عصر قم

آخرين مطالب

تاکسی‌های قم در مسیر بحران اقتصادی

تاکسی‌های قم در مسیر بحران
  بزرگنمايي:

عصر قم - ـ فرسودگی گسترده ناوگان تاکسیرانی قم به یکی از چالش‌های اصلی سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر تبدیل شده است. از مجموع 5900 تاکسی فعال در قم، بیش از 3500 دستگاه از آنها فرسوده هستند و نیاز فوری به نوسازی دارند. این بحران علاوه بر افزایش هزینه‌های اقتصادی برای رانندگان، اثرات مخربی بر کیفیت خدمات، محیط زیست و سلامت عمومی شهروندان گذاشته است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
قاسم طالبی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قم، در این زمینه توضیح می‌دهد: حدود 60 درصد از تاکسی‌های فعال در قم فرسوده هستند و ادامه این روند کیفیت خدمات و ایمنی مسافران را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. او همچنین تاکید می‌کند که نوسازی ناوگان تاکسیرانی، یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان است، اما مشکلات مالی و افزایش هزینه خودرو‌های جدید، مانع از پیشرفت مطلوب در این زمینه شده است. 
چالش‌های اقتصادی رانندگان و مشکلات اجتماعی
فرسودگی خودرو‌ها فشار سنگینی بر رانندگان تاکسی وارد کرده است. این خودرو‌ها به دلیل نیاز مکرر به تعمیرات و مصرف بالای سوخت، هزینه‌های زیادی برای رانندگان ایجاد می‌کنند. طالبی با اشاره به افزایش قیمت خودرو‌های جدید گفت: سال گذشته قیمت تاکسی سورن حدود 490 میلیون تومان بود، اما امسال این قیمت به حدود 700 میلیون تومان رسیده است. هرچند تسهیلاتی نظیر وام بدون بهره ارائه شده است، اما این کمک‌ها تنها بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.
این مشکلات اقتصادی باعث کاهش توانایی رانندگان برای نوسازی خودرو‌های خود شده و پیامد‌های اجتماعی نیز به دنبال داشته است. خرابی‌های مکرر تاکسی‌ها و کیفیت پایین خدمات‌رسانی، اعتماد شهروندان به سیستم حمل‌ونقل عمومی را کاهش داده است. همچنین، تمایل مردم به استفاده از خودرو‌های شخصی به دلیل نارضایتی از تاکسی‌ها، ترافیک شهری را تشدید کرده است. 
یکی از مهم‌ترین پیامد‌های فرسودگی تاکسی‌ها، افزایش آلودگی هوا است. خودرو‌های قدیمی با مصرف بالای سوخت و انتشار آلاینده‌های بیشتر، تهدیدی جدی برای محیط زیست و سلامت شهروندان محسوب می‌شوند. طالبی در این باره می‌گوید: نوسازی تاکسی‌ها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد. خودرو‌های جدید، نه‌تنها مصرف سوخت کمتری دارند، بلکه عملکرد بهتری در کاهش آلاینده‌ها دارند.
اقدامات انجام‌شده و ناکافی بودن آنها
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قم درباره اقداماتی که تاکنون برای نوسازی ناوگان انجام شده است، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری، 81 دستگاه تاکسی نوسازی شده‌اند و 60 دستگاه دیگر نیز در مراحل پایانی جایگزینی قرار دارند. همچنین برای 30 تاکسی دیگر پیش‌فاکتور صادر شده است. اما این تعداد در مقایسه با حجم بحران بسیار کم است.
او همچنین افزود که 220 دستگاه تاکسی ون نیز در صف نوسازی قرار دارند، اما محدودیت‌های مالی و عدم تأمین اعتبارات کافی، روند نوسازی را کند کرده است. این وضعیت نیازمند برنامه‌ریزی بهتر و حمایت بیشتر از سوی مسئولان است. 
مسیر نوسازی ناوگان تاکسیرانی قم
برای حل این بحران، مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی، مدیریتی، زیست‌محیطی و فرهنگی باید به‌صورت هماهنگ و هم‌زمان اجرایی شود. نخستین گام، ایجاد تسهیلات اقتصادی است که بتواند فشار مالی را از دوش رانندگان بردارد. افزایش وام‌های کم‌بهره و بدون بهره، پرداخت یارانه مستقیم برای خرید خودرو‌های نو و ایجاد مشوق‌های مالیاتی، می‌تواند انگیزه رانندگان را برای نوسازی خودرو‌های خود تقویت کند. 
در همین راستا، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نیز باید در اولویت قرار گیرد. جایگزینی خودرو‌های فرسوده با تاکسی‌های برقی یا هیبریدی نه‌تنها به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند، بلکه در درازمدت، هزینه‌های نگهداری و مصرف سوخت را نیز کاهش خواهد داد. البته، دولت و شهرداری باید با ارائه یارانه و کاهش هزینه‌های خرید این خودروها، امکان دسترسی رانندگان به فناوری‌های پاک را تسهیل کنند. 
برنامه‌ریزی دقیق و مدون، عامل دیگری است که نباید از آن غافل شد. تدوین یک جدول زمان‌بندی شفاف برای جایگزینی تاکسی‌های قدیمی، ایجاد اولویت‌بندی بر اساس عمر خودرو‌ها و تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نوسازی ناوگان، می‌تواند روند بهبود شرایط را تسریع کند. همچنین، استفاده از فناوری‌های هوشمند برای مدیریت و نظارت بر عملکرد تاکسی‌ها، کیفیت خدمات‌رسانی را بهبود می‌بخشد. 
در کنار اقدامات اقتصادی و مدیریتی، توجه به ابعاد فرهنگی نیز ضروری است. آگاه‌سازی رانندگان و شهروندان درباره اهمیت نوسازی ناوگان و اثرات مثبت آن بر سلامت و کیفیت زندگی شهری، می‌تواند مشارکت عمومی را در این طرح‌ها افزایش دهد. آموزش رانندگان درباره نحوه نگهداری خودرو‌های جدید و مزایای فناوری‌های نوین، راهکاری مکمل برای بهبود کارایی ناوگان است. 
نتیجه‌گیری
بحران فرسودگی تاکسی‌های قم، یکی از چالش‌های اصلی حمل‌ونقل شهری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. قاسم طالبی در پایان تأکید می‌کند: ناوگان تاکسیرانی شهر قم نقش مهمی در خدمات‌رسانی به شهروندان دارد. نوسازی آن، علاوه بر بهبود کیفیت خدمات، تأثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا و ایمنی سفر‌های درون‌شهری خواهد داشت. این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و حمایت دستگاه‌های اجرایی است.
با اتخاذ تصمیمات سریع و اجرای راهکار‌های پیشنهادی، می‌توان امید داشت که ناوگان تاکسیرانی قم به استاندارد‌های مطلوب نزدیک شده و نقشی کلیدی در بهبود کیفیت زندگی شهری ایفا کند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/692990/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فکر کردن را متوقف کن!

نحوه بیان مولانا در مورد عشق

اجرای فاز دوم مترو قم با بیش از 16 هزار مترمکعب خاک‌برداری

فرایندهای اداری نباید سبب کندی اجرای پروژه‌های شهری قم شود

در «هم‌اندیشی عدالت پژوهان» در قم چه گذشت؟

خیابان آیت‌الله طالقانی قم جداره‌سازی می‌شود

اختصاص 23 هزار میلیارد ریال برای توسعه حمل ونقل عمومی قم

مسئولان قضایی استان قم به مشکلات 61 نفر از مراجعان رسیدگی کردند

آزمون آیین‌نامه رانندگی برای دارندگان گواهینامه حذف شد

قتل آتشین مرد جوان در پارک جنگلی چیتگر

واکنش عضو شورای شهر به اقدام زاکانی درباره خریدن تراموا از چین

آمار عجیب تخلفات شبانه در تهران

انتقاد معاون سازمان محیط زیست از نحوه هزینه‌کرد عوارض آلایندگی

رئیس جدید سازمان داوطلبان هلال احمر منصوب شد

دستگیری سارق سابقه دار با اعتراف به 43 فقره سرقت

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد مازندران با 147 تن از جامعه ایثارگری

مدارس شاهد، پرچمدار علم و اخلاق در مسیر ازرش‌های شهدا هستند

دهه فجر امسال، جلوه‌ای از ایثار و پاسداشت امنیت با یاد شهدای انقلاب

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس

انتصاب مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران

غیبت گلزن دیدار رفت پرسپولیس مقابل ذوب آهن

آسنسیو به بارسلونا پیشنهاد شد!

چشمی این روزها را از یاد نمی‌برد!

بارسلونا به دنبال جایگزین لواندوفسکی از ایتالیا

نظر لهستانی‌ ها درباره اوج‌ گیری والیبال ایران با پیاتزا

دنیامالی: اعزام‌ های تنیس‌ روی میز هدف‌ گذاری داشته باشد

شانس ویژه برای علیپور و عالیشاه مقابل ذوب آهن

آزمون و عزت‌اللهی علیه جزیره!

رای کمیته انضباطی دیدار پاس گرگان و شهرداری ارومیه اعلام شد

کار سخت مالکان جدید داماش برای عبور از سد بدهی‌ ها

مقصد جدید بازیکن سابق استقلال مشخص شد

حجامت برای تمام بیماری‌ها مفید است

کیست‌های کلیه چه زمانی خطرناک هستند؟

شاعرانه/ منم که می‌رسدم نو به نو ز خویش غمی

غمگین ترین شعر دنیا

نشست هم اندیشی «عدالت پژوهان» در قم برگزار شد

500 میلیون مترمکعب حق‌آبه‌ قم از دست رفت

بروکراسی اداری نباید سبب کندی در روند پروژه‌های شهری قم شود

تعیین تکلیف میدان مطهری قم در تعامل با آستان مقدس حضرت معصومه (س)

برگزاری «هم اندیشی عدالت پژوهان» در قم

تصادف مرگبار آریو با پراید 3 کشته برجای گذاشت

پدیده تنها زیستی زنان سالمند بحرانی برای آینده

قتل مشکوک یک پیرمرد با شلیک گلوله

رونمایی روسیه از کامیون های تولید ابر

پسر برای قتل پدر قاتل اجیر کرد

تفحص پیکر مطهر 4 شهید در زبیدات

پرونده «تاثیر معدل در کنکور» روی میز شورای انقلاب فرهنگی

همسر شهید برونسی درگذشت

گفتگو با اشراری که قطع عضو می‌کردند!

شهیدان، جان خود را در راه اعتلای اسلام و خدمت به مردم فدا کردند