عصر قم

آخرين مطالب

حوزه علمیه قم مرزهای تفسیر و علوم قرآنی را متحول کرد / تدوین اولین درختواره دانشی تفسیر و علوم قرآن اجتماعی

حوزه علمیه قم مرزهای تفسیر و علوم قرآنی را متحول کرد / تدوین اولین درختواره دانشی تفسیر و علوم قرآن
  بزرگنمايي:

عصر قم - به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه کشور شامگاه شنبه پنجم آبان ماه درنشست صمیمی اساتید قرآنی و قرآن پژوهان مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حوزه علمیه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد با گرامی‌داشت یاد و نام شهدای جبهه مقاومت، گفت: من در جلسات متعدد با حوزویان و همچنین دست اندرکاران مرکز مدیریت حوزه تأکید کرده ام که باید نام شهدای مقاومت به صورت برجسته‌ مطرح شود، زیرا اگر سلسله شهادت‌های اخیر وجود نداشت هر کدام از آن‌ها ستارگانی در جبهه مقاومت بودند و جا داشت که از هر کدام از آنان به بهترین نحو تجلیل کنیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به سابقه طولانی فعالیت مرکز تخصصی تفسیر، از خدمات ارزنده آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ایجاد این مرکز تقدیر و تشکر کرد و افزود: ایشان به بحث تفسیر توجه داشته و همواره حامی این مرکز بوده و هستند.
وی با اشاره به بخشی از فراز خطبه 198 نهج‌البلاغه، ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) چند موضوع را در فرمایشاتشان مورد تاکید بیشتری قرار داده‌اند از جمله؛ قرآن و پیامبر(ص) که قریب به 50 توصیف به ترسیم سیمای قرآن پرداخته‌اند. حضرت در این خطبه آورده اند؛ «... ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْهِ الْکِتَابَ نُوراً لَا تُطْفَأُ مَصَابِیحُهُ وَ سِرَاجاً لَا یَخْبُو تَوَقُّدُهُ وَ بَحْراً لَا یُدْرَکُ قَعْرُهُ وَ مِنْهَاجاً لَا یُضِلُّ نَهْجُهُ وَ شُعَاعاً لَا یُظْلِمُ ضَوْءُهُ وَ فُرْقَاناً لَا یُخْمَدُ بُرْهَانُهُ وَ تِبْیَاناً لَا تُهْدَمُ أَرْکَانُهُ وَ شِفَاءً لَا تُخْشَی أَسْقَامُهُ وَ عِزّاً لَا تُهْزَمُ أَنْصَارُهُ وَ حَقّاً لَا تُخْذَلُ أَعْوَانُهُ. فَهُوَ مَعْدِنُ الْإِیمَانِ وَ بُحْبُوحَتُهُ وَ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ وَ بُحُورُهُ وَ رِیَاضُ الْعَدْلِ وَ غُدْرَانُهُ وَ أَثَافِیُّ الْإِسْلَامِ وَ بُنْیَانُهُ وَ أَوْدِیَهُ الْحَقِّ وَ غِیطَانُهُ. وَ بَحْرٌ لَا یَنْزِفُهُ الْمُسْتَنْزِفُونَ وَ عُیُونٌ لَا یُنْضِبُهَا الْمَاتِحُونَ وَ مَنَاهِلُ‌ لَا یَغِیضُهَا الْوَارِدُونَ وَ مَنَازِلُ لَا یَضِلُّ نَهْجَهَا الْمُسَافِرُونَ وَ أَعْلَامٌ لَا یَعْمَی عَنْهَا السَّائِرُونَ وَ [إِکَامٌ] آکَامٌ لَا یَجُوزُ عَنْهَا الْقَاصِدُونَ. جَعَلَهُ اللَّهُ رِیّاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاءِ وَ رَبِیعاً لِقُلُوبِ الْفُقَهَاءِ وَ مَحَاجَّ لِطُرُقِ الصُّلَحَاءِ، وَ دَوَاءً لَیْسَ بَعْدَهُ دَاءٌ وَ نُوراً لَیْسَ مَعَهُ ظُلْمَهٌ، وَ حَبْلًا وَثِیقاً عُرْوَتُهُ وَ مَعْقِلًا مَنِیعاً ذِرْوَتُهُ، وَ عِزّاً لِمَنْ تَوَلَّاهُ وَ سِلْماً لِمَنْ دَخَلَهُ وَ هُدًی لِمَنِ ائْتَمَّ بِهِ وَ عُذْراً لِمَنِ انْتَحَلَهُ وَ بُرْهَاناً لِمَنْ تَکَلَّمَ بِهِ وَ شَاهِداً لِمَنْ خَاصَمَ بِهِ وَ فَلْجاً لِمَنْ حَاجَّ بِهِ وَ حَامِلًا لِمَنْ حَمَلَهُ وَ مَطِیَّهً لِمَنْ أَعْمَلَهُ وَ آیَهً لِمَنْ تَوَسَّمَ وَ جُنَّهً لِمَنِ اسْتَلْأَمَ وَ عِلْماً لِمَنْ وَعَی وَ حَدِیثاً لِمَنْ رَوَی وَ حُکْماً لِمَنْ قَضَی‌...»، در تمام این ویژگی‌ها ژرفای بی نهایت قرآن را ترسیم کرده و بیش از 20 تمثیل و کنایه در بیان ویژگی‌های قرآن به کار برده است.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه ایشان در چند جا قرآن را نور و دریا معرفی کرده اند، ادامه داد: ما چون با محسوسات سر و کار داریم این مرتبه بالا را درک نمی‌کنیم، لذا برای چنین افرادی باید تشبیه معقول به محسوس صورت بگیرد. این عالَم بدون دریا حیاتی ندارد و عالَم باطن هم بدون قرآن وجهی ندارد.
وی افزود: امام علی(ع) قرآن را داروی شفابخش و معدن معرفی کرده است، زیرا معدن مایه گردش اقتصاد در یک جامعه است. توصیف قرآن به بهار دل‌ها، مرکب راهوار، سپر در برابر مشکلات و سختی‌ها و راه منتهی به خداوند بخشی از توصیفاتی است که در این خطبه بیان شده است.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه قرآن کتاب بی‌نهایت است و هرقدر در آن غور کنیم باز کم است، افزود: هر کس از قرآن تبعیت کند خوار نخواهد شد و ما در برابر چنین کتابی مدیون هستیم گرچه حق آن را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم ادا کنیم.
در پرتو انقلاب شاهد تحولات گسترده قرآنی در حوزه هستیم
آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از یک‌سو در پرتو انقلاب اسلامی شاهد تحولات قرآنی در کشور و جهان هستیم و از سوی دیگر تحولات مهمی در پرتو انقلاب بخصوص در نیم قرن اخیر در قم رقم خورده است، تصریح کرد: تطورات گسترده و بزرگ در قلمرو تفسیر قرآن رخ داد که از جمله می‌توان به تدوین چند دوره کامل تفسیری از سوی بالاترین مقامات فقهی و مرجعیتی و فلسفی اشاره کرد که در حوزه بی سابقه بوده است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: بعد از ابتکار و مجاهدت عظیم علامه طباطبایی(ره) در تالیف المیزان شاهد دوره‌های کامل تفسیر هستیم که از سوی شاگردان ایشان یعنی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، حضرت آیت‌الله جوادی آملی و ... ارائه شده است. همچنین نمونه دیگر تفاسیر موضوعی جدید، تفاسیری است که بزرگانی چون آیت‌الله مصباح یزدی(ره) آن را نوشتند؛ بخصوص تفاسیر معطوف به دانش‌های دیگر مانند علوم انسانی و اجتماعی و حتی قلمروهای فراتر از این دانش‌ها رونق گرفته و برای آن کتب و محتوای زیادی تولید شده است.
وی با بیان اینکه شاهد گسترش تفسیر به قلمروهای نو و جدید هستیم، افزود: آفاق تفسیر و علوم قرآنی و دانش‌های پیرامونی آن امروز بسیار گسترده‌تر و علوم قرآن و پیرامون قرآن هم وارد قلمروهای جدید شده است. در حوزه زبان قرآن، روش شناسی تفسیر و مکاتب تفسیری، فلسفه تفسیر و ... شاخه‌هایی روییده شده است که تبدیل به رشته و گرایش خواهد شد.
آیت الله اعرافی بیان کرد: بحث قرآن و مستشرقان هم از چند دهه قبل در جامعه المصطفی پایه‌ریزی و اقدامات خوبی انجام شده است گرچه در آغاز راه هستیم. نکته دیگر توسعه قلمرو ترجمه قرآن است، البته از جریانات دنیا تاخر داریم از جمله اینکه انجیل به بیش از هزار زبان و لهجه ترجمه شده و تفاسیر آن هم به زبان‌های مختلف ترجمه شده است ولی ما در حدود صد زبان ترجمه قرآن داریم و اتقان همه آن‌ها هم محل بحث است.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: مسئله دیگر حوزه، رشته‌های تفسیری است که در درختواره رشته‌های حوزه آمده است. قریب به هزار نفر روی این درختواره کار کرده‌اند و در 17 حوزه دانشی بیش از 400 رشته ایجاد شده است که اولین درختواره دانشی تفسیر و علوم قرآن است که در مجموع بیش از 30 رشته و گرایش را به خود اختصاص داده است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت دروس آزاد در حوزه، گفت: در سال جاری 266 درس در سطوح عالی و ... در زمینه قرآن و علوم قرآنی وجود دارد. محور دیگر رو به رشد در حوزه هم فرهنگنامه‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌ها و دانشنامه‌ها، مراکز و مؤسسات و ... است که با رشد زیادی مواجه بوده است. همچنین رشته‌های قرآنی به استان‌ها هم توسعه پیدا کرده است. در عرصه قرائت و حفظ هم کارهایی شده است که نیازمند فعالیت بیشتر است.
وی با اشاره به آفاق فراروی تفسیر و علوم قرآنی، تصریح کرد: یک مسئله بسیار مهم رشد و توسعه تفاسیر تخصصی بخصوص معطوف به علوم انسانی و اجتماعی و علوم پیرامونی و مقدمی قرآن از جمله روش اجتهادی عمیق در فهم و تفسیر قرآن است که هنوز با آن فاصله داریم. حدود 70 سال قبل آیت‌الله خویی نامه‌ای به یکی از شاگردانشان در قم نوشتند و فرمودند من قرار است تفسیری را شروع کنم و امیدوارم این تفسیر دایره المعارف علوم دینی باشد. نگاه این مرجع را ببینید که چقدر بلند است.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه بنده معتقدم اِعمال روش اجتهادی یک ضرورت است، تصریح کرد: بنده هم تلاش کرده‌ام که در تألیفات خودم به مباحث تفسیری بپردازم، زیرا معتقدم ما باید در محضر و مکتب قرآن بنشینیم و همه علوم را بر قرآن عرضه کنیم.
قرآن و هوش مصنوعی
مدیر حوزه های علمیه افزود: از جمله آفاق دیگر فراروی کارهای قرآنی در حوزه، نوشتن تفاسیر مقارن است یعنی هم تفاسیر مقارن با تفاسیر عامه و هم با تفاسیر متون مقدس در ادیان دیگر. افق دیگر پیش رو استشراق و تلاش علمی است که دیگران در مورد قرآن انجام داده‌اند و در این راستا باید به دفاع از قرآن بپردازیم. در اینجا تاکید دارم که موضوع هوش مصنوعی و قرآن باید مدنظر قرار بگیرد.
وی با تاکید بر حفظ سنن حوزوی از جمله سنت مطالعه و تحقیق تا دوران پیری گفت: بزرگان ما در سنین بالا تولید علمی دارند. بنده اخیرا ملاقاتی با برخی از مراجع معظم داشتم و دیدم در این سن هم مشغول نوشتن و تحقیق هستند و این برای ما الگو و درس است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر رابطه قرآن و حدیث در تحقیقات با بیان اینکه امر بسیار مهمی است، اظهار کرد: معتقدم قواعد حاکم بر تفسیر روایی هنوز هم کامل نیست و باید مناسبات بین حدیث و قرآن را تبیین کنیم.
آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی باید برنامه 5 ساله آموزشی خودش را تدوین و ارائه کند. همچنین درختواره دانشی همواره مورد نظر این مرکز باشد. موضوع مورد انتظار دیگر از این مرکز آن است که باید مسئولیت پایش و راهبری تفسیر و علوم قرآنی را بر دوش بگیرد.
آیت الله اعرافی با تاکید بر حمایت از نخبگان گفت: نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به صورت جدی دنبال شود. همچنین علوم ادبی باید مورد تاکید و توجه بیشتری قرار بگیرد. مسئله مورد تاکید دیگر هم پرداختن به هنرهای قرآنی است.
313/17

عصر قم

نشست صمیمی مرکز تخصصی تفسیر با آیت الله اعرافی

عصر قم

نشست صمیمی مرکز تخصصی تفسیر با آیت الله اعرافی

عصر قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/661496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت آیت ‎الله حسینی در پی شهادت شهیدالقدس «حمزه جهاندیده»

پیام تسلیت آیت ‎الله حسینی در پی شهادت شهید «حمزه جهاندیده»

دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای امنیت با رهبر معظم انقلاب | آیت‌الله خامنه‌ای: شرارت رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری

دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای امنیت با رهبر معظم انقلاب | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: شرارت رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری

دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای امنیت با رهبر معظم انقلاب | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: شرارت رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری + فیلم

پیام‌ تسلیت آیت الله ملک حسینی در پی شهادت فرزند ایل بهمئی و امام جمعه کازرون

حل مشکلات اقتصادی در گرو یک اقدام سیاسی/ آیت‌الله مکارم و یادآوری منطق اقتصاد به دولت

آیت‌الله نورمفیدی: شهید، راه صدساله را یک‌شبه طی می‌کند

شعر انتخابی احمد شیروانی در مرحله اول رقابت شاعران

خیلی از صلح ها از جنگ بدترن!

شعر انتخابی عمران بهروج در مرحله اول رقابت شاعران

شاعرانه/پرنده‌ها همه در باد تار و مار شدند

دیدار با بابا چلاسی، شاعر فارسی‌گوی پاکستانی

خواندن شعری برای مخاطبانی که سیگار یا قلیان می‌کشند

مشارکت نجف، کربلا، قم و اصفهان در برگزاری کنگره میرزای نائینی

1650 مترمربع بدنه محور دروازه ری قم جداره‌سازی شد

آغاز فعالیت عمرانی محور عمار یاسر تا میدان سپاه قم

صادرات کالاهای تولیدی قم به 40 کشور با ارزش 106 میلیون دلار

برگزاری جشن ویژه پارالمپیک با حضور 300 دانش‌آموز توانمند در قم

وضعیت مناسب شهر قم در زمینه مخازن ذخیره آب

استقبال شهروندان از مشارکت در بهسازی بدنه محور دروازه ری قم

رئیس اداره تبلیغات اسلامی قنوات معرفی شد

بزرگداشت شهید «علی حیدری» در قم برگزار می‌شود

رسالت مهم مبلغان و طلاب در تبیین حرکت جبهه مقاومت

معاون آبفای کشور: قم در کنترل از راه دور تأسیسات آب و فاضلاب پیشرو است

حوزه علمیه قم مرزهای تفسیر و علوم قرآنی را متحول کرد / تدوین اولین درختواره دانشی تفسیر و علوم قرآن

تصادف موتورسیکلت در قم جوانی را به کام مرگ کشاند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی قنوات معارفه شد

معرفی برترین‌های مسابقات شمشیربازی نونهال استان قم

رییس هیات کشتی قم انتخاب شد

افزایش 25 درصدی مصرف گاز طبیعی در قم طی 24 ساعت گذشته

106 میلیون دلار کالا از قم صادر شد

بهسازی کمربندی امام علی(ع) قم

فوت جوان موتورسوار قمی در تصادف با خودرو

دیدار استاندار یزد با خانواده شهید حادثه تروریستی تفتان

شهدای غریب از مظلوم ترین شهدا بودند

بررسی زمینه‌‌های توسعه تعاملات دانشگاه خوارزمی و بنیاد شهید و امور ایثارگران

ایجاد انگیزه و نشاط در بین جانبازان کانادین مهمترین هدف برگزاری مسابقات فوسبال است

یادواره‌های شهدا گنجینه‌ای ارزشمند برای نسل‌های آینده است

سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال 1404

دیدار مدیرکل بنیاد کرمانشاه با خانواده شهید «سجاد منصوری»

متخلفان در حوزه پیشگیری از بیماری های پشه آئدس معرفی خواهند شد

طرح محیا، آغازی انگیزشی برای خانواده های جزیره کیش

دیدار دستیار اجتماعی رئیس جمهور با مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی کیش

قدر نفس کشیدن رو نمی دونیم!

مگر شب در تاریخ سیاه خود چه افتخاری کسب کرده است؟

شعر انتخابی ناصر دوستی در مرحله اول رقابت شاعران

بحث جالب با خداوند

برترین‌های تیراندازی نیرو‌های مسلح قم معرفی شدند

برگزاری مراسم گرامیداشت شهید «سید هاشم صفی‌الدین» در قم