عصر قم

آخرين مطالب

مرگ سالانه 7 هزار ایرانی در اثر خودکشی اجتماعی

مرگ سالانه 7 هزار ایرانی در اثر خودکشی
  بزرگنمايي:

عصر قم - فارس / معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کشور گفت: سالانه حدود 130 هزار اقدام به خودکشی در ایران ثبت می‌شود که 7 هزار نفر جان خود را بر اثر خودکشی از دست می‌دهند.»
غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کشور با اشاره به موضوع خودکشی به‌عنوان یک پدیده و واقعیت اجتماعی و انسانی، بیان کرد: عوامل زیستی فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مختلفی در بروز خودکشی نقش دارند که نیاز به واکاوی دارد. عوامل تنش‌آفرین در زندگی و عواملی که منجر به افسردگی و اختلالات روانی و تولید افکار خودکشی در فرد می‌شود و هر چیزی که منجر به استرس، ناامیدی و کاهش تاب‌آوری در فرد می‌شود، همگی در بروز خودکشی تأثیر گذار است.
وی ادامه داد: تولید دانش و ادبیات و گفتمان علمی در خصوص پدیده خودکشی و پیشگیری از آن با همکاری نخبگان، مراکز علمی و دانشگاهی ضروری است و به نظر می‌رسد در رویکرد‌ها، سیاست‌ها و روش‌های سنتی پیشگیری از این پدیده نیازمند بازنگری هستیم.

معاون دادستان کشور خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی‌های مدیران و دست‌اندرکاران تأثیر گذار در این حوزه هم از اهداف این همایش است، همچنین تبیین نقش رسانه در پیشگیری از خودکشی و تدوین پیوست‌های علمی خبررسانی از وقایع مربوط به خودکشی از دیگر اهداف برگزاری این همایش می‌باشد.
ترکی با بیان اینکه خودکشی دهمین علت فوت در تمام گروه‌های سنی است، افزود: خودکشی سومین علت فوت در جمعیت 15 تا 24 سال است.
وی با اشاره به اینکه اقدام به خودکشی در زنان بیشتر از مردان است، گفت: خودکشی موفق و منتهی به مرگ در مردان بیشتر است و یکی از دلایل تفاوت نرخ خودکشی و موفقیت آن در زنان و مردان، تفاوت روش‌های مرگبار مورداستفاده است و همه این‌ها نیاز به واکاوی علمی دارد.
معاون دادستان کل گفت آمار خودکشی منجر به فوت در کشور معادل 6.6 فوت به‌ازای هر 100 هزار نفر است و این رقم پایین‌تر از نرخ خودکشی در دنیا است. در دنیا این نرخ در حال حاضر حدود 9 نفر در صدهزار نفر است. اما باید توجه کنیم که نرخ خودکشی در کشور ما در یک‌روند افزایشی از 5 در 100 هزار نفر به 8 در 100 هزار نفر رسیده لذا با یک‌روند افزایشی خودکشی در کشور روبرو هستیم که نیاز به اندیشیدن و چاره‌جویی دارد.
ترکی با بیان اینکه وقتی صحبت از خودکشی به میان می‌آید برخی دستگاه‌ها هر کدام به‌نوعی سعی دارند خود را به تغافل بزنند و درگیر موضوع نشوند، ابراز کرد: این نادیده‌انگاری تأثیری در حل مسئله ندارد. اگر می‌خواهیم در پیشگیری از این پدیده موفق باشیم باید به نحو علمی و کارشناسی با موضوع مواجه شویم.
ترکی با اشاره به برخی آمار‌های در دنیا گفت سالانه در دنیا 700 هزار تا یک میلیون نفر اقدام خودکشی منتهی به مرگ می‌کنند؛ در ایران نیز سالانه قریب به 130 هزار فقره اقدام به خودکشی ثبت می‌شود که دوسوم این موارد را زنان تشکیل می‌دهند و متأسفانه حدود 7 هزار نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند.
وی افزود یکی از مأموریت‌های دادستانی پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی است و حق بهداشت و سلامت شهروندان از مصادیق حقوق عامه محسوب می‌شود و پیشگیری از خودکشی هم به لحاظ ارتباط با سلامت روان در دستور کار دادستانی است. ترکی افزود رصد و پایش وضعیت آسیب‌های اجتماعی از جمله وضعیت رفتار‌های خود آسیب‌رسان در هر شهرستان در برنامه عملیاتی دادستان‌ها قرار داده شده است تا با همکاری دستگاه‌های مسئول، وظایف دستگاه‌ها در این زمینه پیگیری شود.
معاون دادستان کل کشور استفاده از ظرفیت مشاوره و مهارت‌آموزی به‌ویژه در مدارس و اجرای کامل طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان را در پیشگیری مؤثر دانست و بر تقویت نقش اورژانس اجتماعی و ساختار‌های حمایتی و امدادی برای مداخله به هنگام در فوریت‌های مستلزم واکنش تأکید کرد.
ترکی همچنین با اشاره به عوامل مختلف در بروز خودکشی، افزود: عوامل شخصی متعدد و متنوعی شامل زیستی، ژنتیکی، روان شناسی نقش دارند. وی همچنین اعتیاد به الکل و سوءمصرف مواد مخدر و روان‌گردان، حاشیه‌نشینی و بی‌سواد را از جمله علل بروز خودکشی برشمرد.
ترکی یکی از چالش‌ها در این زمینه را سهولت دسترسی به روش‌های مهلک دانست و بیان داشت بنا بر اعلام مراجع تخصصی از جمله وزارت بهداشت عرضه قرص برنج و قرص مرگ‌موش در فروشگاه‌ها، عطاری‌ها و مانند آن غیرقانونی بوده و جرم است لذا از دادستان‌ها با هرگونه عرضه و فروش این محصولات برخورد می‌کنند.
وی افزود: از منظر سیاست جنایی نیز با ضعف‌ها و خلا‌هایی موجه هستیم در نظام حقوقی ما خودکشی جرم‌انگاری نشده و در نتیجه همکاری و معاونت در آن نیز به‌جز در موارد خاص مانند تحریک و تشویق به خودکشی اطفال و نوجوانان طبق ماده 14 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، قابل‌تعقیب نیست و این یک خلا قانونی است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/649126/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله بشیر نجفی جنایات رژیم صهیونیست در لبنان را محکوم کرد

آیت الله بشیر نجفی جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان را محکوم کرد

گاهی از دور تو را خوب ببینم کافیست

برنامه‌‌ریزی برای معرفی قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام

روند ساخت 35 مدرسه در سایت‌های مسکن ملی قم سرعت گرفت

واکنش النصر؛ دروغ است، رونالدو رئیس ما نیست!‏

گل اول تراکتور به الوکره توسط تومیسلاو

گل دوم تراکتور به الوکره توسط مهدی ترابی

حرف‌های عجیب درویش در مورد تمدید با اورونوف

محمدوند: اورونوف تلفیقی از پیوس، کاویانپور و محمدخانی است

هالند بهترین است، وای به حال مدافعان آرسنال!‏

بهترین راه تشخیص ریفلاکس ادراری در کودکان

استاندار قم تاکید کرد: ضرورت فراگیرشدن طرح کاسبان امین

مراسم بزرگداشت آیت‌الله بهجت برگزار شد

آیت‌الله رمضانی: مهم‌ترین ابعاد اربعین را می‌توان با ابزار هنر بیان کرد

شعری شنیدنی از حسین منزوی

نهنگ گوژپشت به اشتباه فُک را بلعید و سپس به بیرون تف کرد

ابلاغیه مهم برای مدارس

اعلام اسامی داوران هفته پنجم لیگ؛ برگزاری 4 بازی با VAR

ترکیب الوکره مقابل تراکتور مشخص شد

ماشین جنگی فلیک با حذف یامال متوقف نمی‌شود

دو بازی آینده سپاهان در فولادشهر و با VAR

سردار آزمون و سعید عزت در لیگ قهرمانان

خبر خوب برای طارمی؛ مانیان به دربی نمی‌رسد

غایب قطعی دربی در اردوگاه پرسپولیس مشخص شد

جابجایی لحظه آخری تراکتور و آلومینیوم!

راز اخراج جنجالی؛ متاسفم دکلان، باید بری بیرون!

بهترین روش تشخیص نوع سردرد

مراسم گرامیداشت آیت الله محفوظی در شهرستان املش

مرا ویرانه کردی!

آغاز سال تحصیلی جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)قم

چهار روزبازار قم مجوز فعالیت دارند

شعار روز قم انتخاب شد

واکنش فراجا به ویدیوی «تخریب خانه یک کَپَرنشین از سوی پلیس»

نهنگ گوژپشت به اشتباه فوک را بلعید و سپس به بیرون تف کرد

مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت منصوب شد

زمان ورود لیگ برتری‌ها به جام حذفی مشخص شد

ترکیب تراکتور با اعلام یک سورپرایز

هدیه برنامه صبحانه ایرانی به صادق بیت سیاح

دهمین خرید سپاهان رسمی شد

اعلام نظر گاریدو درباره خرید جدید

آخرین اخبار نقل و انتقالات لیگ برتر ایران

رحیم سرهنگی : امام جمعه اهل سنت کیش، مظهرعقل و وحدت در این منطقه است

انجام عمل تول گیری

بیماری‌هایی که ناشی از اضافه وزن است

آیت‌الله جنتی: دشمنان همواره برای ایجاد تفرقه برنامه‌ریزی کرده‌اند/ امروز نوع مواجهه افراد با موضوع وحدت امت اسلامی، از معیارهای مهم برای سنجش بصیرت آن‌هاست/ اقدام رژیم صهیونیستی در لبنان بار دیگر خوی غیرانسانی این رژیم را به اثبات رساند

زندگی را به عشق بخشیدن!

ایجاد فضای سبز شهری در مجاورت بقعه تاریخی شیخ اباصلت قم

مهلت ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها تمدید شد

جشن جوانه‌ها در مدارس سراسر کشور