عصر قم

آخرين مطالب

نگاهی به 2 نظر متفاوت درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در شهرداری قم اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - به گزارش خبرنگار ایرنا، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ، کلید توسعه پایدار و همه‌جانبه هر شهری است. مدیریت شهری قم با اتخاذ سیاست‌های صحیح و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری ی می‌تواند نقش مهمی در تحقق این هدف ایفا کند. سرمایه‌گذاری نه‌تنها به توسعه اقتصادی شهر کمک می‌کند، بلکه به بهبود کیفیت زندگی شهروندان نیز منجر می‌شود.
مدیریت شهری قم در این میان نقش محوری ایفا می‌کند. این نهاد با اتخاذ سیاست‌های درست، می‌تواند محیطی امن و جذاب برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند. تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری، ساده‌سازی قوانین و مقررات، کاهش بروکراسی اداری و ایجاد پنجره واحد برای سرمایه‌گذاران، ایجاد محیطی شفاف و پاسخگو، تامین زیرساخت‌ها و توجه به توسعه پایدار از لازمه‌های توسعه سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری قم است.
مساله سرمایه‌گذاری باتوجه‌به اهمیتی که در توسعه و پیشرفت کلان‌شهر قم دارد همواره موردبحث و توجه مسوولان، کارشناسان و همچنین عموم شهروندان بوده است. در همین خصوص برخی از اعضای شورای اسلامی شهر قم از وضعیت سرمایه‌گذاری در شهرداری گلایه داشته و عملکرد آن را قابل‌دفاع نمی‌دانند، درحالی‌که مدیران مجموعه مدیریت شهری دستاوردهای شهرداری در این حوزه را برجسته و مهم قلمداد می‌کنند.
نایب رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم به وجود مشکلات فنی و حقوقی در قراردادها و عدم پیگیری مؤثر از سوی شهرداری به‌عنوان دلایل اصلی تأخیر در پروژه‌ها اشاره می‌کند. در مقابل، رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم به تأخیر در تصویب طرح جامع بلوار پیامبر اعظم، کمبود زیرساخت‌ها و شرایط اقتصادی نامناسب به‌عنوان موانع پیشرفت پروژه‌ها اشاره می‌کند.معصومه آمره، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر، با انتقاد از عملکرد ضعیف شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری، بر کمبود درآمد حاصل از این بخش و تأخیر در اجرای پروژه‌ها تأکید می‌کند. از سوی دیگر، علی رمضانی رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم به اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری اشاره کرده و از جذب سرمایه‌گذار و اجرای پروژه‌های مختلف خبر می‌دهد.
آمره معتقد است درآمد شهرداری قم از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بسیار اندک است و برآوردی کمتر از 3 میلیارد تومان دارد، درحالی‌که مدیران مربوطه در شهرداری از تحقق هزار و 300 میلیارد تومان بودجه سرمایه‌گذاری خبر می‌دهد. این تفاوت چشمگیر در ارقام نشان از اختلاف جدی در ارزیابی وضعیت مالی پروژه‌ها دارد.
نایب رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم به وجود مشکلات فنی و حقوقی در قراردادها و عدم پیگیری مؤثر از سوی شهرداری به‌عنوان دلایل اصلی تأخیر در پروژه‌ها اشاره می‌کند. در مقابل، رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم به تأخیر در تصویب طرح جامع بلوار پیامبر اعظم، کمبود زیرساخت‌ها و شرایط اقتصادی نامناسب به‌عنوان موانع پیشرفت پروژه‌ها اشاره می‌کند.

عصر قم

کمتر از 3 میلیارد تومان سهم پروژه‌های سرمایه‌گذاری از درآمدهای شهرداری قم در سال 1402
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با تأکید بر رفع مشکلات و علل تأخیر در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهر قم گفت: تأخیر فراوان دراین‌خصوص باعث واردشدن خسارت‌های - عدم‌النفع - فراوانی به مردم و مدیریت شهری قم شده که شهرداری باید با آسیب‌شناسی درست در جهت رفع آن تلاش کند.
معصومه آمره با اشاره به اهمیت نقش سرمایه‌گذاری در توسعه شهرها اظهار داشت: امروز توجه به سرمایه‌گذاری یکی از اولویت‌های مهم برای پویایی شهر است که به آن بی‌توجهی شده است.
وی با گلایه از عملکرد ضعیف شهرداری قم در حوزه سرمایه‌گذاری افزود: متأسفانه در سال 1402 شهر قم کمتر از 3 میلیارد تومان (معادل 0/03٪ از منابع) از پروژه‌های سرمایه‌گذاری درآمد داشته است.
عضو هیات رئیسه شورای شهر قم تصریح کرد: اکثر قریب به‌اتفاق پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری قم از نوع عمرانی هستند و در بلوار پیامبر اعظم (ص) قرار دارند این در صورتی است که شهر قم دارای فرصت‌های متعدد سرمایه‌گذاری در زمینه‌ها و موقعیت‌های مختلف است.
وی پیشرفت پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم (ص) را مثبت ارزیابی نکرد و گفت: قراردادهای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم (ص) که از سال 95 منعقد شده ، باگذشت سال‌ها تا کنون هیچ‌کدام از این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده‌اند.
آمره علل بی‌نتیجه بودن پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهر قم را مورد بررسی قرارداد و تصریح کرد: وجود اشکالات فنی و حقوقی در متن قرارداد و عدم پیگیری مؤثر برای احقاق مطالبات توسط شهرداری از موارد مبهم در بسیاری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری است.
عضو شورای شهر قم تأکید کرد: امروز تأمین درآمدهای شهر بسیار مهم است؛ زیرا اداره شهر گران بوده و نیاز به درآمدهای پایدار برای شهر داریم، همچنین توجه به حوزه سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر را نیز رونق خواهد داد و مردم را بهره‌مند می‌کند.
وی گفت: باید علل تأخیر و کندی اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری احصا شده و با رفع مشکلات در جهت توسعه شهر حرکت کنیم و لازم است شهرداری اولویت خود را برای رفع این مشکلات قرار دهد.
ارزش پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری قم هزار و 200 میلیارد تومان است
علی رمضانی رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: امروزه جای هیچ‌گونه تردیدی نیست که استفاده از منابع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران یکی از اصلی‌ترین راهکارهای توسعه و پیشرفت شهرهاست و حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم از طریق شناسایی فرصت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توانسته است در کلیه مناطق شهری ورود نماید و پروژه‌هایی را با مشارکت سرمایه‌گذاران در دست اجرا دارد و یا به اتمام رسیده و در مرحله بهره‌برداری است.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر علاوه بر مدل مشارکت مدنی و BOT (قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) از مدل‌های متنوع و جدیدی مانند بیع متقابل در قراردادهای منعقده سرمایه‌گذاری استفاده شده است و کاربری پروژه‌های سرمایه‌گذاری شامل رفاهی، تفریحی و خدماتی، پارکینگ عمومی، اداری، درمانی، تجاری و مسکونی به بهره‌برداری رسیده و یا در دست احداث است.

عصر قم

به گفته رییس سازمان سرمایه گذاری شهرداری قم، تحقق بودجه سرمایه‌گذاری شهرداری قم در سال 1402 (به‌صورت درآمد نقدی و غیرنقدی) هزار و 300 میلیارد تومان بوده که به میزان 130 درصد بودجه پیش‌بینی‌شده محقق گردیده است.
وی ادامه داد: همچنین 16 پروژه با کاربری‌های پارکینگ عمومی، باغ‌موزه، طرح‌های فرهنگی و مذهبی، پروژه‌های تجاری و مسکونی در بلوار پیامبر اعظم و اراضی 48 هکتاری پردیسان و سایر مناطق شهری قم در مرحله اجرا است که حجم سرمایه‌گذاری به ارزش روز پروژه‌های در حال اجرا بالغ بر هزار و 200 میلیارد تومان است.
رمضانی یادآور شد: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سال جاری 50 درصد بوده که در مقایسه با سال 1400 که میانگین پیشرفت فیزیکی آن 10 درصد بوده در مجموع از پیشرفت قابل‌قبولی برخوردار است.
رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم گفت: همچنین 3 پروژه سرمایه‌گذاری در سال جاری در مرحله بهره‌برداری یا واگذاری می‌باشد که ارزش سهم شهرداری در این پروژه‌ها بالغ بر هزار و 365 میلیارد تومان است.
به گفته وی، تحقق بودجه سرمایه‌گذاری شهرداری قم در سال 1402 (به‌صورت درآمد نقدی و غیرنقدی) هزار و 300 میلیارد تومان بوده که 30 درصد بیش از بودجه پیش‌بینی‌شده، محقق گردیده است.
رمضانی ادامه داد: متاسفانه تاکنون شورای‌عالی شهرسازی و معماری طرح بلوار پیامبر اعظم (ص) را مصوب نکرده است که در کمسیون ماده 5 استان در حال پیگیری بوده و همچنین زیرساخت‌های شهری لازم توسط دستگاه‌های ذی‌ربط تامین نشده است و این امر یکی از موانع توسعه مطلوب و کندی پیشرفت پروژه‌های سرمایه‌گذاری در این بلوار می‌باشد و از طرفی باتوجه‌به شرایط اقتصادی کشور در سال‌های اخیر و کمبود نقدینگی و رکود ساخت‌وساز مشابه سایر شهرها پیشرفت پروژه‌های سرمایه‌گذاری از سرعت مطلوبی برخوردار نیست و حوزه سرمایه‌گذاری جهت تامین و جبران نقدینگی و کمک به رونق ساخت‌وساز بابت مطالبات قانونی شهرداری در پروژه‌های سازندگان مشارکت می‌نماید.

عصر قم

به نظر می رسد باتوجه‌به اطلاعات ارائه شده، بین دو دیدگاه شکافی عمیق وجود دارد. ممکن است این اختلاف ناشی از تفاوت در تعریف و اندازه‌گیری موفقیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری، تفاوت در دسترسی به اطلاعات و یا حتی تفاوت در اولویت‌ها باشد که باید در یک فضای کاملا شفاف و قابل دسترس برای شهروندان مورد کنکاش و بررسی قرار بگیرد.
در نهایت، برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری در شهرداری قم، همکاری و تعامل سازنده بین شورای شهر، شهرداری و سایر نهادهای ذی‌ربط ضروری است. همچنین، شفافیت، پاسخگویی و مشارکت مردمی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی و بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری کمک کند.
استان‌ها قم 0 نفر

عصر قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/653819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 7 مهر 1403

ادعای ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم

اتهام وزارت دادگستری آمریکا علیه 3 ایرانی

ایران حکم جلب نتانیاهو را صادر کرد

ادعای تل آویو درباره جانشین احتمالی حسن نصرالله

محکومیت بمباران وحشیانه جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی در سخنان درس آیت الله فاضل لنکرانی

ببینید | خاطره سیدحسن نصرالله از توصیه ایت‌الله بهجت برای حفظ جانش در جنگ 33 روزه

لبیک عراقی‌ها به دعوت آیت‌الله سیستانی برای کمک به لبنان

توصیه آیت‌الله بهجت در جنگ 33 روزه به سید حسن نصرالله چه بود؟

آیت‌الله اختری: در چند روز آینده ثبت نام برای اعزام نیروها به لبنان آغاز می شود | با ثبت نام مردم، مسئولان قطعاً اجازه اعزام نیرو به لبنان و جولان را می دهند | می توانیم مانند سال 60 برای جنگ با اسرائیل به لبنان نیرو اعزام کنیم

بصیرت‌افزایی راهکار مقابله با عرفان‌های تقلبی است + فیلم رونمایی پوستر آیت‌الله نصیری

نگاهی به 2 نظر متفاوت درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در شهرداری قم

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های جمعه 6 مهرماه قم

هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت در قم ترتیب می‌یابد

فیلم| اجتماع مردم قم در محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی در لبنان

نصب 2600 مترمربع بنر به مناسبت روز قم در 200 نقطه شهر

هفتمین کاروان الگوی کشت‌ ملی در قم راه‌اندازی شد

اجتماع مردم قم در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان

نشست شورای راهبری بانوان استان اصفهان در قم برگزار شد

تجمع مردم قم در محکومیت جنایت اخیر اسراییل در لبنان برگزار شد

تجمع مردم قم در محکومیت جنایت اخیر اسرائیل در لبنان برگزار شد

انهدام باند خانوادگی اخلال در نظام اقتصادی و فرار مالیاتی

مشاهده خرس سیاه در سیستان و بلوچستان

اطلاعیه پلیس: این دو قاتل را شناسایی کنید

ضبط 12 خودروی خارجی هیبریدی قاچاق

آخرین وضعیت تردد در جاده‌های کشور

کشف محموله یک تنی موادمخدر در مرز سیستان و بلوچستان

طوفان «هلن» در آمریکا؛ شمار قربانیان به 49 نفر رسید

صادق پژمان: بسیاری از حوزه‌های فرهنگی هنوز تبدیل به صنعت نشده‌اند

افزایش بارش باران در قم طی سال زراعی گذشته

اجتماع مردم قم در محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی

رهاسازی مصدوم حادثه تصادف 2 خودروی سنگین در محور سلفچگان به دلیجان

دیدار استاندار گیلان با جانباز سرافراز 70 درصد حسین فرحناک در رشت

مجتبی توتونی: این فوتبال کمرشکن است

مهاجم آرسنال راهی برزیل می‌شود

شبیه‌ترین دربی به دربی مادرید از نظر آنچلوتی

دومین مدال تاریخ اسکواش زنان قطعی شد

خبر خوش پرسپولیس در مورد پورعلی‌گنجی

سیمئونه: دربی ترسناک است، استرس دارم!

هادی ساعی در کنگره فدراسیون جهانی تکواندو شرکت می‌کند

شکایت اشکان دژاگه از باشگاه سابق

محمد عمری: دیر یا زود به پیراهن تیم ملی می‌رسم

ربیعی و گل‌محمدی در یک دوئل تماشایی در آرنا

واکنش جدید پرسپولیس به ماجرای بیرانوند

مشاور جنجالی استقلال استعفا کرد

چه غذاهایی برای کودکان مفید است؟

چکاپ سالیانه برای سلامت قلب از چه سنی ضروری است؟

توصیه حکیم خیراندیش در مصرف بی رویه آنتی هیستامین ها و کورتون ها

روش های پیشگیری از بیمارهای قلبی چیست؟

صدور فرمان آماده باش؛ 9 نقطه تهران تعطیل شد