بزرگنمايي:
عصرقم- مهدی توکلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا
بیان کرد: کتابخانه مرکزی استان قم به منظور پرکردن اوقات فراغت دانش
آموزان، تقویت روحیه جستجوگری، نشاط علمی و ترویج علوم مختلف، اقدام به راه
اندازی تالار علم کرده است.
وی با اشاره به ضرورت توجه به زمان فراغت
دانش آموزان بعد از مدرسه گفت: بسیاری از والدین نگران چگونگی گذران زمان
فرزندان خود بعد از فراغت از مدرسه را دارند.
وی افزود: این که دانش آموزان این زمان را چگونه و با چه کسانی می گذراند از اهمیت بسیاری برخوردار است.
به گفته توکلیان فعالیت در فضای مجازی و گاه
پرسه زدن های بیهوده در این فضا به شایع ترین نحوه گذران اوقات فراغت دانش
آموزان بعد از فراغت از مدرسه تبدیل شده است که افراط در استفاده از آن
علاوه بر کاهش سطح تحرک فیزیکی و عوارض غیر قابل جبران بدنی می تواند
مشکلات روحی روانی متعددی را برای کودکان و نوجوانان پدید آورد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر فضای مجازی فرصت بهره وری و استفاده بهینه از زمان و اوقات فراغت از تحصیل را از دانش آموزان سلب می کند.
وی افزود: برای داشتن جامعه ای پویا، زنده و
با نشاط با افرادی کار آمد باید از دوران کودکی بر روی افراد جامعه سرمایه
گذاری کرد و علاوه بر ایام تعطیلات تابستان، اوقات فراغت بعد از مدرسه را
به عنوان بهترین فرصتی بدانیم که دانش آموزان را با توجه به علایق و سلایق
خود در مسیری درست هدایت کنیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم اضافه
کرد: دورهمی دانش آموزان در تالار علم می تواند علاوه بر ارائه آموزش های
مختلف، این گروه سنی را از بسیاری از آسیب های اجتماعی در امان نگه دارد.
وی ادامه داد: در این تالار، دانش آموزان با
برخی از مسائل اساسی که جامعه با آن سر و کار دارد نیز آشنا میشوند و به
اقتضای برداشت شخصی خود و درباره آن تأمل می کنند و با یکدیگر به گفت و گو
می پردازند.
به گفته وی، دانش آموزان در تالار مذکور به
مرور کتاب های درسی خود نیز می پردازند و با استفاده از امکانات تالار
مانند تخته سیاه و رایانه در مباحث درسی به یکدیگر کمک می کنند.
وی با بیان اینکه چالشهای محیطزیستی،
اقلیمی، علمی، ملّی و بینالمللی از جمله مواردی است که در این تالار مطرح
می شود، گفت: از دانش آموزان خواسته می شود برای حل این چالش ها اندیشه
کرده و راه حل هایی را که به نظرشان می آید را با دیگران به اشتراک
بگذارند.
به گفته توکلیان، کتابخوانی و نقد کتاب نیز از دیگر مواردی است که دانش آموزان در تالار علم به آن می پردازند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم تاکید
کرد: تالار علم برای نوجوانانی که اضطراب اجتماعی دارند می تواند به عنوان
یک درمانگر عمل کند.
وی افزود: برخی از نوجوانان کمرو و به
اصطلاح خجالتی هستند که با برقراری ارتباط چهره به چهره و شرکت در بحث و
گفت و گوهای جمعی در این تالار می توانند بر این مشکل خود غلبه کنند.
کتابخانه مرکزی قم 17 اسفند ماه سال 1401 همزمان با نیمه شعبان و نوزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور افتتاح شد.
پروژه کتابخانه مرکزی قم سال 1391 از محل
اعتبارات سفر مقام معظم رهبری آغاز شد. افتتاح این کتابخانه، به عنوان
دوازدهمین کتابخانه مرکزی استانی، ادای دینی به مردم قم است و باعث ارتقای
شاخصهای فرهنگی و کتابخانهای استان میشود.
پروژه این کتابخانه در خیابان امام
خمینی(ره) در زمینی به مساحت 2 هزار و 500 مترمربع با 3 هزار و 400 مترمربع
زیربنا در 4 طبقه احداث شده است. مخزن آن به مساحت 850 مترمربع، 2 سالن
مطالعه آقایان و بانوان هر کدام به مساحت 300 مترمربع، بخش کودک و نوجوان
در 175 مترمربع و کاربریهایی نظیر نشریات، مرجع و کلاسهای آموزشی هر کدام
به مساحت 70 متر مربع است.