عصر قم

آخرين مطالب

سال 1403 هم گذشت؛ متروی قم وعده‌ ای که همچنان در صف تأخیر است اقتصادی

سال 1403 هم گذشت؛ متروی قم وعده‌ ای که همچنان در صف تأخیر است
  بزرگنمايي:

عصر قم - - سیزده سال از آغاز پروژه متروی قم گذشته است و این انتظار طولانی حالا به یکی از موضوعات ناامیدی برای شهروندان تبدیل شده است. با هر سالی که می‌گذرد و مترو به سرانجام نمی‌رسد، این پرسش در ذهن مردم تقویت می‌شود نکند 1404 هم سالی دیگر از وعده‌های بی‌عمل باشد؟ 
پروژه‌ای که می‌توانست ترافیک نفس‌گیر شهر را کاهش دهد و زندگی روزمره شهروندان را بهبود بخشد، حالا نمادی از مشکلات اقتصادی و وعده‌های عملی‌نشده شده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
قم، شهری که روزانه میزبان هزاران زائر و مسافر است، همچنان در آرزوی داشتن مترو باقی مانده است. پروژه‌ای که با وعده‌ای بزرگ آغاز شد، همچنان در گیرودار مشکلات مالی، مدیریتی و اقتصادی قرار دارد. سال 1403 هم گذشت، اما قطار مترو هنوز در ایستگاه وعده‌ها متوقف مانده است.
مروری بر داستان مترو قم از آغاز تا امروز
طرح احداث مترو در قم با مناقصه‌ای تاریخی در سال 1389 به مبلغ 860 میلیارد تومان آغاز شد، مناقصه‌ای که به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپرده شد. خط یک این سامانه در دو مرحله طراحی شد: مرحله اول از ایستگاه شهدای کامکار تا میدان مطهری و مرحله دوم از میدان مطهری به مسجد جمکران. اما تا سال 1394، این پروژه تنها 13.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. 
پس از آن، شورای شهر مدیریت پروژه را به مرتضی سقائیان‌نژاد سپرد. با این حال، توفان‌های اقتصادی، تحریم‌ها، و نوسانات ارزی، تأمین تجهیزات و پیگیری‌ها برای تأمین واگن‌ها را دچار اختلال کرد.
خط یک؛ آماده، اما همچنان لنگ واگن
خط یک متروی قم زیرساخت‌های خود را به پایان رسانده است، اما عدم تأمین واگن‌ها مانع اصلی بهره‌برداری از آن است. وظیفه تأمین واگن‌ها بر عهده وزارت کشور است، اما این وعده‌ها همچنان در حد کاغذ باقی مانده‌اند.
خط دوم؛ چالش‌های پرهزینه
خط دوم که قرار است مسیر میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران را پوشش دهد، با هزینه‌ای سرسام‌آور روبه‌روست. هر کیلومتر از این خط به حدود دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که حتی با دریافت اوراق مشارکت از بانک مرکزی، این منابع برای تکمیل پروژه کافی نیستند.
پیامد‌های آینده بدون مترو
نبود مترو در قم نه تنها باعث افزایش ترافیک و آلودگی شده، بلکه بر کیفیت زندگی شهروندان و هزینه‌های حمل‌ونقل نیز اثر گذاشته است. با این حال، امید به سال 1404 همچنان زنده است. شاید این سال، قم بالاخره شاهد قطار‌هایی باشد که نه در ایستگاه وعده‌ها، بلکه در ایستگاه‌های شهری حرکت کنند.
مترو برای مردم قم تنها یک وسیله حمل‌ونقل نیست، بلکه نمادی از حرکت به سوی زندگی بهتر و مدرن است. با راه‌اندازی مترو، خیابان‌ها نفس راحتی می‌کشند، سفر‌ها سریع‌تر و هوای شهر پاک‌تر می‌شود. امید است سال 1404، سال عبور قم از چالش‌ها و قدم نهادن به سوی آینده‌ای روشن‌تر باشد؛ جایی که قطار مترو، حال شهر و مردم را بهتر کند. 

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/710928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوای تهران در اولین روز فروردین «پاک» شد

ریزش سنگ در جاده چالوس و هراز؛ بارش باران و مه گرفتگی در برخی محورها

(1 فروردین) آخرین وضعیت آب و هوا و ترافیک راه‌ها؛ بارش باران و مه گرفتگی در برخی محورها

پاسخ مسکو به ترامپ: سرنوشت برجام بدون مشارکت روسیه و چین قابل تعیین نیست

اعلام شانس‌های نهایی جایزه «دیلن توماس»

تصادف مرگبار ون و پژو 405 در صبح اول فروردین؛ 3 نفر کشته و 3 نفر مصدوم شدند

برخورد پلیس با سرعت غیرمجاز در پایتخت؛ کدام خودروها توقیف می‌شوند؟

پیش‌بینی هواشناسی از بارش باران در کشور

(1 فروردین) آخرین وضعیت آب و هوا و ترافیک راه‌ها؛ سال جدید با باران آغاز شد

زنان یا مردان؛ کدام بیشتر دچار آلزایمر می‌شوند؟

حضور اقشار مردم در حسینیه امام خمینی برای دیدار با رهبر انقلاب

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان با تفسیر آیت‌الله مجتهدی تهرانی + صوت

هلند 2-2 اسپانیا؛ دوئلی به رنگ تاریخ، بی‌برنده اما باشکوه

دانمارک 1-0 پرتغال؛ موج‌های والهالا، کشتی سرخ را به اعماق تاریکی برد

ایتالیا 1-2 آلمان؛ حملات هوایی آن‌ها هنوز هم ترسناک است

خلاصه بازی کرواسی 2 - فرانسه 0

فریاد عجیب لوکیتا بر سر کیلین!

فتح ایتالیا توسط آلمان، فرار اسپانیا و شکست فرانسه و پرتغال

تعویض ناگلزمان در یک دقیقه جواب داد!

رنار با برانکو دست به یقه شد

گل اول دانمارک به پرتغال توسط راسموس هویلوند در دقیقه 78

گل دوم آلمان به ایتالیا توسط لئون گورتسکا در دقیقه 76

گل دوم اسپانیا به هلند توسط میکل مرینو در دقیقه 90+3

گل سوم اوکراین به بلژیک توسط ایلیا زابارنی در دقیقه 78

گل اول آلمان توسط کلین داینشت در دقیقه 49

اظهارات جنجالی مهدی طارمی درباره قطعی برق ورزشگاه آزادی

تیموریان: قطعی برق در حیطه وظایف من نیست

گل اول اوکراین به بلژیک توسط هوتسولیاک در دقیقه 66

دو موقعیت عالی ایتالیا؛ ایتالیا 1-1 آلمان

حرفهای جنجالی طارمی درباره ورزشگاه آزادی؛برای مسئولان متاسفم

مهدی طارمی: باید از لحاظ ساختار تیمی شرایط را بهتر کنیم

محبی: امیدوارم این فیفادی را با 6 امتیاز به اتمام برسانیم

گل اول بلژیک به اوکراین توسط روملو لوکاکو در دقیقه 40

گل اول کرواسی به فرانسه توسط آنته بودیمیر در دقیقه 26

گل دوم کرواسی به فرانسه توسط ایوان پریشیچ در دقیقه 45

مهدی طارمی: یک بار درباره دلار 90 تومانی صحبت کردم تمام رسانه های ورزشی من را زدند

با رئیس جمهور پس از پیروزی برابر امارات

توضیحات نبی درباره بازی‌های تدارکاتی ایران در راه جام جهانی

گل دوم هلند به اسپانیا توسط تیانی ریندرز در دقیقه 46

پیروزی قطر، عربستان، اردن و توقف عراق

اظهارات پزشکیان پس از پیروزی تیم فوتبال ایران بر امارات

روایتی از سفر هیئت بلندپایه صهیونیست به آمریکا درباره ایران

داستانک/ امید آدم ها

قم ظرفیت اسکان شبانه 84 هزار نفر را دارد

تصاویر/ مراسم آغاز سال نو در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم

اشتباه هولناک «ChatGPT»؛ مرد بی‌گناه به قتل 2 فرزندش متهم شد!

صحبت های تاج پس از برتری تیم ملی مقابل امارات

ایمان عالمی سرپرست استقلال: وقفه ایجاد شده باعث شد از زیبایی بازی کم شود

بازی‌های تدارکاتی بزرگ برای تیم ملی ایران

جهانبخش: این مهم‌ترین برد ما بود