عصر قم

آخرين مطالب

توصیه آیت‌الله‌العظمی بهجت به آیت‌الله ناصری روحانیت

توصیه آیت‌الله‌العظمی بهجت به آیت‌الله ناصری
  بزرگنمايي:

عصر قم - به گزارش پایگاه خبری 598، مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق حوزه در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «راهکار حل ناملایمات روحی و گرفتاری‌ها» پرداختند که متن آن بدین شرح است:
یکی از فرمایشات امام سجاد علیه‌السلام در دعای مکارم‌الاخلاق این است: «اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ»؛ پروردگارا در گرفتاری ‏ها و ناملایمات اگر محزون و غمگین شوم، تو پناهگاه من هستی.
کسی دیگر را ندارم که در مقابل گرفتاری‌ها و امراض از من دفاع کند. تنها کسی که می‌داند و می‌تواند در مقابل غم و اندوه و پیشامدهای ناملایم از من دفاع کند، فقط تو هستی.
تمام دوستان اهل بیت علیهم‏‌لسلام چنین هستند و در زمان گرفتاری، تنها خدا را ملجأ خود قرار می‏‌دهند. خداوند متعال لحظه‏‌ای از مخلوقاتش غافل نیست، عالم است و جاهل نیست، قادر است و عاجز نیست و عادل است و ظالم نیست.
زمانی که انسان به این مطلب معتقد باشد به هنگام گرفتاری‏ها فقط به خداوند متعال مراجعه می‌کند، چون می‏‌داند قدرت دارد و عالم است پس باید فقط به او پناه ببریم.
این فرمایش را امام سجاد (ع) برای تعلیم دوستان و محبانشان است. شیعیانِ اهل بیت علیهم‏السلام در هر گرفتاری مادی یا معنوی که دارند، باید چنین باشند و به امام زمان علیه‏‌السلام توسل کنند؛ چراکه ایشان نماینده خدا هستند.
ائمه اطهار علیهم‏ السلام واسطه بین انسان و خداوند متعال هستند. مثل باران رحمت الهی هستند، به‌وسیله ابر باران می‌بارد؛ در غیر این‌صورت باران نمی‏‌بارد؛ خورشید وسیله نور است، و گرما را حضرت حق به‏ وسیله خورشید افاضه می‏‌کند، بارانِ رحمتش را به‏ وسیله ابرها نازل می‏‌کند و رحمتش را به‏‌وسیله امام زمان (ع) به مخلوقات فرو می‏‌فرستد. مَظهر و مُظهر جمیع صفات جلال و جمال حق است.

عصر قم

بنابراین در زمان گرفتاری‌ها و امراض امام زمان علیه السلام را واسطه قرار دهیم و بگویم «یابن الحسن» کمکمان کن؛ چون مسئولیت عالم وجود به عهده امام زمان (ع) است، حتی ارزاقی که ما می‏‌خوریم به‏ واسطه امام زمان(ع) به ما می‌رسد و آنها را تقسیم می‏‌کنند: «نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الحَیاهِ الدُّنْیا».
فراموش نکنیم که اکنون واسطه فیض امام زمان (ع) است. در جمیع اموراتمان «یابن الحسن» را صدا زنیم، خدا شاهد است که امام زمان (ع) لحظه‏‌ای از ما غافل نیست، همیشه می‌بیند و می‌داند پس به او توسل کنیم. همین حدیث کساء مشکل گشاست. سند و دلالت آن معتبر است و 5 تن را معرفی می‌کند.
آیت‌الله بهجت (ره) خواندن حدیث کساء را همیشه سفارش می‌کردند. ایشان به من فرمودند که حدیث کساء را تنهایی بخوان.
عرض کردم: در این حدیث می‌فرماید: «جَمْعٌ مِنْ شیعَتِنا وَ مُحِبّینا»؛ یک عده‌ای با هم بخوانند، من تنهایی بخوانم؟
ایشان فرموند: در ذهنت دوستانت را تصور بکن و بخوان.
منظور این است که حدیث کساء بسیار موثر است و در زمان گرفتاری‏ها از آن غافل نشویم.
حزن چیست؟ حزن حالتی است که در مواقع گرفتاری بر روح عارض می‌شود و گرفتگی و ناراحتی روحی برای انسان ایجاد می‌کند. حزنِ روح، اختصاص به اشخاص عادی ندارد؛ بلکه انبیا، ائمه و اولیای الهی هم محزون می‌شدند.
صریح قرآن است درباره حضرت یعقوب علیه السلام که در آیه 84 سوره یوسف می‌فرماید: «یَا أَسَفَی عَلَی یُوسُفَ وَابْیَضَّتْ عَیْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ».
پیامبر اکرم (ص) درباره فوت فرزندش ابراهیم می‌فرماید: «تَحزَنَ النَفس وَ یَقزَع القَلب»؛ اشک از چشمان پیامبر جاری بود، از ایشان پرسیدند یا رسول الله شما ناراحت هستید؟
عرض کردند: تسلیم حق هستم، راضیم به خواست خدا.
سوال کردند: پس چرا گریه می‌کنید؟
فرموند: حزنش بر قلبم عارض شده و قلبم به فشار آمده است و اشکم جاری می‌شود لکن راضیم به رضای حق.
منبع : خبرگزاری حوزه گزارش خطا 0 پسندیدم لینک کوتاه کپی لینک آیت‌الله‌العظمی بهجت آیت‌الله ناصری اخبار ویژه

عصر قم

هشدار به دولت پزشکیان؛ آینده محور مقاومت و سیاست خارجی ایران در معرض خطر

عصر قم

سعید جلیلی: سیاست خارجی عرصه گفتارهای سنجیده است/ نمی‌شود به هر قیمتی طرفدار جمع کرد

عصر قم

از سوی مرکز رسانه ای نهضت؛ نماهنگ جدید ابوذر روحی با عنوان «اسمع یا صهیون» منتشر شد + دانلود

عصر قم

از دست دادن منزل مسکونی تاوان زیارت اربعین + فیلم

عصر قم

تونل‌های یمنی!

عصر قم

عصر قم

عصر قم

عصر قم

عصر قم

عصر قم

جدیدترین اخبار پربازدید ها بهترین ساعت خواب و بیداری در فصل پاییز بدترین چیزی که می توانید برای صبحانه بخورید | بهترین مواد غذایی برای صبحانه کدام است؟ اعترافات پسری که دختر 16 ساله را آتش زد کلاهبرداری با سواستفاده از لقب کارآفرین بهترین روش کاهش وزن پایدار سوپرشارژ کردن سلول‌های بدن به مقابله با سرطان کمک کرد بهترین درمان کم خونی ! برگ‌ریزان زودهنگام با باغ وحش اضافه! میوه‌ای که ولعِ خوردن شیرینی را کاهش می‌دهد مرگ پیچیده دختری که از کوه پرت شد | شکایت پدر از خواستگار دخترش | چون زنم نشد، آزارش دادم و پرتش کردم این 14 عدد را به خاطر سلامتی تان یاد بگیرید این میوه ویروس معده را از بین می برد کشف بقایای یک تمدن ناشناخته در اعماق اقیانوس چهار توصیه برای درمان کبد چرب علائم ابتلا به سرطان پنهان؛ این نشانه‌ها را جدی بگیرید آیا امواج تلفن همراه سرطان مغز می‌آورد؟ چرا فهرست کار‌های روزانه به هدف نمی‌رسد؟! پیش دیابت، سندرم پای بی‌قرار و خوابی که به هم می‌ریزد! فرمانده نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی هم استعفا کرد استفاده از موبایل هوشمند در یک مدرسه انگلیسی ممنوع شد حمله وحشیانه به ضاحیه جنوبی با 10 بمب 2هزار پوندی/ اسرائیل گور خود را کَند حالا جنازه‌اش را دفن‌کنید جنگ شروع شد پیش بینی آیت الله کشمیری درمورد آینده سیدحسن‌نصرالله "حزب‌الله زنده است" در خیابان‌های پایتخت امام خامنه‌ای: بر همه‌ مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند صفحه اول روزنامه‌های شنبه 7 مهر ماه "شهید سید حسن نصرالله، نمونه‌ای از ایمان، مقاومت و ایثار بود" اعلام وضعیت قرمز و آماده باش از سوی سازمان پدافند غیرعامل + تکذیبیه خون شهید سید حسن نصرالله بر زمین نخواهد ماند خون شیعه؛ جریان بی‌پایان تاریخ و سازنده آینده جهان

عصر قم

عصر قم

عصر قم

شبکه های اجتماعی image/svg+xml افشاگری حسین دهباشی ؛ سفر به نیویورک 12 نفره یا 184 نفره؟! image/svg+xml واکنش عضو شورا به اظهارت نماینده مجلس درباره تعلیق مصوبه کنکوری image/svg+xml عکس/ حقوق منتقدان دولت را قطع کنید! image/svg+xml سفارت ایران در بیروت: شایعات منتشر شده در مورد وضعیت بینایی آقای امانی عاری از صحت است image/svg+xml دروغ‌هایی که پس از فوت مهسا امینی به مردم گفتند! استوری معنادار سید حسین حسینی مجری شبکه افق!

عصر قم

عصر قم

عصر قم

پربحث ترین عناوین از "زمستان یورت" تا پاییز "طبس"؛ تراژدی دولت روحانی در دولت پزشکیان تکرار می‌شود؟ (1 نظر) پر طرفدار ترین ها محسن رضایی: سوریه، عراق و ایران هرچه زودتر تصمیم بگیرند انتقاد مخبر از بی عملی جهان برابر بی‌سابقه‌ترین نسل‌کشی در لبنان حمله وحشیانه به ضاحیه جنوبی با 10 بمب 2هزار پوندی/ اسرائیل گور خود را کَند حالا جنازه‌اش را دفن‌کنید از شمال تا جنوب اسرائیل زیر آتش مقاومت / آمریکا بر سر دو راهی آتش بس یا شروع جنگ جهانی؟ هشدار به دولت پزشکیان؛ آینده محور مقاومت و سیاست خارجی ایران در معرض خطر چهار احتمال درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور حواشی داغ سفر پزشکیان به نیویورک و ابهامات در هیات همراه/ کاروان پزشکیان چند نفره بود؟ 12 یا 184؟ انتقادات به سخنان نسنجیده پزشکیان در نیویورک و یادآوری دوران "دنیای گفتمان" هاشمی رفسنجانی + صوت هویت 2 شهید دفاع مقدس مشخص شد تماس با ما درباره ما پیوند ها جستجو آرشیو آب و هوا اوقات شرعی خبرنامه نظرسنجی RSS تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به 598 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. / طراحی و تولید: "ایران سامانه"

عصر قم


لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/654822/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله مروی وارد طبس شد

عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی در جمع دانشمندان برتر دنیا قرار گرفت

فیلم | آیت‌الله مروی: مأموریت دارم تأسف و تأثر رهبر انقلاب را به خانواده‌های داغدیده معدن طبس منتقل کنم

آیت‌الله مروی: تاثر عمیق رهبر معظم انقلاب را به خانواده‌های داغ‌دیده منتقل می‌کنم

آیت‌الله مروی: مسئولان مطالبات معادن طبس را پیگیری کنند

پیام تسلیت آیت الله مرتضوی در پی شهادت اسوه مقاومت سید حسن نصرالله

تمدید ریاست آیت‌الله رشاد بر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

سفر نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب به طبس/ آیت‌الله مروی: ماموریت دارم تاسف رهبر انقلاب را به خانواده‌های داغدیده منتقل کنم

تذکر عضو شورای شهر تهران در خصوص نگهداری آثار و منزل مرحوم آیت الله طالقانی

حضور 24 استاد زبان فارسی از 13 کشور آسیایی در ایران

واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان

سرودن شعری در وصف انفجارهایی که در لبنان اتفاق افتاد

اگر اضطراب دارید این ویدیو را حتما ببینید

نشست تخصصی مهاجر هراسی در قم

انجام 7 هزار بازدید از جایگاه‌های عرضه و مصرف‌سوخت در قم

کمبود نیروی کار چالش اصلی بخش صنعت و تولید قم

فرمانده سپاه استان قم: ترس از دشمن در مکتب مقاومت جایی ندارد

واگذاری 342 هکتار از اراضی ملی برای احداث نیروگاه خورشیدی در قم

مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه 9 مهر قم

کاروان پیاده و خودرویی و اجتماع بزرگ راه نصرالله در قم

مرمت و بازسازی 196 رشته قنات در چهارمحال و بختیاری

342 هکتار از اراضی ملی برای احداث نیروگاه خورشیدی در قم واگذار شد

مرگ دلخراش خانم بیرانوند در آتش سوزی ماشین در اتوبان قم ! / روحش شاد

مرمت قنوات چهارمحال و بختیاری نیازمند اعتبارات بخش دولتی و خصوصی است

28 میلیارد تومان برای بستری بازنشستگان در مراکز درمانی قم هزینه شده‌است

درخشش دختران کیک بوکسینگ کار قم در مسابقات قهرمانی کشور

برداشت گردو توسط 2600 کشاورز در باغات قم آغاز شد

تصادف منجر به فوت در قم 18 درصد کاهش یافت

تجمع دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی قم در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

پیام مجمع فضلاء و مدرسین قمی حوزه علمیه قم؛ نزدیک بودن نابودی رژیم ضد بشری صهیونیسم

تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنوف قم در حال انجام است

حمایت از صنایع کوچک و متوسط قم به اشتغالزایی کمک می‌کند

بارش پراکنده باران همراه با وزش باد شدید در قم

مهمترین چالش حوزه صنایع دستی قم نبود بازارچه است

صدور 16 مجوز تلقیح مصنوعی دام از ابتدای سال جاری در قم

وزیر کشور: اخراج اتباع غیرمجاز با طرح و برنامه مناسب در اولویت است

قتل پدر به‌دلیل بیدار کردن از خواب!

وقوع 2 حادثهٔ تروریستی در سیستان و بلوچستان؛ 6 نفر شهید شدند

شهادت 2 مامور پلیس خاش در تیراندازی اشرار

تصویب یک فوریت نامگذاری معبری در پایتخت به نام سید حسن نصرالله

ترخیص خودروهای توقیفی با تسهیلات ویژه در هفته پلیس

فوتی‌های سیل جیرفت به 15 نفر افزایش یافت

انجام 7 هزار بازدید از جایگاه‌های عرضه و مصرف‌ سوخت در قم

پیام تسلیت آیت‌الله وحید خراسانی به‌مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله

واحد غیرمجاز تولید زغال در قنوات پلمب شد

تولید باکیفیت‌ترین فرش‌های ابریشم جهان در قم

35 مدرسه در مجموعه مسکن ملی قم ساخته می‌شود

ادای احترام معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران به مقام شامخ شهدای گمنام مازندران

عزت جامعه ایثارگری باید حفظ شود

نشست مشترک مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران با اوقاف استان زنجان