ریزش سنگ بر روی خط ریلی سوادکوه؛ قطار خسارت دید
اقتصادی
بزرگنمايي:
عصر قم - ایرنا / مدیرکل راهآهن شمال با بیان این که، ریزش سنگ بر روی ریل موجب خسارت جزیی و توقف قطار مسافربری ساری به تهران در سوادکوه شد، گفت: مسافران با تعویض دیزل و باهمان قطار به مقصد رسیدند.
رحمان معصومی روز چهارشنبه اظهار کرد: قطار مسافری ساری به تهران که عصر روز گذشته -سه شنبه- با ریزش سنگ بر روی ریل مواجه شد با تعویض دیزل در شب گذشته اقدام به جابهجایی مسافران کرد.
وی با بیان این که، باتوجه به ریزش سنگ، نسبت به جابهجایی سنگ اقدام و مشکلی برای خط راهآهن ایجاد نشد، گفت: بابررسیهای انجام شده آسیب وارد شده به قطار هم جزئی بوده است.
معصومی با اشاره به مشکل ریزش سنگ در طول خطوط ریلی شمال، تصریح کرد: این مشکل در ارتفاعات غیر قابل دسترس بیشتر رخ میدهد.
مدیرکل راهآهن شمال با اشاره به انجام عملیات ایمنسازی و لقگیری خطوط ریلی شمال، تصریح کرد: باتوجه به بازدیدهای انجمن شده بحث ایمنسازی و لقگیری را همواره در خطوط ریلی شمال در دستور کار داریم.
به گزارش ایرنا، قطار مسافری ساری به تهران که از ساعت 18 و 20 دقیقه از مبدا حرکت کرد در ساعت حدود 20 شب گذشته وارد ایستگاه پلسفید شد و با تعویض دیزل به سمت تهران حرکت کرد که در منطقه دوآب بلاک پلسفید به ایستگاه سوادکوه(دوآب) با ریزش سنگ و برخورد به سپر قطار روبرو و خط مسدود شد و بعد از جابهجایی سنگ مسافران با همان قطار به مقصد رسیدند.
پل وِرِسک از بزرگترین پلهای راهآهن سراسری کشور که در ارتفاعات روستایی به همین نام در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد و از نظر نوع معماری و ساخت از آن همواره به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی نام برده می شود و در سال 1315 شمسی بازگشایی شد.
راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری فعال است که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود. راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ طول این مسیر 310 کیلومتر و در مسیر یک هزار و 500 پُل و آبرو، 95 تونل و 45 گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگیها این مسیر ریلی 27 کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به 28 در هزار میرسد.
در طول مسیر 310 کیلومتری راه آهن شمال کشور 22 ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران تعبیه شده است. قطارهای حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از 300 مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است.
قطارهای شرکت راه آهن شمال کشور علاوه بر تردد در مسیر مشهد به تهران، گرگان به تهران، ساری به تهران و ساری به مشهد به عنوان مسیر های قطارهای غیرحومه ای با بهره گیری از قطارهای حومه ای جابجایی بین شهری مسافران را برعهده دارد به طوریکه بنا به آمارهای این شرکت در در 9 ماهه امسال جابه جایی 876 هزار مسافر از طریق قطارهای این شرکت به مقاصد مختلف انجام شد که از این تعداد 550 هزار نفر از طریق قطارهای حومه ای شرکت راه آهن شمال جابه جا شدند.
پل ورسک که راهآهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل میکند، در ارتفاع 110 متری از ته دره با دهانه 66 متری و با وسایلی ابتدایی در سال 1315 توسط شرکت دانمارکی کامپساکس و با تضمین 70 ساله احداث شد.
این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان وباری از روی آن میگذرند.
پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راهآهن شمال ایران محسوب میشود که در مهرماه 1356 با شماره 1534 ثبت آثار ملی شدهاست همچنین نام این پل در کتاب رکورد گینس، در بخش پلهای با ارتفاع بیش از 61 متر به ثبت رسیدهاست.
-
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲:۰۴
-
۸ بازديد
-
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/695537/