عصر قم

آخرين مطالب

مردی که نامش با لغتنامه دهخدا گره خورده است! فرهنگی

مردی که نامش با لغتنامه دهخدا گره خورده است!
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا /نام محمد دبیرسیاقی با لغتنامه و لغت گره خورده است، از شاگردان و وصی دهخدا بود و عبدالله انوار درباره این بخش از زندگی او گفته بود: «او با علامۀ دهخدا و بعد از او با گروه دیگری کار لغتنامه را جلو بردند و اگر کمک‌های این‌ها نبود این میراث بزرگ به ارث برای ایرانیان گذاشته نمی‌شد.»
سیدمحمّد دبیرسیاقی پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی و از شاگردان دهخدا زاده 4 اسفند 1298 خورشیدی محله گلبن قزوین بود که 16 مهرماه 1396 از دنیا رفت.
پدرش سید باقر فرزند سیدسیاق از خوش‌نویسان مشهور زمان خود و مادرش، دختر میرزا آقاخان مستوفی فرزند میرزا ابوالقاسم ملاباشی از عالمان و مجتهدان عصر ناصری بود. محمد دبیرسیاقی پس از دوره ابتدایی، دوره اول متوسطه را در دبیرستان شاهپور (امید) قزوین به اتمام رسانید.
او پس از گرفتن دیپلم در سال 1318 وارد دانشگاه تهران شد. این چهره ادبی در سال 1324 دکتری ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال 1325 به عضویت انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی درآمد و سالها به تدریس در دانشگاه تهران و مدتی نیز به تدریس در دانشگاه‌های چین و مصر پرداخت. دبیرسیاقی تا زمان بازنشستگی در سال 1353 در استخدام وزارت دارایی بود.
دبیرسیاقی در دانشگاه تهران در محضر استادانی چون ملک‌الشعرای بهار، احمد بهمنیار و بدیع‌الزمان فروزانفر؛ دکترای زبان و ادبیات فارسی دریافت کرده و سال‌ها در دانشگاه تهران و در خارج از کشور به تدریس زبان و ادبیات فارسی پرداخت.
او 80 متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌است که از میان آن‌ها می‌توان به شاهنامه فردوسی، دیوان منوچهری، نزههالقلوب، فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه و تصحیح لغت فرس اسدی طوسی اشاره کرد. 
او میان سال‌های 1326 تا 1334 در گردآوری لغت‌نامه با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت. از آن پس همکاری او با مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی تا 1359 که کار این اثر به پایان رسید، پی گرفته شد. 
دبیرسیاقی یکی از اعضای مؤسسه‌ لغت‌نامه‌ دهخدا نیز بوده و علامه دهخدا در نواری صوتی از وی به‌عنوان جوانی کوشا در تنظیم لغت‌نامه یاد کرده‌است.
تصحیح کتاب‌هایی چون نزهت‌القلوب، جامع‌التواریخ، غیاث‌اللغات، مجمع‌الفرس، دیوان لغات ترک، دیوان فرخی سیستانی و دیوان عنصری از جمله فعالیت‌های اوست.
«برگردان روایت‌گونه‌ شاهنامه‌ فردوسی به نثر» و تهیه‌ گزیده از نثرهای فارسی از جمله «تاریخ بیهقی» از دیگر آثار اوست.
دبیرسیاقی ذوالجناحین بود
عبدالله انوار، پژوهشگر و مصحح نیز درباره او گفته بود: «آقای دبیر سیاقی به قول جنید بغدادی آن صوفی معروف انسانی است که ذوالجناحین است. یعنی دو بال دارد: یک بال ایشان بالی است که در پروازهای خود بر کارهای اداری بوده و مدت سی و چند سال در وزارت دارائی در نهایت پاکی کار کرده‌اند. جناح و بال دیگر ایشان پرواز در عالم علم و ادب فارسی بوده که در اینجا برای تبیین آن باید وقت‌ها گذاشت ولی برای آنکه بهتر آن را بشناسیم آن را در دو حوزه مورد بحث قرار می‌دهیم:
حوزۀ اول آن است که ایشان به تصحیح متون متعدد پرداختند. هر که بخواهد نمونۀ یک تصحیح بسیار صحیح را بیبیند باید به دیوان منوچهری ایشان رجوع کند و با حیرت ببیند که دقت یک مصحح چگونه اثری را نشان می‌دهد. همین کار عظیم ایشان در شاهنامه است که خیلی از مشکلات شاهنامه را با دقت در کارهای ایشان می‌توان به خوبی دست یافت و در برخی از موارد ایشان اظهار نظرهایی کردند که به قول اصولی‌ها اصابت به واقع کردند.
همچنین در بخش فرهنگ‌نویسی زبان فارسی با چاپ مجدد «آنندراج» که یکی از فرهنگ‌های بزرگ فارسی است کار بسیار عظیمی کردند و امیدوارم کسانی که بخواهند به این کتاب رجوع کنند، ببینند که قدرت ایشان در لغت و فن واژه‌شناسی تا کجاها بوده است. 
او همچنین به کارهای دیگران هم پرداخته است؛ از جمله جمع‌آوری مقالات مرحوم عباس اقبال آشتیانی. کار دبیرسیاقی در حقیقت روح تازه‌ای بود که به این مقالات دمیده شد. از کارهای دیگر اوچاپ خاطرات مرحوم علی‌اصغر حکمت است، به‌قدری خوش کتاب ایشان را به چاپ رسانده که بی‌شبهه اگر علی‌اصغر حکمت هم بود کار خود را به این خوبی عرضه نمی‌کرد. 
کار دیگری که دبیرسیاقی انجام داد و آن قسمت دوم فعالیت‌ها ادبی اوست، زحمات گران‌بهایی است که برای لغت‌نامۀ دهخدای فارسی کشیده‌ است. دبیرسیاقی پس از کار بزرگی که مرحوم علامۀ دهخدا آغاز کرد با ایشان و بعد گروه دیگری کار لغتنامه را جلو برد و اگر کمک‌های این‌ها نبود این میراث بزرگ به ارث برای ایرانیان گذاشته نمی‌شد. کسانی که به وبستر انگلیسی سر و کار دارند و نیاز خود را بر طرف می‌کنند امیدوارم در وقت بر طرف کردن نیاز خود از لغت‌نامه ببینند که لغت‌نامه چگونه بهتر از آن‌ها مشکلات آن‌ها را باز می‌گشاید. 
باری ایشان را فراموش نمی‌کنیم در روزهایی که صبح‌ها در وزارت مالیه کار می‌کردند، بعداز ظهرها بدون اینکه ناهار صرف کرده باشند به لغت‌نامه می‌آمدند و تا غروب به کار لغت‌نامه انجام وظیفه می‌کردند و به‌خصوص پس از کودتای 28 مرداد که لغت‌نامه مورد غضب حکومت وقت بود اگر زحمات ایشان و جناب مرحوم دکتر معین نبود محال بود که نسخ بعدی لغت‌نامه در دسترس خوانندگان قرار گیرد. به قول شاعر: وصفی ندیدم در خور وصف او.»
مظاهر مصفا، شاعر و استاد دانشگاه فقید درباره دبیرسیاقی گفته بود: رنجی که قریب به 50 سال برای پاسداری زبان شیرین پارسی و فرهنگ دیرین ایران برخورد هموار کرد. او از جانشینان و استواران هزارمی در زبان و ادب و فرهنگ سرزمین من علامهٔ دهخداست. از دستاوردهای دانش و بینش و کوشش و آفرینش ذهن و ذوق او در فرهنگ‌نامه‌های فرهنگ‌نویسان و دیوان شاعران بهرهٔ بسیار جسته‌ام.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/656749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابراز همدردی آیت الله اعرافی با مردم بوسنی و هرزگوین

آیت الله اعرافی با مردم بوسنی و هرزگوین ابراز همدردی کرد

آیت‌الله علم‌الهدی: فعالیت خالصانه خیرین حرم‌ساز مصداق جهاد فی‌سبیل‌الله است

آیت الله اختری: ساختار مستحکمی که شهید سید حسن نصرالله بوجود آورده متزلزل نخواهد شد+فیلم

آیت‌الله اختری: رژیم صهیونیستی ریشه فساد در منطقه است

آیت‌الله اختری: طوفان‌الاقصی قدرت جریان مقاومت را به نمایش گذاشت

آیت‌الله اختری: اسرائیل ریشه فساد در منطقه است

سید حسن نصرالله در یک کتاب

‏ امید یه همچین چیزیه...

«یک دست گلف با پدرم» در کتاب‌فروشی

شعری زیبا از مولانا با خوانش همایون شجریان

نظر مولانا پیرامون اشعارش از زبان بهمن بنی‌هاشمی

شعرخوانی زیبای باران نیکراه

قم کوچک کجاست؟ + تصاویر

عدم تعادل در ساخت فضاهای آموزشی مناطق مختلف قم

تقدیر رئیس جامعه المصطفی از فرمانده انتظامی استان قم

تحویل بیش از 400 واحد صنفی در شهرک خودرویی قم

نشست صمیمی فرمانده ناحیه امام رضا(ع) با فرمانده انتظامی شهرستان قم

اجرای پویش مهر علوی در قم با توزیع 1500 بسته لوازم‌التحریر

صادرات بیش از 5 هزار تن محصولات لبنی از قم

افزایش 60 درصدی سهم عابر پیاده در تلفات تصادفات شهری قم

(تصاویر) برداشت پسته در قم

ضرورت توسعه کلانتری‌ها در شهر قم

پویش مهر علوی در قم اجرا شد/ توزیع 1500 بسته لوازم‌التحریر

طلای سبز قم به بازار رسید؛ برداشت 3 هزار تُن گردو از باغات

امام جمعه قم: شهدای خلیج فارس ابهت امریکا را فرو ریختند

آمار جرائم در قم نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است

صادرات محصولات خام دامی قم به کشورهای حوزه خلیج‌فارس

تصادفات منجر به فوت عابران پیاده در قم 69 درصد است

کمبود کلانتری در برخی مناطق شهری قم محسوس است

10 هزار تبعه غیرمجاز ساکن در قم، به کشورشان بازگردانده شدند

سرقت در قم 16 درصد کاهش یافت

ساخت زیرگذر امام موسی صدر قم در مدت 3 سال

قم امن‌ترین شهر کشور برای زنان است

10 هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی از قم صادر شد

قم، مبدا 10 درصد از تخم مرغ صادراتی کشور

استان قم رتبه دوم احساس امنیت شهروندان کشور را دارد

ابلاغ قانون ممنوعیت کاربری زمین‌های کشاورزی به دستگاه‌های استان قم

برگزاری جشنواره روستا، میراث ماندگار در روستای کهک

اعلام حمایت مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از سپاه پاسداران

طرحهای آب‌رسانی به روستاهای قم پیشرفت خوبی دارد

بهسازی محور قدیم قم- کاشان تا پایان مهر به سرانجام می‌رسد

اختصاص 40 میلیارد تومان برای تجهیز دوربین هوشمند در سطح شهر قم

دیدار مدیرعامل رسا با فرمانده انتظامی استان قم بنماسبت هفته نیروی انتظامی

ساخت هنرستان در قم یکی از اولویت های نوسازی مدارس استان است

نیروی پلیس خانم در قم افزایش یابد

آیین خطبه خوانی عوامل نیروی انتظامی استان قم در حرم بانوی کرامت

وجود برخی مشکلات در بولوارهای قم سبب افزایش تصادفات شده است

تناسبی بین هزینه و درآمدهای قم وجود ندارد

اختصاص یک و نیم همت برای حل معضل ریزگرد‌های قم