عصر قم

آخرين مطالب

رویکرد آیت الله مصباح یزدی نسبت به اسلامی سازی علوم انسانی اقتصادی

رویکرد آیت الله مصباح یزدی نسبت به اسلامی سازی علوم انسانی
  بزرگنمايي:

عصر قم - به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رجبی در نشست علمی تطورات و رویکردها در تولید علوم انسانی و اسلامی در سده آخر که به همت معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خوزستان برگزار شد با بیان تاریخ اسلامی سازی علوم انسانی پس از انقلاب و بنا به دستور حضرت امام (ره)، گفت: بعد از تعطیلی دانشگاه‌های سطح کشور و آغاز انقلاب فرهنگی، حضرت امام (ره) دستور به بازگشایی دانشگاه‌ها دادند و نسبت به اصلاح علوم انسانی که محتوایی غیر اسلامی داشت امر فرمودند و این مسئله را رسالت حوزه علمیه و از وظایف آن دانستند.
آیت الله رجبی با اشاره به نقش جامعه مدرسین در این خصوص، افزود: بعداز امر امام (ره)، جامعه مدرسین از علامه مصباح یزدی (ره) خواستند که بار این وظیفه را به دوش بکشند و علامه پس از طرح این مسئله ضمن نگارش طرحی آن را به محضر امام خمینی (ره) ارسال کردند که این طرح مورد تایید امام راحل قرار گرفت.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: در آن زمان چند رویکرد پیرامون اسلامی سازی علوم اسلامی مطرح شد و هر رویکردی طرفداران خود را داشت. رویکرد اول معتقد بودند علم دینی و علم انسانی دینی بی‌معناست و علوم انسانی اسلامی نه تنها امکان تحقق نداشته بلکه در تعارض با معنای علم است و علم دینی هیچ معنایی ندارد.
وی ادامه داد: برخی از افراد طرفدار این رویکرد با وجود انتساب به انقلاب اسلامی سعی کردند مانع از موفقیت ایده آیت الله مصباح شوند، اما این رویکرد و طرفداران آن در تقابل با استدلال‌های علامه مصباح شکست خورده و نتوانستند دیدگاه خود را حاکم کنند.
این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان رویکردها اشاره کرد: رویکرد دومی که در آن زمان وجود داشت و با نقش آفرینی حوزه در این مسئله مخالف بود در ظاهری دلسوزانه نقش آفرینی حوزه علمیه در این مورد را به مصلحت حوزه نمی دانستند و آن را وظیفه دانشگاه می دانستند و برای حوزه تنها نقش نظارت‌گر ترسیم می کردند که اگر اشتباهی را دید تذکر دهد تا این مسیر اصلاح شود.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم درباره رویکرد سوم معتقد به نقش آفرینی دین در مسئله اسلامی سازی علوم انسانی بودند لکن نقش دین را محصور در پیش فرض های علوم می دانستند و دخالتی برای دین در مبانی و مسائل تصور نمی کردند. طرفداران این رویکرد می گفتند علم ساختار خود را دارد و نمی توان با شیوه متفاوتی در علوم بحث کرد، این دسته اینگونه نظر می دادند گروهی که معتقد به مبانی دینی هستند و مؤمن به احکام الهی هستند در علوم انسانی تحقیق کرده و بر اساس پیش فرض ها تحقیق کنند که این نگاه علم متفاوتی با علم موجود را خلق می‌کرد.
آیت الله رجبی گفت: رویکرد سوم که در آن زمان ایجاد شد و تا کنون نیز استمرار دارد معتقد به بهره گیری از ساختار علوم انسانی و علوم اسلامی است. در این رویکرد اساس مواد دینی فرضیه ای ساخته و پرداخته می شود بعداز آن این فرضیه ها تحت آزمایش و تجربه قرار گرفته و اثبات و رد آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
وی افزود: رویکرد چهارمی که درباره اسلامی ساز علوم اسلامی ایجاد شد معتقد بود برای اسلامی سازی علوم انسانی از روش فقه کنونی بهره برده شود لکن این دیدگاه ناقص و اشکالاتی بدان وارد بود، که مهم‌ترین آنها این است که فقه در مقام بیان بایدها و نبایدهاست و این سبب می‌شود ما بخش های بسیاری از علوم را که در باب هستی شناسی و معرفت شناسی است از دست بدهیم و در این باره نظریاتی مطرح نکنیم.
رییس موسسه علمی آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: رویکرد پنجم که بعدها مطرح شد و طرفدارانی پیدا کرد منکر همه علوم انسانی و خواهان بازطراحی علوم انسانی شد و می گفت موضوعات علم انسانی اسلامی با علوم انسانی غربی متفاوت است و باید از اول باز طراحی شوند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: در این میان حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) با رویکردی متفاوت از رویکردهای فوق الذکر گفتند برای اسلامی سازی علوم انسانی نمی توان بر اساس رویکردهای گذشته فعالیتی انجام داد و هر حرکتی بر اساس این رویکردها منجر به شکست می شود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از نظر استاد مصباح یزدی(ره) برای اسلامی سازی علوم انسانی لازم است فعالیت‌ها را از مطالعات و مبانی علوم انسانی آغاز کرد و بعد از آن در عرصه فلسفه مضاف مطالعه کرده و فلسفه علوم را به نگارش درآورد و در پایان می‌توان به مسائل علوم انسانی ورود کرده و اسلامی سازی در مسائل را نیز در پی گرفت.
آیت الله رجبی افزود: از منظر ایشان بعد از تنظیم مبانی در علوم انسانی می توان مسائل جامعه اسلامی را استنباط کرد و باید دانست بسیاری از مسائل علوم انسانی غربی مسئله ما نبوده و در فضای تمدنی ما محل بحث نیستند از سویی دیگر و مسائل سازی برای ما مطرح می گردد که در فضای تمدنی غربی جزو مسائل آنان نیست و برای آنان یا مطرح نمی گردد یا فاقد اهمیت است.
رییس موسسه علمی آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه تفسیر رویکرد فکری علامه مصباح یزدی درباره اسلامی سازی علوم اسلامی گفت: از منظر آیت الله مصباح یزدی(ره) دانشمندان ما می‌بایست در مقام تبیین، توصیف و تشریح دیدگاه‌ها از مبانی و اندیشه‌های دینی بهره برده و بر اساس نگاهی تماما دینی و ملتی بر آراء دینی حرکت کنند و اهداف علوم را بر این اساس پذیرا باشند و علم را بر اساس اهداف دینی بسط دهند.
آیت الله رجبی بعداز بیان رویکرد آیت الله مصباح با شرح فعالیت های ایشان برای اسلامی سازی علوم گفت: بر این اساس حضرت آیت الله مصباح اقدام به تأسیس بنیاد باقرالعلوم علیه‌السلام کرد که بعدها به موسسه امام خمینی(ره) تبدیل شد و استاد شروع به تربیت افرادی کردند که در علوم دینی به مرتبه اجتهاد رسیده و همزمان با علوم انسانی آشنا باشند و بتوانند در این علوم از مبانی اسلامی بهره بگیرند و دیدگاه اسلام پیرامون مسائل و مباحث علوم انسانی را از آیات و روایت استنباط کنند.
وی در ادامه تبیین رویکرد آیت الله مصباح یزدی(ره) افزود: بر اساس دیدگاه مرحوم علامه، دیدگاه اسلام در علوم انسانی باید از آیات و روایات استنباط گردد و این استنباط نیازمند اجتهاد است و آنچه در برخی کشورهای اسلامی و مراکز مطالعاتی صورت می‌گیرد اکثرا کارهایی است که در آن‌ها، ردی از اجتهاد دیده نمی‌شود، بلکه آنچه انجام شده تنها تمسک به برخی آیات و روایات برای تایید نظریه‌های غربی بوده که این به معنای علوم انسانی اسلامی نیست بلکه به معنای بهره گیری از دین برای تایید علوم انسانی غربی است.
در پایان این نشست رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) به برخی پرسش‌های طلاب حاضر در این نشست پاسخ داد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/681576/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشییع پیکر آیت الله شیرازی در مشهد

آیت الله فاطمی نیا: حضرت زهرا (ع) اسوه همه انسان‌ها هستند

آیت‌الله سیدعلی لواسانی درگذشت

درگذشت آیت‌الله سیدعلی لواسانی در سن 89 سالگی

تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت آیت الله سید محمد علی شیرازی

روزهای پایانی آیت الله منتظری؛ ایستاده در برابر گذشته خود! + فیلم

شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند

داستانک/ تست استخدام

شعرخوانی دختر شیرین زبان

چاپ مجموعه مقالات ت.اس.الیوت درباره کارکرد اجتماعی شعر

تملک 2 پارکینگ عمومی جدید در منطقه 3 شهر قم

جدول خاموشی برق قم فردا یکشنبه دوم دی ماه 1403 منتشر شد

سامانه یکپارچه پژوهش در شهرداری قم طراحی شد

پیگیری چالش‌ها و ابرپروژه‌های قم از سوی نماینده مردم قم در مجلس

جوجه ریزی بیش از 55 هزار قطعه بوقلمون در قم

بهبود کیفیت زندگی در قم با تقویت خدمات شهروندمحور

ورود روزانه هزار زائر ایرانی به مدینه منوره

سازمان اورژانس اعلام کرد: وقوع 84 درصد گازگرفتگی‌ها در منازل

هشدار هواشناسی در مورد آلودگی هوای 10 کلان‌شهر

اعلام جزئیات واژگونی اتوبوس در محور پلدختر - اندیمشک

قتل سرکارگر جوان در شب یلدا/ 2 برادر جنایتکار متواری شدند

بریز و بپاش میلیاردی متهمان در یک پرونده کثیرالشاکی

کشف 50 کیلوگرم تریاک در مرز زابل

آموزش‌و‌پرورش: معدل 10 دانش‌آموزان بحران نیست!

شکایت زن از هوویش: این زن کتکم می‌زند

راز قتل دلارفروش سیار فاش شد

خبر خوش پلیس در مورد شب یلدای امسال

علت تفاوت کیفیت آب در مناطق مختلف قم چیست؟

چمن فولادشهر زیر ذره‌بین سرمربی ذوب‌آهن

عربستان فقط و فقط قهرمانی می‌خواهد

فرصت جبران به کنعانی با بازوبند کاپیتانی

گل دوم استون ویلا به منچسترسیتی توسط راجرز

گل اول مس رفسنجان به پرسپولیس در دقیقه 4

موقعیت خوب برای پرسپولیس که توسط لک دفع شد

پنالتی گرفته شده برای پرسپولیس لغو شد

کار بزرگ شمس آذر در تبریز؛ تراکتور بازهم در خانه باخت!

گزارش زنده؛ پرسپولیس 0 - 2 مس رفسنجان

تداوم روزهای بد سیتی؛ شکست در خانه استون‌ویلا

ایجاد هاب شرکت های فناورانه درمنطقه موضوع گفت و گوی کبیری با حسین افشین

استقبال رییس سازمان بازرسی کل کشور از طرح کبیری برای چابک سازی فرایندها در کیش

حرف‌های فودبلاگرها؛ بشنوید اما باور نکنید

انیمیشن سه بعدی پیشرفت پوسیدگی دندان

مغزتان را با این مواد غذایی در برابر آلزایمر مقاوم کنید

تأملی در ضایعه ی درگذشت آیت الله سید محمد علی شیرازی در مشهد

جزئیات مراسم ترحیم آیت الله لواسانی اعلام شد

تأملی در ضایعه درگذشت آیت الله سید محمد علی شیرازی در مشهد

پیام تسلیت آیت الله سبحانی در پی درگذشت آیت الله شیرازی

آیت‌الله سید محمدعلی شیرازی درگذشت

اعلام زمان مراسم ختم آیت الله حسینی لواسانی

آیت‌الله اعرافی: وحدت حوزه و دانشگاه حق عمومی جامعه است