عصر قم

آخرين مطالب

توصیه آیت‌الله‌العظمی بهجت به آیت‌الله ناصری روحانیت

توصیه آیت‌الله‌العظمی بهجت به آیت‌الله ناصری
  بزرگنمايي:

عصر قم - به گزارش پایگاه خبری 598، مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق حوزه در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «راهکار حل ناملایمات روحی و گرفتاری‌ها» پرداختند که متن آن بدین شرح است:
یکی از فرمایشات امام سجاد علیه‌السلام در دعای مکارم‌الاخلاق این است: «اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ»؛ پروردگارا در گرفتاری ‏ها و ناملایمات اگر محزون و غمگین شوم، تو پناهگاه من هستی.
کسی دیگر را ندارم که در مقابل گرفتاری‌ها و امراض از من دفاع کند. تنها کسی که می‌داند و می‌تواند در مقابل غم و اندوه و پیشامدهای ناملایم از من دفاع کند، فقط تو هستی.
تمام دوستان اهل بیت علیهم‏‌لسلام چنین هستند و در زمان گرفتاری، تنها خدا را ملجأ خود قرار می‏‌دهند. خداوند متعال لحظه‏‌ای از مخلوقاتش غافل نیست، عالم است و جاهل نیست، قادر است و عاجز نیست و عادل است و ظالم نیست.
زمانی که انسان به این مطلب معتقد باشد به هنگام گرفتاری‏ها فقط به خداوند متعال مراجعه می‌کند، چون می‏‌داند قدرت دارد و عالم است پس باید فقط به او پناه ببریم.
این فرمایش را امام سجاد (ع) برای تعلیم دوستان و محبانشان است. شیعیانِ اهل بیت علیهم‏السلام در هر گرفتاری مادی یا معنوی که دارند، باید چنین باشند و به امام زمان علیه‏‌السلام توسل کنند؛ چراکه ایشان نماینده خدا هستند.
ائمه اطهار علیهم‏ السلام واسطه بین انسان و خداوند متعال هستند. مثل باران رحمت الهی هستند، به‌وسیله ابر باران می‌بارد؛ در غیر این‌صورت باران نمی‏‌بارد؛ خورشید وسیله نور است، و گرما را حضرت حق به‏ وسیله خورشید افاضه می‏‌کند، بارانِ رحمتش را به‏ وسیله ابرها نازل می‏‌کند و رحمتش را به‏‌وسیله امام زمان (ع) به مخلوقات فرو می‏‌فرستد. مَظهر و مُظهر جمیع صفات جلال و جمال حق است.

عصر قم

بنابراین در زمان گرفتاری‌ها و امراض امام زمان علیه السلام را واسطه قرار دهیم و بگویم «یابن الحسن» کمکمان کن؛ چون مسئولیت عالم وجود به عهده امام زمان (ع) است، حتی ارزاقی که ما می‏‌خوریم به‏ واسطه امام زمان(ع) به ما می‌رسد و آنها را تقسیم می‏‌کنند: «نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الحَیاهِ الدُّنْیا».
فراموش نکنیم که اکنون واسطه فیض امام زمان (ع) است. در جمیع اموراتمان «یابن الحسن» را صدا زنیم، خدا شاهد است که امام زمان (ع) لحظه‏‌ای از ما غافل نیست، همیشه می‌بیند و می‌داند پس به او توسل کنیم. همین حدیث کساء مشکل گشاست. سند و دلالت آن معتبر است و 5 تن را معرفی می‌کند.
آیت‌الله بهجت (ره) خواندن حدیث کساء را همیشه سفارش می‌کردند. ایشان به من فرمودند که حدیث کساء را تنهایی بخوان.
عرض کردم: در این حدیث می‌فرماید: «جَمْعٌ مِنْ شیعَتِنا وَ مُحِبّینا»؛ یک عده‌ای با هم بخوانند، من تنهایی بخوانم؟
ایشان فرموند: در ذهنت دوستانت را تصور بکن و بخوان.
منظور این است که حدیث کساء بسیار موثر است و در زمان گرفتاری‏ها از آن غافل نشویم.
حزن چیست؟ حزن حالتی است که در مواقع گرفتاری بر روح عارض می‌شود و گرفتگی و ناراحتی روحی برای انسان ایجاد می‌کند. حزنِ روح، اختصاص به اشخاص عادی ندارد؛ بلکه انبیا، ائمه و اولیای الهی هم محزون می‌شدند.
صریح قرآن است درباره حضرت یعقوب علیه السلام که در آیه 84 سوره یوسف می‌فرماید: «یَا أَسَفَی عَلَی یُوسُفَ وَابْیَضَّتْ عَیْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ».
پیامبر اکرم (ص) درباره فوت فرزندش ابراهیم می‌فرماید: «تَحزَنَ النَفس وَ یَقزَع القَلب»؛ اشک از چشمان پیامبر جاری بود، از ایشان پرسیدند یا رسول الله شما ناراحت هستید؟
عرض کردند: تسلیم حق هستم، راضیم به خواست خدا.
سوال کردند: پس چرا گریه می‌کنید؟
فرموند: حزنش بر قلبم عارض شده و قلبم به فشار آمده است و اشکم جاری می‌شود لکن راضیم به رضای حق.
منبع : خبرگزاری حوزه گزارش خطا 0 پسندیدم لینک کوتاه کپی لینک آیت‌الله‌العظمی بهجت آیت‌الله ناصری اخبار ویژه

عصر قم

هشدار به دولت پزشکیان؛ آینده محور مقاومت و سیاست خارجی ایران در معرض خطر

عصر قم

سعید جلیلی: سیاست خارجی عرصه گفتارهای سنجیده است/ نمی‌شود به هر قیمتی طرفدار جمع کرد

عصر قم

از سوی مرکز رسانه ای نهضت؛ نماهنگ جدید ابوذر روحی با عنوان «اسمع یا صهیون» منتشر شد + دانلود

عصر قم

از دست دادن منزل مسکونی تاوان زیارت اربعین + فیلم

عصر قم

تونل‌های یمنی!

عصر قم

عصر قم

عصر قم

عصر قم

عصر قم

عصر قم

جدیدترین اخبار پربازدید ها بهترین ساعت خواب و بیداری در فصل پاییز بدترین چیزی که می توانید برای صبحانه بخورید | بهترین مواد غذایی برای صبحانه کدام است؟ اعترافات پسری که دختر 16 ساله را آتش زد کلاهبرداری با سواستفاده از لقب کارآفرین بهترین روش کاهش وزن پایدار سوپرشارژ کردن سلول‌های بدن به مقابله با سرطان کمک کرد بهترین درمان کم خونی ! برگ‌ریزان زودهنگام با باغ وحش اضافه! میوه‌ای که ولعِ خوردن شیرینی را کاهش می‌دهد مرگ پیچیده دختری که از کوه پرت شد | شکایت پدر از خواستگار دخترش | چون زنم نشد، آزارش دادم و پرتش کردم این 14 عدد را به خاطر سلامتی تان یاد بگیرید این میوه ویروس معده را از بین می برد کشف بقایای یک تمدن ناشناخته در اعماق اقیانوس چهار توصیه برای درمان کبد چرب علائم ابتلا به سرطان پنهان؛ این نشانه‌ها را جدی بگیرید آیا امواج تلفن همراه سرطان مغز می‌آورد؟ چرا فهرست کار‌های روزانه به هدف نمی‌رسد؟! پیش دیابت، سندرم پای بی‌قرار و خوابی که به هم می‌ریزد! فرمانده نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی هم استعفا کرد استفاده از موبایل هوشمند در یک مدرسه انگلیسی ممنوع شد حمله وحشیانه به ضاحیه جنوبی با 10 بمب 2هزار پوندی/ اسرائیل گور خود را کَند حالا جنازه‌اش را دفن‌کنید جنگ شروع شد پیش بینی آیت الله کشمیری درمورد آینده سیدحسن‌نصرالله "حزب‌الله زنده است" در خیابان‌های پایتخت امام خامنه‌ای: بر همه‌ مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند صفحه اول روزنامه‌های شنبه 7 مهر ماه "شهید سید حسن نصرالله، نمونه‌ای از ایمان، مقاومت و ایثار بود" اعلام وضعیت قرمز و آماده باش از سوی سازمان پدافند غیرعامل + تکذیبیه خون شهید سید حسن نصرالله بر زمین نخواهد ماند خون شیعه؛ جریان بی‌پایان تاریخ و سازنده آینده جهان

عصر قم

عصر قم

عصر قم

شبکه های اجتماعی image/svg+xml افشاگری حسین دهباشی ؛ سفر به نیویورک 12 نفره یا 184 نفره؟! image/svg+xml واکنش عضو شورا به اظهارت نماینده مجلس درباره تعلیق مصوبه کنکوری image/svg+xml عکس/ حقوق منتقدان دولت را قطع کنید! image/svg+xml سفارت ایران در بیروت: شایعات منتشر شده در مورد وضعیت بینایی آقای امانی عاری از صحت است image/svg+xml دروغ‌هایی که پس از فوت مهسا امینی به مردم گفتند! استوری معنادار سید حسین حسینی مجری شبکه افق!

عصر قم

عصر قم

عصر قم

پربحث ترین عناوین از "زمستان یورت" تا پاییز "طبس"؛ تراژدی دولت روحانی در دولت پزشکیان تکرار می‌شود؟ (1 نظر) پر طرفدار ترین ها محسن رضایی: سوریه، عراق و ایران هرچه زودتر تصمیم بگیرند انتقاد مخبر از بی عملی جهان برابر بی‌سابقه‌ترین نسل‌کشی در لبنان حمله وحشیانه به ضاحیه جنوبی با 10 بمب 2هزار پوندی/ اسرائیل گور خود را کَند حالا جنازه‌اش را دفن‌کنید از شمال تا جنوب اسرائیل زیر آتش مقاومت / آمریکا بر سر دو راهی آتش بس یا شروع جنگ جهانی؟ هشدار به دولت پزشکیان؛ آینده محور مقاومت و سیاست خارجی ایران در معرض خطر چهار احتمال درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور حواشی داغ سفر پزشکیان به نیویورک و ابهامات در هیات همراه/ کاروان پزشکیان چند نفره بود؟ 12 یا 184؟ انتقادات به سخنان نسنجیده پزشکیان در نیویورک و یادآوری دوران "دنیای گفتمان" هاشمی رفسنجانی + صوت هویت 2 شهید دفاع مقدس مشخص شد تماس با ما درباره ما پیوند ها جستجو آرشیو آب و هوا اوقات شرعی خبرنامه نظرسنجی RSS تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به 598 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. / طراحی و تولید: "ایران سامانه"

عصر قم


لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/654822/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محکوم شدن جنایت رژیم صهیونیستی در پیام آیت الله مرتضوی

محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در پیام آیت الله مرتضوی

توصیه آیت‌الله‌العظمی بهجت به آیت‌الله ناصری

نماینده مقام معظم رهبری وارد طبس شد | برنامه‌های آیت الله مروی در این سفر چیست؟

تسلیت آیت الله العظمی وحید خراسانی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله

اگه میخواین غم نداشته باشید پس شادی هم نداشته باشید!

عقد قرارداد بیش از 112 هزار میلیارد ریال قرارداد نهضت ملی مسکن در استان قم

صفحه نخست روزنامه‌های قم -سه شنبه 10 مهر ماه

کمبود نیروی کار از چالش‌های اصلی بخش صنعت و تولید استان قم است

جمع‌آوری 300 تابلوی نازیبا در میدان مطهری قم / تونل امام موسی صدر اجرایی می‌شود

هشدار درباره مصرف بالای آموکسی‌سیلین در کشور

هواشناسی: از امروز شاهد روند افزایش نسبی دما در بخش‌های نوار شمالی کشور هستیم

حکم اعدام 2 متجاوز به عنف در کرمان اجرا شد

چسب ترمیم شیشه خودرو

ماجرای واگذاری جنگل‌های گیلان به قزوین

تصادف خودروی اتباع خارجی غیرمجاز؛ 11 نفر کشته و 14 تن مصدوم شدند

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در آستان مقدس جمکران سخنرانی می‌کند

مناسبت روز/ سه‌شنبه، 10 مهر

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی سالمندان؛ 6 توصیه برای تجربه سالمندی موفق

دیدار مدیرکل بنیاد استان البرز با رئیس بیمارستان البرز کرج

شهدای 8 سال دفاع مقدس ادامه دهنده راه امام حسین (ع) بودند

تسلیت در پی درگذشت مادر گرانقدر همکار مرکز حراست

حمایت از جانبازان زن در دستور کار بنیاد شهید و امور ایثارگران/ حل مسکن ایثارگران با انعقاد تفاهم نامه مسکن

ژابی شیفته مهاجم آمریکایی

اکبرپور: برای برخی بازیکنان استقلال فقط پول مهم است

آینده پپ در گروی محکومیت سیتی!

بازدید مجدد ساکت از چمن ورزشگاه امام رضا

صورت‌حساب سنگین تن‌هاخ را نگه داشته است!

استقلال قربانی بهترین بازیکن آسیا

بسکتبال نفت آبادان هم به وضعیت ذوب‌آهن دچار شد

واکاوی سیلی اول لالیگا به فلیک

رکورد تاریخی علیپور در پرسپولیس

سرمربی تیم ملی هندبال وارد ایران شد

بالاترین گواهی مدیریت کشور / چطور به بالاترین جایگاه مدیریتی برسیم ؟

پرسپولیس یک میلیارد تومان جریمه شد

نگاهی به نتایج و جدول هفته دوم لیگ نخبگان

3 میلیارد تومان کلاهبرداری با وعده حواله خودرو

جدیدترین آمار مسمومیت الکلی مازندران

یک حادثه عجیب جان کارگر معدن را در مس سرچشمه گرفت

تنها راه برای پیشگیری از رفلاکس معده در بارداری

عوارض صبحانه نخوردن برای لاغری!

ماجرای پیامک پرداخت وجه برای نهضت ملی مسکن

آیین تکریم مدیرعامل سابق بیمه دی برگزار شد

آیت الله منتظری چگونه اولین رئیس جامعه مدرسین شد؟/ اساسنامه را به زبان عربی نوشتم تا اگر به دست ساواک افتاد متوجه موضوع نشوند

ابلاغ پیام تسلیت آیت الله وحید خراسانی در پی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان

درس اخلاق | توصیه آیت‌الله‌العظمی بهجت به آیت‌الله ناصری

از واقعه ای تو را خبر خواهم کرد!

باند بزرگ گروگان‌گیری و کلاهبرداری در تهران و قم منهدم شد

حدود سه هزار تن محصول از باغات گردو در قم برداشت می‌شود

آخرین آمار کشته های حادثه هلیل‌رود جیرفت اعلام شد