عصر قم

آخرين مطالب

بوی ماه مهر، بوی بازی‌های راه مدرسه اجتماعی

بوی ماه مهر، بوی بازی‌های راه مدرسه
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا / «باز آمد بوی ماه مهر ـ بوی بازی‌های راه مدرسه ...» شعری که شور و شوق و فصلی تازه را برای 16.5 میلیون دانش‌آموزان و حدود یک میلیون فرهنگی تداعی می‌کند و قرار است این تعداد در حدود 560 هزار کلاس درس، از فردا اول مهرماه با شعار «برای ایران - برای مدرسه»، مشق زندگی بیاموزند.
مهر و سال تحصیلی امسال متفاوت با سال‌های گذشته است و با پشت سر گذاشتن رویدادهای تلخ و شیرینش از جمله رتبه‌بندی فرهنگیان، استخدام‌ها، کمبود معلم، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، معلم بلاگرها، توزیع شیر و ... تا مهمترینش، شهادت رئیس جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی که تغییر کابینه دولت را در پی داشت باعث شد تا یک ماه مانده به آغاز سال تحصیلی، وزیر جدید آموزش و پرورش انتخاب شود اما این امر بدین جا ختم نشد و احکام انتصابات در بزرگترین وزارتخانه‌ کشور را رقم زد که بارزترین آنها، تغییر و انتصاب مشاوران و معاونت ابتدایی تاکنون بوده است.
هرچند به نظر این انتصابات باعث روی زمین ماندن برنامه‌های سال تحصیلی 1404-1403 نشده چرا که از فردا اول مهرماه رسما مدارس با شعار «برای ایران - برای مدرسه» بازگشایی می‌شوند تا حدود 16.5 میلیون دانش‌آموز پس از گذراندن تعطیلات تابستانی، سال تحصیلی جدیدی را آغاز کنند به طوری که به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس یکشنبه اول مهر در 32 اداره کل و 760 منطقه انجام می‌شود و امسال کل کارکنان وزارت آموزش و پرورش 966هزار و 493 نفر هستند که از این تعداد 569 هزار و 493 نفر در گروه معلمان و 170 هزار و 846 نفر مدیریت آموزشگاه‌ها را برعهده دارند.
هر مدرسه‌ای ساعت آغاز فعالیت خود را اعلام می‌کند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز به ایسنا اعلام کرد که مدارس ابتدایی کشور با توجه به شرایطی که دارند ساعت فعالیت خود را به خانواده‌ها اعلام و خبر دهند، چرا که با توجه به دو شیفته بودن برخی مدارس، اگر ساعت مشخصی اعلام شود، بیشتر از اینکه به خانواده‌ها و مدارس کمک کند، کار آن‌ها را سخت می‌کند؛ از سویی دیگر به گفته رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش تهران، ساعت شروع مدارس تهران نیز 7:30 تا 8 است.
حدود 16.5 میلیون دانش‌آموز روی نیمکت‌های مدرسه می‌نشینند
ورود 1.5 میلیون کلاس اولی به مدارس
امسال از تعداد حدود 16.5 میلیون دانش آموز، حدود 9 میلیون نفر در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود یک میلیون و 500 هزار دانش آموز کلاس اول هستند؛ سه میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول تحصیل می‌کنند و مابقی دانش آموزان در پایه‌های متوسطه دوم و هنرستان‌ها سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.
همچنین طبق آمار سال گذشته برای سال تربیتی 1402-1403 بیش از 700 هزار نوآموز ثبت شده است که برای سال تربیتی پیش‌رو با توجه به افزایش تایید مجوز تعداد درخواست کنندگان کودکستان و افزایش تعداد نوآموزان پیش‌بینی افزایش آمار سال گذشته وجود دارد.
انجام 99 درصد غربالگری‌ها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی
مهمترین اقدام سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای پروژه مهر، غربالگری و سنجش زود هنگام کلاس اولی‌ها و همچنین نوآموزان شش ساله است که تقریبا 99 درصد غربالگری‌ها انجام شده است.
همچنین پیش‌بینی شده حدود 80 هزار دانش‌آموز استثنایی در بیش از 1745 مدرسه استثنایی کل کشور برای سال تحصیلی پیش‌رو تحصیل کنند که البته فعلا کار ثبت‌نام تعدادی از دانش‌آموزان در مقطع اول ابتدایی این گروه به اتمام نرسیده است.
به کارگیری 93 هزار معلم در سال تحصیلی جدید
بعید است کمبود معلم در پایه اول داشته باشیم
در حالیکه بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس پیشتر از کمبود حدود 176 هزار معلم صحبت کرده بود، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد سال گذشته مجوز به کارگیری بیش از 72 هزار معلم صادر شد و تا الان که مرحله تکمیل ظرفیت کاملا انجام نشده، 21 هزار نفر در آزمون آموزگاری، 17 هزار نفر آزمون دبیری و هنرآموزی، 18 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی وجود دارد که با دستور وزیر نیز 26 هزار نیروی خرید خدمات به کار گرفته می‌شود. همچنین در آزمون کیفیت بخشی حداقل 11 هزار نفر قبول می‌شوند؛ حدود 70 هزار نفر به جز خرید خدمات، نیروی تازه نفس داریم که با نیروهای خرید خدمات، 93 هزار نفر امسال مشغول خدمت می‌شوند.
به گفته فرهادی، 3000 سربازمعلم نیز از اول مهرماه سال جاری به‌کار گرفته‌ می‌شوند که با بکارگیری آنها مشکل کمبود معلم در 7 استان برطرف می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش نیز با توجه به اینکه اعلام کرد همه مدیران مدارس اولویت خود را به پایه اول مدارس می‌دهند، لذا بعید است که کمبود معلم در پایه اول وجود داشته باشد اما اگر هم به اصطلاح وجود داشته باشد، بلافاصله کمبود، تکمیل و پر می‌شود تا مشکل رفع شود.
یک ماه پاداش برای استمرار به کار بازنشستگان در سال تحصیلی جدید
در کنار فعالیت معلمان شاغل برای تحصیل دانش‌آموزان، برای رفع کمبود معلم، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر از بازنشستگی 74 هزار معلم در شهریور امسال داد، این درحالیست که حدود 25 ـ 26 هزار نفر از فرهنگیان در آستانه بازنشستگی درخواست استمرار خدمت یکساله کرده‌اند.
این در حالیست که اگر همه افراد شاغل و بازنشسته که اضافه تدریس در سال تحصیلی پیش‌رو داشته باشند یکماه پاداش حق التدریس برای آن‌ها واریز می‌شود.
حدود 560 هزار کلاس درس آماده استقبال از دانش‌آموزان
به گفته سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، حدود 560 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد؛ 1700 فضای آموزشی و پرورشی و ورزشی در قالب کمتر از 8000 کلاس درس جدید با زیربنای حدود یک میلیون متر مربع اول مهر تحویل دانش آموزان داده می‌شود.
30 هزار کلاس درس نیز در قالب طرح عجمیان بهسازی و شاداب‌سازی شده که 60 درصد آن در روستاها و حاشیه شهرها و 40 درصد آن در شهر است.
آخرین تغییرات محتوای کتاب‌های سال تحصیلی جدید
درباره آخرین تغییرات محتواهای کتاب‌های سال تحصیلی جدید می‌توان گفت امسال در چند عنوان کتاب نونگاشت وجود دارد که اجرای آزمایشی می‌شوند، یک سری از اصلاحات موردی هستند که ناشی از پیشنهادها و یا تذکرات معلمان یا دانش آموزان است، به طور کلی از جهت تغییر کتاب‌های فعلی اصلاحات گسترده سازمان یافته و ساختار یافته وجود ندارد و عمده انرژی به کتاب‌های نونگاشت شش‌گانه برمی‌گردد.
در زمینه آموزش دینی مقطع متوسطه اول دو کتاب نونگاشت امسال وجود دارد که سال بعد هم کتاب سوم اضافه خواهد شد.
در زمینه آموزش خط تحریری به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی امسال دو کتاب اجرای آزمایشی دارند که سال آینده ادامه پیدا خواهند کرد و در زمینه عربی نیز برای مقطع متوسطه اول، فرایندی آغاز شده که برای سال تحصیلی آینده خواهد بود.
توزیع شیر در مدارس چشم انتظار تامین بودجه
طبق ماده 71 بند دال قانون برنامه 5 ساله هفتم پیشرفت، دولت مجاز به اجرای طرح توزیع شیر در مدارس برای دانش‌آموزان ابتدایی دولتی است؛ سال گذشته طرح اجرا شد و امسال شرکت‌های لبنی منتظر اعلام دستور هستند، اما مسئله اساسی همت سازمان برنامه و بودجه در تامین اعتبار است که هر زمان ابلاغ و تامین اعتبار صورت گیرد، مشکلی بابت اجرا وجود نخواهد داشت.
سرویس مدارس برقرار است؟
موضوع دیگر در بحث هر ساله آغاز سال تحصیلی نگرانی والدین در تهیه سرویس مدارس است که در این زمینه سامانه سپند ویژه سرویس مدارس است؛ امسال از 186 شرکت متقاضی ارائه خدمات در تهران 75 شرکت تأیید شدند و 1800 راننده در سامانه ثبت‌نام کردند که 1700 راننده مورد تأیید قرار گرفتند تا خانواده‌ها با خیال راحت فرزندان خود را در مسیر منزل به مدرسه راهی کنند.
همچنین به گفته رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش تهران امید است در 10 روز اول مهرماه ساماندهی سرویس مدارس انجام شود تا با جلوگیری از تردد والدین به مدارس، مانع شلوغی معابر شد.
یک هفته حمل و نقل رایگان برای دانش‌آموزان
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران از طرح‌ تشویقی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در پایتخت خبر داده و گفت: در هفته اول مهرماه دانش‌آموزان می‌توانند از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌صورت رایگان استفاده کنند.
این در حالیست که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز از آمادگی 2000 اتوبوس برای پوشش سفرهای آغاز سال تحصیلی خبر داده است.
نرخ روپوش مدارس در هر شهر بسته به شرایط ، متفاوت است
درباره نرخ لوازم التحریر و روپوش مدارس نیز باید گفت که امسال به مانند هر سال افزایش نرخ در همه وسایل وجود دارد، لذا لوازم التحریر و روپوش مدارس نیز از این امر مستثنی نیست فقط در هر شهر بسته به شرایط ، نرخ‌ها متفاوت است.
معلم بلاگرها، مشکلی که قانون تکلیفش را روشن می‌کند
با توجه به اتفاقاتی که سال تحصیلی گذشته در خصوص انتشار فیلم‌ها یا کلیپ‌هایی از دانش‌آموزان توسط برخی از معلمان و یا خود دانش‌آموزان رخ داد، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ورود به موضوع معلم بلاگرها خواسته برخی از اولیاء بود گفت: متن ماده واحده این موضوع در شورای عالی طرح و مقرر شد کارگروهی با تعیین خود شورا، متن را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهد که در صورت تصویب و طی کردن مراتب قانونی، ابلاغ می‌شود. پیش‌نویس ماده واحده‌ این موضوع در شورای عالی آماده و طرح موضوع شد تا کسی به حریم خصوصی دانش آموز و معلم ورود پیدا نکند. طبق این ماده کسی حق ندارد به حریم خصوصی دانش آموزان وارد شود و از طریق صوت، کلیپ، تصویر، عکس، چیزهایی را منتشر کند که به نوعی به شرایط روحی و روانی دانش آموز صدمه بزند یا شرایط روحی و روانی معلمان را مورد اهانت قرار دهد؛ این کار «ممنوع» است و اگر مشاهده شود، افراد به مراجع قانونی معرفی خواهند شد و باید پاسخگو باشند.
تاثیر معدل در کنکور و دغدغه دبیرستانیها و تشکیل کارگروهی برای بررسی موضوع
دغدغه نمره و معدل موضوعی است که دانش‌آموزان متوسطه دوم را درگیر خود کرده؛ آزمون‌های نهایی سال گذشته سهم 40 درصدی و امسال نیز سهم 50 درصدی را به خود اختصاص داد و قرار است این میزان برای سال تحصیلی پیش‌رو به60 درصد برسد که این مصوبه علاوه بر دانش‌آموزان، صدای دانش‌آموزان المپیادی نیز درآورده چرا که زمان کافی برای درس خواندن در دو حوزه ندارند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: سال‌های قبل در زمان کنکور اعلام می‌شد چگونه دانش آموز در 4 ساعت 12 سال را توضیح دهد که حرف درستی بود، سپس پای تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به میان آمد و اعلام شد امتحانات سخت است، هر چیزی استلزام، تبعات، محاسن و معایبی دارد اما کارشناسان تاثیر سوابق تحصیلی را بهترین روش در نظر گرفته‌اند.
این در حالیست که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور نیز اعلام کرد طبق قانون هر تغییری، یکسال قبل باید انجام شود، یعنی شهریور باید تغییرات کنکور سال بعد اعلام شود بنابراین تغییراتی برای سال 1404 نخواهد بود و اگر اصلاحاتی در زمینه کنکور صورت گیرد برای سال 1405 خواهد بود.
این در حالیست که علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش اخیرا از تشکیل کارگروه بررسی تأثیر معدل بر کنکور در وزارت آموزش‌وپرورش خبر داده است.
نرخ بی‌سوادی کشور 2 درصد است
با همه ای اوصاف و تلاش‌های صورت گرفته نرخ باسوادی کشور 98 است و به گفته معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور هنوز 2 درصد جمعیت کشور بیسواد یا در شرایط آموزش‌پذیری نیستند و یا دسترسی به آموزش ندارند که تلاش می‌شود دو درصد باقی مانده نیز به جمعیت باسوادی اضافه شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/651285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شباهت جالب دبل سیو شزنی و رایا با پیراهن توپچی‌ها

ویدیوی رسمی باشگاه اینتر به مناسبت دربی میلان

تقویم و اوقات شرعی یکشنبه امهر ماه 1403 به افق قم

گل چهارم رئال مادرید به اسپانیول

کل اول پاری سن ژرمن توسط دمبله؛ رنس 1-1 پاری‌سن‌ژرمن

پرسپولیس آماده دریافت غرامت 324 هزار دلاری

دخالت شهریاری به سود نکونام!

ترافیک سنگین مسیر اراک_قم رفع شد

نمایشگاه «یاد یاران» در قم آغاز به کار کرد

مادر معظم شهیدان محمودنژاد آسمانی شد

اسماعیلی یک سال پیش فکر می‌کرد قهرمان المپیک شود؟

گل اول رئال مادرید به اسپانیول توسط کارواخال

واکنش‌شمسایی به انتقادش‌ از‌بازیکنان بعد از بازی‌ گواتمالا

طیبی: با تمام وجود تلاش‌می‌کنیم تادل مردم را شادکنیم

تن‌هاخ: کریستال پالاس را زنده زنده خوردیم!

چشم الوحده به احمد نوراللهی است

تکذیب خرید جدید پرسپولیس در الجزایر

گل دوم رئال مادرید به اسپانیول توسط رودریگو

گل سوم رئال مادرید به اسپانیول توسط وینیسیوس

پرسپولیس - پاختاکور در شهدای شهر قدس

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

بخشی از کتاب/ ناخشنودی ، هم وجودتان و هم اطرافیانتان را آلوده میکند

حکمت گمشده ی مومنه...

تجربه اعتیاد اردشیر رستمی

گذشت بی قید و شرط والدین مقتول از قصاص در قم

فعالیت گروه‌های جهادی در روستا‌های قم

قدردانی از پیشکسوتان ایثار و جهاد کهک

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهیدان محمود نژاد در قم

بوی ماه مهر، بوی بازی‌های راه مدرسه

محدودیت‌های ترددی درمحور هراز

تصاویری از عملیات خارج کردن اجساد 3 جست‌وجوگر گنج از چاه 18 متری

عشق خیابانی زن شکست‌خورده را به دادگاه کشاند

ورودی های پایتخت قفل شد!

تزریق واکسن آنفلوانزا به جامعه ایثارگری استان زنجان

تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران البرزی

رحمتی: جوابگوی تمام نتایج هوادار من هستم

گل سوم الهلال به الاتحاد توسط سالم الدوساری

عمران زاده: می‌توانستیم گل های بیشتری بزنیم

حسینی : با یک غفلت سه امتیاز را از دست دادیم

بوژوویچ: بازی زیبایی از خودمان به نمایش گذاشتیم

مطلق زاده: موقعیت‌های زیادی‌داشتیم که استفاده نکردیم

طاهران: تو رو خدا برای همه بازی ها VAR بیارید

مسلمی: در مورد داوری نظری ندارم

محمدی فرد: نیمه دوم شرایط تیم ما بهتر شد

حبیبی نژاد: امروز برای برد اومده بودیم

لحظه دلهره‌آور برای اورونوف و پرسپولیسی‌ها

راهکارهایی طبیعی برای پایین آوردن قند خون

درمان ام اس با ضمانت نامه کتبی!

هنگام بروز نقص توجه به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

ارتباط زانو درد با سردی معده