عصر قم

آخرين مطالب

وزیر آموزش و پرورش: معلمان مدارس غیردولتی را «کارگر» نبینیم گفتگو

وزیر آموزش و پرورش: معلمان مدارس غیردولتی را «کارگر» نبینیم
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا / وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بعد از سالها به این نتیجه رسیدیم که معلم مدرسه غیردولتی را کارگر نبینیم و یک معلم ببینیم و زمان ساعت کار را از 44 ساعت به 30 ساعت برسانیم گفت: یکی از چالش‌های موجود در این سازمان، نیروی انسانی است؛ معلمان در این مدارس باید از گزینش‌های استاندارد و صلاحیت‌های حرفه‌ای برخودار باشند.
علیرضا کاظمی با حضور در سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به این که این سازمان 20 هزار مدرسه و 2.5 میلیون دانش آموز را راهبری می کند، بیان کرد: این اقدام و فعالیتها، کار بسیار سنگین و سختی است و جای تقدیرو تشکر دارد.
وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این سازمان افزود: موضوعات فرهنگی، علمی و آموزشی موضوعات صنعتی نیستند که به فوریت اثر خود را نشان دهند، بلکه طی سال ها اثر خود را برجای خواهد گذاشت.
کاظمی ادامه داد: شایسته است مدارس غیردولتی در حوزه‌های کیفی مانند المپیادها، میانگین معدل و عرصه‌های ملی و بین‌المللی نیز به صورت گسترده‌ای فعالیت کنند. هر چند بی شک این سازمان در این عرصه‌ها نیز موفقیت‌های چشمگیری داشته است.
 وزیر آموزش و پرورش افزود: توجه به تقویت حوزه پرورشی در این سازمان کاملاً مشهود است زیرا از همه ظرفیت‌ها و تشکل‌ها استفاده شده است. این سازمان در امر نماز نیز موفقیت‌های ارزشمندی را کسب کرده که بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به این که مدارس غیردولتی بار مهمی از نظام تعلیم و تربیت را به دوش می‌کشند، گفت: اینکه می‌گوییم مدارس غیردولتی به توسعه عدالت کمک می‌کند به این منظور است که این مدارس بار بزرگی را در تهران برمی‌دارد که می‌توان از این ظرفیت در مناطق محروم استفاده کرد. اگربخواهیم به ازای 2 میلیون و 500 هزار دانش‌آموزی که در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند برای هر 25 دانش‌آموز یک کلاس و مدرسه بسازیم نیاز به 100 هزار کلاس درس داریم که این مساله به بودجه و اعتبار زیادی نیاز دارد.
 وی ادامه داد: این سازمان از منظر اقتصادی به اقتصاد آموزش و پرورش و در نهایت به اقتصاد کشور کمک می‌کند. کمک به اقتصاد کشور هم روشن است زیرا 300 هزار اشتغال ایجاد کرده است و این یعنی افزایش تولید ناخالص ملی که از ارزش‌های این سازمان محسوب می شود.
 به گفته کاظمی؛ مهم‌ترین دستاورد مدارس غیردولتی کمک به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور از منظر تربیتی و آموزشی است. در مجموعه مدارس غیردولتی موفقیت‌های چشمگیری داریم زیرا مدارس نمونه و تراز فراوانی در این مجموعه فعال اند که در راستای برنامه های نظام تعلیم و تربیت حرکت می کنند.
وی افزود: مدارس الگو و دانش‌آموزان نمونه‌ای که در برخی از مدارس غیردولتی با مدارس دولتی و سمپاد مقایسه می شوند. این سازمان توانسته است مدارس الگو، استاندارد و ترازی را به جامعه عرضه کند.
کاظمی با تأکید بر سیاستگذاری و ریل‌گذاری جهت استفاده‌ بهتر از این مجموعه اشاره کرد و گفت: این ریل‌گذاری در حوزه‌های قانونی، زیرساخت‌های سخت‌افزاری و در حوزه منابع انسانی است. یعنی بعد از سالها به این نتیجه رسیدیم که معلم مدرسه غیردولتی را کارگر نبینیم و یک معلم ببینیم و زمان ساعت کار را از 44 ساعت به 30 ساعت برسانیم.
وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین عنصر برای تربیت، معلم است، افزود: معتقدم یکی از چالش‌های موجود در این سازمان، چالش نیروی انسانی در مدارس غیردولتی است معلمان در این مدارس باید از گزینش‌های استاندارد و صلاحیت‌های حرفه‌ای برخودار باشند. هر چند که سازمان مدارس غیردولتی خصوصی است اما حاکمیتی محسوب می‌شود.
وی در ادامه به دو سیاست کلان در این حوزه اشاره کرد و گفت: سیاست مربوط به توسعه کمی و کیفی مبتنی بر آمایش سرزمینی است که بسیار اهمیت دارد. توسعه باید مبتنی بر نیاز باشد. در کنار همه برنامه‌هایی که در سازمان دنبال می‌شود این سیاست هم باید دنبال شود و برای آن برنامه‌های ویژه‌ای طراحی شود.
کاظمی ادامه داد: سیاست بعدی هم که کمتر به آن پرداخته شده اما بسیار مهم است و به اساس این سازمان ضربه وارد می‌کند، توسعه و تقویت نظارت همه جانبه است. آنچه امروز به مدارس غیردولتی آسیب وارد می‌کند این بخش است. بنابراین اگر به این دو سیاست توجه شود همه اقدامات ذیل همین سیاست‌ها انجام می‌شود. نظارت، مشمول موارد حرکت در مسیر نظام تعلیم و تربیت است، پایبندی به برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین می‌شود.
وی با اشاره به شأن نظارتی شورای نظارت، بیان کرد: تقویت امر نظارت در مدارس غیردولتی بسیار اهمیت دارد. بنابراین باید شان نظارتی شورا و حوزه‌های غیردولتی تقویت شود.
باید نگاهمان به مدارس غیردولتی حمایتی باشد نه نگاه رقابتی. مدارس غیردولتی جزئی از آموزش و پرورش نیستند بلکه همراه آموزش و پرورش هستند. بارها گفته‌ام در دل آموزش و پرورش چیزی به نام مدرسه غیردولتی و مدرسه دولتی نداریم. بلکه مدرسه آموزش و پرورش هستند. ضرورت دارد نگاه دوقطبی را از فضای تعلیم و تربیت و فضای عمومی برداریم. همه زیر یک چتر به نام تعلیم و تربیت کار می‌کنیم.
وی به بخش شوراها و مدارس از راه دور اشاره کرد و گفت: این دو بخش‌های مهم و اثرگذار آموزش و پرورش هستند. هیچ ظرفیتی در آموزش و پرورش به اندازه شوراهای آموزش و پرورش وجود ندارد. ظرفیتی که صدها آورده دارد. البته نتوانستیم آنگونه که شایسته است از شوراها استفاده کنیم. در قانون شوراها بازنگری هایی هم صورت گرفته است. معتقدیم از طریق قانون شوراها باید بسیاری از اختیارات را واگذار و تفویض کنیم تا فرآیند تصمیم‌گیری را برای تعلیم و تربیت چابک ترشود.
 وی ادامه داد: آموزش از راه دور یکی از بخش‌های بسیار مهم در جهت جبران عقب ماندگی در برخی بخش‌ها به ویژه بازماندگان از تحصیل است. باید وجود این بخش باید روش‌های منعطفانه‌تری نسبت به بازماندگان از تحصیل ایجاد کنیم. معتقدم در این حوزه باید دست و دلبازی کنیم و اختیار بدهیم تا بتوانیم دانش‌آموزی را که بنا به هر دلیلی کار می‌کند به آموزش وصل کنیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در ابتدای این نشست احمد محمود زاده، رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ضمن ارایه گزارشی از اقدامات گذشته و برنامه های آتی این سازمان، گفت: تقویت و نهادینه سازی مشارکت اثربخش از مهم ترین اهداف سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی است. 15 درصد مدارس کشور را مدارس غیر دولتی تشکیل می دهند که هم از لحاظ آموزشی و تربیتی و هم به لحاظ منابع مالی و اقتصادی کمک بسیار ارزشمندی به دستگاه تعلیم تربیت کشور کرده اند.
وی با اشاره به این که حدود 280 هزار نیرو در مدارس غیردولتی مشغول به تدریس و همکاری هستند، اظهار داشت: این مهم، علاوه بر نقش ارزنده آن در تعلیم و تربیت دانش آموزان، در مبحث اشتغال زایی نیز رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 26/3 درصد از مدارس کشور را نیز مدارس هیئت امنایی، تشکیل می دهند، گفت: یک ملیون و 200 هزار دانش آموز در مدارس هیئت امنایی مشغول به تحصیل هستند، از این رو ضرورت دارد در راستای ارتقای سطح کیفی فعالیت های آموزشی و پرورشی آنها حرکت کنیم .
محمودزاده ادامه داد: همچنین240 هزار دانش آموز در یک هزار و 770 مدرسه در هفت منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که 986 مدرسه غیردولتی نمونه نمازی در سطح کشور فعال اند، تصریح کرد: امسال حدود 11 هزار نیروی متخصص در حوزه معاون و معلم پرورشی در مدارس غیردولتی جذب شده است.
وی برگزاری جشنواره بزرگ ملی آفرینو و رویداد ملی زبان را از اقدامات سازمان در راستای اجرایی سازی منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: دو قطبی های شکل گرفته در فضای مجازی و رسانه ای نباید خدمات ارزنده مدارس غیردولتی را تحت شعاع قرار دهد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/687901/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ملی شدن صنعت نفت، حماسه‌ای به نام ملت ایران: از دکتر مصدق تا آیت‌الله کاشانی

اولین پیام رئیس هیئت مدیره جدید استقلال

حرف اصلی بیانات رهبر انقلاب در دیدار صبح امروز مردم قم

تصاویر/ عطرافشانی مزار نوجوان شهید «حیدر رضایی» در قم

نبرد جادویی فوتسال؛ شعبده‌ بازها وارد صحنه می‌شوند

بیانیه تند لالیگا در واکنش به ثبت دنی اولمو

روایتی از دیدار هزاران نفر از مردم قم با رهبر انقلاب

گل دوم بارسلونا به اتلتیک بیلبائو توسط یامال

صعود بارسلونا به فینال سوپرجام اسپانیا

شجاعی: سعی می‌کنم راه پورحیدری را ادامه دهم

سرمربی خارجی در اسقلال یعنی برکناری مدیرعامل!

لحظه‌شماری برای اعلام تیم جدید فرهاد مجیدی

قطعی شد؛ استقلال - شمس‌آذر در ورزشگاه آزادی

صمیمت خسرو شکیبایی با آیت الله رفسنجانی پربازدید شد + عکس

در باب اهمیت انتخاب راه صحیح و نیاز به راهنما در کلام مولانا

قیام 19 دی قم؛ جرقه‌ای که شعله انقلاب اسلامی را برافروخت

درس‌ها و عبرت‌های قیام قم برای نسل امروز

رئیس دانشگاه قم: راهیان نور یک سفر تحولی به تمام معناست

آغاز به کار هشتمین‌ نمایشگاه صنعت کفش استان قم

قرارداد تامین واگن متروی قم در حال پیگیری است

انجمن کفش‌های ماشینی قم پیشرو در ارتقا صنعت کفش کشور است

اپراتورهای اورژانس جای خود را به هوش مصنوعی می‌دهند

شروط سفر مشمولان غائب سربازی خارج از کشور اعلام شد

تست زنی، آزمون‌های هفتگی و تبلیغ مدرسه های تیزهوشان در مدارس ابتدایی؛ ممنوع

ضربۀ کاری پلیس به اشرار در سیستان‌وبلوچستان

تعداد مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس افزایش یافت

ریسک بزرگ فلیک؛ یامال فوراً در ترکیب اصلی!

فرانسه زیدان را صدا زد؛ سرمربی فقط زیزو‏

تغییر موضع رئیس فنرباغچه: مورینیو هیچ‌جا نمی‌رود!

احتمال کناره‌گیری زودهنگام عضو هیئت‌ مدیره استقلال

یحیی از پرسپولیس بازیکن خواست

بی‌رحمی فلیک؛ پنیا خواب ماند و نیمکت‌ نشین شد!

نماینده ای اف سی در تبریز

گل اول بارسلونا به اتلتیک بیلبائو توسط گاوی

عصبانیت رئیس بیلبائو از ثبت دنی اولمو!

کارنامه گزینه اصلی سرمربیگری پرسپولیس

نجات جان نوزاد از خفگی

عملکرد پروبیوتیک ها در گوارش

قم در صنعت کفش درخشان عمل کرده است

نمایشگاه بین‌المللی کفش ایران، فرصتی برای شکوفایی صنعت کفش قم

شأنیت علمی آیت الله هاشمی مغفول ماند

حکایتی عجیبی از آیت‌الله بروجردی/ دستم خالی است

سیدحسن خمینی: شأنیت علمی آیت‌الله هاشمی مغفول ماند

فرشتگان الهی در سحرها چه می‌گویند؟/ اهمیت سحرهای زمستان در کلام آیت‌الله جوادی آملی

آیت الله آملی لاریجانی: مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی FATF از افراط و تفریط پرهیز خواهد کرد

خواندن چند بیتی از اخوان ثالث درباره زمستان

نامهربانی را هم از تو دوست خواهم داشت

بخشی از کتاب/زمان تغییر می‌کند

تمرکز شهرداری قم بر مسائل نرم افزاری و تقویت حمل و نقل عمومی

6 مصدوم در آتش سوزی یک مجتمع مسکونی در قم