آیت الله حسینی بوشهری: خلاها در حوزه هوش مصنوعی باید با جدیت برطرف شود
اقتصادی
بزرگنمايي:
عصر قم - به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر سهشنبه در نشست رؤسای پارکهای علم و فناوری کشور، با اشاره به آغاز فعالیتهای ایران در عرصه هوش مصنوعی در سالهای اخیر، اظهار کرد: هرچند ورود به این حوزه با تأخیر انجام شده، اما میتوان با عزمی جدی و سرمایهگذاری هدفمند، خلأها و کاستیهای گذشته را جبران کرد.
وی با اشاره به نقش حیاتی علوم انسانی در سیاستگذاری و حکمرانی جوامع تصریح کرد: کشورهای غربی با وجود بهرهگیری از نخبگان دیگر کشورها در رشتههای فنی و پزشکی، اجازه ورود آنان به حوزه تصمیمسازی و سیاستگذاری را نمیدهند؛ این نشان از جایگاه راهبردی علوم انسانی در ساختارهای کلان حکمرانی دارد.
آیتالله حسینی بوشهری همچنین به تأثیر تحولات فناوری در حکمرانی اشاره کرد و افزود: هوش مصنوعی امروز در حال رقم زدن دگرگونیهای عمیق در عرصههای مختلف است و حتی برخی از طراحان آن نگران تأثیرات احتمالی این فناوری بر فرآیندهای حکمرانی و قدرت هستند.
وی علم و دانش را عنصر بنیادین قدرتآفرینی در دنیای امروز توصیف کرد و گفت: کشوری که رشد علمی بالاتری دارد، در معادلات جهانی نیز اثرگذارتر خواهد بود و در دوران پیش از انقلاب اسلامی، به دلیل عقبماندگی علمی، کشور وابسته و منفعل بود، اما امروز با تکیه بر توان داخلی، مسیر پیشرفت و اقتدار علمی را با شتاب طی میکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از عوامل اصلی دشمنیهای مکرر با ایران را حرکت علمی رو به جلوی کشور دانست و تأکید کرد: دشمنان از این نگراناند که ایران به قلههای علمی و فناورانه دست یابد و دیگر امکان مهار آن از بین برود.
وی با تأکید بر اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین در علوم حوزوی گفت: هرچند هوش مصنوعی جایگاه مرجعیت را نمیتواند و نباید اشغال کند، اما میتواند به عنوان ابزار تسهیلگر، نقش مؤثری در تسریع فرآیندهای پژوهشی، آموزش علوم دینی و ساماندهی دادههای فقهی ایفا کند.
آیتالله حسینی بوشهری، نقش پارکهای علم و فناوری را در تحقق استقلال علمی کشور برجسته خواند و خاطرنشان کرد: این مراکز باید به بستری برای هدایت نخبگان، تقویت نوآوری و حرکت کشور به سوی خودکفایی و پیشرفت فناورانه تبدیل شوند.
کد خبر 6443569
-
سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۰۱:۳۵
-
۷ بازديد
-

-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/723698/