عصر قم

آخرين مطالب

آیت‌الله استادی: به هر مناسبتی از امام یاد شود بسیار خوب است و همه باید تحسین کنند روحانیت

آیت‌الله استادی: به هر مناسبتی از امام یاد شود بسیار خوب است و همه باید تحسین کنند
  بزرگنمايي:

عصر قم - عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم حوزه مطلوب از نظر امام خمینی(س) داشته باشیم باید درس را جدی بگیریم، گفت: یکی از خواسته‌های امام خمینی(س) این بوده که قم و حوزه های علمیه باید ساده زیست باشند. منظور ایشان خطاب به همه روحانیت و آخوندهایی است که در قم هستند و ساده زیست نیستند. ایشان می‌پسندد که حوزه اهل دنیا نباشد. به گزارش خبرنگار جماران، آیت‌الله رضا استادی در نشست علمی با موضوع «حوزه مطلوب از دیدگاه امام خمینی(س)» که به مناسبت سالگرد بازگشت حضرت امام به قم، توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه به هر مناسبتی از امام یاد شود بسیار خوب است و همه باید تحسین کنند، گفت: عزیزی که از من دعوت کرد در حضور شما باشم، اگر اشتباه نکنم اول گفت جلسه‌ای برای بیان «تحول در حوزه» داریم. من گفتم که شخصا به «تحول» معتقد نیستم؛ چون سر و صدا زیاد است ولی تحولی نشده است. تحول معنای دیگری دارد؛ اگر امام (ره) می‌فرمود که در ملت ایران تحول پیدا شده، طور دیگر بوده و طور دیگر شده است. ولی حوزه پیشرفت و وسعت پیدا کرده و تحولی درکار نبوده؛ و اگر هم بوده در همان سهمی است که امام داشتند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این جلسه در خصوص «حوزه مطلوب از دیدگاه امام خمینی(س)» است، افزود: کتابی خواستیم و کتاب «روحانیت و حوزه‌های علمیه از دیدگاه امام خمینی(س)» را به ما دادند. این کتاب 600 صفحه است و من خلاصه آن را خواندم. فکر کردم اگر از بریده‌هایی که در این کتاب هست چیزی نقل کنم، ممکن است کسی بگوید تقطیع شده؛ مقدمه و مؤخره دارد و چرا بی مقدمه و مؤخره نقل شده است؟ آنها اگر بحثی هم دارد، جای خودش بحث شود. وی تأکید کرد: این طور به نظرم آمد که ما خود امام را الگو قرار دهیم و بگوییم هر طور زندگی کرده، اگر حوزه آن طوری شد، حوزه مطلوب امام می‌شود؛ اگر در آن مسیر بود، می‌شود در مسیر حوزه‌ای که امام می‌خواهد اما اگر نبود، خودمان باید جوابگو باشیم. موضوعاتی که در این کتاب مطرح شده، چیزهایی است که همه شما می‌دانید. ایشان راجع به علم، تحصیل، تعلیم و تعلم خیلی جدی بود؛ یعنی بیش از آنچه که ما فکر می‌کنیم، جدی بود و بیشتر روی فقه جواهری و فقه اجتهادی و شیخ انصاری کار می‌کرد. آیت‌الله استادی تأکید کرد: خودمان قضاوت کنیم و ببینیم الآن وضع حوزه طوری هست که ایشان نخواسته‌اند انتقاد کنند و سؤال کرده‌اند که آیا حوزه‌های فعلی مثل شیخ انصاری تربیت می‌کند؟ مثل صاحب جواهر تربیت می کند؟ خودمان باید جواب بدهیم؛ ایشان در این صدد بوده و از این حوزه خوشش می‌آید که یا این هدف در آن محقق شده باشد یا درصدد تحقق آن باشد. امام می‌فرماید خوب است ولی آن طور نیست که مثل شیخ انصاری و صاحب جواهر بیاید. وی افزود: اگر بخواهیم حوزه مطلوب از نظر امام خمینی(س) داشته باشیم باید درس را جدی بگیریم؛ ایشان از جوانی مسأله درس و تحصیل را خیلی جدی گرفته است. من از آقای فرید شنیدم که می‌گفت من در سبزه میدان تهران راه می‌رفتم، دیدم امام خودش را به من رساند و با هم مباحثه کردیم. آقای فرید تعریف می‌کرد که «پدرم از دنیا رفت و او را برای خاکسپاری به نجف منتقل کردیم و همان جا مجلس ترحیم گرفتیم. من (آقای فرید) کنار سید محمود شاهرودی نشسته بودم، باید از والدین احترام کنم، کسی می آمد بلند می‌شدم و احترام می کردم و وقتی می‌نشستم دوباره آقای شاهرودی بحثی که مطرح کرده بودم را ادامه می‌داد». عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امام راحل می‌فرمود ما بعد از حاج آقا شیخ هم با رفقا مباحثه می‌کردیم. الان گفته می‌شود که «مباحثه» در قم نزدیک صفر است اما مباحثه در آن زمان جدی بوده است. یکی از آسیب‌هایی که در قم پیدا شده اینکه خیلی گمان می‌کنند «ملا» شدند و دیگر مطالعه و مباحثه نمی‌کنند. برخی وقتی بحثی مطرح می‌شود، گواینکه فتوا می‌دهند، نظرشان را می‌گویند و حاضر نیستند نظر مخالف را بشنوند. وی گفت: امام خمینی(س) به مقوله فقه و فقاهت خیلی تکیه کرده و معتقد بودند که ما اگر فقیه داشته باشیم، جمهوری اسلامی را داریم ولی اگر فقیه نداشته باشیم، هیچ چیز نداریم. عده‌ای گمان می‌کنند ایشان اینقدر به فقه توجه کرده است، در مقابل به فلسفه و عرفان توجهی نداشته است؛ در حالی که امام فلسفه، عرفان و.. را در جای خود مفید می‌دانست اما اولویت را به فقه می‌داد. آیت‌الله استادی با تأکید بر اینکه حوزه فعلی را باید با آنچه امام بوده و خواسته بسنجیم، اظهار داشت: امام کتاب‌های فقه پربحث را دنبال کرده و توقع دارد که همان کتاب‌ها را الآن دنبال کنند، واقعا ملا زیاد داشته باشیم. سفارش کرده که کوشش کنید ملا تربیت کنید. ایشان در جای دیگر هم فرمود علم بدون اخلاق به درد نمی‌خورد. این است که علم ایشان از آغاز تا انجام توأم با اخلاق و معنویت و عرفان بوده است و از حوزه هم این توقع را دارد که هرکس درس می‌دهد و درس می‌خواند این درس خواندن و درس گفتن توأم با اخلاق باشد. وی یادآور شد: امام خمینی(س) تصریح کردند که اگر در حوزه قم معنویت نباشد، هیچ چیز به درد نمی‌خورد. اگر با این علم می‌خواهیم به اسلام کمک کنیم، شرط آن «معنویت» است. ایشان مکرر فرمود اخلاص یا اخلاق عمیق این است که اگر کاری که تو می خواستی انجام بدهی را دیگری انجام داد، تو عمیقا خوشحال شوی. اما اگر غیر این بود، آن «معنویت» نیست. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اینکه تأکید می‌کنیم اساتید ابتدای درس خود، «اخلاق» بگویند صوری نیست. یک سر آن این است که کسی که می‌خواهد اخلاق بگوید خودش این معنویت را داشته باشد. چون کسی که این اخلاق را ندارد، نمی تواند اخلاق بگوید، وجدانش نمی‌گذارد که بگوید. وی تأکید کرد: اگر می خواهید نظر امام خمینی رایج باشد، به فقه اهمیت دهید اما فقه نافی سایر علوم نیست بلکه فقه در رتبه اول است. ایشان فلسفه و عرفان را عمومی نمی‌کرده است. صلاح حوزه هم این نیست که عمومی شود بلکه با سایر درس‌ها تفاوت دارد. یکی از خواسته‌های امام خمینی(س) این بوده که قم و حوزه های علمیه باید ساده زیست باشند. منظور ایشان خطاب به همه روحانیت و آخوندهایی است که در قم هستند و ساده زیست نیستند. ایشان می‌پسندد که حوزه اهل دنیا نباشد. آیت‌الله استادی گفت: چند ماهی که می‌خواستیم برویم مکه، برخی شب ها منزل آقا می‌رفتیم. یک شب دیدم یک مرد عرب آمد و عبای پاره خود را نشان امام داد و کمک می‌خواست. امام هم سوراخ عبای خود را نشان وی داد. اینها اثر می‌گذارد که مردم ببینند یک اهل علم که به جایی رسیده است، یادش نرفته که ساده زیست باشد. یکی از اهل علم در نجف می‌گفت یکی از علاقه هایی که مردم به امام دارند به خاطر این است که دارند می‌بینند امام چگونه زندگی می‌کند. امام معتقد بود هر چه علما ساده زیست‌تر باشند نفوذشان بین مردم بیشتر خواهد بود. وی تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود وضع طلبه‌ها خوب نیست، حرف نادرستی است؛ طلبه‌ها سه دسته هستند: یک دسته وضعشان خوب نیست، یک دسته متوسط هستند و یک دسته خیلی خوب هستند. چرا همه را می‌گویید؟ شما می‌گویید وضع طلاب خوب نیست، مردم می‌بینند این طلبه فلان خرید را می‌کند. با خودش می‌گوید کجا خوب نیست؟ باید واقعیات را به مردم گفت. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ظاهرا سبک زندگی امام اینگونه نبود. به محض ورود به نجف با اینکه شهریه‌ها بند بند داشت، این بندها را به هم زد و به همه شهریه داد. اگر ما چیزهایی بگوییم که نشان دهد قم آن گونه که باید به معنویات نرسیده، به معنای آن نیست که این حوزه به درد نمی‌خورد. امام که همه این امور را می‌دانست و شنیده بود، همواره تصمیم و مبنای ایشان این بود که حوزه‌ها با همین وضع هم بماند. وی اظهار داشت: روزی بر اهل علم در قم می‌گذشت که از هیچ چیز خبر نداشتند، ولی ایشان فرمودند که امروز حوزویان باید از اوضاع جهان با خبر باشند. من خودم که قم آمدم و چند روزی از طلبگی ما گذشته بود، یک آقایی چند رادیو خریده بود و به طلبه‌ها داده بود، یکی از این رادیوها هم به دست ما رسیده بود و گوش می‌کردیم. آقای مصلحی می گفت خدمتی که امام کرد در کشور یک وقتی چند هزار نفر می‌دانستند چه باید بگویند اما ایشان کاری کرد که در هر روستایی که بروی هرکسی اظهارنظر می‌کند. آیت‌الله استادی گفت: برای اینکه بدانیم حوزه مطلوب از نظر امام چه بوده است، به نظرم جهات مختلفی که امام داشت را فهرست کنیم و خودمان را با آن تطبیق کنیم تا بفهمیم حوزه مطلوب چیست. امام خمینی(س) در معنویت، اخلاق، علم و زیرک بودن الگوست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم حوزه مطلوب از نظر امام خمینی(س) داشته باشیم باید درس را جدی بگیریم، گفت: یکی از خواسته‌های امام خمینی(س) این بوده که قم و حوزه های علمیه باید ساده زیست باشند. منظور ایشان خطاب به همه روحانیت و آخوندهایی است که در قم هستند و ساده زیست نیستند.
ایشان می‌پسندد که حوزه اهل دنیا نباشد.
به گزارش خبرنگار جماران، آیت‌الله رضا استادی در نشست علمی با موضوع «حوزه مطلوب از دیدگاه امام خمینی(س)» که به مناسبت سالگرد بازگشت حضرت امام به قم، توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه به هر مناسبتی از امام یاد شود بسیار خوب است و همه باید تحسین کنند، گفت: عزیزی که از من دعوت کرد در حضور شما باشم، اگر اشتباه نکنم اول گفت جلسه‌ای برای بیان «تحول در حوزه» داریم. من گفتم که شخصا به «تحول» معتقد نیستم؛ چون سر و صدا زیاد است ولی تحولی نشده است. تحول معنای دیگری دارد؛ اگر امام (ره) می‌فرمود که در ملت ایران تحول پیدا شده، طور دیگر بوده و طور دیگر شده است. ولی حوزه پیشرفت و وسعت پیدا کرده و تحولی درکار نبوده؛ و اگر هم بوده در همان سهمی است که امام داشتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این جلسه در خصوص «حوزه مطلوب از دیدگاه امام خمینی(س)» است، افزود: کتابی خواستیم و کتاب «روحانیت و حوزه‌های علمیه از دیدگاه امام خمینی(س)» را به ما دادند. این کتاب 600 صفحه است و من خلاصه آن را خواندم. فکر کردم اگر از بریده‌هایی که در این کتاب هست چیزی نقل کنم، ممکن است کسی بگوید تقطیع شده؛ مقدمه و مؤخره دارد و چرا بی مقدمه و مؤخره نقل شده است؟ آنها اگر بحثی هم دارد، جای خودش بحث شود.
وی تأکید کرد: این طور به نظرم آمد که ما خود امام را الگو قرار دهیم و بگوییم هر طور زندگی کرده، اگر حوزه آن طوری شد، حوزه مطلوب امام می‌شود؛ اگر در آن مسیر بود، می‌شود در مسیر حوزه‌ای که امام می‌خواهد اما اگر نبود، خودمان باید جوابگو باشیم. موضوعاتی که در این کتاب مطرح شده، چیزهایی است که همه شما می‌دانید. ایشان راجع به علم، تحصیل، تعلیم و تعلم خیلی جدی بود؛ یعنی بیش از آنچه که ما فکر می‌کنیم، جدی بود و بیشتر روی فقه جواهری و فقه اجتهادی و شیخ انصاری کار می‌کرد.
آیت‌الله استادی تأکید کرد: خودمان قضاوت کنیم و ببینیم الآن وضع حوزه طوری هست که ایشان نخواسته‌اند انتقاد کنند و سؤال کرده‌اند که آیا حوزه‌های فعلی مثل شیخ انصاری تربیت می‌کند؟ مثل صاحب جواهر تربیت می کند؟ خودمان باید جواب بدهیم؛ ایشان در این صدد بوده و از این حوزه خوشش می‌آید که یا این هدف در آن محقق شده باشد یا درصدد تحقق آن باشد. امام می‌فرماید خوب است ولی آن طور نیست که مثل شیخ انصاری و صاحب جواهر بیاید.
وی افزود: اگر بخواهیم حوزه مطلوب از نظر امام خمینی(س) داشته باشیم باید درس را جدی بگیریم؛ ایشان از جوانی مسأله درس و تحصیل را خیلی جدی گرفته است. من از آقای فرید شنیدم که می‌گفت من در سبزه میدان تهران راه می‌رفتم، دیدم امام خودش را به من رساند و با هم مباحثه کردیم. آقای فرید تعریف می‌کرد که «پدرم از دنیا رفت و او را برای خاکسپاری به نجف منتقل کردیم و همان جا مجلس ترحیم گرفتیم. من (آقای فرید) کنار سید محمود شاهرودی نشسته بودم، باید از والدین احترام کنم، کسی می آمد بلند می‌شدم و احترام می کردم و وقتی می‌نشستم دوباره آقای شاهرودی بحثی که مطرح کرده بودم را ادامه می‌داد».
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امام راحل می‌فرمود ما بعد از حاج آقا شیخ هم با رفقا مباحثه می‌کردیم. الان گفته می‌شود که «مباحثه» در قم نزدیک صفر است اما مباحثه در آن زمان جدی بوده است. یکی از آسیب‌هایی که در قم پیدا شده اینکه خیلی گمان می‌کنند «ملا» شدند و دیگر مطالعه و مباحثه نمی‌کنند. برخی وقتی بحثی مطرح می‌شود، گواینکه فتوا می‌دهند، نظرشان را می‌گویند و حاضر نیستند نظر مخالف را بشنوند.
وی گفت: امام خمینی(س) به مقوله فقه و فقاهت خیلی تکیه کرده و معتقد بودند که ما اگر فقیه داشته باشیم، جمهوری اسلامی را داریم ولی اگر فقیه نداشته باشیم، هیچ چیز نداریم. عده‌ای گمان می‌کنند ایشان اینقدر به فقه توجه کرده است، در مقابل به فلسفه و عرفان توجهی نداشته است؛ در حالی که امام فلسفه، عرفان و.. را در جای خود مفید می‌دانست اما اولویت را به فقه می‌داد.
آیت‌الله استادی با تأکید بر اینکه حوزه فعلی را باید با آنچه امام بوده و خواسته بسنجیم، اظهار داشت: امام کتاب‌های فقه پربحث را دنبال کرده و توقع دارد که همان کتاب‌ها را الآن دنبال کنند، واقعا ملا زیاد داشته باشیم. سفارش کرده که کوشش کنید ملا تربیت کنید. ایشان در جای دیگر هم فرمود علم بدون اخلاق به درد نمی‌خورد. این است که علم ایشان از آغاز تا انجام توأم با اخلاق و معنویت و عرفان بوده است و از حوزه هم این توقع را دارد که هرکس درس می‌دهد و درس می‌خواند این درس خواندن و درس گفتن توأم با اخلاق باشد.
وی یادآور شد: امام خمینی(س) تصریح کردند که اگر در حوزه قم معنویت نباشد، هیچ چیز به درد نمی‌خورد. اگر با این علم می‌خواهیم به اسلام کمک کنیم، شرط آن «معنویت» است. ایشان مکرر فرمود اخلاص یا اخلاق عمیق این است که اگر کاری که تو می خواستی انجام بدهی را دیگری انجام داد، تو عمیقا خوشحال شوی. اما اگر غیر این بود، آن «معنویت» نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اینکه تأکید می‌کنیم اساتید ابتدای درس خود، «اخلاق» بگویند صوری نیست. یک سر آن این است که کسی که می‌خواهد اخلاق بگوید خودش این معنویت را داشته باشد. چون کسی که این اخلاق را ندارد، نمی تواند اخلاق بگوید، وجدانش نمی‌گذارد که بگوید.
وی تأکید کرد: اگر می خواهید نظر امام خمینی رایج باشد، به فقه اهمیت دهید اما فقه نافی سایر علوم نیست بلکه فقه در رتبه اول است. ایشان فلسفه و عرفان را عمومی نمی‌کرده است. صلاح حوزه هم این نیست که عمومی شود بلکه با سایر درس‌ها تفاوت دارد. یکی از خواسته‌های امام خمینی(س) این بوده که قم و حوزه های علمیه باید ساده زیست باشند. منظور ایشان خطاب به همه روحانیت و آخوندهایی است که در قم هستند و ساده زیست نیستند. ایشان می‌پسندد که حوزه اهل دنیا نباشد.
آیت‌الله استادی گفت: چند ماهی که می‌خواستیم برویم مکه، برخی شب ها منزل آقا می‌رفتیم. یک شب دیدم یک مرد عرب آمد و عبای پاره خود را نشان امام داد و کمک می‌خواست. امام هم سوراخ عبای خود را نشان وی داد. اینها اثر می‌گذارد که مردم ببینند یک اهل علم که به جایی رسیده است، یادش نرفته که ساده زیست باشد. یکی از اهل علم در نجف می‌گفت یکی از علاقه هایی که مردم به امام دارند به خاطر این است که دارند می‌بینند امام چگونه زندگی می‌کند. امام معتقد بود هر چه علما ساده زیست‌تر باشند نفوذشان بین مردم بیشتر خواهد بود.
وی تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود وضع طلبه‌ها خوب نیست، حرف نادرستی است؛ طلبه‌ها سه دسته هستند: یک دسته وضعشان خوب نیست، یک دسته متوسط هستند و یک دسته خیلی خوب هستند. چرا همه را می‌گویید؟ شما می‌گویید وضع طلاب خوب نیست، مردم می‌بینند این طلبه فلان خرید را می‌کند. با خودش می‌گوید کجا خوب نیست؟ باید واقعیات را به مردم گفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ظاهرا سبک زندگی امام اینگونه نبود. به محض ورود به نجف با اینکه شهریه‌ها بند بند داشت، این بندها را به هم زد و به همه شهریه داد. اگر ما چیزهایی بگوییم که نشان دهد قم آن گونه که باید به معنویات نرسیده، به معنای آن نیست که این حوزه به درد نمی‌خورد. امام که همه این امور را می‌دانست و شنیده بود، همواره تصمیم و مبنای ایشان این بود که حوزه‌ها با همین وضع هم بماند.
وی اظهار داشت: روزی بر اهل علم در قم می‌گذشت که از هیچ چیز خبر نداشتند، ولی ایشان فرمودند که امروز حوزویان باید از اوضاع جهان با خبر باشند. من خودم که قم آمدم و چند روزی از طلبگی ما گذشته بود، یک آقایی چند رادیو خریده بود و به طلبه‌ها داده بود، یکی از این رادیوها هم به دست ما رسیده بود و گوش می‌کردیم. آقای مصلحی می گفت خدمتی که امام کرد در کشور یک وقتی چند هزار نفر می‌دانستند چه باید بگویند اما ایشان کاری کرد که در هر روستایی که بروی هرکسی اظهارنظر می‌کند.
آیت‌الله استادی گفت: برای اینکه بدانیم حوزه مطلوب از نظر امام چه بوده است، به نظرم جهات مختلفی که امام داشت را فهرست کنیم و خودمان را با آن تطبیق کنیم تا بفهمیم حوزه مطلوب چیست. امام خمینی(س) در معنویت، اخلاق، علم و زیرک بودن الگوست.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/592339/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری برگزار شد + عکس

داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه

بازداشت 2 محکوم فراری بعد از 12 سال

واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده

تشییع پیکر یک شهید مدافع امنیت در کرمانشاه

لاغر شدن افراد مبتلا به دیابت با این رژیم غذایی

عوارض مصرف زیاد پنیر را بشناسید

انتشار چند داستان ایرانی

پاس قم فاتح لیگ برتر کاراته/ قهرمان لیگ آینده سازان معرفی شد

قهرمانی پاس قم در لیگ برتر کاراته باشگاه‌های کشور

برخورد چندین خودرو با هم به دلیل لغزندگی جاده بر اثر بارش‌ها

پذیرش دانشجویان آمریکایی به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران

مرگ صدها هزار ماهی در ویتنام

اولین تصاویر از اتوبوسی که 20 پاکستانی را به کام مرگ کشاند

وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم

با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه‌های بومی وارد اقتصاد شد

عناصر خلاق در اقتصاد کشور باید شناسایی شوند

کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه آماده همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری

چرا بدن‌درد می‌گیریم؟

مهم‌ترین نشانه‌های کم خونی چیست؟/ چه بخوریم کم‌خونی را جبران کند

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

مدیرعامل بیمه دی:دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

آیت‌الله مطهری الگویی وارسته برای نسل جستجو‌گر عصر ماست

آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند

اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات

سیاه‌پوشی حرم مطهر رضوی در آستانه‌ شهادت امام صادق (علیه السلام)

تصاویری از سیل شدید در برزیل که بیش از 30 کشته برجای گذاشت

خانه پیرمرد قشمی بعد از 51 سال سند دار شد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

مراقب این پیامک در ایام تعطیلات باشید!

ماجرای نجات 29 دریانورد در آب‌ های هرمزگان

توقیف کامیون حامل 267 کیلو شیشه در تهران

کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد

برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند

کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت

گزارش صداوسیما درخصوص نسخه وزارت بهداشت برای رفع کمبود متخصص

جشن شادی پیدا شدن یسنا

بازداشت عامل جنایت خونین در بوستان ولایت

کامیون بستنی فروشی 18 کودک را راهی بیمارستان کرد!

تصادف عجیب 4 موتورسوار بصورت همزمان

7 میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها

خبر خوش سازمان هواشناسی برای مردم تهران

انفجار مهیب نفتکش حامل بنزین در آمریکا

پیش‌بینی ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

بخشی از کتاب/ ما همه خواهیم مرد، همه ما

علت خشکی گلو چیست؟

گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ 5 دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو

بالاخره دولت دستور همسان‌ سازی حقوق‌ ها را داد

مأموریت‌ رئیسی به سازمان محیط زیست جهت به‌کارگیری فناوری‌های روز