عصر قم

آخرين مطالب

آیت‌الله جوادی آملی: عنایت الهی و برکت خون سید جلیل‌القدر نصیب سپاه و ارتش و ملت ما شد روحانیت

  بزرگنمايي:

عصر قم - آیت‌الله العظمی ؛ مفسر قرآن و از مراجع تقلید، 11 مهرماه در ادامه سلسله مباحث درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه در این ایام اخبار تلخ و شیرین فراوان است، گفت: از یکسو شهادت رهبر بزرگوار، عزیز و شریف لبنان نگرانی همه را فراهم کرد و داغی بر دل همه ما بود گرچه حشر ایشان با اولیای الهی و شهدای کربلاست؛ خدمات و زحمات و کوشش‌ها و رهبری‌های ایشان در نامه اعمالشان ثبت و با انبیای الهی محشور خواهند شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
همچنین خداوند درگذشتگان حادثه طبس را مورد رحمت خود قرار دهد. خداوند کسانی را که در راه او آسیب می‌بینند اجر فراوانی می‌دهد لذا فرمود اگر کسی برای کمک‌رسانی به آب و نان و مسکن مردم کوشش کند فی‌الجنه است. همین عزیزانی که در آتش‌نشانی و فرونشاندن آتش تلاش می‌کنند، مخصوصا کسانی که برای تامین اقتصاد خود و مردم این همه تلاش و کوشش دارند با اولیای الهی محشور خواهند بود.
آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: اما وعده صادق؛ بنازم به دستی که انگور چید/ مریزاد پایی که در هم فشرد... این عنایت الهی است که این عزیزان ارتش و سپاه و وزارت دفاع را موفق کرده است تا این صهیونیست خائن را سر جای خودش بنشانند. این وعده صادق فرصت نداد که از گنبد آهنین استفاده کنند. تیر غیبی که از هر طرف رفت این گنبد را رسوا کرد.
عنایت الهی در اقتدار نیروهای مسلح این مرجع تقلید بیان کرد: عنایت الهی بود که به برکت خون این سید جلیل‌القدر نصیب سپاه و ارتش و ملت ما شد و امیدواریم ذات اقدس الهی به تک‌تک این‌ها و ملت ایران خیر و سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و خطر کسانی که از صدر اسلام مزاحم اسلام و مسلمین بود به خودشان برگرداند. 
وی با بیان اینکه بحث ما درباره قضا بود و گفتیم که قضا مانند صوم و صلات نیست که از طرف شارع مقدس، تاسیس شده و تعبد محض باشد، افزود: قبل از اسلام هم مسئله قضا و شهادت و اقرار و ... بود و اسلام چیز تازه‌ای نیاورد. همه دستورات در کتاب و سنت درباره قضا، نظیر اوفوا بالعقود است مگر اینکه شرایط خاص و موانع خاصی را اضافه کرده باشد.
مفسر قرآن کریم اضافه کرد: در بحث حلف و سوگند هم چون افرادی بودند که اسلام نیاورده بودند به پرچم کشورشان و یا رئیس کشورشان سوگند یاد می‌کردند وگرنه در اصل سوگند تفاوتی وجود نداشت؛ البته عبادیات و اینکه خمس و نماز و روزه چگونه و با چه کیفیتی باشد همه جزء ابداعیات شریعت و اسلام است.
وی با بیان اینکه دادگاه و محکمه قضا زمانی تشکیل می‌شود که مدعی وجود دارد و علیه فرد دیگری شکایت می‌کند، اظهار کرد: قصاص و حدود هم حسابش جداست و حتی در جایی که قصاص و حد شخصی وجود دارد تا تقاضای طرفین نباشد قضا در کار نیست و تقاضا از ناحیه مردم و قضا از ناحیه قاضی است.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه سوگند مسئله‌ای است که عقلا آن را می‌پسندند و قبل از اسلام هم بوده است، تصریح کرد: این سوگند ولو اینکه مثلا به مقدسات اسلامی هم خورده نشود معتبر است؛ علت عقلایی‌بودن هم آن است که خداوند آن را در فطرت آدمی قرار داده است؛ البته خصوصیات ریز را ممکن است بشر نداند ولی فرموده است ما کلیات زندگی را به بشر آموخته‌ایم: فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ؛ بشر خطوط کلی تقوا و فجور را می‌فهمد و در درون بشر است. 
قاضی درونی در انسان وی با بیان اینکه خداوند فرموده است؛ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا، افزود: یک سلسه امور هم اخلاقیات است؛ در وجود انسان قوه‌ای هست که بسنجد آیا اخلاق و رفتار و کردار یک شخص منطبق بر آیه شریفه هست یا خیر؟ خداوند نیرویی را در نهاد انسان به نام نفس لوامه آفرید که قاضی محکمه و در درون هر انسانی است و اعمال فرد اگر منطبق با فطرت بود باعث نشاط درونی فرد و خوشحالی او می‌شود و گاهی از شدت خوشحالی از غذا خوردن سیر می‌شود و اگر بد بود مرتب او را سرزنش می‌کند تا جایی که خوابش نمی‌برد. 
آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: در سوره مبارکه قیامت، دو آیه اول (لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَهِ؛ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَهِ)؛ قسم به قیامت یعنی آخرت و قیامتی که درون انسان است، می‌خورد که همان محکمه درونی وجدان انسان است. او را ملامت و سرزنش می‌کند که چرا اختلاس دبش و حقوق نجومی و ... کرده و زیرمیزی داده و گرفته است. ولی گاهی این نفس لوامه دائما انسان را تشویق می‌کند زیرا رفتار فرد منطبق با فطرت اوست. اینکه در روایات فرمودند گاهی خود را قاضی خود قرار دهید از این جهت است. 
وی افزود: درون هر انسانی دستگاه قضا وجود دارد که البته گاهی از آن به وجدان تعبیر می‌شود ولی همان نفس لوامه است؛ خداوند انسان را کامل آفریده است؛ اگر دستورات بیرونی دارد تعبد محض نیست. چیز جدیدی از بیرون بر ما تحمیل نشده است که در درون نباشد لذا فرمودند هر کاری را برای خودت می‌پسندی برای دیگران هم بپسند. 
این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند به گوهر چنین انسانی سوگند یاد کرده است، اضافه کرد: اینکه از دیرزمانی در مباحث حکومت و حکمرانی گفته‌اند که یک جامعه سه قوه نیاز دارد برگرفته از درون انسان است زیرا انسان قوه مقننه، قضائیه و اجرا نیاز دارد؛ این را از دیرزمانی قبل از اسلام کشف شده است.
وی افزود: خداوند فرمود انسان باید خودش داور خودش باشد؛ انسان همه جزئیات را می‌داند و در محکمه آخرت هم چیزهایی قرار داده‌ایم که برای شما آشنا است. ترازویی قرار داده‌ایم که قراردادی است و در دنیا شما با آن آشنا هستید یعنی میزان‌هایی برای سنجش پارچه و میوه و فاصله و ... وجود داشته است.
این مفسر قرآن ادامه داد: کالایی که کسبه دارند با ترازو سنجیده می‌شود و پارچه با متر و اعمال و کردار ما را هم با یک ترازویی سنجش می‌کنند. قرآن کریم فرمود: وَالْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ؛ عقاید و اخلاق و نیات و اعمال را با الوزن می‌سنجند که حق است. این آیه فرموده است: الحق، وزن است و اعمال و اخلاق را با آن می‌سنجند. ما با حقیقت سنجیده می‌شویم. 
وی تاکید کرد: اگر محقق و متحقق بودیم حق‌شناس هستیم و اگر نه این و نه آن بودیم حق‌شناس نیستیم؛ نفس لوامه در درون ما، حق است و اگر کسی در شرق و غرب عالم است این نفس را دارد یعنی وقتی کار بدی کرد ناراحت و کار خوبی کرد خوشحال است. لذا من عرف نفسه عرف ربه؛ ولی اگر خدا را فراموش کند کیفرش آن است که خدا او را از یاد خودش غافل می‌کند و انسان به فکر همه چیز خواهد بود جز خودش. 
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه برخی به فکر همه چیز مانند زمین و ورثه و مغازه و ... هستند جز به فکر خودشان، تصریح کرد: اگر کسی خودش را شناخت و با درونش رابطه داشت می‌بیند در درون چه چیزی دارد؛ بنابراین انسان این سه قوه را در درون خود دارد و اگر نفس خود را بشناسد آن را هم خواهد شناخت. 
جامعه باید با عزت اداره شود نه با صدقه وی همچنین با تاکید بر اینکه طبق روایات و نظراتی که علمای بزرگ ما در مکتوباتشان نوشته‌اند مرم باید با کرامت اداره شوند نه با کمک دیگران، اضافه کرد: اگر انسان به کسی قرض دهد در طلیعه بهشت نوشته است 18 برابر ثواب دارد ولی اگر آن را رایگان و صدقه به کسی بدهد ده برابر ثواب دارد چرا؟ چون در قرض، انسان در کنار سفره خودش نشسته است و کار و تلاش می‌کند و محتاج دیگران نیست ولی کسی که صدقه بگیرد گرفتار تنبلی و بیکاری می‌شود.
آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمودند برای من خیلی گواراتر و بهتر است که پولی داشته باشم و آن را قرض بدهم تا اینکه بخواهم صدقه بدهم؛ جامعه را باید با عزت اداره کنیم نه با کمیته امداد؛ قرض برای حفظ آبروی مردم بهتر است ولی صدقه آبروی دیگران را می‌برد.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/655261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله جنتی: تنها راه برقراری آرامش در منطقه، نابودی رژیم صهیونیستی است

قدردانی آیت الله العظمی جوادی آملی از سپاه و ارتش / سعادت و سیادت دنیا و آخرت نصیبتان

واکنش آیت‌الله جنتی به حملات غیرتمندانه دیشب نیروهای مسلح

لزوم هم‌افزایی بین دستگاهی برای تبدیل زادگاه آیت الله طالقانی به قطب گردشگری

پیشرفت ساخت بیمارستان شهید آیت الله رئیسی نیشابور به 95 درصد رسید

آیت الله جوادی آملی از سپاه و ارتش قدردانی کرد

آیت‌الله جنتی: جبهه مقاومت پیروز نهایی نبرد با رژیم‌ صهیونیستی است

آیت الله جوادی آملی: صهیونیست‌ها حتی فرصت نکردند که از گنبد آهنی شان استفاده کنند

آیت‌الله جوادی آملی: عنایت الهی و برکت خون سید جلیل‌القدر نصیب سپاه و ارتش و ملت ما شد

آیت‌الله هادوی تهرانی:حملات موشکی نشان داد دانش و درایت چگونه معادله‌ها را تغییر می‌دهد

پیام قدردانی آیت‌الله نوری همدانی از نیروهای مسلح

تجلیل آیت الله جوادی آملی از عملیات وعده صادق 2

آیت الله فاضل لنکرانی: وعده صادق 2 مرهمی بر زخم دل جبهه مقاومت شد

نکات مهم و راهبردهای آیت الله اعرافی برای بهبود فعالیت‌ها و برنامه‌های جهادی

اعلام نامزدهای نهایی جایزه کتاب ملی آمریکا

خوانش شعری زیبا توسط دکتر کاکاوند

غم هایمان سنگین است!

زنگ «شور عاطفه‌ها» در قم به صدا در آمد

عکس/ زیر خاکی از سید‌حسن نصر‌الله زمان که در قم زندگی می‌کرد

قم قطب اصلی صنعت کفش در کشور به شمار می‌رود

«تندباد شدید» قم را در می نوردد

بهره‌برداری از بوستان ویژه بانوان در محله شیخ‌آباد قم تا سال 1404

نیاز سالانه صنعت فرش قم به ابریشم 700 تن/ تولید داخل 200 تن

تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه 11 مهر 1403 به افق قم

پای خط‌کشی‌های شطرنجی به تقاطع‌های شهر قم باز شد

آزادی 104 زندانی از ابتدای سال جاری در قم

کار زیبای یک کبابی در قم برای پاکبان‌ها (فیلم)

دوره توانمندسازی مربیان و مدیران خانه‌های قرآنی قم برگزار شد

30 تن فرآورده‌های خام دامی فاسد در قم معدوم شد

مهاجرین افغانستانی مقیم قم به شهدای جبهه مقاومت ادای احترام می کنند

حرکت و اجتماع بزرگ مردم قم با عنوان "راه نصرالله" در قم

لزوم آغاز بهسازی مسیر ریل متروکه در قم

104 زندانی جرایم غیر عمد در قم به آغوش جامعه بازگشتند

38 میلیارد ریال برای کمک به آزادی زندانیان غیرعمد در استان قم پرداخت می‌شود

رصد و آسیب‌شناسی تخلفات ساخت‌وساز در شهر قم

مراسم بزرگداشت نصرالله از سوی رهبری در قم

آمادگی شهرداری قم برای همکاری با نهادهای فعال در عرصه بین‌الملل

وضعیت مسکن جوانی جمعیت در قم تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود

صادرات تخم مرغ از قم به سه هزار تن رسید

توضیحات صالحی امیری درباره تخریب امارت پدری موسس کارخانه خودکار بیک

آلوچه‌خوری خرس و توله‌اش در جنگل‌های هیرکانی

آخرین وضعیت تردد در جاده‌های کشور

جان‌باختن 9 نفر بر اثر سرو مشروبات الکلی در رشت

هلال احمر: 7 هزار نفر متخصص برای اعزام به لبنان ثبت نام کرده‌اند

آموزش و پرورش: مجوزی برای «مدارس مسجد محور» صادر نکرده‌ایم

پیکر شهید مرزبانی در درگز تشییع و خاکسپاری شد

هشدار نارنجی هواشناسی برای 5 استان

سیل در افغانستان 13 کشته برجای گذاشت

مراسم بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله در قم برگزار می‌شود

هوای قم غبارآلود می‌شود