عصر قم

آخرين مطالب

204 روستا در دل استان قم/ گویش قمی ثبت ملی می‌شود اجتماعی

204 روستا در دل استان قم/ گویش قمی ثبت ملی می‌شود
  بزرگنمايي:

عصر قم - - دانیال قنبری: برخورداری یک استان از آثار سنتی، غذاهای محلی، طبیعت سرسبز، قنات، چشمه سارها، سد آب، کوه‌ها و تپه‌ها از نعمت‌های الهی برای توسعه گردشگری است که روستاهای استان قم هم دارای این نعمت‌های الهی هستند.
استان قم به سه شهرستان، 7 بخش، 13 دهستان و 6 شهر تقسیم شده است و شهرستان قم هم به سه بخش مرکزی، خلجستان و سلفچگان که هرکدام از آنها سابقه دیرینه‌ای در تاریخ دارند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بخش مرکزی شهرستان قم 60 درصد استان را در بر می‌گیرد و وسعت آن به 6473 کیلومتر می‌رسد و در 4 محور جاده کاشان، جاده قدیم قم- تهران، جاده سراجه و جاده کوه سفید قرار دارد.
بخش کهک از دیگر بخش‌های استان قم است که در ضلع جنوب شرقی استان قرار دارد که از شمال به محدوده بخش مرکزی و از جنوب به شهرستان دلیجان و بخش سلفچگان و از شرق به بخش نیاسر شهرستان کاشان و از غرب به محدوده شهر قم و بخش سلفچگان محدود می‌شود.
فاصله بخش مرکزی تا شهر قم نزدیک به 30 کیلومتر است و آب و هوای آن در روستاهایش از جمله کهک گرم و خشک و در دهستان فردو کوهپایه‌ای است ضمن اینکه این بخش 10 درصد کل استان قم را در بر می‌گیرد.
بخش سلفچگان 2000 کیلومتر مربع مساحت دارد و به عنوان دومین بخش از نظر وسعت در استان قم بشمار می‌رود و این بخش از به هم پیوستن دو دهستان راهجرد شرقی و نیزار به بخش ارتقا یافته است.

عصر قم

بخش سلفچگان به واسطه قرار گرفتن در چهار راه ارتباطی مرکز کشور وجود راه‌های مواصلاتی از قبیل آزاد راه قم، سلفچگان –اراک، تهران، ساوه –سلفچگان آزاد راه اصفهان، دلیجان و عبور خطوط انتقال نفت و گاز و فیبر نوری و نزدیکی به مراکز صنعتی کشور (اراک، اصفهان، تهران) و وجود منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی دو صنعت بزرگ سیمان و فولاد به عنوان یکی از مناطق با کار کرد اقتصادی، ملی و بین المللی استان مطرح است.
از اماکن و روستاهای گردشگری بخش سلفچگان می‌توان به پلنگ دره، سد سنجگان، دامنه‌های زیبای کوه زواریان و علی آباد قهستان، امام زاده عبدالله در جاده قدیم قم-نیزار و امامزاده جعفر در جاده اراک به قم اشاره کرد.
بخش جعفریه در قسمت شمال غربی شهرستان قم واقع شده و با وسعت حدود 650 کیلومتر مربع و تقریباً کل منطقه مسطح و قابل کشت بوده مرکز بخش جعفر آباد شهر جعفریه است.
بخش خلجستان با وسعت 1100 کیلومتر مربع و در دو دهستان دستجرد و قاهان و 50 روستا در غرب استان قم قرار دارد که با استان مرکزی هم مرز است.
محور فعالیت‌های اقتصادی مردم منطقه کشاورزی و بیشتر به صورت کاشت درختان سردسیری و انواع صیفی جات است و به غیر از کشاورزی مراکز اقتصادی دیگر نظیر ناحیه صنعتی خلجستان، دامداری صنعتی و سنتی، وجود بیش از 100 واحد مرغداری و گلخانه کوثر با 27 واحد فعال در زمینی به وسعت 220 هکتار از دیگر منابع اقتصادی منطقه است.

عصر قم

استان قم دارای 204 روستا است
بر اساس آخرین گزارش‌ها و آمارها مبنی بر تعداد روستاهای استان قم، تعداد روستاهای دارای سکنه در قم 204 روستا بوده است که از این میان 131 روستای بالای 20 خانوار شمرده شده است.
ایلیخ بلاغ از روستاه‌های توابع دهستان قمرود است و بر اساس آخرین سرشماری حدود 14 خانوار جمعیت دارد و در 40 کیلومتری شهر قم واقع شده است.
جعفرآباد روستایی در دهستان قمرود از توابع بخش مرکزی است و این روستا بر اساس آخرین سرشماری حدود 21 خانوار جمعیت دارد.
روستای جنت آباد در 17 کیلومتری جاده قم کاشان در دشتی با شیب کم قرار گرفته و جمعیت این روستا به حدود 401 خانوار می‌رسد.
قمرود در فاصله 20 کیلومتری شهر قم قرار دارد و همچنین لنگرود روستایی از توابع دهستان قنوات است که 353 خانوار جمعیت دارد.
کویر قم که از شمال به دیرگچین نت‌های پارک ملی کویر و از شرق به دریاچه نمک و از غرب به اتوبان تهران قم و از جنوب و جنوب شرقی به قم و دریاچه نمک می‌رسد محدوده‌ای است بالغ بر 10 هزار هکتار که به آن دشت مسیله می‌گویند.

عصر قم

گنبد نمکی قم تنها گنبد نمکی متقارن جهان است
گنبد نمکی قم تنها گنبد نمکی متقارن جهان است که با دارا بودن دریاچه کوچک در دل خود پدیده‌ای طبیعی و منحصر به فرد به شمار می‌رود و یکی از جاذبه‌های ژئوتوریسمی در ایران گنبدهای نمکی است که این بذرهای نمکی حاصل چین خوردگی‌های زمین شناختی هستند و این گنبد نمکی در فاصله 20 کیلومتری غرب شهر قم واقع شده است.
دره قاهان در 35 کیلومتری جاده ساوه سلفچگان واقع شده است و این در به لحاظ تقسیمات کشوری در حوزه استحفاظی استان قم واقع شده که یکی از بخش‌های خلجستان محسوب می‌شود.
قله برف انبار در جنوب شرقی روستای فردو و شمال غربی نراق مرتفع‌ترین قله استان قم با ارتفاع حدود 3175 متر از سطح دریا است و این منطقه حدوداً در 4 کیلومتری روستای فردو قرار دارد.
علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در گفت و گویی اظهار کرد: استان قم در حوزه صنایع دستی دارای 7 هزار و 100 اشتغال مستقیم و 70 رشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بیان کرد: در سال جاری سعی داریم تا 13 طرح مرمت و ساماندهی از جمله مرمت کاروانسرای منظریه، مرمت و ساماندهی مسجد پاچیان، مرمت خانه تاریخی توکلی، مرمت قلعه دولت‌آباد، گازرسانی به منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت در روستای نایه بخش دستجرد به بهره برداری برسند.
ارجمندی ادامه داد: در حوزه گردشگری استان قم 60 طرح در حال ساخت بوده و 22 هتل و مهمان پذیر را شامل می‌شود و سرمایه‌گذاری آن 119 هزار میلیارد تومان می‌طلبد.

عصر قم

وی گفت: چنار روستای سنجگان، درخت بید کهنسال علی‌آباد، درخت کهنسال چنار روستای جوزه، درخت توت روستای قوجان، درخت توت روستای قبادبزن، درخت توت روستای جمیزقان، تالاب مره، درخت توت بشارت آباد روستای پیرمحمود و چند درخت دیگر در این سال‌ها ثبت ملی شده‌اند.
گویش قمی و هشت اثر دیگر استان ثبت ملی می‌شوند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تصریح کرد: امسال شاهد ثبت گویش قمی، موسیقی آئینی زورخانه‌ای، آئین شامی‌پزان قمی، آئین سمنوپزان قمی، آئین خطبه‌خوانی حرم حضرت معصومه (س)، مهارت طبخ شیرینی برنجی قم و شیرینی برنجی بخش خلجستان و مهارت گیوه‌دوزی قم خواهیم بود.
کد خبر 6248384

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/656700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی کوتاه از دکتر انوشه درباره غصه خوردن

«رؤیای نیمه شب» به چاپ صدوبیست‌وچهارم رسید

گازرسانی به 16 واحد کشاورزی در استان قم

صفحه نخست روزنامه‌های قم -دوشنبه 16 مهر ماه

204 روستا در دل استان قم/ گویش قمی ثبت ملی می‌شود

قم میزبان دور برگشت لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه های کشور شد

مهمترین رویداد‌های قم در 120 ثانیه

مسابقات رنکینگ کشوری بدمینتون پسران کشور در کهک آغاز شد

افزایش 60 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای در استان قم

ادای احترام کارکنان فراجای قم به مقام شهدای مقاومت

معرفی برترین دختران ووشوکار قم

سوء‌استفادۀ معاندان از کولبران برای آوردن سلاح جنگی به داخل کشور

انفجار در کراچی پاکستان؛ دست کم یک نفر جان‌باخت

با شیوع کرونا، ماه هم خود را قرنطینه کرد!

مشاهده افعی دوشاخ در کوه گنبد باز نطنز

واکنش وزیر ورزش به احتمال بازگشت ورزشکارانی که از کشور رفته‌اند

کشف 440 تن مواد مخدر در کشور از سال گذشته تاکنون

اعلام جزئیات آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1404

ثبت نام آزمون قضاوت سال 1403 آغاز شد

جزئیات جدید از شکار تبهکاران باند«ببرسیاه»

قیمت آب برای بد مصرف‌ها 55 درصد گران شد

اینفوگرافی/ فواید شگفت‌انگیز کاراته برای سلامت جسم و روان به بهانه روز جهانی کاراته

پیروزی یاران اسماعیل‌نژاد در لیگ والیبال لهستان

الان فقط به پیروزی با بایرن فکر می‌کنم، نه رئال!

ژاپن با 40 خبرنگار و فوتبال‌نویس در عربستان

فونسکا شوکه شد؛ بازیکنان پنالتی‌زن را عوض کردند!

دانیال مرادی:این صحنه پنالتی نیست!

ادعای بونوچی: پپ من را در سیتی می‌خواست

لطفی: آیا مربی خارجی به سود استقلال است؟!

اولین گل رسمی کریستیانو رونالدو به عنوان یار تعویضی با پیراهن اسپورتینگپ

رونمایی از مقصد جهانبخش در ایتالیا!

شکایت پرسپولیس از بیرو در کمیته انضباطی

اجرای طرح سلامت خانواده در جزیره کیش

آغاز به کار تعاونی توسعه دهندگان هوش مصنوعی کیش

سقوط مرگبار یک کارگر به چاله آسانسور

قتل فجیع مرد موتورسوار در محله مجیدیه

دستگیری آدم‌ ربایان جنایتکار در نوشهر

قاتلان مرد 60 ساله در دام پلیس افتادند

پیوند پیچیده‌ بین وزن و افسردگی

شیوع بیماری سالک در تهران به دلیل نگهداری سگ و گربه در منازل

چه مواردی باعث ایجاد خشکی ستون فقرات می شود؟

مکمل‌های لیتیوم «مه مغزی» ناشی از کووید طولانی را کاهش می‌دهند

خمیردندان‌های ذغالی را با احتیاط مصرف کنید

دلیل خشکی صبحگاهی ستون فقرات از چیست؟

شیوع سکته مغزی از بسیاری از بیماری ها بیشتر است

راه حلی برای از بین بردن بوی سیر

آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر از نوزادان محافظت می‌کنند

علت انتشار بوی نامطبوع در بخش‌ هایی از تبریز

برای آرزوهای محال خویش می‌گریم

نوبل ادبیات 2024 و چند احتمال