آیتالله اراکی: جامعه عدل فراگیر، فلسفه آفرینش بشر است
چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 17:28:35
|
|
عصر قم - عضو شورای عالی حوزههای علمیه، تحقق جامعه عدل فراگیر را سنت قطعی الهی دانست و گفت: این هدف، فلسفه اصلی آفرینش بشر است. - اخبار استانها - به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، بیستمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت با محوریت «انتظار، سرعت تحولات جهانی و آینده جهان» امروز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد. آیتالله محسن اراکی در این مراسم به تبیین جایگاه مفاهیمی چون «ولی امر» و «بقیهالله» پرداخت و اظهار داشت: این واژهها حامل معانی ژرفی هستند که در چارچوب سنتها و قوانین قطعی اجتماعی شکل گرفتهاند و به سه سنت الهی اشاره دارند که تحقق آنها قطعی است. تحقق عدالت جهانی، یک سنت قطعی الهی عضو شورای عالی حوزههای علمیه با تأکید بر اینکه استقرار عدالت در سراسر جهان یک وعده تخلفناپذیر الهی است، بیان کرد: مسیر حرکت بشریت به سمت جامعهای عادلانه پیش میرود؛ جامعهای که پس از تحقق آن، ظلم و ستم از بین خواهد رفت و این وضعیت تا پایان عالم پایدار خواهد بود. این موضوع نهتنها یک وعده الهی، بلکه فلسفه اصلی خلقت انسان است. وی در ادامه افزود: زمین، صرفاً محل استقرار خلافت انسان نیست، بلکه محور حاکمیت الهی به شمار میرود. خلافت، امری است که در گستره حاکمیت خداوند معنا مییابد و تنها در این چارچوب مفهوم واقعی خود را پیدا میکند. عدالت، هدف نهایی خلقت از نگاه عقل و وحی آیتالله اراکی با اشاره به اینکه تحقق عدالت در سراسر جهان هم از منظر عقل و هم از نگاه آموزههای قرآنی امری حتمی است، تصریح کرد: جهان نمیتواند بر پایه ظلم و فساد شکل بگیرد، زیرا چنین وضعیتی با حکمت الهی در تضاد است. ازاینرو، هدف اصلی از آفرینش انسان و جهان، برپایی عدالتی گسترده در تمامی ابعاد مکانی و زمانی است، تا این خلقت معنا و کارکرد حقیقی خود را بیابد. نقش انسان در تحقق جامعه عدل جهانی وی در ادامه به یکی دیگر از سنتهای قطعی الهی اشاره کرد و گفت: جامعهای که بر اساس عدالت بنا میشود، باید به دست خود انسان و بر پایه اراده او شکل بگیرد. خداوند انسان را با ویژگی خاصی آفرید که او را از سایر مخلوقات متمایز میکند؛ ویژگیای که در آیه «یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ» مورد اشاره قرار گرفته است. وی توضیح داد: فرشتگان از روی درک عقلانی، خداوند را پرستش میکنند، زیرا برای این کار آفریده شدهاند، اما انسان توانایی آن را دارد که خدا را از روی عشق عبادت کند. در عرفان اهلبیتی (ع) آمده است که مبنای آفرینش، عشق الهی است. درحالیکه فرشتگان در مقام عبادت هستند، خداوند انسان را آفرید تا معشوق او باشد و این انسان، مأمور به برپایی جامعهای بر اساس عدل و قسط است. انسان، مخلوقی با ظرفیت عمل الهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: در سنت الهی، خداوند اراده کرده که موجودی را خلق کند که با اختیار خود، در مسیر الهی حرکت کند. همین ویژگی، او را شایسته مقام والایی کرده که حتی فرشتگان نیز به آن دست نیافتهاند. وی در ادامه گفت: در آموزههای قرآنی و نظام اجتهادی اسلام، جامعه بر محور نهاد خانواده (بیت) شکل میگیرد. این در حالی است که در تمدن غربی، این نهاد فروپاشیده و بهدنبال آن، بسیاری از ارزشهای انسانی نیز از بین رفته است. انسان در بستر خانواده رشد میکند و هویت اخلاقی و اجتماعی خود را در آن مییابد. فرصت عدل، محور تمامی تحولات اجتماعی آیتالله اراکی در بخش دیگری از سخنان خود به سنت سوم الهی اشاره کرد و گفت: در تمام تحولات اجتماعی بشر، یک هسته محوری وجود دارد که همان «فرصت عدل» است. در هر دورهای، فرد یا افرادی حضور دارند که این هسته را تشکیل داده و زمینهساز تحقق عدالت در سطح گستردهتر هستند. وی در پایان تأکید کرد: بقیهالله در طول تاریخ همواره در جامعه حضور داشته است. جوامع تغییر میکنند، اما محور عدالت که همان حجت الهی و پیروان او هستند، همواره باقی میماند. در نهایت، این هسته محوری، سایر نیروهای صالح را گرد هم میآورد و قدرتی ایجاد میکند که بتواند جامعهای بر اساس عدالت فراگیر را محقق سازد. انتهای پیام/
http://www.Qom-Online.ir/fa/News/700449/آیتالله-اراکی--جامعه-عدل-فراگیر،-فلسفه-آفرینش-بشر-است
|