عصر قم

آخرين مطالب

اتباع غیرمجاز؛ باری سنگین بر دوش قم و قمی‌ها اجتماعی

اتباع غیرمجاز؛ باری سنگین بر دوش قم و قمی‌ها
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم مثل هر استان دیگری در کشور دارای جمعیت زیادی از اتباع مجاز و غیرمجاز است؛ البته آمار این جمعیت به قدری بالاست که در برخی شهرک‌ها و محلات قم، نیمی از جمعیت یا بیشتر را اتباع تشکیل می‌دهند؛ امری که می‌تواند از مناظر متعددی آسیب‌زا باشد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، استان قم پرتراکم ترین استان کشور پس از تهران به لحاظ جمعیت اتباع است‌.
در این استان از 120 ملیت حضور دارند که برخی نخبگان و قشر فرهیخته هستند و برخی هم به صورت غیرقانونی و غیر مجاز وارد استان شده‌اند.
مسئله مهم و قابل توجه در مورد اتباع ساکن قم مربوط به اتباع غیرمجاز است که باید هرچه زودتر ساماندهی شوند. آمار غیررسمی حاکی از وجود 30 هزار نفر از اتباع غیرمجاز در استان است که به عنوان دغدغه ای برای مردم عنوان می‌شود.
اتباع غیرمجاز از امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی استان استفاده می‌کنند و چون غیرقانونی وارد کشور و استان شده‌اند هویت آنها بعضا مشخص نیست و باری بر دوش استان هستند‌.
250 هزار اتباع در قم
جمعیت اتباع در قم 220 تا 250 هزار نفر است، یعنی حداقل از هر 6 نفر یکی غیرایرانی است. امسال 40 هزار نفر دانش‌آ‌موز اتباع در مدارس قم‌ ثبت نام کردند که اگر هر کلاس را 40 نفر در نظر بگیریم یعنی یک هزار کلاس قم مربوط به اتباع است.
به منظور بررسی آخرین وضعیت اتباع غیرمجاز ساکن در قم، همراه با نمایندگان قم در مجلس و برخی مسؤلان به اردوگاه آنها رفته و از این‌ محل بازدید کردیم. 
دلایل اتباع غیرمجاز برای حضور در ایران
یکی از اتباع غیرمجاز درباره حضورش در قم گفت: در کشور خودمان سرباز بودم، برای فراز از سربازی و مسئولیت تامین امنیت کشور، به اینجا فرار کردم.
تبعه دیگر که افغانستانی است، گفت: زن و بچه ما در افغانستان هستند. در اینجا کارگر هستم و برای تامین معاش به ایران‌‌ آمده ام.
یکی دیگر از اتباع غیرمجاز که آقایی میانسال است درباره علت حضورش در کشور، گفت: پاسپورتم گم شد و مجبور شدم در اینجا بمانم!
اینها سخنان و دلایل اتباع غیرمجاز برای آمدنشان به ایران و استان قم است و البته برخی دلایل و ناگفته‌هایی که قابلیت رسانه ای شدن ندارد.
23 درصد جمعیت قم اتباع هستند
حاجی زاده؛ معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه بنابر اعلام دولت، نسبت اتباع به جمعیت هر استانی باید 10 درصد آن باشد، تصریح کرد: اما بیش از 23 درصد جمعیت استان قم مربوط به اتباع است.
وی با بیان اینکه حضور اتباع غیرمجاز در استان یک تهدید محسوب می شود گفت: باید از ظرفیت‌های حضور اتباع و مهاجرین خارجی مقیم قم در حوزه های مختلف استفاده کرد.
حاجی زاده با اشاره به رویکرد مهم دولت و مجلس شورای اسلامی در ساماندهی مهاجرین در کشور افزود: بایدها و نبایدهای حضور مهاجرین خصوصا در حوزه‌های اقتصادی ، کارآفرینی و ... باید تدوین شود. 
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم با اشاره به گسترش فعالیت های اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی قم در حوزه های مختلف اقامتی، ساماندهی، فرهنگی و .... عنوان کرد: اداره کل امور اتباع استان قم یکی از استان های موثر و کارآمد در حوزه اتباع ومهاجرین در کشور محسوب می شود.
منان رئیسی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی‌ نیز با بیان اینکه در شهر قم 300 هزار مترمربع کمبود فضای آموزشی داریم، تصریح کرد: صدها مدرسه باید ساخته شود تا بتوانیم سرانه موجود را به سرانه استانداردی که در آیین نامه بالادستی تعریف شده برسانیم.
وی گفت: اگر ما اتباع را ساماندهی نکنیم این فاصله روز به روز بیشتر می‌شود و هزینه هایی که به دولت تحمیل می‌شود افزایش پیدا خواهد کرد.
اخراج اتباع بدون مجوز از کشور
حجت الاسلام روانبخش در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه یکی از طرح‌های مهمی که در کمیسیون در حال بررسی است، طرح ساماندهی مهاجرین است که بر اساس آن اتباع بدون مجوز در کشور باید اخراج شوند، گفت: الان در شهرک قائم نیمی از جمعیت مهاجرین و نصف دیگر مردم خودمان هستند.
وی با اشاره به اینکه در جمکران اکثریت مهاجر هستند، تصریح کرد: در شهرستان جعفریه نیز نیمی از جمعیت مهاجرین هستند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این وضعیت بسیار آشفته است و باید فکری به حالش کرد، افزود: باید برای مهاجرین برنامه و قانون درست نوشته شود، به طوریکه مقداری که نیاز داریم باشند و مابقی برگردند.
ساماندهی اتباع خارجی در دستور کار مجلس
روانبخش گفت: باید به جایی برسیم ‌که هم آنهایی که هستند شانشان رعایت شود و مردم هم‌ راضی شوند. یعنی مهاجری که می‌خواهد در کشور ما زندگی کند بداند که یک نیروی قانونمند کاری برای کشور ماست.
وی افزود: این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی‌ مجلس در حال بررسی است و به زودی در صحن بارگذاری که نظر سایر نماینده‌ها را هم جویا شویم.
حجت الاسلام روانبخش تصریح کرد: با تلاشی که داریم یک طرح خوبی در مجلس با مشاوره دولت، مجموعه‌های دولتی و مرکز پژوهش‌ها تصویب می‌کنیم که یادگار خوبی از این مجلس باشد و بتواند مردم ما را از این نگرانی‌هایی که دارند فارغ کند.
اخراج 14 هزار اتباع غیرمجاز از قم
زارع؛ مدیرکل اتباع نیز درباره ساماندهی اتباع نیز بر لزوم تسریع در اجرای طرح هجرت تأکید کرد و به خبرنگار تسنیم گفت: در 6 ماهه امسال 14 هزار نفر اتباع غیرمجاز را از استان اخراج کردیم و امیدواریم تا انتهای سال این رقم 2 برابر شود.
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های ویژه نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی جهت تصویب طرح جامع ساماندهی مهاجرین کشور افزود: با همت دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم ان‌شاءالله شاهد آینده روشنی در حوزه ساماندهی و تشکیل سازمان ملی مهاجرت خواهیم بود.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم با تأکید بر به‌کار نگرفتن اتباع غیرمجاز توسط کارفرمایان و اختصاص ندادن منازل توسط مالکان تصریح کرد: با کارفرمایان به‌کارگیری‌کننده اتباع غیرمجاز برخورد خواهد شد.
وی با اشاره به رشد دو برابری طرد اتباع غیرمجاز از اردوگاه مراقبتی قم نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: با اجرای طرح هجرت حضور اتباع غیرمجاز خودمعرفی در اردوگاه مراقبی رشد 40 درصدی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش تسنیم از قم، طرح برخورد با اتباع غیرمجاز از دو ماه پیش شدت گرفته و بنابر گفته مسئولان تا زمان ساماندهی کامل، ادامه دارد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/659593/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روند دمایی قم برای روزهای آینده کاهشی است

آغاز مسابقات کیک بوکسینگ قهرمانی کشور در قم

جریمه 63 میلیارد ریالی، تاوان حمل و نگهداری غیرمجاز ارز در قم

هزینه سنگین بلینگام روی دست رئال

گل زیبای کریستین بنتکه با یک ضربه قیچی برگردون به منچستریونایتد

چرا کشتی‌گیران با نماد شیر عازم مسابقات جهانی شده‌اند؟

حاتمی: هیچ تیمی را در لیگ برتر بسکتبال دست‌ کم نمی‌گیریم

بیهقی از پرآوازه‌ترین نویسندگانی است که ایران به وجود وی می‌بالد

اظهارات مهم وزیر رفاه؛ سالانه 1200 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند

نشست افزایش آگاهی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه پدافند غیرعامل برگزار شد

سوالات متداول

بایرن مونیخ داغ دل بارسا را تازه کرد!

رونمایی از اولین 100 امتیازی لیگ برتر والیبال ایران

دشمنی لهستانی‌ها با ستاره ایرانی علنی شد!

پیوس: ژوائو باید فرصت‌طلب‌تر باشد

اقدامات اولیه در زمان بروز سکته مغزی

قوانین نوشیدن آب از دیدگاه طب ایرانی

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همسر مکرمه شهید اسلامی

اختراع لغت‌نامه جدید در کمیته انضباطی

آغاز به کار نمایشگاه کتاب تاجیکستان با حضور ایران

آغاز نبردهای برترین‌های کیک بوکسینگ کشور در قم

جذب 80 درصد تسهیلات تبصره 18 در قم

جاده قدیم قم به تهران مرگبار شد

دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان شهید بهشتی قم افتتاح شد

سه فوتی در حوادث ترافیکی قم

بازدید سرزده مهندس اوحدی از بیمه دی/ بررسی میدانی نحوه بازپرداخت هزینه درمان جامعه ایثارگری در 48 ساعت

پدیده آرژانتین در لیست سیاه مسی

وقتی بایرن در لیسبون به بارسلونا 8 گل زد

گل های رونالدو با لباس رئال به دورتموند

حتی آژاکس هم آنتونی را نمی‌خواهد!

انتقاد آیت‌الله نوری همدانی از خلوت شدن حوزه‌ها؛ طلاب شور سابق را ندارند

خواندن حکایتی از بوستان سعدی

تمهیدات سازمان مدیریت بحران در پی هشدار نارنجی هواشناسی

اظهارنظر استاندار جدید تهران در خصوص اتباع خارجی

شهردار: 10 تقاطع غیرهمسطح در شهر قم تکمیل می‌شود

آگاهی بخشی و فرهنگ سازی از رویکردهای مهم پدافند غیرعامل است

مهندس جدید لیگ برتر با ساخت گل چهارم

راهکار پرسپولیس برای دریافت مبلغ رضایت‌نامه عبدالکریم حسن

تاکید امام جمعه تبریز بر احیای تیم ماشین‌سازی

دریبل زدن مسی کار هرکسی نیست!

جنینی که دچار عفونت می‌شود با بستری و درمان در بیمارستان روبه بهبودی می‌رود

بازدید وزیر ورزش از مجموعه ورزشی یادگارامام (ره) و تختی تبریز

عجیب‌ترین واکنش ممکن به شکست پرسپولیس!

حرکت عجیب رنان لودی در بازی الهلال - العین!

گفت‌وگو با سعید مظفری‌زاده در حاشیه آخرین جلسه تمرینی تراکتور

اولین تصمیم بزرگ هانسی فلیک در بارسلونا

دستور به ستاره یونایتد: مقابل فنرباغچه عصبانی باش!

مدیران سیتی: پپ همین روزها تمدید می‌کند

دیدار اینتر - رم از نگاه دوربین باشگاه

چرا ابن سینا خودش عمر زیادی نداشت؟