عصر قم

آخرين مطالب

وقتی که منوریل بودجه متروی قم را بلعید گفتگو

وقتی که منوریل بودجه متروی قم را بلعید
  بزرگنمايي:

عصر قم - مدیرعامل قطار شهری شهرداری قم گفت: طبق برنامه‌ریزی اولیه پروژه مترو باید طی 6 سال به اتمام می‌رسید که به‌خاطر عدم تامین دستگاه حفاری و همچنین هدایت بودجه‌ها به مونوریل، پیشرفت این طرح تا سال 93 فقط 5 درصد بود. - اخبار استانها -
محمدرضا انگشت باف در حاشیه بازدید نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از تونل قطار شهری جمکران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خط یک متروی قم از قلعه کامکار تا جمکران به طول چهارده و نیم کیلومتر امتداد دارد که حفاری 1000 متر آن باقی مانده است.
مدیرعامل قطار شهری شهرداری قم به پیشرفت 96 درصدی فاز نخست خط یک خبر داد و گفت: این قطعه به طول 6 کیلومتر در قالب 2 ایستگاه، به‌صورت کامل آماده بهره‌برداری بوده و تنها منتظر تامین واگن هستیم.
وی عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی اولیه پروژه مترو باید طی 5 ، 6 سال به اتمام می‌رسید که به‌خاطر عدم تامین دستگاه حفاری و همچنین هدایت بودجه‌ها به مونوریل، پیشرفت این طرح تا سال 93 فقط 5 درصد بود و این در حالی است که طبق زمان‌بندی باید هرسال شاهد پیشرفت 20 درصدی می‌بودیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در تشریح تاخیر در اجرای پروژه متروی قم گفت: قرارداد خط یک متروی قم در تاریخ 23 تیر سال 1390 به طول 14.8 کیلومتر با 14 ایستگاه منعقد شد، که بر این اساس قرار بود طی 5 سال اجرایی شده و پس از آن بهره‌برداری شود.
وی افزود: از جمله فعالیت‌هایی که در قم اتفاق افتاد این بود که تا سال 93 به جهت اینکه همزمان با پروژه مترو، پروژه منوریل هم در دست اجرا بود، دولت وقت اجازه صرف اعتبارات عمرانی برای خط مترو قم را نمی‌داد. چنانچه قرار بود مترو راه‌اندازی شود باید از منابع داخلی استان تأمین اعتبار می‌کردیم. 
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم بیان کرد: سال 93 با مساعدت شهردار وقت قم، مبلغ وام 500 میلیارد تومانی از بانک‌ها تخصیص داده شد و تأمین اعتبار خوبی شکل گرفت و دستگاه tvm فعال شد؛ توانستیم تونل مکانیزه را در سال 95 به اتمام برسانیم. 
انگشت باف در بیان مهم‌ترین علت نرسیدن به زمانبندی درست اجرایی متروی قم عنوان کرد: بحث منابع مالی و قرارداد مترو یکی از مهم‌ترین دلایل اجرایی نشدن در زمان درست بود. ما در سال 95 موارد فنی خود را به شورای عالی فنی کشور اعلام و شرایط را شفاف تشریح کردیم. باتوجه به اینکه سال 92/ 93 منوریل در اولویت دولت قرار داشت، بنابراین این موضوع باعث شد در نهایت شورای عالی فنی در سال 96 در این پروژه ورود کرد و در مصوباتی که داد، آن را به دو مرحله تقسیم کرد.
وی تصریح کرد: مرحله اول از میدان مطهری تا ابتدای جاده جعفریه، با هدف اتصال مناطق کم برخوردار معصومیه و قلعه‌کامکار با میدان مطهری بود. مرحله دوم هم که درحال حاضر وارد عملیات اجرایی شده‌ایم، از میدان مطهری تا جمکران است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم گفت: در مصوبه شورای عالی فنی در سال 96 هدفگذاری شد که ما باید به جهت محدودیت منابع، مرحله اول را تا سال 1402 تکمیل کنیم. مطابق با مصوبه شورا توجه از خط دو و مرحله B برداشته شد و ما ناگزیر بر اساس تصمیمات شورای عالی فنی کار را پیش بردیم.
انگشت باف افزود: به غیر از 2 ایستگاه قلعه کامکار و میدان مطهری، چهار ایستگاه عبوری قطعه یک خط نخست متروی قم، هنوز تکمیل نشده و از پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصد برخوردار است.
مدیرعامل قطار شهری شهرداری قم با بیان اینکه احداث قطعه دوم خط یک مترو بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: هزار و هشتصد متر باقی‌مانده خط یک تا 2 ماه آینده تکمیل و به ایستگاه مسجد مقدس جمکران متصل خواهد شد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/692408/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله سید احمد خوانساری

امام خمینی در مورد آیت الله خوانساری: ما صحبتمان در مورد عصمت ایشان است و شما از عدالت ایشان می‌پرسید

خاطره مداح پیشکسوت و بیان ویژگی‌های منحصر به فرد آیت‌الله

مروری بر نقش آیت الله احمد خوانساری در چهلمین سال درگذشت ایشان

داستانک/ اصلاح مجانی

بخشی از کتاب/آیا او نیمه گمشده من است؟

جدول خاموشی برق قم دوشنبه یکم بهمن ماه 1403 + برنامه قطعی برق قم

سهم 34 درصدی حمل و نقل عمومی از ترددهای درون‌شهری پایتخت

سردار رادان: دردهای روانی مراجعان به کلانتری را تسکین می‌دهیم

استاندار تهران: استان تهران نیازمند احداث 13 هزار کلاس درس است

مصرف سیگار سالانه جان 50 هزار ایرانی را می‌گیرد

مردی بعد از قتل همسر و پسرش، خودکشی کرد

هواشناسی هشدار داد؛ مدیریت بحران: تا 2 روز به شمال سفر نکنید

مصالحه 69 درصدی پرونده‌های ارجاعی به مراکز مشاوره پلیس

سقوط مرگبار مربی سابق تیم ملی در معدن

نتایج نهایی پرونده‌های گزینش برای استخدام در آموزش و پرورش اعلام شد

پای مقصر جدید به تصادف باز شد؛ سهم 50 درصدی پیمانکار

اولین جلسه ستاد برنامه‌ریزی شاهد و ایثارگر در دولت چهاردهم برگزار شد

شهادت، اکسیر حیات امت اسلام است

افضل-مس قطعی شد

گل اول رئال مادرید به لاس پالماس توسط کیلین ام‌باپه

نقی‌زاده به پیکان پیوست

گل سوم برایتون به منچستریونایتد توسط گئورجینیو روتر

پیروزی طبیعت در حضور توتولو

برگزاری تورنمنت چندجانبه هندبال به میزبانی ایران

گل اول تاتنهام به اورتون توسط کولوسفسکی

گل دوم رئال مادرید به لاس پالماس توسط دیاز

گل سوم رئال مادرید به لاس پالماس توسط ام باپه

«نه» اسطوره میلان به مربیگری در پرسپولیس

همه‌گیری خاموش نارسایی قلبی

منابع غذایی سرشار از آهن

ضرورت چاره‌اندیشی برای رفع ترافیک در بلوار آیت‌الله بروجردی

وداع با پیکرهای مطهر شهیدان آیت‌الله رازینی و حجت‌الاسلام مقیسه در معراج شهدا

آدمک آخر دنیاست بخند!

معرفی برگزیدگان کنگره ملی شعر و داستان ایثار

صحبت های دلنشین اردشیر رستمی

تعطیلی مدارس قم فردا دوشنبه 1 بهمن 1403 به دلیل آلودگی هوا و افزایش غبار

بودجه 1404 شهرداری قم با رقم 24 هزار و 190 میلیارد تومانی تدوین شد

وقتی که منوریل بودجه متروی قم را بلعید

بودجه 1404 شهرداری قم با رقم 24 هزار میلیارد تومان تدوین شد

تدوین بودجه پیشنهادی 1404 شهرداری قم با رقم 24 هزار میلیاردی

سرهنگ کرمی‌اسد رئیس پلیس راه فراجا شد

برداشت از حساب شهروندان با ارسال لینک آلوده

3 میلیون دانش آموز تحت پوشش برنامه حمایت اجتماعی مدرسه محور

انهدام خط لوله انتقال سوخت قاچاق در سواحل قشم

دستگیری دو سارق حرفه‌ای زن با 60 فقره جیب‌بری

افزایش 9 درصدی کشف جرایم سایبری در کشور

برخورد دو اتوبوس در سریلانکا 35 مجروح بر جا گذاشت

رازگشایی از معمای 16 ساله مرگ نوعروس

بیشترین کودک‌آزاری‌ در سنین 5 تا 10 سال رخ می‌دهد