عصر قم

آخرين مطالب

هرمزی خبر داد؛

جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه اورهال مترو تا خردادماه؛ مردم صبور باشند شهرداری تهران

جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه اورهال مترو تا خردادماه؛ مردم صبور باشند
  بزرگنمايي:

عصر قم - معاون شهردار پایتخت با تاکید بر این که مدیریت شهری تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که از خرداد 1403 به بعد، آمار خرابی‌های ناوگان متروی تهران به حداقل ممکن برسد، گفت: قرارداد مربوط به خرید اتوبوس‌های کم‌کیفیت از ایران خودرو در سال 1400 و در دوره قبلی مدیریت شهری بسته شده و شهرداری فعلی در زمینه هدر رفتن صدها میلیارد تومان از پول شهروندان برای خرید این اتوبوس‌ها مقصر نیست.

به گزارش شهر ، با وجود این که از حدود یک سال پیش اختلافات بین شهرداری تهران و شرکت ایران خودرو درباره نحوه پرداخت هزینه خرید اتوبوس‌های درون‌شهری توسط مدیریت شهری پایتخت و البته دیرکرد شرکت خودروساز در تحویل اتوبوس‌ها به شهرداری باعث اختلاف بین این دو نهاد شده بود، اما در چند روز گذشته، اختلافات بین شهرداری تهران و ایران خودرو به دلیل اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت خودروساز به‌شدت بالا گرفته است.
به نحوی که اخیرا علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت در صحن شورای شهر از عمل نکردن خودروسازان داخلی به تعهدات خود در زمینه تحویل به‌موقع اتوبوس‌های خریداری‌شده گلایه کرده و گفته است که «برحسب وظیفه از خودروسازان داخلی هم خرید کرده‌ایم، با این که قیمت بالاتری به ما دادند، اما به تعهدات خود عمل نکردند. قیمت اتوبوس‌های داخلی 53 هزار یورو از اتوبوس‌های خارجی بالاتر است.»
علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو نیز به این اظهارات زاکانی واکنش تندی نشان داده و تاکید کرده است که «40 دستگاه اتوبوس برقی به شهرداری تهران تحویل دادیم و قرار بود 200 میلیارد تومان به ما پرداخت کنند که هنوز ریالی به صورت نقدی پرداخت نشده است. شهرداری به جای پول، ملک به ایران خوردو داده که آن را هم فروخته اند. یعنی شهرداری فروش اموال غیر کرده و تخلف صورت گرفته است که مدارک آن وجود دارد.»
در این میان اما اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو به مذاق مسئولان مدیریت شهری تهران خوش نیامده و در روزهای اخیر، مدیران شهرداری پاسخ‌های تندی را به صحبت‌های عظیمی داده‌اند. از جمله این که ابوذر مختاری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری پایتخت، ادعای فروش اموال غیر توسط مدیریت شهری پایتخت را رد کرده و گفته است که «موضوع اختلاف شرکت خودروساز با نحوه تسویه بدهی شرکت کارگزاری املاک، مطلقا ارتباطی با شهرداری تهران ندارد و مجموعه مدیریت شهری با تامین منابع نقد و غیرنقد به همه تعهدات خود عمل کرده است.»
او همچنین توضیح داده است که «در سال 1400 قراردادی بین شهرداری و شرکت خودروسازی برای خرید 170 دستگاه اتوبوس و 2 دستگاه کِشنده با مبلغی بالغ بر 717 میلیارد تومان منعقد و مقرر شد که 500 میلیارد تومان به صورت نقد و مابقی آن با تهاتر ملک انجام شود. براساس شرایط خودروساز، شهرداری تهران به همه تعهدات نقد خود یک‌جا عمل کرده و تعداد 120 اتوبوس را تحویل گرفت.»
او در ادامه توضیحات خود گفته است که «همان زمان املاکی برای ایفای تعهدات غیرنقد به خودروساز مزبور معرفی شد، اما از آنجایی که مورد توافق قرار نگرفت، از طریق یکی از شرکت‌های کارگزاری، تسویه بدهی‌ حواله انجام شد. به این ترتیب به غیر از 3 دستگاه اتوبوس و 2 دستگاه کِشنده، مابقی اتوبوس‌ها در اختیار شهر قرار گرفت.قرارداد میان این خودروساز و شرکت کارگزاری، هیچ ارتباطی به مدیریت شهری ندارد و ما هیچ نقشی در انعقاد این قرارداد نداشته‌ایم.»
ادعای اتوبوسرانی تهران مبنی بر بی‌کیفیت بودن اغلب اتوبوس‌های تحویلی
مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز پاسخ مدیرعامل شرکت ایران خودرو را به شکل دیگری داده و با طرح این ادعا که اغلب اتوبوس‌های تحویلی ایران خودرو دیزل به مدیریت شهری پایتخت بی‌کیفیت بوده‌اند، گفته است که «متاسفانه ایران خودرو در موضوع اتوبوس هم مثل موضوع خودروی سواری بدعهدی دارد و انگار نه انگار که این مردم حق استفاده از اتوبوس بادوام و باکیفیت را دارند. آقایان به جای پاسخگو بودن درباره چرایی تحویل ندادن اتوبوس‌ها به مردم، به دنبال عملیات روانی علیه شهرداری تهران هستند.»
وی همچنین با تاکید بر این که «مطالبات نقدی ایران خودرو دیزل به صورت کامل توسط شهرداری تهران پرداخت شده»، خاطرنشان کرده است که «قرارداد خرید اتوبوس آتروس به تعداد 175 دستگاه و 2 دستگاه کِشنده در سال 1400 به مبلغ 717 میلیارد تومان منعقد شد که بخش نقد آن به مبلغ 501 میلیارد تومان پرداخت و الباقی به مبلغ 216 میلیارد تومان در قالب غیرنقد به صورت ملک بوده که جهت تحویل ملک به کارگزار مورد تایید شهرداری معرفی شده‌اند که در این راستا تا کنون با کارگزار به توافق نرسیده‌اند.»
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ادامه گلایه خود از مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرده است که «آقایان در سال ١4٠٠ و ١4٠١ تعداد ١٧٠ اتوبوس را تحویل شرکت واحد دادند و پولش را هم کامل گرفتند، ولی اتوبوس‌هایی که تحویل دادند، آنقدر بی‌کیفیت بود که امکان بهره‌برداری از ١5٠ دستگاه آن برای خدمت به مردم میسر نشد و از کارخانه مستقیم به داخل سامانه اتوبوسرانی رفت و پارک شد. البته پس از دخالت معاون محترم دادستان، شرکت خودروساز مکلف به رفع ایرادات اتوبوس‌های به‌ظاهر نوی خود شده است.»
تاکید معاون شهردار بر دریافت تضمین‌های لازم از ایران خودرو
در چنین شرایطی، جای طرح این پرسش وجود دارد که اساسا چرا قرارداد اولیه منعقدشده بین مدیریت شهری پایتخت با شرکت خودروساز فاقد تضمین‌های لازم بوده که این شرکت، اتوبوس‌های کم‌کیفیتی را به شهرداری تحویل داده است که امکان استفاده از آنها وجود ندارد و حالا هم با پارک شدن این اتوبوس‌ها در پارکینگ‌های اتوبوسرانی و وارد نشدن آنها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت، عملا صدها میلیارد تومان از پول شهروندان تهرانی به هدر رفته است؟
این سوال را از «محسن هرمزی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پرسیدیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: اتفاقا تضمین‌های لازم در قرارداد اولیه توسط شهرداری از شرکت خودروساز دریافت شده بود و به همین دلیل است که دستگاه قضایی علیه شرکت خودروساز رای داده و این شرکت را مکلف به رفع ایرادات اتوبوس‌های خود کرده است. اما شکی نیست اتوبوس‌هایی که ایران خودرو در طول دو سال گذشته به شهرداری تحویل داده است، از کیفیت لازم برخوردار نیستند و به همین دلیل، نتوانسته‌ایم این اتوبوس‌ها را وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران کنیم.
وی افزود: ما بعد از این که اتوبوس‌ها را تحویل گرفتیم، متوجه پایین بودن کیفیت آن‌ها شدیم، ضمن این که علاوه بر کیفیت نازل اتوبوس‌های تحویلی ایران خودرو به شهرداری تهران، اغلب اتوبوس‌هایی که این شرکت براساس قرارداد با وزارت کشور به سایر شهرداری‌ها تحویل داده است از کیفیت لازم برخوردار نبوده‌اند.
در دوره فعلی هیچ قرارداد جدیدی با ایران خودرو بسته نشده است
هرمزی با تاکید بر این که شهرداری فعلا قصدی برای خرید اتوبوس جدید از ایران خودرو ندارد، عنوان کرد: شهرداری تهران در حال حاضر برای خرید 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی قرارداد بسته است که یک هزار دستگاه مربوط به شرکت عقاب، 500 دستگاه مربوط به شرکت سبلان، 500 دستگاه مربوط به شرکت شتاب و 500 دستگاه مربوط به شرکت اسنا است و در قراردادهای جدید به سراغ ایران خودرو نرفته‌ایم.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: مدیریت شهری پایتخت تکلیف خود می‌داند که پول شهروندان تهرانی را برای خرید محصولات بی‌کیفیت خرج نکند. البته همین حالا متاسفانه صدها میلیارد تومان از پول مردم برای اتوبوس‌های کم‌کیفیت ایران خودرو هزینه شده، ولی نکته مهم این است که قرارداد مربوط به خرید این اتوبوس‌ها در سال 1400 و در دوره قبلی مدیریت شهری بسته شده است و شهرداری فعلی در این زمینه مقصر نیست و در دوره کنونی هیچ قرارداد جدیدی با ایران خودرو منعقد نشده است.
عامل اصلی خرابی‌های مترو، همچنان فرسودگی و کمبود شدید ناوگان است
هرمزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر این که خرابی‌های مکرر ناوگان متروی تهران به حدی افزایش پیدا کرده که دیگر شهروندان پایتخت امکان برنامه‌ریزی برای انجام سفرهای درون‌شهری خود با این ناوگان را ندارند، زیرا احتمال دارد که با سوار شدن به مترو و دچار شدن قطار به خرابی، با تاخیر به مقصد خود برسند و اساسا چه زمانی شاهد کاهش خرابی‌های ناوگان مترو خواهیم بود، اظهار داشت: دوره کنونی مدیریت شهری تهران میراث‌دار عقب‌ماندگی جدی از دوره‌های قبلی در زمینه اورهال یا همان بازسازی اساسی ناوگان مترو و تامین قطعات مورد نیاز است. البته در سال جاری شورای شهر بودجه مناسبی را برای اورهال قطارها پیش‌بینی کرد و شهرداری نیز تلاش‌های زیادی را در 11 ماه گذشته در این زمینه انجام داده است.
معاون شهردار تهران با بیان این که از ابتدای سال 1402 تا امروز 15 رام قطار مترو اورهال شده است، یادآور شد: همچنان مهمترین عامل خرابی‌های مقطعی که بعضا برای ناوگان متروی پایتخت پیش می‌آید، فرسودگی و کمبود شدید موجود در این ناوگان است. البته براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از بهمن سال آینده اولین قطار از مجموعه واگن‌های خریداری‌شده از کشور چین وارد ناوگان متروی پایتخت خواهد شد. ضمن این که تلاش می‌شود سرعت اورهال قطارها به شکل محسوسی افزایش یابد.
وی در پایان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بخش عمده عقب ماندگی‌های موجود در حوزه اورهال ناوگان متروی تهران تا خرداد سال آینده جبران خواهد شد و ضمن عذرخواهی از شهروندان محترم بابت خرابی‌هایی که بعضا در ناوگان پیش می‌آید، از مردم می‌خواهیم که همچنان صبور باشند، چراکه تمام تلاش مدیریت شهری پایتخت این است که از خرداد 1403 به بعد، آمار خرابی‌های ناوگان مترو به حداقل ممکن برسد.
منبع: ایلنا
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/590154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفت و گو با معتمدکیا مدیر رسانه ای تیم ملی درباره وضعیت ملی پوشان برای تقابل با امارات

قسمت چهل و سوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

برد پرگل نیجریه با درخشش اوسیمن و لوکمن

کومان: نمی‌خواهم با مصاحبه‌ام کشور را به هم بریزم

گزارش عملکرد نمایندگان ایران در روز دهم مسابقات پارالمپیک 2024

کیمیش: موسیالا نشان داد باید نامزد توپ طلا باشد

موسیالا: می‌توانستیم کل شب بازی کنیم و گل بزنیم

خاطره فن‌دایک در اولین دیدار با یورگن کلوپ

موج جدید اعتراضات پرستاران این بار در قم و کاشان

به بهانه ثبت گل 900 توسط رونالدو، نگاهی کنید به اولین گل دوران حرفه‌ای او در سال 2002

اثر جدید حمید سحری؛ واکنش ها نسبت به اعلام لیست توپ طلای 2024

یورگن کلوپ و شادی خاص خودش همراه با دیوار زرد در بازی امروز

اولین روز از مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا

قسمت سی و ششم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

نهصدمین گل رونالدو؛ شروع چالش جدید

قسمت سی و هشتم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت سی و هفتم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت سی و نهم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت چهل؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و دوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و یکم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

تمرینات شاگردان یحیی در تهران از سر گرفته شد

رایس: شلوغ نکنید، چیز خاصی به هری کین نگفتم

سیو دیدنی مارک آندره تراشتگن در مقابل مجارستان

مصدومیت اولمو جدی نیست

روایت آیت‌الله هاشمی از رحلت آیت‌الله طالقانی

ضرورت به تقریب مذاهب در کنگره آیت‌الله بروجردی

جزییات تصادف اتوبوس کرمان-قم / همه مسافران سالم هستند

تقویم و اوقات شرعی یکشنبه 18 شهریور ماه 1403 به افق قم

گل پنجم هلند به بوسنی توسط سیمونز

پیروزی آلمان و هلند با تحقیر رقبا!

خلاصه بازی آلمان 5 - مجارستان 0

خلاصه بازی هلند 5 - بوسنی 2

اعتراض دوم ایران هم رد شد، طلای بیت سیاح برنگشت

رد 2 اعتراض ایران؛ حرکت بیت سیاح غیر ورزشی تشخیص داده شد و طلای صادق سوخت

گل سوم آلمان به مجارستان توسط ویرتز

گل پنجم آلمان به مجارستان توسط هاورتز

گل چهارم آلمان به مجارستان توسط پاولوویچ

گل دوم بوسنی به هلند توسط ژکو

گل چهارم هلند به بوسنی توسط وخهورست

رئیس جدید شورای المپیک آسیا فردا انتخاب می‌شود

نمایشگاه « یاد یاران» در قم برپا می شود

گل اول بوسنی به هلند توسط دمیروویچ

ماجرای مشکلی که برای کفش صفرزاده پیش از مسابقه به وجود آمد

بامعرفت مثل صلاح؛ پرداخت هزینه درمان اولین مربی!

طلای بیت‌سیاح پس گرفته شد؛ اعتراض بی‌فایده ایران

گل دوم هلند به بوسنی توسط ریندرز

گریلیش: بدترین فصل زندگی من تمام شد

توضیحات مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران درباره دیسکالیفه‌شدن صادق بیت‌سیاح

گل دوم آلمان به مجارستان توسط موسیالا