این نشست با تاکید بر اینکه این دانشگاه آمادگی کامل جهت صدور مجوز در مناطق دارای صنایع بزرگ را دارد، افزود: مجوز راه اندازی و تاسیس مراکز آموزش علمی کاربردی باتوجه به نیاز منطقه برای واحد‌های صنایع بزرگ که دارای استاندارد‌های مورد نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشند صادر می‌شود.
قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: در استان هرمزگان مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت نظم آفرینان صنعت سهند وجود دارد که باتوجه به سند آمایش سرزمینی استان که نیازمند نیروی کار در بخش دریایی پیش بینی شده بود، بصورت تخصصی در این زمینه با 4 رشته امور گمرگ، خدمات بندری، لجستیک و زنجیره تامین با حضور 121 دانشجو فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند در حوزه راه اندازی مراکز آموزش علمی کاربردی ورود پیدا کنند، گفت: هم اکنون تمام مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خصوصی هستند و هیچ نوع بودجه دولتی دریافت نمی‌کنند، مدرسین این مراکز هم در استخدام دولت نیستند و بصورت حق التدریس با این مراکز همکاری می‌کنند.
دکتر کشت کار افزود: تاکنون بیش از 350 مرکز آموزشی علمی کاربردی در راستای سند آمایش سرزمین هر استان در حال فعالیت هستند. آمایش سرزمینی دانشگاه جامع علمی کاربردی در هر استان باتوجه اسناد توسعه‌ای استان طبق اطلاعات آماری مرکز آمار ایران، شورای آمایش سرزمینی و اطلاعات موجود در آموزش و پرورش و همچنین سازمان برنامه و بودجه تهیه شده که با احصای نیاز‌های هر استان اکنون می‌دانیم در هر منطقه بدنبال چه هستیم و چه نوع برنامه ریزی‌هایی باید انجام دهیم.
وی با اشاره به پذیرش 3 دوره قبل دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: از وقتی آمایش سرزمینی را آغاز کرده ایم حدود 3700 کدرشته دانشگاه تعطیل شد که نیازی در آمایش به آن‌ها نبوده و به جای آن حدود800 کدرشته باتوجه به نیاز منطقه و اقبال عمومی اضافه و 125 برنامه جدید درسی نوشته شد.
دکتر کشت کار تصریح کرد: طبق بررسی انجام شده در سال1400 حدود 6 درصد کدرشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرش حد مجاز برای برگزاری دوره را داشته اند، اما در سالجاری بر طبق آمایش سرزمینی عمل شد و این عدد به بالای 69 درصد رسیده که نشان دهنده این است که دانشگاه جامع علمی کاربردی مسیر درستی را انتخاب کرده است.
وی افزود: باتوجه به اینکه در سال جاری 115 مرکز دولتی تعطیل شد، اما خوشبختانه در مهرماه امسال با افزایش دانشجو روبرو بوده ایم.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه مراکز آموزش علمی کاربردی که مطابق با برنامه آمایش سرزمین نتوانستند برنامه ریزی کنند با تعطیلی مواجه شده اند، افزود: حدود 70 مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور به دلیل عدم تطبیق با برنامه آمایش سرزمینی استان خود تعطیل شده اند، اما در عوض 12 مرکز آموزش علمی کاربردی خصوصی قدرتمند تاسیس شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، همچنین در این نشست دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری گفت: توسعه آموزش عالی در سواحل مکران یکی از اولویت‌های وزارت علوم است.
وی افزود: در منطقه مکران، توسعه متوازن و همه جانبه خواهیم داشت بنابراین نیازمند مهارت آموزی، پرورش و تربیت نیروی انسانی متخصص و بومی هستیم.
دکتر عمو عابدینی خاطرنشان کرد: منطقه مکران در سه ناحیه شرق (چابهار)، غرب (هرمزگان) و مرکزی (جاسک) در دست توسعه قرار دارد و در حوزه صنعت، امنیت غذایی، علوم و فن آوری دریایی، دریانوردی و انرژی برنامه ریزی شده تا دانشگاه‌های مختلف راه اندازی شود و بتوانیم بصورت هدفمند نیروی انسانی متخصص منطقه مکران را تامین کنیم.
احسان کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز در این نشست گفت: در توسعه سواحل مکران به جامعه محلی باید توجه بیشتری شود و توسعه کشور به ویژه توسعه صنایع باید در کنار دریا باشد.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/574658/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم

مردم قم با 2 شهید گمنام دوران دفاع مقدس وداع کردند

(تصاویر) مراسم سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری

تقویم و اوقات شرعی جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دیدار ورزشکاران باستانی با آیت الله نورمفیدی

دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»

بالگرد اورژانس قم دوبار به پرواز درآمد

سانحه مرگبار رانندگی 3 کشته بر جای گذاشت

دستگیری قاتل 35 ساله در کمتر از 3ساعت

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

جزییات عملیات هلال احمر برای یافتن "یسنا" دختر گمشده اهل گلستان

گرفتاری خودروها در آبگرفتگی خیابان‌های شهر شوش

انهدام شبکه شیطان پرستی توسط پلیس

تصاویری از «یسنا» در آغوش خانواده پس‌از 4 روز مفقود بودن

پیرمرد هتاک ورزشگاه آزادی بازداشت شد!

حقایق جالب درباره چپ دست‌ها

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند

کاهش التهاب مفصل زانو با تزریق کورتون

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز

توفان شدید گرد و غبار در مسیر زاهدان به زابل

آزادی 28 زندانی پاکستانی در هرمزگان

تصاویری از معاینه پزشکی "یسنا" در بیمارستان

اختتامیه جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد» قم

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

جزئیات لحظه پیدا شدن "یسنا" توسط امدادگر هلال احمر

رادان: دشمن با تمام توان درحال برنامه‌ریزی برای از بین بردن عفاف و حجاب است

اژه‌ای: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند

دادستان کلاله: تحقیقات تا زمان دستگیری همه عوامل دخیل در مفقودی "یسنا" ادامه دارد

محور هراز و آزادراه تهران-شمال قفل شد

جلوگیری از 3 هزار سقط عمد جنین سالم در کشور

حقایقی درباره تأثیر دارو‌های غضروف ساز

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

(تصاویر) بزرگداشت مرحومه زهرا شجاعی در بیت آیت‌الله صانعی

آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند

دوست چه کسی است؟

اسم رمز ؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم

اسم رمز ترور؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم

توضیحات هلال احمر در خصوص پیدا شدن "یسنا" کودک چهار ساله گلستانی

ویرانی گسترده در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان

بارش برف در قله توچال تهران

هشدار پلیس فتا درباره افزایش کلاهبرداری پیامکی در ایام تعطیلات

اولین تصاویر از "یسنا" در آغوش مادرش

25 زندانی در قم به آغوش خانواده بازگشتند

رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف شد

تأثیر تغییرات هورمونی بر ساییدگی زانو