عصر قم

آخرين مطالب

قم در حال آماده‌شدن برای استقبال از زائران اربعین اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - به گزارش ایرنا، اربعین، چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش، تجلی‌گر بزرگ‌ترین اجتماع بشری و راهپیمایی میلیونی عاشقان و دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت (ع) است. این سفر معنوی از نجف اشرف آغاز و به کربلای معلی ختم می‌شود و زائران با پای پیاده و با عشق و ارادت به امام حسین (ع) گام برمی‌دارند.
قم نقشی کلیدی در راهپیمایی عظیم اربعین دارد.
هرساله، خیل عظیمی از زائران عاشق و دلداده به خاندان عصمت و طهارت (ع) از سراسر ایران و جهان، با عبور از این شهر مقدس، راهی کربلای معلی می‌شوند.
تقویت و آماده‌سازی قم در اسکان، اعزام و استقبال از زائران اربعین، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این امر نه‌تنها وظیفه‌ای ملی و مذهبی است، بلکه فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این شهر مقدس به زائران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.
در این راستا، ضروری است که دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی با همکاری و همدلی یکدیگر، اقدامات لازم را برای ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین انجام دهند تا بخشی از کمبودهای استان در اسکان و استقبال از زائران مدیریت شود.
توسعه زیرساخت‌های اسکان و پذیرایی؛ احداث زائرسراها، اردوگاه‌های موقت و تجهیز مدارس و حسینیه‌ها برای اسکان زائران از مواردی است که باید زودتر عملیاتی شود، همچنین تسهیل و روان‌سازی تردد زائران، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ایجاد پارکینگ‌های مناسب و اجرای طرح‌های ترافیکی ویژه نیز می‌تواند در این عرصه مفید به فایده باشد و تأمین نیازهای اولیه زائران مانند توزیع آب، غذا، دارو و ملزومات ضروری نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.
با تقویت و آماده‌سازی قم در اسکان، اعزام و استقبال از زائران اربعین، می‌توان این شهر مقدس را به‌عنوان میزبان شایسته‌ای برای عاشقان و دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت (ع) تبدیل کرد و از این طریق، گامی مهم در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی و حفظ و نشر دینی برداشت.
آمادگی قم برای اعزام روزانه 70 تا 100 دستگاه اتوبوس به مهران
معاون توسعه مدیریت منابع اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم در گفت‌وگویی بیان کرد: این اداره‌کل اداره‌کل روزانه ظرفیت اعزام 70 تا 100 دستگاه اتوبوس به مرز مهران را داراست.
محمدرضا قدسی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در راستای خدمت‌رسانی به زائران اربعین، ادامه داد: از حدود یک ماه گذشته تدابیر و اقدامات لازم جهت خدمت‌رسانی شایسته به زائران اربعین صورت‌گرفته است.
لزوم برپایی ناحیه ویژه خدمات فرهنگی
رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم برپایی ناحیه ویژه خدمات فرهنگی به زائران در بلوار معنوی پیامبر اعظم(ص) گفت: در ورودی‌های شهر مانند 72 تن نیز باید ناحیه ویژه خدمات فرهنگی برای زائران برپا شود.
محسن محرری به نزدیکی ایام اربعین نیز اشاره کرد و گفت: مسیر بلوار پیامبر اعظم نیاز به زیرساخت‌های دائمی دارد و باید به‌صورت اساسی اجرا شود، نکته مهم این است که همیشه این دغدغه وجود دارد که مردم با کارگاه‌های عمرانی تداخل نداشته باشند و ایمنی مسیر پیاده‌روی برای زائران فراهم شود.
قم در حال آماده‌شدن برای پذیرایی از زائران اربعین
شهردار قم با تأکید بر آمادگی شهر در پذیرایی از زائران اربعین گفت: ستاد مرکزی اربعین مهم‌ترین نقش شهر قم را پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی در پیاده‌روی اربعین مشخص کرده‌است.
سید مرتضی سقاییان نژاد به برگزاری مراسم اربعین در کشورهای عراق، ایران و شهر قم اشاره و بیان کرد: تمام برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مراسم اربعین توسط ستاد مرکزی انجام‌شده و هر شهر موظف به انجام بخشی از کارها شده‌است.
وی تصریح کرد: هیچ شهرداری نمی‌تواند به‌صورت انفرادی کاری را انجام شود و وظایف ذیل 11 کارگروه تخصصی در ستاد مرکزی و زیر نظر وزارت کشور برنامه‌ریزی‌شده و مهم‌ترین وظیفه شهر قم پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی در قم است.
سقائیان نژاد یادآور شد: شهر قم یکی از مقصدهای سفر زائران اربعین بوده و نیاز داریم بیشترین توجه خود را برای ساماندهی و اسکان مسافران در شهر قم گذاشته و شهر را مدیریت کنیم.
وی کرد: هر فعالیتی باید با تصویب و هماهنگی ستاد مرکزی اربعین انجام شود و نمی‌توانیم به‌صورت منفرد کاری را انجام دهیم و شهر قم در حال آماده‌شدن برای پذیرایی از زائران اربعین است.
زائران اربعین قم تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند
مدیرکل حج و زیارت استان قم با اشاره برخی از حوادث و مشکلات سال‌های گذشته در طول سفر زائران اربعین، گفت: زائران پیاده‌روی اربعین قم تحت حمایت و پوشش بیمه‌ای قرار خواهند گرفت.
اسماعیل رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: یکی از اقدامات مهم سازمان حج و زیارت علاوه بر خدمات درمانی و رفاهی در طول مسیر پیاده‌روی اربعین، پوشش بیمه‌ای زائران است.
وی خاطرنشان کرد: پوشش بیمه‌ای زائران اربعین استان قم بر اساس میزان پوشش و حمایت بیمه‌ای در سه سطح و حق بیمه 80، 90 و 100 هزارتومانی پیش‌بینی‌شده که زائران می‌توانند با پرداخت یکی از این ارقام، از مزیت‌های بیمه‌ای مانند حوادث بهره‌مند شوند.
وی عنوان کرد: پیش‌شرط بهره‌مندی زائران از پوشش‌های بیمه‌ای، ثبت‌نام در سامانه سماح است.
رستمی با بیان اینکه زائران برای ورود به خاک عراق و حضور در پیاده‌روی اربعین نیازی به ویزا ندارند، تصریح کرد: افرادی که فاقد گذرنامه هستند یا اعتبار گذرنامه آنها منقضی شده با مراجعه به پلیس گذرنامه می‌توانند با پرداخت 60 هزار تومان، گذرنامه زیارتی دریافت کنند.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم، مهم‌ترین وظیفه شهر قم را در برگزاری مراسم اربعین، پذیرایی و اسکان از زائران در شهر دانست.
مهدی اصفهانیان مقدم از آمادگی شهر قم برای برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین خبر داد و اظهار داشت: وظایف شهر قم توسط ستاد مرکزی اربعین زیر نظر وزارت کشور مشخص‌شده است.
وی جمع‌آوری پسماند را یکی از چالش‌های مسیر پیاده‌روی از نجف تا کربلا اعلام کرد و افزود: کمیته خدمات شهری وزارت کشور خرید 2 هزار سطل زباله را در دستور کار قرار داده و شهرداری قم نیز در خرید 500 سطل زباله مشارکت می‌کند.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: این سطل‌های زباله در مسیر و در مواکب مسیر نجف تا کربلا توزیع می‌شود تا علاوه بر فرهنگ‌سازی به پاک‌سازی مسیر کمک کند.
وی یادآور شد: ستاد اربعین کشور با 11 کمیته تخصصی تشکیل‌شده و قرارگاه اسکان مسافران زائران اربعین فعال‌شده است و اولویت ما خدمات‌رسانی به زائران مسیر اربعین در قم است.
اصفهانیان مقدم در پایان یادآور شد: کمیته کشوری هم تشکیل و وظایف هر شهر مشخص‌شده است و کارها به‌صورت جامع گزارش داده می‌شود و اجازه کار انفرادی به شهرها داده نشده‌است.
استان‌ها قم 0 نفر

عصر قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/628973/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفت و گو با معتمدکیا مدیر رسانه ای تیم ملی درباره وضعیت ملی پوشان برای تقابل با امارات

قسمت چهل و سوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

برد پرگل نیجریه با درخشش اوسیمن و لوکمن

کومان: نمی‌خواهم با مصاحبه‌ام کشور را به هم بریزم

گزارش عملکرد نمایندگان ایران در روز دهم مسابقات پارالمپیک 2024

کیمیش: موسیالا نشان داد باید نامزد توپ طلا باشد

موسیالا: می‌توانستیم کل شب بازی کنیم و گل بزنیم

خاطره فن‌دایک در اولین دیدار با یورگن کلوپ

موج جدید اعتراضات پرستاران این بار در قم و کاشان

به بهانه ثبت گل 900 توسط رونالدو، نگاهی کنید به اولین گل دوران حرفه‌ای او در سال 2002

اثر جدید حمید سحری؛ واکنش ها نسبت به اعلام لیست توپ طلای 2024

یورگن کلوپ و شادی خاص خودش همراه با دیوار زرد در بازی امروز

اولین روز از مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا

قسمت سی و ششم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

نهصدمین گل رونالدو؛ شروع چالش جدید

قسمت سی و هشتم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت سی و هفتم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت سی و نهم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت چهل؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و دوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و یکم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

تمرینات شاگردان یحیی در تهران از سر گرفته شد

رایس: شلوغ نکنید، چیز خاصی به هری کین نگفتم

سیو دیدنی مارک آندره تراشتگن در مقابل مجارستان

مصدومیت اولمو جدی نیست

روایت آیت‌الله هاشمی از رحلت آیت‌الله طالقانی

ضرورت به تقریب مذاهب در کنگره آیت‌الله بروجردی

جزییات تصادف اتوبوس کرمان-قم / همه مسافران سالم هستند

تقویم و اوقات شرعی یکشنبه 18 شهریور ماه 1403 به افق قم

گل پنجم هلند به بوسنی توسط سیمونز

پیروزی آلمان و هلند با تحقیر رقبا!

خلاصه بازی آلمان 5 - مجارستان 0

خلاصه بازی هلند 5 - بوسنی 2

اعتراض دوم ایران هم رد شد، طلای بیت سیاح برنگشت

رد 2 اعتراض ایران؛ حرکت بیت سیاح غیر ورزشی تشخیص داده شد و طلای صادق سوخت

گل سوم آلمان به مجارستان توسط ویرتز

گل پنجم آلمان به مجارستان توسط هاورتز

گل چهارم آلمان به مجارستان توسط پاولوویچ

گل دوم بوسنی به هلند توسط ژکو

گل چهارم هلند به بوسنی توسط وخهورست

رئیس جدید شورای المپیک آسیا فردا انتخاب می‌شود

نمایشگاه « یاد یاران» در قم برپا می شود

گل اول بوسنی به هلند توسط دمیروویچ

ماجرای مشکلی که برای کفش صفرزاده پیش از مسابقه به وجود آمد

بامعرفت مثل صلاح؛ پرداخت هزینه درمان اولین مربی!

طلای بیت‌سیاح پس گرفته شد؛ اعتراض بی‌فایده ایران

گل دوم هلند به بوسنی توسط ریندرز

گریلیش: بدترین فصل زندگی من تمام شد

توضیحات مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران درباره دیسکالیفه‌شدن صادق بیت‌سیاح

گل دوم آلمان به مجارستان توسط موسیالا