نشست "منشا اعتبار عقل عرفی در اندیشه حضرت امام(ره)" در قم برگزار شد
گفتگو
بزرگنمايي:
عصر قم - به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در این نشست، طی سخنانی با بیان اینکه اندیشههای حضرت امام میتواند موضوع بحثهای اصولی، علمی و پژوهشی قرار بگیرد اظهار داشت: تاثیر آن را در دیدگاه فقهی خاصی که امام تحت عنوان فقه پویا دارد، خواهیم دید.
حجتالاسلاموالمسلمین سید فرید موالیزاده در ادامه با ذکر این نکته که حضرت امام به 2 موضوع فقه پویا و اجتهاد جواهری تاکید ویژهای داشتند خاطرنشان کرد: حضرت امام بر اجتهاد جواهری اصرار داشتهاند، اما در درون اجتهاد جواهری در ابعاد مختلف نوآوری کردهاند، توضیح و شرح این مطلب نیازمند جلسههای فراوانی است.
این مدرس حوزه علمیه قم همچنین تصریح کرد: مساله خلط حقیقت و اعتبار یکی از مسائلی است که حضرت امام، هم در فرآیند اصولی و هم در فرایند فقهیشان مورد تاکید قرار دادهاند.
موالیزاده همچنین برگزاری چنین جلسههایی را در راستای نشر اندیشههای امام، بسیار ضروری دانست و با اشاره به تعبیری با عنوان عقل عرفی بیان کرد: حضرت امام نگاه ویژهای به این مطلب داشتهاند.
این پژوهشگر دینی با ذکر این نکته که در رابطه با عقل و عرف در علم اصول و علم فقه بحث های فراوانی مطرح شدهاست گفت: در دوره اخیر، علما و اساتید از جهتهای مختلف به این مطلب پرداختهاند.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای مکتب اصولی امام راحل، ارزشبخشی و اعتباربخشی به نگاه عرف در شناخت واقعییات و تکوینییات است، حضرت امام برای عرف 2 وظیفه قائل است.
وی افزود: یک وظیفهای که عرف دارد و در بیانات فقها نیز بیشتر مورد تاکید قرار گرفته، مساله سیرهسازی عرفی است.
موالیزاده همچنین خاطرنشان کرد: فقها و اصولیها عرف را به عنوان یک اعتبارکننده سیرههایی در نظر گرفتهاند، و این سیرهها را مورد بحث قرار دادهاند.
وی در ادامه یادآور شد: عرف در جایگاه یک اعتبارکننده، در عملیات استنباط، مورد استفاده فقها و علما قرار میگیرد.
استاد حوزه علمیه قم با ذکر اینکه این مسائل مربوط به امور و ادراکات اعتباری است بیان داشت: در بسیاری از مسائل و قواعد فقهی مانند خبر واحد، ظواهر و قاعده ید، عرف یک سیرهای را اعتبار کرده، و آن را در اداره زندگی و جامعه استفاده نمودهاست.
وی گفت: شارع مقدس نیز این سیره را امضا کرده، یا نکتهها و مسائلی حول این سیره عملی عرفی افزوده است، در حال حاضر سیره عقلا هم در این رابطه مصداق دارد.
موالیزاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از شاگردان و نزدیکان حضرت امام از جمله فرزندشان حاج آقا مصطفی(ره) در کتاب تحریرات فیالاصول، اصطلاح عقل عرفی را به کار بردهاند اظهار کرد: آیتالله جعفر سبحانی نیز این اصطلاح را در موارد گوناگون مورد استفاده قرار داده، و معتقد است، تعبیر عقل عرفی را میتوانیم مقابل عقل فلسفی به کار ببریم.
استاد حوزه با بیان اینکه در این خصوص اصطلاحات مختلفی وجود دارد گفت: در کنار اصطلاحی که شاگردان حضرت امام، برآمده از دیدگاه و اندیشه حضرت امام مطرح کردهاند، در برخی مجامع، تعبیر عقل عرفی مقابل عقل قدسی مطرح شدهاست.
انتهای پیام/
-
پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۱:۱۲
-
۱۱ بازديد
-
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/693548/