عصر قم

آخرين مطالب

افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به 2.5 میلیارد مترمکعب اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - آخرین خبر / دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با 560 کیلومتر مربع افزایش به 2000 کیلومتر مربع رسیده است، گفت: حجم آب دریاچه نیز با 600 میلیون مترمکعب افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، به 2.5 میلیارد مترمکعب رسیده است.
محمدصادق معتمدیان در بک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه سال گذشته سال سختی را به جهت کاهش بارندگی و گرمای زیاد گذراندیم و نگرانی های جدی در بین مردم نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه به وجود آورده بود، گفت: خوشبختانه بارندگی‌های خوبی را طی دو سه ماه اخیر در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل سه استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کردستان داشتیم.
وی با بیان اینکه این وضعیت باعث افزایش تراز آب دریاچه ارومیه شد، افزود: تراز این دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل منتهی به 17 اردیبهشت 20 سانتیمتر افزایش یافته است (1270.60 سانتی متر).
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با 560 کیلومتر مربع افزایش به 2000 کیلومتر مربع رسیده است، ادامه داد: حجم آب دریاچه نیز با 600 میلیون مترمکعب افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، به 2.5 میلیارد مترمکعب رسیده است.
معتمدیان با بیان اینکه از لحاظ میزان بارش خیلی اتفاق خارق العاده‌ای نیفتاده است، گفت: در سال 98 در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 460 میلی متر بارش داشتیم که اکنون به 305 رسیده، در سال 98 نسبت به امسال 51 درصد افزایش بارندگی داشتیم. سال 99 تا 1402 دوره 4 ساله خشکسالی داشتیم و بارندگی های امروز نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بارش در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به میانگین بلندمدت یک درصد افزایش یافته است، افزود: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از 140 هزار هکتار باغات اضافه شده، یعنی 1.5 میلیارد متر مکعب آب مازاد به بخش کشاورزی در دورانی که شاهد کاهش حجم آب در دریاچه ارومیه بودیم، تحمیل کردیم. این غفلتی بوده که در دوره‌های گذشته شده است.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه امروز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه متاسفانه سه محصول سیب، یونجه و چغندر 57 درصد آب تولیدی حوزه آذربایجان غربی را مصرف می کند، ادامه داد: 58 هزار هکتار باغات سیب هستند که 50 درصد از این باغات بالای 30 سال عمر دارند و از لحاظ بهره‌وری هم دچار مشکل هستند. این باغات کشت دوگانه هستند، یعنی در همین مزارع یونجه هم کشت می‌شود بنابراین 32 درصد از آب تولیدی استان صرف یونجه می‌شود که محصول غیر استراتژیک است.
معتمدیان با بیان اینکه 90 درصد آب تولیدی در حوضه آبریز در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهارکرد: رویکردی که ستاد احیای دریاچه ارومیه به ریاست دکتر محمد مخبر- معاون اول رییس جمهوری - در دولت سیزدهم دارد، تمرکز بر مدیریت نرم‌افزاری یعنی تغییر الگوی کشت است.
وی با بیان اینکه 74 هزار حلقه چاه غیرمجاز در این منطقه (سه استان) حفر شده است، گفت: در همین دولت حدود 4000 چاه را توانستیم مسدود کنیم.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 60 کیلومتر از رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه لایروبی شده‌اند، افزود: این کار اثرات خوبی داشته است. در بحث تکمیل مدول سوم تصفیه‌خانه ارومیه که سال گذشته افتتاح شد، امسال 40 میلیون متر مکعب رهاسازی پساب فاضلاب ارومیه به دریاچه ارومیه داشتیم.
معتمدیان با بیان اینکه برنامه‌هایی در ستاد احیای کشور برنامه ریزی شده تا حدود یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب حقآبه رهاسازی سد و رودخانه های فاقد سد داشته باشیم، ادامه داد: در حال حاضر این آمار از یک میلیارد و 400 مترمکعب هم گذشته یعنی 300 میلون مترمکعب از آنچه پیش بینی شده رهاسازی انجام شده است.
وی با بیان اینکه روزانه 30 میلیون مترمکعب آورده و ورودی به دریاچه ارومیه داریم که براساس ایستگاه‌های هیدرومتریک در ورودی دریاچه ثبت می‌شود، اظهارکرد: امیدواریم در دو سه هفته آینده با ادامه بارندگی های پیش رو و رهاسازی هایی که انجام می شود، این میزان به سه میلیارد متر مکعب یا بیشتر برسد.
معتمدیان در پایان با اشاره به علاقه مردم به دریاچه ارومیه گفت: در روزهای گذشته صف 22 کیلومتری خودروها تا دریاچه ارومیه داشتیم و 70 هزار تلفن همراه فعال بود یعنی جمعیت 200 هزار نفر ساعت‌ها در صف ترافیک بودند تا خود را به دریاچه ارومیه برسانند که نشان از وابستگی مردم به دریاچه است.

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/601006/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دومین کنگره ملی مرحوم آیت‌الله سیدکرامت‌الله ملک‌حسینی برگزار می‌شود

آن بر سر گنج است که چون نقطه به کنجی

حکایت جالب از ضرب المثل کسی که خرش از پل گذشت یعنی چه؟

معرفی مجموعه نگاه کن برای کودکانی که حوصله آن‌ها همیشه سر می‌رود

واکسیناسیون خوراکی فلج اطفال در قم وارد مرحله دوم شد

درخشش دختران ووشوکار قم در مسابقات انتخابی تیم ملی ووشو

ادعای رسانه آموزش و پرورش: اختلال در سامانه دریافت کارت امتحانات عمدی بود

ضبط 50 هزار دلار در فرودگاه امام(ره) از سوی تعزیرات

دستگیری 260 دختر و پسر در مهمانی شیطانی

مدیریت بحران: احتمال وقوع «سیل مشهد» پیش‌بینی شده بود

حمایت سازمان غذا و دارو از تولیدکنندگان با عمق تولید بالا

برای فشارخون بالا چه بخوریم؟

چه زمانی لوزه کودکان نیاز به جراحی دارد؟

کنگره ملی مرحوم آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی برگزار می شود

داستانک/ بوی مادر

راه اندازی بلوک زایمان بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) قم

یک برد و یک باخت ره آورد دیدار تدارکاتی نماینده قم

چمران: هیچ شخصی پیدا نمی‌شود که درختان چیتگر را قطع بکند

وزیر کشور: دربارۀ نگهداری حیوانات در آپارتمان کمبودهایی وجود دارد که باید قانون را تکمیل کنیم

تب زیبایی، آرایشگر‌ها و ماما‌ها را جراح کرد

خزعلی: باید به دنبال افزایش دورکاری برای مادران باشیم

صدور کیفرخواست یک پرونده کثیرالشاکی

تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر کجاست؟

ویدئویی از دزدیدن دوچرخه وسط اتوبان در روز روشن

کودکی که قلب خود را هدیه کرد

چمران: در بوستان‌ها هتل ساخته نمی‌شود

وضعِ شیشۀ عقب ماشین‌ها پس از بارش تگرگ در مشهد

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

داروی واقعی تقویت مغز انسان

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

نمایشگاه کتاب دوحه میزبان رونمایی از مصحف مشهد رضوی

تأثیر مطالعه بر سلامت روان

شناسایی 2567 انشعاب غیرمجاز در قم/بدهی 1200 میلیارد ریالی مشترکان

آغاز مرحله دوم واکسیناسیون خوراکی فلج اطفال در قم

احکام بدوی دادگاه تتلو صادر شد

وجود 134 هزار ساختمان ناایمن در کشور

افزایش شمار کشته‌های سیل افغانستان به 70 نفر

با کریمان کارها دشوار نیست

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

فکر می‌کردید عمل لیزیک چشم اینطور باشد؟

آیت‌الله علی کورانی دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله حسینی‌بوشهری: نظارت بر قضات افزایش یابد

شعر خوانی دختر شیرین زبان

شناسایی بیش از 2500 انشعاب غیرمجاز آب در قم

شهربازی سرزمین شادی قم افتتاح شد

شناسایی 2567 انشعاب غیرمجاز در قم/بدهی 1200 میلیارد ریالی مشترکین

2 جاده خراسان‌رضوی همچنان مسدود است

تلاش برای افزایش عمره‌گزاران ایرانی تا 800 هزار نفر