عصر قم

آخرين مطالب

روایت وزیر اسبق صمت از موانع واردات خودرو در دولت سیزدهم اجتماعی

روایت وزیر اسبق صمت از موانع واردات خودرو در دولت سیزدهم
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا / سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت دولت سیزدهم گفت: «مخالفت بانک مرکزی و مشکلات ارزی، مانع واردات خودرو بوده است. باوجود آنکه وزارت صمت درآمد ارزی را افزایش داد؛ اما بانک مرکزی با واردات خودرو موافقت نمی‌کرد.»
به گزارش ایسنا، به مناسبت هفته دولت، برنامه تلویزیونی پایش در ویژه برنامه خود با مهندس سید رضا فاطمی‌امین، وزیر اسبق صمت و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم گفت‌وگو کرد.
وزیر اسبق صمت در این برنامه از پیشرفت‌های اقتصادی دولت سیزدهم، پیشران بودن وزارت صمت در اقتصاد و بازار خودرو صحبت کرد. همچنین وی، صنعت خودرو را یکی از چالش‌های مهم در دوران یک سال‌ونیمه وزارتش معرفی کرد. به گفته فاطمی‌امین، او رکوددار استیضاح از سوی مجلس شورای اسلامی است.

وزارت صمت، پیشران اقتصاد کشور
فاطمی‌امین در ابتدای برنامه از چالش‌های دولت سیزدهم در آغاز کار گفت. او توضیح داد: «دولت با دو دسته چالش مواجه بود. اولین دسته، چالش‌های ساختاری هستند که بر رفتار فعالین اقتصادی تاثیر می‌گذارد. چون ساختارها دیده نمی‌شوند، از آن‌ها غفلت می‌شود. ساختارها می‌توانند باعث محدودیت یا گسترش فعالیت فعالان اقتصادی باشند.» وی در ادامه از دهه نود و مشکلات اقتصادی آن زمان گفت: «به لحاظ عملکرد، دهه نود، دوران بسیار بدی بود. رشد اقتصادی در ده سال دهه نود، 07/0درصد بود. دولت سیزدهم این رشد را به 5 درصد رساند. همه می‌گویند ده سال چیزی نیست و می‌شود آن را جبران کرد.»
همچنین وزیر اسبق صمت گفت: «ما در زمستان 1401، رشد 12درصدی صنعت را تجربه کردیم. سوالی که همه از ما می‌پرسند این است که چرا این رشد در زندگی مردم احساس نمی‌شود. یک سدی را در نظر بگیرید. ورودی آب این سد برای ده سال تقریبا بسته بود. سد تقریبا خالی بوده و حالا که جریان آب برگشته است، زمان زیادی می‌برد تا پر از آب شود. این دلیلی است که مردم رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنند. زمان لازم است تا در زندگی مردم جریان یابد.»
وی در پاسخ به این سوال که وزارت صمت برای اصلاح ساختارها چه اقدامی انجام داد، گفت: «کارهایی شروع شد؛ اما نیمه‌تمام ماند. صنعت در اقتصاد بسیار مهم است. پیشران اقتصاد است. وقتی تولید صنعتی داشته باشیم، حمل‌ونقل و انبارداری و... هم رشد می‌کنند. رشد اقتصادی صنعت در تابستان 1400، برابر با 2.1درصد بود. رشد اقتصادی هم 5درصد بود. در 6 فصل بعد، صنعت رشدی 11.9درصدی داشت و اقتصاد هم به 5.5درصد رشد رسید. سرمایه‌گذاری هم از 3.6 به 10درصد رسید. رشد سرمایه‌گذاری یعنی سرمایه‌گذاران به آینده امیدوارند. صادارت هم رشد خوبی را تجربه کرد. ما کار بسیار ساده‌ای کردیم. مسیر را هموار کردیم.»
صنعت سیاسی، اجتماعی خودرو
در بخش دیگر برنامه، درباره خودرو و اتفاقاتی صحبت شد که در زمان وزارت فاطمی‌امین افتاده بود. وزیر اسبق صمت گفت: «خودرو یک صنعت سیاسی و اجتماعی است. سال 97 که تحریم‌ها آغاز شد، در مردادماه همان سال صنعت خودروی ایران تحریم شد. درحالی‌که سه ماه بعد صنعت نفت ایران تحریم شد. این نشان می‌دهد دشمنان ما به خوبی می‌دانند که خودرو چه اثر سیاسی و اجتماعی دارد و متاسفانه سیاسیون خیلی در این صنعت دخالت می‌کنند. سال 96، تقریبا یک میلیون خودرو تولید می‌شد و بین 70 تا 100هزار خودرو هم وارد شد. از سال 97 یکهو عرضه کاهش پیدا کرد. 20درصد خودروها ناقص بودند؛ یا آینه نداشتند یا فرمان نداشتند.» وی ادامه داد: «نمی‌شود گفت به خاطر تحریم‌ها بود که خودروها ناقص ماندند. تحریم که نشانی غلط است. هرکجا که گیر می‌کنیم و می‌خواهیم فرار کنیم می‌گوییم تحریم است. مگر سال 1401 تحریم‌ها برداشته شده بود؟ سال 1401 نسبت به 1400، صنعت خودروسازی 38.8درصد رشد داشت. آخر سال 1401 فقط هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌ها بود.»
عرضه پایین خودرو، دلیل اصلی مشکلات خودرو است
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم درخصوص تاثیر عرضه پایین خودرو بر جامعه گفت: «چهار سالی متوالی سالی 500،600هزار خودرو کم‌تر از تقاضای جامعه تولید می‌شود؛ یعنی در این بخش عقب‌ماندگی داریم. انباشت تقاضا اتفاق می‌افتد. مثال سد اینجا هم کاربرد دارد. به خاطر تقاضای بالا، هرچند که الان تولید زیاد شده؛ اما باز هم عقب هستیم. از طرف دیگر قیمت ارز هم رشد داشته است. مردم برای اینکه پولشان از دست نرود، در بازار خودرو سرمایه‌گذاری می‌کنند. خودرو کالای سرمایه‌ای می‌شود و یک تقاضای کاذب هم شکل می‌گیرد. در آن مدت مثلا ایران‌خودرو برای 10هزار خودرو ثبت‌نام می‌کرد؛ اما 10میلیون نفر ثبت‌نام می‌کردند. تنها راه حل این مشکل، افزایش عرضه است.»
افزایش عرضه خودرو از دو طریق انجام می‌گیرد. اولین راه آن، افزایش تولید است و راه دیگر، افزایش واردات خودرو است. فاطمی‌امین توضیح داد: «باید بازار به تعادل برسد. من شخصا سال 1400 با واردات خودرو مخالف بودم؛ چون محدودیت ارزی داشتیم. هرچند که به لحاظ صنفی مخالفت با واردات به ضرر من بود. برای حل این مشکل بر صادرات تمرکز کردیم تا درآمد ارزی رشد کند. سال 1401، قلۀ صادرات ما بود که 54میلیارد دلار درآمد داشتیم و نسبت به سال قبل 5میلیارد دلار رشد داشت. بعد از آن من موافق با واردات خودرو بودم. ما درآمد ارزی را افزایش دادیم و انتظار داشتیم واردات انجام شود؛ اما بانک مرکزی مخالف بود و می‌گفت واردات مشکلات ارزی ایجاد می‌کند. بالاخره واردات خودرو در هیئت دولت تصویب شد و آخر سال 1401، حدود 100هزار ثبت سفارش داشتیم.»
وی در ادامه درباره مشکلات پیش‌روی واردات خودرو صحبت کرد. به گفته وزیر اسبق صمت، چالش‌های واردات خودرو بیش از واردات سایر کالاها است. او تصریح کرد: «سال 1371 قانونی تصویب شد، شرکتی که می‌خواهد واردات خودرو انجام دهد، باید با تولیدکننده قرار داشته باشد. در دوران تحریم‌ها کدام شرکت خارجی مستقیم قرار داد می‌بندد؟ قانون دیگری در سال 1401 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که شرکت وارد کنندۀ خودرو باید فناوری را هم وارد کند. همچنین قانون دیگری می‌گوید شرکت واردکننده باید زنجیرۀ خدمات پس از فروش داشته باشد، درحالی‌که برای سایر کالا انقدر سخت‌گیری وجود ندارد. با همه این اوصاف در اواخر 1401، حدود 100هزار ثبت سفارش داشتیم.»
فاطمی‌امین در پایان برنامه به این نکته اشاره کرد که مسئولین کشور به خاطر مسائل حاشیه‌ای، نمی‌توانند به خوبی کار کنند و گفت: «من فقط پنجشنبه و جمعه‌ها را فرصت داشتم تا کار کنم. تقریبا هر دو روز مجلس از من سوال می‌پرسید. تمام مسئولین درگیر حواشی هستند که اگر نباشد به خوبی می‌توانند کار کنند.» مشاور اقتصادی شهید رئیسی در آخر هم گفت که اگر با تجربه سه سال گذشته مسئولیت وزارت را برعهده می‌گرفت، حتما بر مدیریت استعدادها و اصلاح ساختارها زمان بیشتری می‌گذاشت.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/642933/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنهایی ام را با تو تقسیم می کنم

پایان پیکارهای بانوان رزمی کار قم در مسابقات کیک بوکسینگ IKN

رشد 166 درصدی سامانه‌های کنترل ترافیک در شهر قم

◄ مولفه های مهم در تهیه و اجرای قطارهای تندرو/ بررسی شرایط ساخت راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان

تفنگداران قم گام اول را محکم برداشتند

دبیرخانه دائمی «روز قم» تشکیل شد

روز قم فرصتی برای شناخت عمیق‌تر از این شهر است

دستگیری 3 نفر دیگر از عاملان قتل شرور غرب تهران

مزیت ملموس دادگاه‌های صلح برای مردم چیست؟

9 تالاب ایران بیابان شد

نشست راهبردی نخبگان با نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

اولین سالی که در والیبال نشسته شرکت کردیم 50 درصدش جانبازان بودند

دادگاه ملی پوش سابق فرانسه به اتهام تجاوز

اطلاعیه پرسپولیس در مورد میزبانی در شهر قدس

فسخ قرارداد مدافع پرسپولیسی با نساجی

لیست بارسلونا برای بازی مقابل موناکو در لیگ قهرمانان اروپا؛ بازگشت آنسو فاتی

چگونه بازیکنان والیبال نشسته را پیدا می‌کنید؟

دلیل موفقیت ایرانیان در والیبال نشسته چیست؟

داستان عکس تیمی والیبال نشسته و نشان دادن عدد هشت

رضایی نخستین ایرانی تالار مشاهیر جهانی والیبال است

خلیج فارس سوژه تراکتوری‌ها برای جدال الوکره

روش‌های تشخیص و درمان دیسک گردن

جزئیات پرونده مربوط به رمز ارز با 2هزار شاکی

جزئیات طرح مجلس برای تعطیلی پنجشنبه ها

افشاگری جنجالی درباره 54 نماینده سابق مجلس

استاندار قم بر حمایت از تولید کنندگان تاکید کرد

آیت‌الله جنتی: اولویت نخست دشمن‌شناسی تلاش برای نابودی رژیم صهیونیستی است

عشق در دل ماند و یار از دست رفت!

درسنامه «غارت قانونمند» مهرماه امسال در قم برگزار می‌شود

وضعیت نابسامان سایت‌های نخاله‌های ساختمانی در قم

قهرمانی قم و خوزستان در رقابت‌های انفرادی و تیمی مسابقات قهرمانی کشور گلف پسران زیر 18 سال

جشن آغاز سال تحصیلی جوانه‌ها در قم برگزار شد

پیروزی تفنگداران قم در هفته نخست لیگ دسته یک

آموزش و پرورش: 17 میلیون دانش‌آموز در کشور از امروز آغاز سال تحصیلی راجشن گرفتند

هشدار آموزش و پرورش به معلم بلاگرها

ملاقات چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

حل مشکل 81 نفر از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد در استان ایلام

بازگشت رئال به پیراهن خاطره‌انگیز اوندسیما

جوابیه فوری پرسپولیس به ادعای بیرانوند!

خوب شد به وینیسیوس و امباپه پاس ندادم

حضور طارمی و بازیکنان اینتر در ورزشگاه اتحاد

سه دهه بی‌شکستی؛ این بارسلونا بباز نیست

روزنامه الرایه: تراکتورِ پرستاره علیه موج آبی!

مظفری‌زاده: می‌خواهند روحیه ما را تضعیف کنند

مخالفت AFC با درخواست هواداران ایرانی

اشتباهات ادامه‌دار قطری‌ها؛ پرسپولیس بجای تراکتور!

زورگیری 7 مرد افغانستانی از موتورهای مسافرکش

شرح عملکرد دستگاه گوارشی بدن به زبان ساده

آیت الله جوادی آملی: عالمان دین مراقب باشند به خطر فاحش «مذهب تراشی» مبتلا نشوند

آیت‌الله جنتی: نمی‌توان نسبت به انسجام امت اسلام بی‌تفاوت بود