عصر قم

آخرين مطالب

نامه مهم مدیر عامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی درباره زنان موتورسوار اجتماعی

نامه مهم مدیر عامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی درباره زنان موتورسوار
  بزرگنمايي:

عصر قم - خبرآنلاین / مدیر عامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی در نامه‌ای خطاب به معاون زنان رئیس جمهور نوشته است که بیمه خسارت تصادفات موتور سواری زنان را پوشش نمی‌دهد.
فرهاد طالبیان: تعداد موتورسواران زن در این روزها به اندازه‌ای رسیده که سبب نگرانی شود، نگرانی از این جهت که خسارت‌های بدنی بیمه را چه باید کرد؟
بر همین اساس مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی بیمه، در نامه‌ای به بهروز آذر، معاون رئیس جمهوری در حوزه زنان و خانواده با اشاره به ماده 2 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث (در خصوص الزام دارندگان وسایل نقلیه به داشتن بیمه شخص ثالث) اعلام کرد که صندوق تامین میزان 46 هزار فقره پرونده با مبلغی معادل 5100 میلیارد تومان (مبلغی حدود 21 درصد از مجموع خسارات پرداختی صندوق) را بابت جبران خسارت بانوان زیان دیده پرداخت کرده است.
مهم‌تر از آن، اینکه از سال 1395 تا امروز مبلغی بیش از 135 میلیارد تومان بابت یک هزار و 217 مقصر حادثه که فاقد بیمه نامه بوده‌اند پرداخت کرده است.

حال آنکه با توجه به توسعه تکنولوژی‌ها و پیشرفت این نوع وسیله نقلیه (موتورسیکلت) میزان استفاده از آن روبه افزایش رفته و در نتیجه آن ریسک حوادث رانندگی و خسارات آن نیز افزایش می‌یابد.
مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی همچنین در بخشی از نامه خود بیان کرده که با افزایش تردد بانوان موتورسیکلت سوار و افزایش حوادث رانندگی با تقصیر بانوان، صندوق تامین مبلغی بالغ بر هشت میلیارد تومان برای 43 نفر مسبب حادثه خانم راکب موتورسیکلت که فاقد بیمه نامه بودند پرداخت کرده و از زندانی شدن آنان جلوگیری کرده است؛ یکی از تبعات مهم نداشتن گواهینامه موتور برای زنان به اینجا می‌رسد که به زندان افتادن آن‌ها پیامدهای زیادی در زمینه‌های اجتماعی، خانوادگی و حتی اقتصادی خواهد داشت. البته که هدف قمصریان از این نامه موضوع پرداخت خسارت و بازیافت آن توسط صندوق نیست؛ چرا که صندوق در نهایت ناگزیر از بازیافت مبلغ پرداخت شده است.
وی به این نکته اشاره کرده که در صورت داشتن گواهینامه، تهیه بیمه شخص ثالث که یک الزام قانونی است اجرا خواهد شد و در صورت بروز حادثه خسارات وارد شده از محل بیمه مربوطه هم برای فرد زیان دیده و هم برای مسبب حادثه قابل جبران خواهد بود.
در نهایت مدیرعامل صندوق تامین با اشاره به ضرورت مدیریت بهینه منابع و مصارف صندوق و اجرای قانون بیمه شخص ثالث که از شروط اصلی آن داشتن گواهینامه است، پیگیری و حمایت معاون رئیس جمهوری در راستای رفع تبعیض و بهره‌مندی بانوان از موتورسیکلت را خواستار شد.
موتورسواری زنان غیرقانونی است؟
موتورسواری زنان غیرقانونی نیست و قانونی وجود ندارد که در آن تصریح شده باشد زنان حق ندارند سوار موتورسیکلت شوند، اما بر اساس تبصره ماده 20 «قانون رسیدگی به مجازات رانندگی»، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است و همین نام بردن از واژه مردان باعث شده در همه این سال‌ها نیروی انتظامی از صدور گواهینامه موتور برای بانوان سرباز بزند. این خلاء قانونی خطرات جانی و مالی هم برای زنان به دنبال دارد، چراکه آن‌ها نمی‌توانند از آموزش استاندارد استفاده کنند و اگر موتور به نام فرد باشد، امکان استفاده از بیمه شخص ثالث را هم نخواهد داشت.
با این حال زنان همانطور که محدودیت‌های دیگر را جلوتر از تغییر قانون شکستند، مثلا با لباس و چهره مردانه درهای بسته ورزشگاه را به روی خود باز کردند یا چهره حجاب را آنطور که می‌خواستند تغییر دادند، در این حوه هم راه خود را رفته‌اند. به نظر می‌رسد تعداد زنان موتورسوار در شهرهای بزرگ نسبت به گذشته بیش‌تر شده است.
محدودیت موتورسواری زنان، محدودیتی عجیب و غریب
نفیسه آزاد، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره موتورسواری زنان می‌گوید: در تهران به دلیل مدیریت بسیار بد ترافیکی و روش‌های ناکارآمد توسعه حمل و نقلی، شهری است که به راحتی نمی‌توانید با وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تردد کنید. خیلی از فضاهای شهری اصلا با حمل و نقل عمومی در دسترس نیستند و ظرفیت حمل و نقل عمومی هم برای جابجایی این همه مسافر کافی نیست. از طرف دیگر هم تهران شهر بزرگی است و بهترین امکان جابجایی در آن خودرو است. اما زنان دو مسئله بزرگ دارند؛ اول اینکه تملک خودرو برای زنان بسیار کمتر از مردان است، چراکه تملک خودرو نسبت به دوچرخه و موتور، سرمایه بیشتری می‌خواهد. دوم اینکه به لحاظ ساختار کار جنسیتی استفاده زنان از شهر بسیار متنوع‌تر و متفاوت از مردان است. زنان وظیفه خرید، نگهداری از کودک، حفظ سلامتی خانواده و حفظ ارتباطات را دارند. بنابراین تردد زنان در بعد مسافت‌های متوسط در شهر بیشتر است.
از طرف دیگر به گفته او اساسا تهران شهروندان خود را سوق داده که از موتور استفاده کنند و بسیاری از مردانی که ماشین دارند هم ترجیح می‌دهند به دلیل دور زدن ترافیک، وارد شدن به محدوده طرح ترافیک و رد شدن از چراغ قرمز از موتور استفاده کنند. در نتیجه اینکه زن‌ها به سمت استفاده از موتور بروند تا حد زیادی محصول شرایط شهری هم هست. وقتی هم که شرایط عینی ایجاب می‌کند، آن اتفاق در جامعه می‌افتد. همه زنانی هم که سوار موتور می‌شوند، الزاما نمی‌خواهند آگاهانه مبارزه‌ای کنند، هرچند که در حال مبارزه هستند. اما در اصل الزام شرایط عینی زندگی آن‌ها را به این سمت سوق داده است.
آزاد در ادامه می‌گوید: به نظر می رسد سیاست‌گذار نسبت به تغییر هر تنظیم قانونی در رابطه با زنان دچار یک واهمه و نگرانی است. چنین موضوعاتی مسئله‌های اساسی نیست که تعارضی با قانون‌های بالادستی داشته باشد. البته در همه جوامع هم نسبت به سرعت و مسافت حرکت زنان در فضای عمومی مقامت‌هایی بوده و مثلا در گذشته در غرب هم در مقابل دوچرخه‌سواری زنان مقاومت می‌شده است. اما این شکل از مقاومت در برابر به رسمیت شناختن تنظیمات قانونی، نشان می‌دهد که سیاست‌گذار جرات ندارد هیچ تنظیم قانونی در رابطه با زنان را تغییر دهد. محدودیت موتور سواری، محدودیتی عجیب و غریب است، چراکه زنان می‌توانند گواهینامه پایه یک بگیرند یا حتی پشت راکب موتور سوار شوند، اما خودشان نباید راننده باشند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/658874/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شورای فرهنگی آیت الله طالقانی آماده‌ برپایی مراسم روز ملّی استکبارستیزی در تهران

شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی آماده‌ی برپایی مراسم روز ملّی استکبارستیزی در تهران

اکبر بهنام جو استاندار قم کیست؟ بیوگرافی و سوابق اجرایی

احتمال بازگشت زودهنگام نکونام به لیگ

بهنام جو استاندار قم شد + سوابق

گاوی: انتظار نداشتم پدری بازوبند را به من بدهد!

پدری: گاوی لیاقت بازوبند کاپیتانی را دارد

اینزاگی: لائوتارو جزو پنج بازیکن برتر دنیاست!

برد بزرگ اینتر در غیاب طارمی؛ رُم در خانه زانو زد

جشنواره گل بارسلونا در خانه؛ دبل لواندوفسکی و توره

خداحافظی احساسی دقیقی با یک حکایت جالب!

پایان انتظار؛ بازگشت پسر طلایی بارسا بعد از 337 روز!

نایب قهرمانی دختران تکواندوکار استان قم در لیگ برتر

زنده باد اراک، زنده باد آلومینیوم

استاندار خراسان رضوی با آیت‌الله سیدان دیدار کرد

مراسم گرامیداشت شهیدان نیلفروشان و یحیی سنوار در قم برگزار می‌شود

برگزاری پویش دانش آموزی من می‌آیم در قم

جزئیات برگزاری راهپیمایی یوم الله 13 آبان در قم

روزبه، همسفر ویژه استقلالی‌ها در امارات

لیگ هلند هم برای جایزه پوشکاش نماینده دارد!

پیکه درباره جدایی از شکیرا؛ دنیا دو روزه!

دلیلی ندارد برای بازی با لیورپول به کلوپ زنگ بزنم!

روی دبل اشتباه رمی‌ها؛ گل تماشایی لائوتارو

فیلم | پیام آیت الله اعرافی در پی شهادت یحیی سنوار

پلمب دو کارگاه متخلف بهداشتی در قم

همدلی خوشمزه دانش آموزان یک مدرسه در قم +فیلم

نامه مهم مدیر عامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی درباره زنان موتورسوار

نعمتی: مسئولیت این شکست با بازیکنان است

مدیرعامل آلومینیوم: حضور خانم‌ها برگ برنده ما بود

شکایت یک کارگردان از روحانی معروف بخاطر توهین به همسرش از تریبون نماز جمعه /علت خروج آیت الله مهدوی کنی از شورای نگهبان چه بود؟

آمار کشف موارد مخدر در قم 27 درصد افزایش یافته است

راهپیمایی یوم الله 13 آبان در قم برگزار می‌شود

برگزاری پویش دانش آموزی «من می‌آیم» در قم

مراسم گرامیداشت شهیدان نیلفروشان و سنوار در قم برگزار می‌شود

خانه مطبوعات قم شهادت بانوی فعال رسانه ای و همسرش را تسلیت گفت

روز دوم مرحله نهایی لیگ برتر فوتسال امید با پیروزی قم پیگیری شد

اجرای پویش دانش‌آموزی «من می آیم» همزمان با راهپیمایی 13 آبان در قم

کسب مقام دومی دختران تکواندوکار استان قم در لیگ برتر نوجوانان

کیفرخواست علیه پسری که به خاطر سگ خواهرش مرتکب قتل شد

جزئیات نقص فنی قطار اصفهان - مشهد

زلزله مرز اصفهان و چهارمحال و بختیاری را لرزاند

اعتراض فولاد به پنالتی منجر به برد آلومینیوم

حسینی وارد قلب‌ها شد

«بهنام جو» استاندار قم شد + سوابق

چند دقیقه قبل از شروع بازی؛ ترکیب بارسا تغییر کرد

رحیم سرهنگی از ساخت 58 کلاس درس از ابتدای سال 1402 تاکنون در کیش خبر داد

همه خوبی هاتو یک جا برای کسی خرج نکن...

بهترین ماسک شفاف کننده پوست

انزو مارسکا: باختیم اما از سبک بازی‌مان راضی‌ام!

پیروانی: نیامدی انتقام دیگران را بگیریم