عصر قم

آخرين مطالب

◄ مولفه های مهم در تهیه و اجرای قطارهای تندرو/ بررسی شرایط ساخت راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان اجتماعی

◄ مولفه های مهم در تهیه و اجرای قطارهای تندرو/ بررسی شرایط ساخت راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان
  بزرگنمايي:

عصر قم - تین نیوز |

مولفه های مهم در تهیه و اجرای قطارهای تند رو:
1- فاصله مناسب بین مبادی و مقاصد ( طول بهینه برای قطار تندرو) و زمان سفر بهینه و بهای بلیت مناسب :
قطار تندرو باید برای مسافر جاذبه های لازم را داشته باشد تا بتواند مسافر جاده و هواپیما را به خود جذب کند، فواصل کمتر از 500 کیلومتر وزمان سفر، 2 ساعت بهترین طول و مدت سفر برای تهیه واجرای قطارهای تندرو هستند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
زیرا با فرض سرعت متوسط 250 کیلومتر در ساعت زمان سفر حدود دوساعت خواهد بود. این زمان اندک می تواند کلیه مسافر هوایی را به خود جذب نماید.
چون زمان رفتن به فرودگاه تشریفات سوار و پیاده شدن مدت زمان پرواز و برگشتن از فرودگاه به مقصد معمولا بیش از دو ساعت به طول می انجامد.
مثال های مطرح: پاریس - نانت، مادرید کوردوبا و البته تهران - قم - اصفهان.
بهای بلیت نیز از عوامل تعیین کننده است.
معمولا بهای بلیت قطار تندرو برحسب ساعت سفر متغیر است، اما بهتر است کف بهای بلیت اکونومی قطار از دو برابر بهای بلیت اتوبوس و البته نصف تا هفتاد درصد بهای بلیت اکونومی هواپیما، تجاوز نکند.
در شرایط کنونی باتوجه به سوخت یارانه ای بهای بلیت اتوبوس بین تهران تا اصفهان حدود 5 دلار است. بنابراین کف بهای بلیت اکونومی قطار تندرو در مسیر تهران اصفهان حدود 10 دلار خواهد بود.
2- توپوگرفی مناسب متطقه اجرای پروژه باهدف تقلیل هرچه بیشتر هزینه زیر بناها:
در کشور ما یکی از کریدور عبوری کم عارضه برای قطار تندرو محور تهران قم اصفهان است.
شیب حداکثر 15 در هزار و شعاع حداقل 2800 متر بین تهران قم و حداقل 4000 متر بین قم اصفهان، ابنیه فنی مهمی ( بجز یک تونل کمتر از 500 متر به وجود نمی آورد.
3- وجود تقاضای مناسب در ابتدا و انتها و البته در فواصل مناسب:
تهران پر جمعیت ترین شهر و پایتخت کشور از یک سو و اصفهان نیز از کلان شهرهای مهم ایران است. شهر قم در بین این دو‌ کلانشهر نیز دارای تقاضای مناسب است.
آزادراه های پر تقاضای تهران - قم - اصفهان، تهران - ساوه - سلفچگان و در ادامه متصل به بزرگراه سلفچگان - اصفهان راه های اصلی و...، حاکی از وجود تقاضای دایم التزاید در این کریدور است.
4- توجیه زیست محیطی پروژه:
انحراف قابل ملاحظه مسافر در این محور از جاده و هواپیما به ریل، علاوه بر تقلیل مصرف سوخت و آلودگی هوا موجب تقلیل قابل ملاحظه تصادفات جاده ای می شود.
قطار تندرو جاذبه های لازم برای تشویق مردم برای کمترین استفاده از وسیله نقلیه سواری شخصی و کرایه را دارد، این امر به افزایش ایمنی حمل و نقل کمک شایان توجه ای می کند.
5- بن بست نبودن خط و قابلیت ادامه پروژه در جهات مختلف:
اصفهان مرکز مهم حمل و نقل در کشور و چهار راه آمد و شد، است.
خط تند رو قابلیت ادامه از اصفهان به یزد، شیراز و.. را دارد.
6- کسب نظر و تایید مشاوران بین المللی قابل اعتنا :
مطالعه توجیه نهایی قطار تندرو تهران - قم - اصفهان [از حیث کریدور عبور ، نقاط مبدا ومقصد ،استاندارد اجرا]توسط مشاور دولتی راه اهن فرانسه SNCF انجام و‌ توجیه آن - مشروط به رعایت مفروضات اساسی مورد نظر این مشاور به خصوص سقف هزینه ها موجه بوده است.
پس از آن مهندسین مشاور سیسترا فرانسه نیز در تهیه پروژه همکاری داشته است. 
با‌ عنایت به مراتب بالا راه آهن تند رو تهران - قم - اصفهان با مفروضات اساسی بالا و ملاحظات بالا، صرفه جویی سوخت، تقلیل آلودگی هوا و تصادفات جاده ای و کشته ها دارای توجیه اقتصادی (مانند همه پروژه های موجه حمل و نقل زمینی) و اجرای آن دارای اولویت بود.
مزیدا در نبمه اول دهه 70 هیئت بانک جهانی برای تهیه گزارش حمل و نقل، به سرپرستی آقای بن هاکر, فقط یک پروژه را کاندیدای دریافت وام از بانک جهانی تحت عنوان « انحراف تقاضا از جاده به ریل با هدف تقلیل آلودگی هوا، مصرف سوخت و تصادفات جاده ای» نمود و آن پروژه : راه آهن جدید تهران قم اصفهان بود. 
جمع بندی ونتیجه گیری :
متاسفانه این پروژه در میدان اجرا دچار اغتشاش شد و هر ‌وزیر و معاون و مدیر و… رهگذری نظری ارایه کرد که تهیه و اجرا کنندگان را دچار سرگیجه نمود.
روح استاد ما شاد که می فرمود وقتی کاری را انجام نداده ای و بلد نیستی اول تهیه و اجرای یک پروژه رابه عنوان پایلوت به کاربلد خارجی بده و کنار بایست یادبگیر و بلافاصله بعد از کار اول خارجی را مرخص کن، کاری که پس از راه آهن سراسری انجام شد.
البته جزییات پروژه مصوب و سیاهه مداخلات بجا و بیجا که موجب سه برابر شدن هزینه ها ( به دلار یا یورو و یا یوان) شده و البته پروژه پا در هواست را کارشناسان دلسوزی تهیه و ارائه نموده اند که قبلا در مراجع مربوط ارائه شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/650385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فلاحتی، امام جمعه رشت: «مردم داری» از سفارش های آیت الله محفوظی بود

آیت الله سجادی: مرحوم آیت‌الله ‌محفوظی اشبه الناس به آیت‌الله بهجت بود

خاطره جالب ذوالنور از هدیه آیت الله محفوظی به کودکان زلزله زده رودبار

آیت‌الله وافی یزدی: هیچ وقت آیت‌الله محفوظی را جدا از انقلاب و نهضت ندیدیم/ ایشان همیشه با امام و انقلاب بود

رمضانی، عضو مجلس خبرگان رهبری: حوزویان آیت‌الله محفوظی را الگو قرار دهند

سالگرد آیت‌الله العظمی بهاءالدینی(ره) در قم برگزار شد

داستان زیبای شازده کوچولو

ای غم اگر مو شوی!

افزایش نظارت بر عملکرد واحدهای مشاور املاک قم

معرفی برترین‌های مسابقات پاور لیفتینگ قهرمانی کشور در قم

پایان نخستین مسابقات کشتی مددجویان ندامتگاه‌های قم

سالگرد آیت‌ الله العظمی بهاءالدینی (ره) در قم برگزار شد

بازدید نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو

پایان شرارت‌های 11 مرد خشن در پایتخت

ضرایب سوابق تحصیلی کنکور 1404 اعلام شد

آخرین وضعیت درمانی مجروحان منتقل شده از لبنان به ایران

جریمه 700 هزار تومانی برای پوشش پلاک موتور

جانشین فراجا: اتباع غیر مجاز باید به کشور خود برگردند

بیمه خسارت رانندگی بدون گواهینامه را پرداخت می‌کند؟

ممنوعیت ورود نومعلم‌های بدون گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای به مدارس

درخشش دانش‌آموز نخبه قمی در المپیاد فیزیک کشور

بزرگترین استادیوم شرق آسیا تخریب شد!

دروازه‌بان سابق استقلال در دادگاه محکوم شد

هشدار ساکت: فوتبال آلزایمر دارد

نظم آلمانی فلیک برای بارسلونا، دوا یا درمان؟

تارتار: قانونی که برای حضور 2 بازیکن زیر 21 سال روی نیمکت گذاشته‌اند، واقعا خوب نیست

الهامی: 2 تا بازیکن تا فرودگاه آمدند اما بلیت‌های 500-400 میلیون تومانی را سوزاندند و به نساجی نیامدند

کونته: باید مقابل تیم موتا بازی کنیم، پیر شدم!

قرارداد بازیکن جوان استقلال تمدید شد

پایان جنجال‌ها؛ برگزاری ایران - قطر در مشهد

گردشگری کیش در مسیر شفافیت

همه چیز درباره درد عصب سه قلو صورت

توصیه‌هایی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

روش‌های درمان درد عصب سه قلو صورت

آیت‌الله کعبی: انتصاب محکومان امنیتی مشروط به توبه باشد

از تو چه پنهان عاشقت بودم

درد فراق و هجران

شهر قم با ورود حضرت معصومه(س) به دوران شکوفایی رسید

قم، جهان‌شهر تمدنیِ اهل بیت(ع) اهداف و فرصت‌ها

برنامه‌ریزی ویژه برای توسعه ورزش زورخانه‌ای در قم

پایان مسابقات پاور لیفتینگ قهرمانی کشور در قم

حادثه عجیب در فرود هواپیمای تهران - کرمان

تماشای بهترین نمایش بیرانوند برای تراکتور

شمسایی: اصلا از بازیکنانم راضی نیستم

پایان هفته نخست لیگ برتر تفنگ و تپانچه بانوان

آخرین وضعیت نویر پس از مصدومیت اخیر

یک رئالی جانشین ژابی آلونسو در لورکوزن می‌شود؟

رونمایی از کیت سیاه ملوان به یاد هوادار مرحوم

برگزاری دیدار ایران - قطر در مشهد

ستاره‌های تراکتور ریکاوری کردند