جزئیات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در قم
پنجشنبه 9 اسفند 1403 - 15:00:50
|
|
عصر قم - تسنیم / مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم، جزئیات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در قم را تشریح کرد. علی آشتاب، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامههای حمایتی دولت، تأمین سبد غذایی و ارتقای سلامت مردم است. در همین راستا، طرح کالابرگ الکترونیکی از 10 اسفند سال جاری آغاز میشود و برای هفت دهک جامعه در نظر گرفته شده است. اجرای این طرح در سال 1403 به مردم این امکان را میدهد که بتوانند 11 قلم کالای اساسی را خریداری کنند. وی افزود: بر اساس این طرح، سه دهک اول مشمول دریافت مبلغ 500 هزار تومان به ازای هر نفر هستند. این مبلغ بهصورت اعتبار در کارت سرپرست خانوار شارژ میشود و افراد میتوانند آن را برای خرید کالاهای مشخصشده در نظر بگیرند. نکته مهم این است که این کالاها برای مردم کاملاً رایگان هستند و فروشگاههای طرف قرارداد اجازه دریافت هیچگونه مبلغی از مردم را ندارند. مردم استان قم میتوانند با مراجعه به فروشگاههای مجاز و متصل به شبکه، نسبت به خرید اقلام اساسی خود اقدام کنند. اقلام مشمول کالابرگ الکترونیکی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در خصوص اقلام مشمول این طرح گفت: در این طرح 11 قلم کالا در سه گروه اصلی در نظر گرفته شده است. گروه اول شامل محصولات لبنی مانند شیر کمچرب، پنیر UF و ماست کمچرب است. گروه دوم به اقلام پروتئینی اختصاص دارد که شامل تخممرغ، گوشت مرغ و گوشت منجمد گوساله میشود. گروه سوم نیز مربوط به کالاهای خوارباری مانند ماکارونی، برنج، قند، شکر، حبوبات و روغن مایع است. وی تصریح کرد: برای تسهیل دسترسی مردم به این کالاها، 218 فروشگاه زنجیرهای و 1911 فروشگاه خرد در سطح استان قم جانمایی شدهاند. این فروشگاهها با نصب بنرهای مشخص، به مردم معرفی خواهند شد تا شهروندان بتوانند بهراحتی از مزایای این طرح بهرهمند شوند. زمان آغاز و نحوه استفاده از کالابرگ آشتاب با اشاره به زمان آغاز این طرح گفت: اجرای این طرح از 10 اسفند آغاز میشود و مبلغ اعتبار بهصورت خودکار در کارت سرپرستان خانوار شارژ خواهد شد. مردم میتوانند با مراجعه به فروشگاههای مشخصشده، کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند. این اعتبار برای خرید کالاهای اعلامشده در نظر گرفته شده و مردم امکان انتخاب کالاها از میان این 11 قلم را دارند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنج و روغن نیز در این طرح لحاظ شده است، گفت: بله، روغن مایع و برنج نیز در این طرح قرار دارند و جزو گروه خوارباری محسوب میشوند. نحوه شناسایی فروشگاههای طرف قرارداد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در رابطه با فروشگاههایی که در این طرح مشارکت دارند، اظهار کرد: فروشگاههایی که به شبکه توزیع کالابرگ متصل هستند، پیشتر مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد آنها تأیید شده است. این فروشگاهها با نصب بنرهای اطلاعرسانی، مشخص خواهند شد و مردم میتوانند بهراحتی آنها را شناسایی کنند. وی تأکید کرد: مردم باید از مراجعه به فروشگاههایی که در طرح مشارکت ندارند، خودداری کنند. تنها فروشگاههایی که دارای نماد تأیید و بنر مشخص هستند، مجاز به ارائه کالاهای طرح کالابرگ الکترونیکی هستند. کالابرگ؛ حمایت معیشتی بدون کسر از یارانه نقدی آشتاب در خصوص نحوه تأمین مالی این طرح گفت: کالابرگ الکترونیکی یک حمایت معیشتی محسوب میشود و از یارانه نقدی یا حقوق افراد کسر نخواهد شد. این طرح در سال دو بار اجرا خواهد شد. مرحله اول از 10 اسفند آغاز میشود و مرحله دوم احتمالاً در ابتدای سال جدید یا پیش از پایان سال جاری اجرایی خواهد شد. امکان استعلام دهکبندی از طریق سامانه حمایت مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با اشاره به نگرانی برخی از مردم درباره تغییر دهکبندی خود گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانهای تحت عنوان «سامانه حمایت» طراحی کرده است که مردم میتوانند با مراجعه به آن، دهک خود را استعلام کنند. این سامانه امکان بررسی وضعیت خانوارها را فراهم کرده و مشخص میکند که افراد مشمول این طرح هستند یا خیر. وی افزود: مردم باید توجه داشته باشند که تعیین دهکبندی و تخصیص یارانههای نقدی و غیرنقدی، بر اساس اطلاعات بانک رفاه ایرانیان انجام میشود و ادارات کل استانی در این خصوص تصمیمگیرنده نیستند. بنابراین، کسانی که میخواهند بررسی کنند که آیا جزو هفت دهک مشمول هستند یا خیر، میتوانند با مراجعه به سامانه حمایت وضعیت خود را بررسی کنند. رسیدگی به اعتراضات دهکبندی و شماره تماس پاسخگویی آشتاب در خصوص اعتراضات به دهکبندی تصریح کرد: در صورتی که فردی به دهکبندی خود اعتراض داشته باشد، باید این اعتراض را در سامانه حمایت ثبت کند. این اعتراضها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی شده و حتی با نظارت دیوان محاسبات نیز مورد ارزیابی قرار میگیرد. پس از بررسیهای لازم، نتیجه اعتراض در یک بازه زمانی مشخص به فرد متقاضی اعلام خواهد شد. وی تأکید کرد: شهروندان باید از مراجعه حضوری به ادارات کل استانی خودداری کنند و تمامی امور مربوط به دهکبندی و یارانهها را از طریق سامانه حمایت پیگیری کنند. سامانه پاسخگویی به سؤالات مردم مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با اشاره به راههای ارتباطی برای پاسخگویی به سؤالات مردم گفت: برای رفع ابهامات و دریافت اطلاعات بیشتر، مردم میتوانند با شماره 0216369 تماس بگیرند. با گرفتن کد 1، اطلاعات مربوط به کالابرگ الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و با گرفتن کد 2، اطلاعات مربوط به یارانهها ارائه میشود. وی افزود: این سامانه بهمنظور تسهیل امور مردم راهاندازی شده تا نیازی به مراجعه حضوری به ادارات نباشد. مراجعه حضوری به ادارات هزینهبر است و زمان شهروندان را هدر میدهد، درحالیکه با استفاده از این سامانه، تمامی اطلاعات مورد نیاز بهصورت غیرحضوری در اختیار آنان قرار میگیرد. راههای ارتباطی برای پاسخگویی در استان قم آشتاب در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که سامانه وزارتخانه یا کد دستوری با مشکل مواجه شود یا فردی نتواند از آن استفاده کند، شماره تلفن اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم (02536177217) برای پاسخگویی به تماسهای مردم در نظر گرفته شده است. همکاران ما در این بخش، پیگیریهای لازم را انجام داده و نتیجه را به متقاضیان اعلام خواهند کرد. وی ابراز امیدواری کرد که اجرای این طرح، گامی مؤثر در جهت حمایت از خانوارهای نیازمند و بهبود وضعیت معیشتی مردم باشد.
http://www.Qom-Online.ir/fa/News/704464/جزئیات-اجرای-طرح-کالابرگ-الکترونیکی-در-قم
|