بزرگنمايي:
عصر قم - ارتقا سرانه آموزشی از 5.3 به 6.1 متر مربع از جمله مسائلی بوده که در برنامه هفتم توسعه بر آن تاکید شده است؛ استان قم برای رسیدن به این آمار نیازمند 266 مدرسه 12 کلاسه است.
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری ، مهدی حاجیلو؛ مدرسه پایه زندگی همه کودکانی است که امید این جهان به آنها گره خورده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
کودکانی که اگر مسیر تحصیلشان را هموار بسازیم، مسیر آینده را هموار خواهند ساخت. در دنیای پیشرفته امروز حیف است که هنوز کودکانی را در وطن عزیزمان میبینیم که به دلیل کمبود مدرسه و کلاس درس از زیباتر دیدن و زیباتر ساختن دنیا باز مانده اند و باز می مانند.
سالهاست نهادهایی در جامعه پا گرفتهاند که رسالتشان تلاش برای رفع محرومیت از جامعه است. گرچه از بین بردن کامل واژه محرومیت کار چندان آسانی نیست، اما یک خیریه و یا نهاد مردمی ثابت کرده که قادر است افرادی را در جامعه شناسایی کند که رنج فقر را به دوش میکشند. با همّت و تلاش جمعی این خیریهها میتوان کوشید تا این افراد کمی راحتتر از گذشته زندگی کنند و یا با دادن آموزشهای مختلف به آنها و کودکانشان کمک کرد تا از داشتن آیندهای تاریک محفاظت شوند.
پسندیدهترین خدمت به این قشر از جامعه بدون شک مدرسه سازی است. با ساختن مدرسه و مکانی برای کسب علم و دانش ضمن آن که کمک میشود این کودکان بیسواد نمانند، پرورش آنها نیز سامان بخشیده میشود. به این ترتیب با رشد علمی و پرورش، این کودکان دیگر قادرند آیندهای سبز را برای خود انتخاب کنند.
درست است که اکنون فرهنگ مدرسه سازی در میان مردم گسترش بیشتری یافته و هستند کسانی که دست در دست هم گذاشته و اقدام به مدرسه سازی در مناطق محروم سرزمینمان میکنند، اما هنوز هم نیاز است کار با شکوه مدرسه سازی بیش از این در کشور جا بیفتد.
و، اما استان قم؛ به تعبیر بسیاری از بزرگان ام القرای جهان اسلام به شمار میرود و سالهاست که میزبان صاحبان علم و مکتب بوده، اما متاسفانه به دلیل بی توجهی امروز وضعیت خوبی در سرانه آموزشی ندارد.
همین امر مهم باعث شد تا در این گزارش به آخرین وضعیت سرانه آموزشی استان، حضور پر رنگ خیرین مدرسهساز و مهمترین مشکلات آنها در مسیر این اتفاق مهم بپردازیم.
احمدرضا اجتهادی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم امروز در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، با اشاره به نرخ مدارس فرسوده استان بیان کرد: براساس آمار سازمان نوسازی مدارس حدود 20 درصد از مدارس کل کشور فرسوده بوده و نیازمند این هستند که در خصوص آنها تمهیداتی اندیشیده شود.
140 مدرسه قم نیازمند تخریب و بازسازی است
وی ادامه داد: همین آمار در استان قم هم جریان دارد، اما در این حوزه با دو مفهوم تخریب و بازسازی و مقامسازی مواجه هستیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم خاطرنشان کرد: در بحث تخریب و بازسازی؛ 140 مدرسه در استان قم باتوجه به اینکه عمر مفید را گذراندهاند، نیازمند تخریب و بازسازی هستند. اما هم استانیهای عزیزمان توجه کنند که جای نگرانی نیست این مدارس به طوری نیستند که بگوییم هرلحظه ممکن است فرو بریزد.
اجتهادی در ادامه تصریح کرد: همچنین در مسئله مقاومسازی نیز حدود 180 مدرسه نیازمند این هستند که با انجام اقداماتی در بنای آنها مقاومسازی شوند.
400 کلاس درس در قم درحال ساخت است
وی در بخش دیگری از این گفتوگو اظهار کرد: در حال حاضر 35 پروژه آموزشی در 400 کلاس درس با مشارکت دولت و خیرین در استان قم درحال ساخت است. پیشبینی میکنیم تا پایان سال حدود 40 الی 50 کلاس درس را تحویل آموزش و پرورش دهیم.
اجتهادی توضیح داد: خیرین عزیز ما به طور کلی بین 50 الی 60 درصد و با درصدهای متغیر در مدرسه سازی مشارکت دارند.
قم با فقر فضای آموزشی مواجه است
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به نرخ سرانه آموزشی استان تاکید کرد: درحال حاضر سرانه آموزشی استان قم 4.4 متر مربع بوده که رتبه 26 کشور را به خود اختصاص دادهایم. البته میانگین کشوری هم 5.3 بوده که این آمار نشان میدهد ما به نسبت میانگین کشور بسیار عقب هستیم.
وی افزود: در شاخص تراکم نیز به طور متوسط با 36 دانش آموز در هر کلاس درس، استان دوم کشور بعد از استان سیستان و بلوچستان هستیم که این نشان میدهد در وضعیت تراکم کلاسها اوضاع خوب نبوده است.
برای رسیدن به میانگین کشوری نیازمند 125 مدرسه هستیم
اجتهادی مطرح کرد: درحال حاضر برای رسیدن به میانگین کشوری نیازمند 125 مدرسه 12 کلاسه با اعتباری بیش از 5 همت هستیم، اما براساس برنامه هفتم توسعه که از سال 1403 شروع و تا 1407 ادامه خواهد داشت سرانه آموزشی کشور باید به 6.1 متر مربع برسد.
وی ادامه داد: براساس پیشبینی که از رشد جمعیت داشته و برای رسیدن به این میانگین نیازمند 266 مدرسه 12 کلاسه خواهیم بود.
بیش از 2 هزار کلاس درس در سایتهای نهضت ملی مسکن مورد نیاز است
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم در ادامه سخنان خود با اشاره به جانمایی مدارس در سایتهای طرح نهضت ملی مسکن گفت: همانطور که مستحضر هستید سایتهای طرح نهضت ملی مسکن در این استان گسترده بوده و در نقاط مختلف استان جانمایی شده است.
وی عنوان کرد: در کل براساس اعلام مدیریت استان حدود 70 هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن ساخته خواهد شد که با توجه به این موضوع نیازمند 2 هزار و 100 کلاس درس در این سایتها هستیم.
اجتهادی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش براساس قانون مدعی است که منابع تامین زمین و ساخت این مدارس برعهده وزارت راه و شهرسازی است و همین موضوع باعث ایجاد اختلاف در سطح دو وزارتخانه شده است.
وی اشاره کرد: ما پیشنهاد دادیم برای حل این موضوع در استان قم 50 درصد از منابع ابتدایی پروژهها را اداره کل راه و شهرسازی استان قم تامین کند و باقی اعتبار مورد نیاز را ما از طریق مولدسازی و خیرین تامین کنیم. اما متاسفانه هنوز اداره کل راه و شهرسازی نتوانسته به خوبی این 50 درصد را تامین کند.
اجتهادی در پایان خاطرنشان کرد: تا امروز حدود 35 مدرسه در قالب 400 کلاس درس از مدارس مورد نیاز در سایتهای نهضت ملی مسکن را انعقاد قرارداد کردهایم ولی همچنان متاسفانه برای ساخت آن با مشکل اعتباری رو به رو هستیم.
سیدناصر علایی طباطبایی رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان قم در ادامه این گزارش در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای دانشجو، اظهار کرد: خیرین از آن دست انسانهایی هستند که حل مشکلات جامعه را اولویت خود قرار داده و برای رسیدن به این موضوع شبانه روز تلاش میکنند. آنها با زمانشناسی دقیق و بصیرت وارد میدان شده و برای حل مشکلات جامعه میکوشند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش جمعیت استان قم در دهه 60 و 70 گفت: بنا به دلایل متعدد جمعیت استان قم از سال 1360 به بعد به ویژه دردهه هفتاد با افزایش چشمگیری مواجه شد و همین موضوع باعث شد کلاسهای درس مدارس در 3 نوبت و با جمعیت بالا تشکیل شود.
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان قم تصریح کرد: این موضوع باعث شده بود هر دانش آموز روزانه حدود 3 ساعت در مدرسه حضور پیدا کند و این تراکم جمعیت مشکلات مختلفی مانند کاهش کیفیت آموزش را به دنبال داشت. همین موضوع باعث شد خیرین نیکنام قم احساس وظیفه کرده و برای حل این معضل مهم دست به کار شوند.
علایی طباطبایی در ادامه با اشاره به تشکیل مجمع خیرین مدرسهساز گفت: حاصل این تفکر خداپسندانه مجموعهای به نام جهاد مدرسهسازی و در نتیجه مجمع خیرین مدرسهساز را تشکیل داد. به برکت حضور خیرین گرانقدر اتفاقات بسیار مبارکی در حوزه مدرسهسازی در استان قم رقم خورد.
وی در ادامه با بیان اینکه مجمع خیرین مدرسهساز بازوی توانمند دولتها در این امر مهم است، اظهار کرد: درحال حاضر حدود 50 درصد فضاهای آموزشی و تربیتی استان قم به صورت مستقیم ثمره تلاش خیرین مدرسهساز است و در کل میتوان گفت خیرین مدرسهساز در 70 درصد پروژههای آموزشی استان نقش و سهمی داشتهاند.
3 هزار و 600 کلاس توسط خیرین طی 4 دهه اخیر در قم ساخته شده است
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان قم ادامه داد: به طور کلی براساس آماری که داریم از دهه 60 تا امروز 135 پروژه با ظرفیت 3600 کلاس افتتاح و در اختیار دانشآموزان عزیز قمی قرار گرفته است.
وی افزود: خیرین مدرسهساز عزیز علاوه بر ساخت مدارس جدید در طول سالهای اخیر تلاش کردهاند نیازهای مدارس قدیمی را نیز برطرف کنند. برای مثال برخی از مدارس قدیمی ما فاقد نمازخانه مناسبت بوده که خیرین عزیز در طول سالهای اخیر در 40 مدرسه نمازخانه مجلل ساختهاند.
حاکمیت به صراحت نهادی را برای تامین زمین مشخص کند.
علایی طباطبایی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به مهمترین مشکلات خیرین مدرسهساز بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که پیش روی خیرین است موضوع کمبود زمین جهت مدرسه سازی است. متاسفانه نبود زمین در مناطقی که مورد نیاز آموزش و پرورش است باعث میشود با در ابتدای کار با یک مشکل مهم مواجه شویم.
وی ادامه داد: مهمترین درخواستی که از دولت جدید چهاردهم و یا مجلس داریم این است که به صراحت یک دستگاه دولتی را متولی تامین زمین قرار داده تا ما بدانیم ابتدا باید با کدام نهاد مذاکره کنیم و از طرفی دیگر بتوانیم در مناطقی که آموزش و پرورش نیاز دارد مدرسهسازی کنیم.
طولانی بودن فرآیند صدور مجوز باعث دلسرد شدن خیرین شده است
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان قم در ادامه ضمن انتقاد از طولانی بودن فرآیند صدور مجوزها گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که باعث دلسرد شدن خیرین مدرسهساز میشود این است که فرآیند صدور مجوز برای خیرین بسیار پیچیده و طولانی بوده و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.
علایی طباطبایی توضیح داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی طبق قانون مجوز صدور ساخت مدارس باید ظرف 15 روز صادر شود. متاسفانه این مصوبه درحال حاضر انجام نمیشود و این فرآیند طولانی برای ما بسیار سخت و دلسرد کننده شده است.
دولت سیزدهم نگاه مثبتی به خیرین مدرسهساز داشت
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان قم در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم نسبت به موضوع مدرسهسازی خاطرنشان کرد: دولت شهید رئیسی (ره) توجه بسیار جدی به موضوع مدرسهسازی داشت و این نگاه مثبت باعث شد در دوران ریاست جمهوری ایشان شاهد رشد چشمگیر مدرسهسازی در کشور به ویژه استان قم باشیم.
وی افزود: در سال گذشته 19 پروژه با ظرفیت 176 کلاس تقدیم دانش آموزان عزیز شده و در سال جاری نیز تا امروز 7 پروژه به بهرهبرداری رسیده، 19 پروژه دیگر با ظرفیت 186 کلاس در دست احداث و 5 پروژه نیز در مرحله انعقاد با خیرین قرار گرفته است.
علایی طباطبایی در ادامه خاطرنشان کرد: البته در دولت جدید نیز آقای بهنامجو به عنوان نماینده عالی دولت در استان قم نگاه مثبتی به ما داشت و در همان روزهای نخست حضورشان در قم در جلسه هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسهساز حاضر شده و به ما قول مساعدت دادند.
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان قم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به حضور خیرین مدرسهساز در استان گفت: درحال حاضر حدود 480 خیر مدرسهساز به صورت مستقیم با این مجمع همکاری و تجربه ساخت داشتهاند.
وی در پایان توضیح داد: اصحاب رسانه نیز نوعی خیر مدرسهساز محسوب میشوند، چون به دنبال اشاعه فرهنگ مدرسهسازی هستند از همه شما عزیزان بابت دغدغهمندیتان تشکر میکنم.