عصر قم

آخرين مطالب

سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند اجتماعی

سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا/قم مراسم اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» شامل چهار فیلم «ارفاق»، «شریف»، «دآبر» و «برنو» با حضور عوامل این فیلم‌ها در شهر قم برگزار شد.
سیاوش چراغی‌پور بازیگر فیلم کوتاه «ارفاق»، سعید نجاتی کارگردان قمی فیلم کوتاه «دآبر»، محمد علیزاده‌فرد کارگردان فیلم کوتاه «شریف»، محمد ثریا کارگردان و حسن عسگری بازیگر فیلم کوتاه «برنو» در این مراسم حضور داشتند.
همچنین سعید ایلانلو مدیر گروه سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و رضا ابوذر رئیس انجمن سینمای جوانان قم از دیگر مهمانان این مراسم بودند.
در ابتدا، مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» همراه تصاویر پشت صحنه آن‌ها به نمایش درآمد. سپس نشست نقد و بررسی آثار با اجرای سید حمیدرضا منتظری برگزار شد و فیلمسازان حاضر در نشست درباره آثار خود با مخاطبان گفت‌وگو کردند و پاسخگوی پرسش‌های آنها بودند.
جایگاه ویژه فیلم کوتاه در سینمای جهان
حمیدرضا منتظری، روزنامه‌نگار و منتقد سینما در ابتدای این نشست با بیان اینکه فیلم کوتاه در سینمای جهان جایگاه ویژه دارد، گفت: فیلم کوتاه در این سال‌ها از مهجوریت خارج شده است و قرار نیست دیگر فیلمی برای آرشیو ساخته شود یا صرفاً مشق فیلمسازی باشد.
وی افزود: نمایش فیلم‌های کوتاه در سالن سینما یکی از راه‌های ایجاد ارتباط میان فیلمسازان و مخاطبان است و هم گردش مالی برای فیلمسازان فیلم کوتاه را تقویت می‌کند و هم فرصت مغتنمی برای هنرجویان سینماست که از تجارب فیلمسازان فیلم کوتاه بهره‌مند شوند.
همکاری با فیلمسازان جوان را موهبت الهی می‌دانم
در ادامه، سیاوش چراغی‌پور، بازیگر سینما و تلویزیون که در فیلم «جهان با من برقص» بازی کرده است، گفت: بسیار خوشحالم که با مردم قم به تماشای این فیلم‌ها نشستم. به سعید نجاتی تبریک می‌گویم که چنین همشهریان پرشور و پر عشقی نسبت به سینما دارد.
وی بیان کرد: برای اکران این فیلم‌ها به چند استان و شهرستان سفر کردیم؛ اما این شور، هیجان و اشتیاق سینمادوستان قمی را در جای دیگری ندیدم. باعث غرور و افتخار من است که در کنار مردم قم هستم.
این بازیگر سینما ادامه داد: فیلم کوتاه یکی از معجزه‌های عرصه نمایش در جهان است. به شدت از دل و روح انسان‌ها می‌آید و مفهوم خود را در کمترین زمان ممکن به مخاطب منتقل می‌کند.
چراغی‌پور درباره اینکه عده‌ای فیلم کوتاه را منحصر در فیلمسازان جوان عاشق سینما می‌دانند، گفت: بسیاری از فیلمسازان بزرگ دنیا در اوج شهرت همچنان عاشق سینمای کوتاه هستند و فیلم‌های درخشان می‌سازند، فیلم کوتاه به‌عنوان یک مدیوم مستقل حرف برای گفتن دارد و عاشقان بسیاری دارد.
وی بیان کرد: بیشتر سینماگران فیلم کوتاه با دل و جان و عشق و اخلاص‌شان به سینما کار می‌کنند و اسیر بودجه و سرمایه و گیشه نیستند، آن‌ها بیشتر ریسک‌پذیرند و در ایده‌پردازی خلاق و حاضرند خط و مرزها را بشکنند.
این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: برای بازیگری مثل من که همیشه خود را شاگرد و هنرجوی بازیگری می‌داند، بازی در آثار فیلم کوتاه را یک فرصت و موهبت الهی می‌دانم.
چراغی‌پور معتقد است: بازیگرانی که حاضر نیستند در فیلم کوتاه بازی کنند یا محافظه کارند یا اساساً سلیقه و سواد این کار را ندارند.
وی اظهار کرد: بهترین نقش‌های زندگی‌ام را در فیلم کوتاه تجربه کردم و شجاعانه‌ترین فرصت رویارویی با نقش‌هایم را در فیلم کوتاه تجربه کردم و به همین دلیل باید خیلی کم‌هوش باشم که نخواهم از این فرصت‌ها استفاده کنم.
این بازیگر سینما و تلویزیون بیان کرد: من همواره طالب همکاری با بچه‌های فیلم کوتاه بودم تا هم بتوانم از جسارت و جرأت‌شان بهره‌مند شوم و هم نقش‌هایی که شاید هیچ‌گاه در فیلم بلند به من پیشنهاد نشود، فرصت و تجربه بازی کردن‌شان را در سینمای کوتاه به‌دست آورم.
چراغی‌پور تأکید کرد: بازی در فیلم کوتاه سینماگران جوان از نشانه‌های عشق خداوند به من است و خدا خیلی من را دوست داشت که سینماگران جوان را سر راه من قرار داد که به رشد خودم کمک کنم و بیشتر یاد بگیرم، هیچ‌گاه منت نمی‌گذارم و همیشه منت‌دار سینماگران جوان هستم که به من محبت دارند و پیشنهاد می‌دهند. از مخاطبان سینما هم تقاضا دارم همیشه حامی فیلم‌های مستقل و هنر و تجربه باشند.
فیلمسازان قمی می‌توانند سیمرغ بگیرند
سعید نجاتی، کارگردان قمی فیلم‌ کوتاه «دآبر» که سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌ کوتاه را از سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر کسب کرده است، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم امیر الوندی، تهیه‌کننده فقید این فیلم، اظهار کرد: همیشه خودم را مدیون قم و حضرت معصومه (س) می‌دانم و خیلی خوشحالم و لحظه شماری می‌کردم که به اکران بسته «سیمرغ» در قم برسیم و دوستان و همشهریانم را ملاقات کنم.
وی گفت: بیشتر عوامل فیلم «دآبر» از قم بودند و این فیلم‌ را در سال 1397 در دو لوکیشن کاشان و اطراف ساوه ساختیم، در شرایطی که به لحاظ مالی از حمایتی برخوردار نبودیم و غیر از دستیاران به هیچ کسی دستمزد ندادیم و بیشتر عوامل این فیلم به خاطر رفاقت سر پروژه حاضر شدند.
این فیلمساز با بیان اینکه «دآبر» درباره چگونگی برخورد والدین با بلوغ فرزندشان است، ادامه داد: این موضوع در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا یک تابو است. این پدیده، تجربه‌ای طبیعی است که حداقل نیمی از مردم دنیا آن را تجربه می‌کنند و باید درک درستی از این موضوع داشته باشیم.
نجاتی افزود: فیلم من درباره دختربچه نیست، درباره یک پدر سنتی ایرانی است که هم می‌تواند عصبانی باشد و هم لطیف و مهربان. ما تصور نمی‌کردیم این فیلم حتی اکران شود، چه برسد به اینکه سیمرغ جشنواره فجر را کسب کند، اما به لطف خدا، دو جایزه ویژه از جشنواره رشد و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران را دریافت کرد.
این فیلمساز قمی بیان کرد: قطعاً این انگیزه و استعداد در فیلمسازان قم وجود دارد که بار دیگر افتخار دریافت سیمرغ جشنواره فجر تکرار شود. در جشنواره فجر سال گذشته نیز سینماگران قمی حضور پررنگی داشتند.
بیشتر فیلم‌های کوتاه با رفاقت ساخته می‌شود
در ادامه، محمد ثریا، کارگردان فیلم کوتاه «برنو» که سیمرغ بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر چهل‌ویکم دریافت کرده است، گفت: هشت سال پیش، از جشنواره نماز و نیایش در قم جایزه گرفتم و امروز هم به دومین خاطره خوب من از این شهر و مردم آن بدل شد.
وی درباره فیلم «برنو» که یکی از رسوم قوم بختیاری را نقد می‌کند و به چالش می‌کشد، بیان کرد: من بختیاری نیستم، اما به واسطه سال‌ها کار با اقوام بختیاری با یکسری رسوم‌شان آشنا شدم. مردم بسیار مهمان‌نوازی هستند، اما برای من دغدغه شد که یک باور غلط را نقد کنم.
این کارگردان ادامه داد: برنو قصه واقعی زن و شوهری تحصیلکرده است که اتفاقاً من در ماجرای عروسی‌شان بودم و برای دوست خوبم که نویسنده مشترک کار بود نیز این اتفاق افتاد. این زن و شوهر که از دو طایفه مختلف هستند، با وجود داشتن تحصیلات، شب عروسی‌شان متوجه این رسم شدند، تضادی میان‌شان شکل گرفت و چالش برای‌شان به‌وجود آمد.
ثریا اظهار کرد: در این فیلم کوتاه تلاش کردیم، فولکلورها را به تصویر درآوریم و در مقابل آن فولکلور غلط، استفاده از اسلحه در مراسم‌ را نشان دهیم که هیچ عقبه دینی و مذهبی و فکری ندارد و بارها در مراسم عزا و عروسی موجب کشته‌ شدن افرادی شده است.
وی درباره اینکه تجربه همزمان تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی این فیلم را برعهده داشته است، گفت: بسیار تجربه سختی بود، انجمن سینمای جوان سه بار این فیلمنامه را رد کرد و فیلم را با همراهی عوامل با کمترین هزینه ساختیم و حمایت پس از تولید گرفتیم که بسیار کم بود.
این فیلمساز جوان با بیان اینکه من هنرجوی انجمن سینمای جوانان بودم، ادامه داد: انجمن هیچ‌گاه حمایت کاملی از تولید آثار ندارد، شاید معادل 20 درصد هزینه‌های تولید یک فیلم کوتاه را تقبل کند و فیلمسازان جوان باید خلاقیت به خرج دهند و تلاش کنند که با کمترین هزینه و رفاقت کار را جلو ببرند.
همچنین حسن عسگری، بازیگر نقش قباد در فیلم «برنو» گفت: از سال 1385 در تئاتر کار می‌کردم؛ اما تعطیلی نمایش‌ها در دوران کرونا باعث شد وارد عرصه تصویر شوم و اولین کار حرفه‌ای من حضور در فیلم کوتاه «برنو» بود. امیدوارم توانسته باشم نقش «قباد» را باورپذیر بازی کرده باشم.
برای ساخت فیلم «شریف» طلای همسرم را فروختم
محمد علیزاده فرد، کارگردان فیلم کوتاه «شریف» که سال گذشته در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد، گفت: ایده این فیلم محصول دورهمی جمعی با دوستان فیلمساز بود، مهم‌ترین چالش ما لوکیشن بود که در نهایت بعد از سفرهای متعدد به یک روستای متروک در میان خرم‌آباد و دورود رسیدیم.
وی که تجربه ساخت دو فیلم بلند «تروا» و «راحیل» را در کارنامه دارد، درباره تفاوت شرایط ساخت فیلم کوتاه و بلند، بیان کرد: در سینمای بلند، فضای حرفه‌ای‌تری به‌لحاظ مالی و قراردادی وجود دارد؛ اما در سینمای کوتاه، افراد با جان و دل و بعضاً بدون دستمزد کار می‌کنند.
این فیلمساز جوان اظهار کرد: خلوصی که در فیلم کوتاه وجود دارد در کمتر مدیوم هنری مشاهده می‌شود، من برای فیلم بلند انگیزه مالی دارم، اما برای ساخت فیلم «شریف» طلای همسرم را فروختم و خودم و خیلی از عوامل دستمزد نگرفتیم.
علیزاده فرد ادامه داد: اگر کسی دنبال کسب درآمد باشد، فیلم کوتاه جای کسب درآمد نیست و صرفاً عشق و علاقه فیلمساز است. من هنوز سینمای کوتاه را دوست دارم و فیلمنامه خوبی به دستم برسد، باز هم فیلم خواهم ساخت.
وی همچنین از حمایت‌های انجمن سینمای جوانان قدردانی کرد و افزود: تنها جایی که از ابتدای فیلم کنار من بود، انجمن سینمای جوانان بود و دخل و تصرفی هم در فیلم نداشتند.
در پایان این مراسم، از سعید نجاتی، فیلمساز قمی به پاس کسب افتخارهای مختلف و تلاش برای رشد و ارتقای سینمای استان قم توسط اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تجلیل شد. همچنین هدایایی به رسم یادبود به سیاوش چراغی‌پور، حسن عسگری، محمد ثریا و محمد علیزاده‌ فرد اهدا شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/619749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تبریک آیت الله آملی لاریجانی به رئیس‌ جمهور منتخب

مراسم تحلیف پزشکیان چه زمانی برگزار می‌ شود؟

میزان مشارکت مردم در ادوار مختلف انتخابات

رئیس‌ جمهور نهم ایران کیست؟

برنامه دهه اول محرم در حسینیه آیت الله علوی بروجردی

بازدید سرزده مدیر عامل بیمه رازی از شعبه آیت الله کاشانی

شعرخوانی دلنشین شرکت کننده مسابقه سرزمین شعر

قطعی گاز در محدوده خیابان شهیدان کلهری قم

پیام تبریک جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس جمهور منتخب

درخواست قصاص برای پسری که مادربزرگش را کشت

خطرات سرکوب بلوغ زودرس

بگو راه خانه‌ام را به یاد خواهم آورد

شاعرانه/ چه خیال‌ها گذر کرد و گذر نکرد خوابی

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رییس جمهور منتخب تبریک گفت

ایران 2 کرسی بین المللی در سازمان جهانی هواشناسی کسب کرد

پلیس در جست‌وجوی قاتلی که با پابند الکترونیکی آزاد شد

دعوا بر سر یک دختر؛ پشت پرده قتل جوان همسایه

سبک زندگی و تغذیه مناسب بلوغ زودرس

چرا هرگز نباید گوش های خود را با گوش پاک کن تمیز کنید؟

به افراد نزدیک نشید!

شکرانه برداشت گیلاس در کرمجگان+فیلم

باور اشتباه 8 ساعت خواب

شعرخوانی زیبا در برنامه سرزمین شعر

نرخ مصوب میوه و تره‌بار در قم اعلام شد

گرد و غبار بر چهره شهر قم

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس جمهور منتخب تبریک گفت

میزان آرا جلیلی و پزشکیان در قم

راز جنایت خانوادگی در جاده چالوس بر ملا شد

پلیس درباره ماه محرم اطلاعیه داد

کمبود کدام ویتامین‌ها باعث مورمور شدن دست و پا می‌شود؟

پیام آیت‌الله بیات زنجانی به پزشکیان پس از پیروزی در انتخابات: دعا می‌کنم خداوند معدود ستیزه جویان با شما را اصلاح کند و مدارا با دختران و زنان را هموار و گره حصر عزیزانمان را بگشاید

زمان میان من و او جدایی افکنده ست

صحبت از پژمردن یک برگ نیست

مسابقات کیک بوکسینگ AIKIA استان قم پایان یافت

جزئیات آرا جلیلی و پزشکیان در قم

نجات مادر و دختر از مرگ در رودخانه کرج

جنبه های یک خواب خوب

باورهای غلط خوردن قارچ

واکنش فعال اصولگرا به دعوا‌های درون جناحی؛ جای یقه گیری از آیت‌الله جنتی به خودمان فکر کنیم

آیت الله علم الهدی: روضه خوانان حرمت اهل بیت(ع) را رعایت کنند

آیت الله علم الهدی: شرط هیئتی بودن، نوکر بودن و نوکر ماندن است

تو را من چشم در راهم

طرح رتبه‌بندی محلات شهر قم تدوین شد

نگاهی به آرای پزشکیان و جلیلی در استان قم

آخرین وضعیت میزان ذخیره شیرخشک یارانه‌ای در کشور

دستگیری 11 سرشاخه یک شرکت هرمی در مشهد

مهم ترین دلایل بروز اختلالات رفتاری در کودکان

40 درصد سرطان‌ها از فست‌فودهاست/ بدن ما به کدام ویتامین‌ ها و مکمل ها بیشتر نیازمند است؟

پیام آیت‌الله بیات زنجانی به مسعود پزشکیان

«فخرالدین حجازی» وارد کتابفروشی‌ها شد