نحوه تخصیص سوخت و نظارت بر ناوگان برونشهری در قم
گفتگو
بزرگنمايي:
عصر قم - رئیس اداره حملونقل مسافر قم، گفت: سهمیه سوخت ناوگان برونشهری قم بر اساس عملکرد تخصیص مییابد و نظارت بر تردد و تخلفات آنها تشدید شده است. - اخبار استانها -
هادی عمو سلطانی، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، درباره تخصیص سوخت برای رانندگان حملونقل برونشهری، اظهار داشت: طبق تفاهمنامه میان سازمان راهداری، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، سوخت ناوگان بر اساس عملکرد آنها تخصیص مییابد.
میزان پیمایش ناوگان، بر اساس صورتوضعیت مسافری یا بارنامه، تعیین میشود و سهمیه سوخت دو بار در ماه (یکبار در میانه و یکبار در ابتدای ماه بعد) شارژ میشود. وی افزود: میزان تخصیص سوخت، محاسبات مشخصی دارد و بر اساس سن ناوگان، تعداد مسافران و فرمولی که شرکتها ارائه دادهاند، بهصورت سیستمی محاسبه میشود. هیچ گونه دخالت دستی در این فرآیند وجود ندارد و اطلاعات عملکرد ناوگان در بازه زمانی تعیینشده به شرکت نفت ارسال شده و بر همین اساس سوخت تخصیص داده میشود.
رئیس اداره حملونقل مسافر قم در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات مدیریت پایانه 72 تن، گفت: این پایانه یکی از شاهراههای اصلی کشور است و بهویژه برای مسیر قم - تهران اهمیت زیادی دارد. ما دو سکوی ویژه تعبیه کردهایم که ناوگان همواره در آنها حضور دارند، بهجز در برخی زمانهای خاص. همچنین، اجازه فعالیت به ناوگان حملونقل عمومی غیر از استان قم داده نمیشود و با متخلفان برخورد جدی میشود. در گذشته برخی رانندگان ناوگان عبوری در این محدوده مسافر سوار میکردند، اما اکنون با کنترلهای سختگیرانه، توقف ناوگان برای مسافرگیری در این پایانه ممنوع شده و در صورت تخلف، کارت هوشمند راننده مسدود خواهد شد.
عمو سلطانی تصریح کرد: یکی از چالشهای موجود، فعالیت سواریهای شخصی در این پایانه است. نظارت مستقیم بر این خودروها دشوار است، اما تاکسیهای رسمی در پارکسوار 72 تن مستقر هستند و به تهران و کرج سرویسدهی میکنند، همچنین در ایام خاص مانند نیمهشعبان، تعطیلات عید فطر و سالگرد ارتحال امام (ره)، که حجم تقاضا افزایش مییابد، نیروهای نظارتی در پایانه حضور دارند و بر عملکرد ناوگان نظارت میکنند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره شرایط استراحت مسافران، گفت: زیرساختهای رفاهی پایانه 72 تن بر عهده سازمان پایانههای شهرداری است و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم. در نزدیکی پایانه، نمازخانه، سرویس بهداشتی و محل استراحت وجود دارد، اما فضای خود پایانه محدود است و امکان توسعه چندانی ندارد. برای رانندگان نیز خوابگاههای مجهزی فراهم شده که شامل بخشهای جداگانه برای آقایان و بانوان است. سال گذشته خوابگاه بانوان نیز راهاندازی شد، چراکه رانندگان زن نیز فعال و پرتلاش هستند.
رئیس اداره حملونقل مسافر قم درباره غیرفعال شدن کارت هوشمند رانندگان ادامه داد: دو نوع کارت هوشمند وجود دارد؛ یکی برای راننده که مانند پروانه کسب عمل میکند و دیگری برای ناوگان. این کارتها در صورت بروز تخلفات مختلف، در کمیسیونهای مربوطه بررسی شده و بسته به میزان تخلف، ابتدا تذکر کتبی داده میشود و در صورت تکرار، کارت هوشمند راننده یا ناوگان از یک ماه تا مدتزمان طولانی غیرفعال میشود.
عمو سلطانی با اشاره به برنامههای نوروزی گفت: برای آگاهی مسافران، بنرهایی با عنوان "منشور حقوق مسافر" در پایانهها نصب شده است تا افراد از حقوق خود قبل و حین سفر مطلع شوند، همچنین برچسبهایی حاوی اطلاعات شرکتهای حملونقل، پلاک ناوگان و راههای ارتباطی با سازمان راهداری در ناوگان نصب شده است. مسافران میتوانند با اسکن QR کد درجشده روی بلیط، شکایات خود را ثبت کنند. علاوه بر این، میز خدمت سازمان راهداری در پایانه مستقر است و سامانه تلفنی 141 نیز بهصورت 24 ساعته آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و شکایات مسافران است.
انتهای پیام/
-
چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷:۲۱
-
۶ بازديد
-

-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/710435/