عصر قم

آخرين مطالب

جایگاه ویژه شهر مقدس قم و بانوی کرامت در کلام اهل بیت(ع) اجتماعی

جایگاه ویژه شهر مقدس قم و بانوی کرامت در کلام اهل بیت(ع)
  بزرگنمايي:

عصر قم - - دانیال قنبری: امام صادق (ع) فرمودند که خداوند متعالی حرمی دارد و حرم خدا مکه است، پیغمبر اکرم (ص) حرمی دارد که آن مدینه است، جد ما امیرالمومنین (ع) حرمی دارد که آن کوفه است و ما اهل بیت هم حرمی داریم که حرم ما شهر مقدس قم است.
امام صادق علیه السلام نیز اینچنین فرموده‌اند که بانویی از فرزندان من در آینده در شهر قم دفن می‌شود که نام مبارکش فاطمه است و آنقدر مقامش بلند است که هر کس به زیارتش نائل شود، بهشت بر او واجب است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وقتی امام صادق (ع) این جمله را فرمودند، امام کاظم علیه السلام به دنیا نیامده بود، یعنی هنوز پدر بزرگوار این بانوی مکرمه پا به عرصه وجود نگذاشته است و امام صادق (ع) درباره نوه گرامی‌شان این روایت را که جزو پیشگویی‌های ایشان است، بیان می‌فرماید.
این بانوی مکرمه در سایه یک مجاهدت و هجرت در راستای دفاع از برادر بزرگوارش علی بن موسی الرضا (ع) که در دیار غربت و در چنگال مامون گرفتار شده بود، با کاروانی از مدینه منوره به سمت طوس حرکت می‌کند و در مسیر به ساوه می‌رسد و در آنجا اتفاقات ناگواری می‌افتد که حاکم ساوه با کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها درگیر می‌شود و عده‌ای را به شهادت می‌رساند.
این بی بی مکرمه که از لحاظ روحی آسیب دیده و متاثر شده بود و جمعی از بهترین عزیزانش را از دست داده بود، وارد شهر قم می‌شود و مثل چنین روزی شهر مقدس قم میزبان این بانوی مکرمه می‌شود.
این ورود با برکت و قدوم مبارک منشأ برکات فراوانی در شهر مقدس قم شد که این برکات مرتبط با مسئله ظهور مولایمان و آقای‌مان حضرت ولیعصر ارواحنا له الفدا است.
امام صادق ضمن پیشگویی فرموده‌اند که علم از شهر کوفه رخت بر می‌بندد، علمای شیعه از کوفه هجرت می‌کنند، ضمن اینکه آن زمانی که حضرت این روایت را می‌گوید، هنوز شهر قم آن اندازه معروف نشده بود.
حضرت در ادامه می‌فرماید، شهری که به آن شهر قم گفته می‌شود به یک پایگاه علمی و فضیلت مبدل می‌شود و آنقدر گسترش علم از این شهر چشم گیر است که به برکت مجاهدت‌ها و تلاش‌های علمی که از پایگاه قم اتفاق می‌افتد، در سرتاسر زمین آگاهی نسبت به اهل بیت علیهم السلام فراگیر می‌شود و هیچ مستضعفی در امر دین در روی زمین باقی نمی‌ماند.
امام صادق (ع) در ادامه می‌فرماید که در آن روز منتظر ظهور باشید و این اتفاق تبدیل شدن قم به یک کانون علم و معرفت مربوط به زمانی است که در آستانه ظهور حضرت ولیعصر قرار داریم و شهر قم، این کانون علمی، مردمش جانشینان حضرت حجت می‌شوند.
پیامبر اکرم فرمودند زمانی که به معراج رفتم در آسمان چهارم بنایی را مشاهده کردم که گنبد آن از لؤلؤ ساخته شده بود و دارای چهار ستون و چهار در بود، که گویا از استبرق سبز ساخته شده بود. به جبرئیل گفتم: این بنای با عظمت که همانند آن را در آسمان چهارم ندیدم چیست؟ گفت: این صورت یکی از شهرهای روی زمین به نام قم است. مؤمنانی در این شهر جمع می‌شوند که در انتظار محمد، و شفاعت وی در روز قیامت و به هنگام حساب و کتاب هستند، در حالی که در راه اهداف فوق، همّ و غم و حزن و اندوه بر آنان جاری می‌گردد».
همچنین امام هادی نیز اینچنین فرموده‌اند: علت آنکه قم را قم نامیدند، این بود که در داستان طوفان نوح هنگامی که کشتی نوح به سرزمین قم رسید، در آنجا ایستاد و توقّفی کرد و این سرزمین در حکم قطعه‌ای از بیت المقدس است.

عصر قم

حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ورود حضرت معصومه (س) به قم ارتباط تنگاتنگی با ظهور امام زمان و زمینه‌سازی برای این حادثه بزرگ جهانی دارد.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امروز به برکت وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، شهر قم به کانون عشق ورزی و اهل بیت عصمت تبدیل شده و در گوشه گوشه قم، ذکر اهل بیت جاری و ساری است.
وی تصریح کرد: مردم قم امام شناس هستند و نسبت به مقام اهل بیت (ع) آگاهی نسبتاً خوبی دارند، چراکه این شهر، شهر اهل بیت (ع) است.
حجت الاسلام ابوالقاسم ابراز کرد: دو مطلب برای تحقق امر ظهور بر دوش مردم قم است و اولین نکته گفتمان سازی با محوریت فرهنگ ولایت مداری است که وظیفه ما این است که این فرهنگ ولایت امامت را در جهان نشر بدهیم.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: هر یک از ما و شما سهمی در این مسئله داریم و می‌توانیم در این جهت موثر باشیم، هر یک از ما باید تبدیل به یک بلندگو بشویم و پیام اهل بیت علیهم السلام را به اطرافیان خود منتقل کنیم.
وی افزود: امام رضا (ع) فرمودند کسی که امر ما را زنده می‌دارد، باید از این راه اقدام کند، علوم و معارف ما را فرا بگیرد و این علوم و معارف را به مردم منتقل کند.
کد خبر 6237690

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/653462/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله علم‌الهدی: جنایت در لبنان به جرم ایستادگی‌اش در برابر ظلم است

هرچیزی زمان خودشو داره!

ثبت عکس های یادگاری به مناسبت سالروز ورود فاطمه معصومه (س) به قم

محو کامل اسرائیل به دست قمی‌ها رقم خواهد خورد | مردم قم باید برای این ماموریت مهم الهی مهیا باشند

ادای احترام مسئولان شهر قنوات قم به مقام شهدا

عاملان تیراندازی در مراسم عروسی دستگیر شدند

سقوط مرگبار دختر نوجوان از پشت‌بام ساختمان مسکن مهر

اعلام آمادگی نکونام برای حضور در تمرین استقلال

مارسکا راضی نیست؛ چلسی باید خیلی بهتر دفاع کند

آزادی با گل مقابل 2 ملی‌پوش ایران

قربانی و سحرخیزان باهم قدم می‌زنند

خبر بزرگ گواردیولا؛ رودری را تا آخر فصل نداریم

آرتتا: قبول ندارم که کسانی دنبال زدن آرسنال هستند!‏

پوستکوگلو: تن هاخ واقعا خوب کار کرده!

ترکیب تراکتور مقابل سپاهان اعلام شد

به فلیک خوبی کنید جبران می‌کند؛ حتی یک آب‌‌نبات!‏

نکونام در تمرین استقلال حاضر شد

نقش مسکن های موقت در درمان کمردرد چیست؟

‌‌آیت‌الله حسن‌زاده‌آملی در همه حال با مردم بود

خاطره‌ی خاص اردشیر رستمی

سخنان ارزشمند اردشیر رستمی

مردم قم برای نابودی رژیم صهیونیستی آماده شوند

استقبال مردم قم از ورود نمادین کاروان حضرت معصومه (س) + عکس و فیلم

تصاویری جذاب از ارادت مردم قم به بانوی کرامت +عکس و فیلم

استقبال باشکوه از کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) به قم

کشف انواع محموله لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در قم

فیلم| ابراز انزجار مردم قم از جنایات صهیونیست‌ها

بزرگداشت آیت‌الله صلواتی (ره) در قم + تصاویر

استقرار 9 پایگاه برای کمک به مردم مظلوم غزه، یمن و لبنان در مصلای قدس قم

راهپیمایی مردم قم در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

هشدار نارنجی هواشناسی؛ ساکنین این استان‌ها جدی بگیرند

خارج کردن توده 1200 گرمی از ریه زن 60 ساله در کرمانشاه

هشدار وقوع سیل برای تهران

قتل زن 41 ساله با یک روسری!

ابراز انزجار مردم قم از جنایات صهیونیست‌ها

گزارش تمرین پرسپولیس با حرف های گاریدو

اورونوف همچنان تمرین نمی‌کند

سیوهای دیدنی شزنی در لیگ قهرمانان اروپا

ایران قهرمان پرورش اندام جهان شد

نعمتی: نمی‌دانم با چه زبانی عذرخواهی کنم

سعید صادقی، تلاش به جای اعتراض

متعصب‌ترین هوادار نساجی در ورزشگاه قزوین!

به غیر از ما تمام جهان سرخیو راموس را می‌خواهند

درخواست ویژه هوادار نساجی از یامگا

این چه هواداری است، اگر بچه می‌مرد چه می‌کردید!‏

میزان کلسیم موجود در پنیرهای خامه‌ای

اولین قدم در درمان کمردرد چیست؟

فرمانده‌کل انتظامی با آیت الله سبحانی دیدار کرد

آیت الله خاتمی: قصور احتمالی عاملان حادثه معدن طبس پیگیری شود

سردار رادان با آیت الله سبحانی دیدار کرد