شورای شهر: محدودیتی برای تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران نداریم
اقتصادی
بزرگنمايي:
عصر قم - ایرنا / رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به برداشتهای اشتباه پیرامون تردد خودروهای پلاک شهرستان به پایتخت گفت: محدودیت تردد خودروهای پلاک شهرستان مختص نواحی طرحهای ترافیکی تهران است.
محمد آخوندی روز سهشنبه در جلسه 302 شورای اسلامی شهر تهران در تذکری اظهار کرد: پیرامون تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران، اظهارنظرهایی در فضای مجازی شد و برخی از رسانهها هم بدون دقت به اصل خبر اعلام کردند تردد خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت محدود شده است.
وی افزود: در بررسی لایحه طرح ترافیک یک جدولی ارائه شد مبنی بر اینکه اگر خودرویی با پلاک شهرستان بیش از هفت روز وارد محدوده طرح ترافیک شود، ضریبی که استفاده میشود بجای یک، 1.5 خواهد بود؛ یعنی شهروندان تهرانی که وارد طرح میشوند ضریب پایه 112 هزار تومان است اما سایر پلاکها اگر ورودشان به محدوده از هفت روز بیشتر شد، به جای 112 هزار تومان حدود 160 هزار تومان باید پرداخت کنند که دلایل آن را رییس کمیسیون حمل و نقل شورا ارائه کردند.
وی ادامه داد: لایحه عوارض طرح ترافیک هرسال در شورای شهر مورد بررسی قرار میگیرد و امسال نیز عدد پایه از 75 هزار تومان به حدود 112 هزار تومان پیشنهاد شد که احتمالا فرمانداری هم موافقت نخواهد کرد و عدد حدود 100 هزار تومان برای ضریب پایه تصویب نهایی خواهد شد.
آخوندی تاکید کرد: پس این لایحه مربوط به تردد خودروهای شهرستان در تهران نیست و هیچ محدودیتی در ورود یا تردد خودروها به پایتخت اعمال نشده و صرفا محدوده طرح ترافیک مورد توجه بوده است که هرکسی بخواهد وارد شود باید عوارض پرداخت کند.
وی ادامه داد: همچنین تبصرههایی را درنظر گرفتیم اگر معاینه فنی برتر است، شامل تخفیف میشوند و یا در ساعات غیر اوج وارد محدوده شوند ضریب نیز کمتر محاسبه خواهد شد چراکه برای ساعات اوج ترافیک ضریبی اضافه میشود.
آخوندی یادآور شد: بنابراین موضوع جدیدی نبوده و از رسانههایی که با انعکاس اشتباه این خبر موجب نگرانی هموطنان در سایر شهرها شدند، میخواهم این موارد را اصلاح کنند.
خودروهای شهرستانی باید محدودیت پلاک تهران را داشته باشند
همچنین رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به عوارض طرح ترافیک گفت: در بررسیهای صورت گرفته در خصوص تعرفههای ورود به طرح ترافیک اقدامات مفصل کارشناسی صورت گرفته و کارشناسان شهرداری تهران و مشاوران کمیسیون عمران حمل و نقل ساعات متوالی ابعاد مختلف موضوع را بررسی کردهاند.
سیدجعفر تشکری هاشمی هم در تذکری اظهار کرد: انتظار این است که تمام دستگاهها کمک کنند تا کیفیت زندگی مردم را بهبود ببخشیم، اگر بخواهیم همه را راضی نگه داریم دیگر نیازی به هیچ قانونی نداریم و محدودیتهایی که برای کیفیت بخشی به زندگی مردم مطرح میشوند موضوعیت خود را از دست میدهند.
وی ادامه داد: شورای شهر و شورای ترافیک تنها اجازه دادهاند که 2 درصد از خودروها وارد طرح ترافیک شود اگر گفته شود خودروهای شهرستان میتوانند وارد طرح شوند اما خودروی افرادی که محل کارشان، محل زندگیشان یا دانشگاهشان در آن محدوده است نمیتوانند وارد شوند، طبیعی است که تبعیض قائل شدهایم و باید برای پلاکهای شهرستان نیز محدودیتهایی همچون پلاک تهران قائل شویم.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: با تعارف و ابزار رسانهای نمیتوان همه را راضی نگه داشت انتظار ما این است که تمام دستگاهها کمک و دقت کنند و بدانند که شورای شهر به هیچ وجه نگاه درآمدزایی به آرم ترافیک ندارد بلکه هدف ما این است که نظم، انضباط، آرامش، کاهش مشکلات محیط زیستی و بزههایی که در خلال تراکم ایجاد میشود را کاهش دهیم.
تشکری هاشمی گفت: شورای ترافیک میتواند محدودیتهایی در رابطه با مکان، زمان، نوع خودرو و تعداد خودرو را اعمال کند یعنی هم قانونگذار نسبت به این موضوع اهتمام داشته و هم به دلیل ضرورت انضباط شهری باید به این موضوع توجه شود، همچنین در آیین نامه راهنمایی رانندگی و ماده 6 نیز گفته شده اگر کسی میخواهد محیط زندگی خود را تغییر دهد باید این موضوع را به پلیس راهور اعلام کند و پلاک شهری که در آن مستقر است را به پلیس اعلام کند.
وی اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی اگر کسی میخواهد بیش از چند روز شهر محل سکونت خود را تغییر دهد تنها به دو دلیل حضور در بیمارستان یا هتل میتواند بدون اطلاع به پلیس این کار انجام دهد در غیر این صورت باید حتما به پلیس اطلاع دهد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین با اشاره به بودجه شهرداری تهران گفت: این روزها در حال بررسی بودجه 1404 هستیم و در خلال این موضوع به اتفاقات ناگواری رسیدهایم.
تشکری هاشمی یادآور شد: شرکتهای حمل و نقل عمومی تا به امروز اندکی از بودجه را گرفتهاند و در خلال بررسی اسناد شرکت مترو و دادههای موجود متوجه شدهایم تنها حدود 30 درصد از 3هزار و 470 میلیارد تومان نقدینگی داده شده است.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این وضعیت به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست، افزود: اینکه برای کمک بخواهیم 10 هزار میلیارد تومان مازاد به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم اما در برج 11 متوجه شویم که کمتر از 30 درصد کل آن بودجه به شرکتها تخصیص یافته به هیچ عنوان پذیرفته شدنی نیست باید به فوریت این عقب ماندگی جبران شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه با تغییر نرخ ارز بسیاری از پیمانکارها تقاضای ابطال پروانه خود را داشتهاند، گفت: آنها گفتهاند اگر ما بخواهیم تمام خسارت را بپردازیم بیش از کار برایمان نفع دارد شهرداری باید هرچه سریعتر این موضوع را برطرف کند در غیر این صورت در زمان تصویب بودجه باید کاری کنیم تا دست شهرداری به این صورت باز نباشد که اقدامات خلاف تدابیر شهر تهران انجام دهد.
-
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵:۵۷
-
۶ بازديد
-
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/697644/