عصر قم

آخرين مطالب

نخستین کتابخانه‌ بدون کتاب ایران! فرهنگی

نخستین کتابخانه‌ بدون کتاب ایران!
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا /کتابخانه‌های بدون کتاب نسل جدیدی از کتابخانه‌ها هستند که در آن از کتاب کاغذی خبری نیست و به جای کتاب کاغذی به کاربران تجهیزات و امکانات دسترسی به منابع الکترونیکی داده می‌شود. کتابخانه آینده، نخستین کتاب بدون کتاب ایران است که در گوشه‌ای «پارک دانشجو» کار خود را آغاز کرده است.
نگاه بسیاری از مردم به کتابخانه عمومی، محلی برای نگهداری کتاب و موارد خواندنی مانند نشریات و مجلات است، که افراد برای امانت گرفتن کتاب و یا استفاده از فضای قرائت‌خانه‌ای به این مکان مراجعه می‌کنند. البته بسیاری از کتابدارن و مسئولان فرهنگی خواهان تغییر نگاه سنتی به کتابخانه‌ها هستند و معتقدند کتابخانه‌ها می‌توانند پایگاه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز باشند، مثلا همایش‌های « کتابخانه‌های عمومی و کسب‌و کارهای کوچک» نمونه‌ای از این تغییر رویکرد و نگاه است.
با ظهور تکنولوژی و نقش‌آفرینی آن در تمامی شئون زندگی، نباید از شنیدن واژه‌ «کتابخانه بدون کتاب» خیلی متعجب شویم، مفهومی که به نسل جدیدی از کتابخانه‌ها اشاره دارد که در آن خبری از کتاب کاغذی نیست و به جای آن تجهیزات و امکان دسترسی به منابع الکترونیکی و صوتی، پایگاه‌های اطلاعات علمی، انواع بازی‌ها، فیلم، موسیقی، منابع یادگیری الکترونیک و ... در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. ایده کتابخانه بدون کتاب نخستین بار توسط دانشگاه پلی تکنیک فلوریدا در آمریکا مطرح شد.

عصر قم


کتابخانه‌های عمومی بدون کتاب بر اساس 4 نیاز مهم شامل نیاز به ایجاد دسترسی بیشتر با توجه به محدودیت منابع، سپس نیاز به درآمدزایی برای کتابخانه‌ها، نیاز به توسعه خدمات و نیاز به افزایش بهره وری کتابخانه‌ها تبیین می‌شود؛ چرا که این کتابخانه‌ها بدون محدودیت زمان، مکان منابع و کتابدار هستند. همچنین این کتابخانه‌های پلتفرمی با بهره‌وری بالا، دارای طرح کسب و کار هستند.
حالا نخستین «کتابخانه بدون کتاب ایران» با عنوان «کتابخانه آینده شهید فخری‌زاده» با عنوان فرعی «خانه خدمات دیجیتال و خلاقیت کتابخانه‌های عمومی» حدود 6 ماهی است که کار خود را آغاز کرده است. البته این کتابخانه پیشتر با عنوان این «کتابخانه دانشجو» با زیربنای 260 متر مربع در سال 1372 تأسیس و در سال 1384 توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت دائم به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد. این کتابخانه در بوستان دانشجو و در منطقه 11 شهرداری تهران واقع شده و تا سال 1398، 1500 عضو فعال و 2000 امانت کتاب در ماه داشته است. با توجه به فرسودگی و مشکلات مربوط به نقشه ساختمان، در سال 1398 تصمیم به توسعه، بازسازی و بهسازی ساختمان گرفته شده‌. پس از رایزنی‌های انجام شده در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر در ارائه خدمات کتابخانه‌ها مقرر شد کتابخانه مذکور به کتابخانه «بدون کتاب» تبدیل شود و با استفاده از تکنولوژی روز ارائه خدمات داشته باشد.

عصر قم


خانم تهم، کتابدار این مجموعه به ایسنا می‌گوید: حدود 600 کاربر عضو این کتابخانه شده‌اند. بیشتر کاربران نیز از طریق سایت کتابخانه‌های عمومی با این مکان آشنا شده‌ و به آنجا مراجعه کرده‌اند. البته با توجه به اینکه کتابخانه آینده نوعی فضای کار اشتراکی هم هست، در سایت‌هایی مربوط به تبلیغ این فضاها، این مجموعه معرفی شده و با توجه به خدماتی که در این کتابخانه ارائه می‌شود مثلا اینترنت رایگان و هزینه‌های اجاره کم نسبت به سایر فضاهای اشتراکی از این کتابخانه استقبال بسیاری شده است.

عصر قم


به گفته تهم 10 اتاقک مطالعه انفرادی، 4 اتاق مطالعه گروهی (فضای کار اشتراکی)، کلاس آموزشی، سالن جلسه، کافه کتاب از جمله امکانات فیزیکی کتابخانه آینده است.
او افزود: دسترسی به اینترنت بی‌سیم، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آموزش مجازی، امکان اجاره تبلت و لپ‌تاپ، اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی، دسترسی به نرم‌افزارها، منابع مورد نیاز آموزش کسب‌وکارها، استارت‌آپ‌ها و...، امکان استفاده از استندهای لمسی، میز هوشمند و وب کیوسک، راهنمایی مراجعین در یافتن منابع مورد نیاز، کتاب‌های دارای فناوری واقعیت افزوده، امکان استفاده از فضای استراحت و سرگرمی، کتابهای الکترونیکی، صوتی و تعاملی، مقالات و پایگاه‌های اطلاعاتی از امکاناتی است که در کتابخانه آینده فراهم شده است.

عصر قم


خلیلی دیگر کتابدار این کتابخانه قرار گرفتن این کتابخانه در بوستان دانشجو را هوشمندانه خوانده است و می‌گوید دسترسی به این کتابخانه از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌راحتی امکان‌پذیر کرده است.
او معقد است: وجود کتابخانه عمومی در پارک می‌توانند فضای فرهنگی پارک را تغییر دهد. با چالش‌هایی درباره فضای حاکم بر پارک دانشجو روبه‌رو هستیم و مذاکراتی در این زمینه با شهرداری داشتیم.

عصر قم


تهم، نحو عضویت در این کتابخانه را مانند دیگر کتابخانه‌های عمومی کشور می‌خواند و هزینه اجاره اتاقک‌ها و فضای کار اشتراکی نیز به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه است. به گفته او با عضویت در این کتابخانه، مخاطبان می‌توانند از خدمات سایر کتابخانه‌های کشور نیز استفاده کنند.
همچنین این کتابدار بیان کرد: کاربران می‌توانند از ساعت 8 صبح تا 19:30 از این کتابخانه استفاده کنند. روزهای تعطیل این کتابخانه تعطیل است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/648602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مراسم بزرگداشت آیت الله محفوظی در رودسر

آمادگی برای برگزاری دومین کنگره ملی آیت‌الله ملک حسینی

شعر شهریار چون از دل برمی‌خاست بر دل می‌نشیند

تشکیل 6 پرونده برای تولیدکنندگان متخلف پوشاک مدارس در قم

شهرداری قم باید سایت‌های نخاله‌های ساختمانی را تجیمع کند

نقش پررنگ موتورسیکلت‌ها در آلایندگی هوای شهر قم

کاشت گل و گیاه اطراف مدارس در منطقه 2 شهرداری قم

عضو کمیسیون حقوقی مجلس: شورای نگهبان لایحه حجاب را تایید کرده است

اعزام تیم‌هاى امدادى و درمانى از ایران به لبنان

آخرین وضعیت دریاچۀ ارومیه

شرکت‌های حمل‌ونقل مجاز سرویس مدارس قم مشخص شدند

«روز قم» ثبت ملی شد

رنگرز: دانیال سهرابی در تیم امیدها و محمدرضا گرایی در تیم بزرگسالان حضور خواهند داشت

درگذشت ستاره سابق تیم ملی ایتالیا

فینالیست شدن پینگ پنگ باز ایرانی در مسابقات بوسنی

ستاره الاهلی چاق گران قیمت!

مظلومی: از شکست پرسپولیس و سپاهان ناراحت شدم

تکرار فینال 2023 در حضور طارمی

مهاجم سابق یونایتد هم تیمی حاج صفی شد!

مربی الوکره: تراکتور یکی از بهترین تیم‌های ایران است

بهترین دروازه‌بان دنیا؛ تیبو کورتوا با 6 دست!

گزارش کامل کارشناس مالی در پرونده بیرانوند

نکاتی درباره رژیم غذایی برای کودکان و نوجوانان

راهکارهای درمانی پوکی استخوان در طب سنتی

نحوه فعال شدن پیجرهای انفجاری در قلب لبنان

یادی از معلمی که در سکوت خبری از دنیا رفت

توزیع 500 تن شکر در قم برای تنظیم بازار

شرکت‌های حمل‌ونقل مجاز سرویس مدارس قم مشخص شدند+جدول

درگیری مرگبار 2 دوست به خاطر یک دختر

اعتماد: بخش‌های شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه خشک شد

دوقلو‌های نادر بعد از 14 ساعت عمل از هم جدا شدند

اعلام خبر شناسایی شهید «ابراهیم زمانی باجگانی»

کاسترو دست کمک رونالدو را قطع کرد!

مدافع آلمانی به مس رفسنجان پیوست

چین و ازبکستان میزبانان مسابقات آسیایی کاراته 2025

قالیباف: در برنامه هفتم توسعه حق پخش تلویزیونی قانونی شده است

قالیباف: باید باور کنیم ورزش یک صنعت هم هست

اعلام لیست نهایی تیم فوتبال جوانان با 23 نفر

ساعت بازی پرسپولیس- آلومینیوم تغییر کرد

تجلیل از مدال آوران کشتی المپیک پاریس و مسابقات جوانان و نوجوانان جهان با حضور رئیس مجلس

محل برگزاری دربی پایتخت مشخص شد

نظر کارشناس مالی اعلام شد؛ بیرانوند طلبی از پرسپولیس ندارد

درمان خشکی چشم و تشنج در طب سنتی

واکنش کنعانی به بیانیه اتحادیه اروپا علیه ایران

جزییات جدید ساعت کار ادارات کلان شهرها

احساس خطر استاندار از روند بازار مسکن در قم

تنها یک چیز را از تو بیشتر دوست دارم!

ایجاد فضای سبز شهری در مجاورت بقعه اباصلت قم

برگزاری ششمین مرحله اردوی فکر و ذکر به میزبانی استان قم

500 تُن شکر در قم توزیع شد