عصر قم

آخرين مطالب

دلایل عدم اجرای به موقع خط یک مترو قم چیست؟ گفتگو

دلایل عدم اجرای به موقع خط یک مترو قم چیست؟
  بزرگنمايي:

عصر قم - به گزارش خبرنگار مهر، پروژه‌های قطار شهری قم بدون شک جزء بزرگترین پروژه‌های حال حاضر شهر قم به شمار می‌روند که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به خط یک و دو مترو و منوریل اشاره کرد.
با توجه به وضعیت مبهم پروژه منوریل قم و برخی از ابهاماتی که در خصوص پروژه خط یک و دو مترو قم در سطح جامعه و بعضا توسط افرادی که مسئولیت هم دارند، مطرح شده است، گفت و گویی با محمدرضا انگشت‌بافت مدیر عامل سازمان قطار شهری قم انجام داده‌ایم و در این گفت و گو سعی شده هر آنچه که باعث عدم اجرای به موقع پروژه‌های قطار شهری شده است را مورد واکاوای قرار دهیم.
مجوز شورای عالی فنی کشور برای تمدید زمانی متروی قم
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تصمیمات در خصوص امور سازمان قطارشهری قم تحت نظر هیات مدیره به ریاست معاون عمرانی استاندار و شورای سازمان به ریاست استاندار و با حضور نمایندگان شورای اسلامی شهر قم گرفته می‌شود.
محمد رضا انگشت‌باف با اشاره به ابهامات مطرح شده در خصوص تاخیر در احداث خط یک مترو قم،‌اظهار کرد:‌ تنها مرجع ذیصلاح قانونی رسیدگی به درخواست های قراردادی و گزارشات تاخیر در احداث پروژه، شورای عالی فنی کشور مستقر در سازمان برنامه و بودجه است.
وی افزود: این شورا با اشرافیت جامع و کامل به موضوعات قراردادی شهرهای مبتلا به، در قالب کمیته های کارشناسی و کارگروهی موارد را بررسی می نماید و پروژه خط یک مترو قم نیز در سال های 96، 98 و 1401 با مجوز آن شورا دچار تجدید نظر در نرخ و تمدید زمانی شده است.

عصر قم

عدم تادیه پیش پرداخت قسط اول و دوم
وی در ادامه با اشاره به برخی از دلایل تاخیر در احداث خط یک مترو قم،‌ بیان کرد: عدم تادیه پیش پرداخت قسط اول و دوم قرارداد (14.5 درصد) به میزان 125 میلیارد تومان تا قبل از سال 94 اولین دلیل در تاخیر اجرای خط یک مترو قم است و این در حالیست که بایستی قسط اول و دوم پیش پرداخت به منظور تجهیز کارگاه در همان سالهای ابتدایی انعقاد قرارداد به پیمانکار پرداخت می‌گردید.
افزایش چند برابری نرخ ارز
انگشت‌باف چند برابر شدن نرخ ارز در مرداد 1391 و افزایش چندبرابری نرخ تجهیزات، مصالح و دستمزد را از جمله دلایل دیگر تاخیر در احداث خط یک مترو قم دانست و تصریح کرد: از سوی دیگر در سال‌های 90 ، 91، 92 و 93 پرداخت تمام اعتبارات دولتی به پروژه منوریل صورت گرفت چرا که منوریل جزء پروژه‌های «طرح ماندگار» دولت وقت قرار داشت.
عدم تامین به موقع دستگاه حفار مکانیزه
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ادامه داد: تاخیر زیاد بابت تامین دستگاه حفار توسط پیمانکار (قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء) به جهت وجود تحریم های ظالمانه از دیگر عوامل تاخیر در احداث این پروژه به شمار می‌رود.
وی افزود: در برنامه زمانبندی تاریخ شروع حفاری مکانیزه اسفند 1390 قید شده و این درحالیست که دستگاه حفار با حدود 20 ماه تاخیر تامین شده است.

عصر قم

توسعه نامتوازن پروژه متروی قم به دلیل محدودیت مالی
انگشت‌باف توسعه نامتوازن پروژه به جهت محدودیت منابع مالی را از دیگر عوامل تاخیر در احداث خط یک مترو قم برشمرد و بیان داشت: در صورتجلسه سال 92 فی مابین قرارگاه و شهرداری قم که با حضور 4 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تنظیم شد، تاکید شده « با توجه به محدود بودن منابع مالی فعلا موسسه حرا نسبت به شروع حفاری تونل براساس فهرست بهای سال 92 اقدام نماید».
ادامه پروژه تنها با بضاعت مالی شهرداری قم
وی در ادامه سخنان خود به تنظیم صورتجلسات متعدد مدیریتی در سال‌های 92 و 93 مبنی بر تغییر در نرخ‌های پیمان و فهارس‌بهایی شدن قرارداد اشاره کرد و گفت: با توجه به موارد فوق و ضرورت اصلاح قرارداد خط یک مترو قم در شورای عالی فنی کشور و عدم تادیه پیش پرداخت، پیمانکار هیچ گاه پروژه را متوقف ننمود صرفا در حد توان و بضاعت مالی شهرداری قم امور اجرایی را پیش برده است که موید آن اتمام تونل مکانیزه به
واگن‌ها در انتظار پرداخت پول از سوی دولت
این مقام مسئول در قطار شهری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دلایل عدم تامین واگن مترو اظهار داشت: در سالهای 1396 و 1398 مناقصه طراحی و تامین واگن توسط پیمانکار برگزار گردید،‌اما به دلیل ارائه قیمت خارج از عرف شرکت کنندگان این مهم منجر به نتیجه نگردید.
وی افزود:در همین راستا بنا به پیشنهاد وزارت کشور مقرر شد واگن های مترو قم از محل قرارداد آن وزاتخانه با شرکت پوژن چین تامین گردد که تاکنون طراحی واگن ها با طرف خارجی مصوب گردیده و در حال حاضر در انتظار پرداخت قسط اول از سوی وزارت کشور است.

عصر قم

شروع عملیات اجرایی خط دو مترو از منابع دولتی ممنوع
انگشت‌باف در ادامه سخنان خود به دلایل عدم اجرای خط دو مترو قم نیز اشاره کرد و گفت: اخذ مجوز شورای عالی ترافیک کشور، مجوز اولیه برای احداث می باشد، مجوز مهمتر و بالادستی، اخذ مصوبه کمیسیون ماده 23 سازمان برنامه و بودجه کشور می باشد که در سال 97 وصول گردید.
وی افزود: در همان سال، سازمان برنامه به دلیل وجود دو پروژه نیمه کاره همزمان (منوریل و خط یک مترو) اجازه شروع عملیات اجرایی خط 2 را از محل منابع دولتی صادر ننمود.
وی با تاکید بر اینکه اگر هم منابعی در سال‌های 96 و 97 نزد شهرداری قم بوده، صرفا طبق قانون و تکلیف بانک مرکزی می بایست در پروژه خط یک مترو قم هزینه شود، گفت: نمونه شاهد موضوع اینکه به یرغم تاکید سازمان برنامه کشور و معاون اجرایی ریاست جمهوری برای هزینه کرد 10 هزار میلیارد ریالی منوریل از محل اوراق مشارکت 1402، بانک مرکزی طی مکاتبه کتبی با این موضوع موافقت ننمود.
مالکیت پیمانکار بر دستگاه حفار مکانیزه محروز شد
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در ادامه سخنان خود با اشاره به ابهامات ایجاد شده در خصوص خروج دستگاه حفار مکانیزه از مترو قم، گفت: در هر دو پروژه مترو و منوریل با توجه به اینکه کارها تحویل قطعی نشده است، حفظ و مسئولیت نگهداری کلیه مصالح و تجهیزات با پیمانکار مربوطه است و صرفا کارفرما در چارچوب قرارداد فی مابین می تواند اقدام نماید.
انگشت‌باف در پاسخ به این سوال که «چرا مجوز شورای شهر» برای خروج دستگاه حفار مکانیزه اخذ نشده،‌اذعان داشت: هر زمان که مطابق قانون نیاز به اخذ مجوز شورای شهر باشد، حتما اقدام خواهد شود ولیکن در خصوص دستگاه حفار تونل که پرونده آن بصورت ویژه توسط اداره کل بازرسی استان قم مورد بررسی قرار گرفت، مالکیت پیمانکار بر دستگاه محرز و خروج دستگاه از کارگاه نیز کاملا منطبق بر قرارداد بوده است.
وی در همین رابطه تصریح کرد: به عنوان مثال در سال 1400 پیمانکار پروژه منوریل بخشی از تجهیزات پروژه را بدون اخذ مجوز مشاور از انبارهای تحت تملک خود جابجا نمود که کارفرمای وقت بلافاصله پس از اطلاع از موضوع در جلسه ای با حضور نمایندگان بازرسی استان، پیمانکار و مشاور مترا، موارد را صورتجلسه و تعیین تکلیف می نماید.

عصر قم

تکلیف شهرداری بر هزینه‌کرد منابع در خط یک مترو
وی در پاسخ به این سوال که «عدم هزینه کرد مبالغ اختصاص یافته از سوی دولت برای انجام پروژه‌های ریلی باعث افت ارزش این مبالغ گردیده»، اظهار کرد: همانطور که در بالا اشاره شد این شهرداری مکلف بوده است که تمامی منابع موجود را در پروژه خط یک مترو قم هزینه نماید.
انگشت بافت اضافه کرد: در همین راستا و در سال های 94 الی 97 کلیه مطالبات و کارکردهای پیمانکار در زمان قانونی خود پرداخت گردیده و برنامه زمانبندی مصوب نیز در حال حاضر تا پایان سال 1403 توسط شورای عالی فنی کشور مورد تایید و تصویب قرار گرفته است.
تصمیمات قطار شهری قم زیر نظر هیات مدیره و شورای سازمان گرفته می‌شود
وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه تصمیمات در خصوص امور سازمان قطارشهری قم تحت نظر هایت مدیره به ریاست معاون عمرانی استانداری و شورای سازمان به ریاست استاندار قم و با حضور نمایندگان شورای اسلامی شهر قم اتخاذ و اجرایی می‌گردد، تصریح کرد: تاکنون تصمیمات لازم در خصوص پروژه‌های قطار شهری قم بصورت جمعی و نه فردی اتخاذ شده و تمام مسئولان در جریان کم و کیف اقدامات صورت گرفته در پروژه‌های قطار شهری قم هستند.
کد خبر 6287078

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/668907/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دومین اجلاسیه علمی جهان فکری و سلوک آیت‌الله ملک‌حسینی (ره)

شعر انتخابی مرضیه مرادی در رقابت شاعران

شعر انتخابی میثم داوودی در مرحله رقابت شاعران

شعر انتخابی احسان بدخشانی در رقابت شاعران

شعر انتخابی مهدی خادمیان در شب دوازدهم رقابت شاعران

شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند

دانشگاه بین‌المللی تولید کفش در قم راه‌اندازی شود

گزارشی از نشست هم‌اندیشی کانون طلاب هلال‌احمر قم

بزرگداشت علامه محمد تقی جعفری(ره) در قم

کاهش 23 درصدی وقوع سرقت در قم/ افزایش برخورد با قاچاق سلاح سرد

مجتمع آموزشی شهیدان شعبان زاده در قم احداث می‌شود

رسالت رسانه‌ای رویداد «میثاق» همزمان با سی‌امین یادواره شهدای استان قم

رسالت رسانه‌ای رویداد «میثاق» در سی‌امین یادواره شهدای استان قم

تصاویر/ بازدید رئیس عقیدتی سیاسی ستادکل نیروهای مسلح از موزه دفاع مقدس قم

آزادراه کاشان-قم از بخش خصوصی به دولت واگذار می‌شود

تجلیل از نویسندگان چاپید شاه و معبد زیر زمینی در قم

میزبانی محافل روضه فاطمیه در قم از پیکر مطهر شهید گمنام

سرانه آموزشی قم با سیستان و بلوچستان برابر است

سه امتیاز فوتسالیست‌های کراپ از قم

مرگ سالانه 50 هزار ایرانی بر اثر این بیماری

تضاویری از 3 نیروی سپاه که امروز به شهادت رسیدند

تصاویری از تروریست‌های به هلاکت‌رسیده در درگیری با نیروی زمینی سپاه

اطلاعیه وزارت تعاون درباره حادثه معدن کلات آزادشهر

اجرای ریزش معدن کلات آزادشهر از زبان کارگر مصدوم این حادثه

دعوا بر سر سن معلمان

فوت نوزاد در یک بیمارستان؛ ماجرا چیست؟

بارش شدید باران و جاری شدن سیل در سیسیل ایتالیا

تصاویری از سلاح‌های ساخته‌شده در کشور به بهانه ورزش سامورایی!

مرگ 30 هزار و 600 نفر بر اثر آلودگی هوا در سال گذشته!

قارچ سمی جان دو خواهر را گرفت

نماینده مجلس: سرانه آموزشی قم با سیستان و بلوچستان برابر است

این 5 مشکل را دیدید، شغل خود را عوض کنید

کره جنوبی و شاگردان برانکو روی دور برد

تاریخ‌سازی سون در کره با پنجاهمین گل ملی!

ریسک خطرناک ژابی آلونسو برای رئالی شدن!‏

روایت‌ ابوطالب از صحبت‌های‌ جوادخیابانی در خصوص صحبت‌های اخیر فکری

10 حرکت برتر بازی‌های بامداد پنجشنبه NBA

بازگشت کورتوا برای بازی سخت مقابل لیورپول

استقلال بدون مصدوم در اختیار موسیمانه!

برق چشم‌های آموریم در دیدار از اولدترافورد

هنوز برای انتقاد از زنان پرسپولیس زود است!

خلیل‌زاده در تیم ملی رکورددار شد!

رانیری برای سومین بار سرمربی رم شد

افشای رقم قرارداد بازیکنان پرسپولیس!

شانس با ما یار بود؛ کامبک کره شمالی کامل نشد

پوکی استخوان؛ بیماری خاموش اما قابل پیشگیری

اصول خود مراقبتی

طرز تهیه رنگ موی مشکی در خانه

اهمیت ژنتیک والدین در سلامت فرزندان

روند تشکیل جنین